סין אדמה
צילום: גיא בן סימון

UBS: "לאחר חודשים של סערה במניות בסין, ייתכן שהגרוע מכל יסתיים"

בבנק ההשקעות מצפים שבסין יישמו מדיניות תומכת יותר בשווקים ברבעון הנוכחי, ומצביעים על כך שכבר יש סימנים לכך שהיא מחפשת איזון בין רפורמות לייצוב הצמיחה. המלצתם לטווח הקצר: מניות ערך בטכנולוגיה ירוקה, מוצרים בני קיימא ועוד
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה UBS סין

"מתגברים הסימנים לכך שממשלת סין מנסה למצוא איזון בין ייצוב הצמיחה לבין המשך ביצוע רפורמות מבניות וייתכן שהגרוע מכל עבור המניות הסיניות, לאחר חודשים של סערה, יסתיים", כך כותב מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS Global Wealth Management.

"זו הייתה שנה תנודתית בשוק ההון הסיני", ציין האפלה בניתוחו, כשהוא מזכיר שמדד MSCI China ירד ב-14.4% מתחילת השנה, הגם שנגע בשיא בפברואר. "השוק הסיני חבוט מטלטלות מצד הרגולטור ושינויי מדיניות, משבר חוב בשוק הנדל"ן, האטה כלכלית נרחבת, סגרים שהוטלו והוסרו, שיבושים בשרשרת האספקה ומחסור באנרגיה".

"ברבעון הקודם, המניות הסינית חוו את שלושת החודשים הגרועים ביותר שלהם מאז שב-2015 מדד MSCI China ירד ב-18%". ואלם, לדבריו "הסנטימנט מתחיל להתאושש", שכן המדד עלה ב-3.1% באוקטובר בשל אותו איזון שהוזכר אשר בבייג'ינג מנסים להשיג. "אנו סבורים שהמניות הסיניות קרובות לתחתית כבר", ציין וכתב כי "יש לנו עמדה ניטרלית לגבי סין ואנחנו ממליצים על השקעות בסקטורים שמוגנים מפני שינויים מבניים ורגולטוריים".

עוד הוא מרחיב כי "המניות ואגרות החוב הסיניות התאוששו בשבועות האחרונים הודות להתפתחויות מעודדות. בשבוע שעבר הבנק המרכזי ביצע שינויים במדיניות שלו שיתמכו בשוק הנדל"ן, במסגרתם הובטחה הגישה להלוואות בנקאיות ולאישורי משכנתאות ללקוחות 'בריאים' מבחינה פיננסית. הסנטימנט קיבל דחיפה נוספת בשל החדשות לפיהם אוורגרנד הצליחה להנצל מחדלות פירעון בשתי אגרות חוב שונות בשבוע שעבר, כשהעבירה תלשומים למחזיקים טרם סוף ההארכה שקיבלו מהמחזיקים.

"אנו מצפים שסין תיישם מדיניות תומכת יותר ברבעון הנוכחי, כולל הפחתה אחת או שתיים ביחס הרזרבה ומדיניות מתן אשראי מקלה יותר לעסקים קטנים ובינונים ולכלכלה הריאלית, כמו גם הנפקות אג"ח ממשלתי מקומי בקצב מהיר יותר, והאצה בהוצאות הממשלתיות".

עדיין בהקשר של השקעות בסין, האפלה כתב למשקיעים כי ב-UBS "ממשיכים להעדיף סקטורים מחזוריים וערכים בטווח של שלושת החודשים עד חצי השנה הקרובה, כמו הטכנולוגיה הירוקה (בשל השקעות להשגת יעדי הפחתת הפליטות), מוצרי ושירותים בני קיימא (שיתמכו ע"י מדיניות שתעודד את הצריכה הפרטית) ואנרגיה. כמו כן, אנו ממשיכים להמנע מתחום הנדל"ן וממוצרים חיוניים. בטווח הבינוני בבנק ההשקעות רואים "הזדמנויות למשקיעים לצבור חשיפה מסוימת במגזרי צמיחה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלעד 02/11/2021 08:28
    הגב לתגובה זו
    מה עשו מניות כמו xpeng,nio, Baidu ועוד בחודש האחרון ותבינו לבד שהמפלצת הסינית התחילה לנער את האבק מעליה ומוכנה להסתער על השוק מחדש,קרנות הגידור כבר מבינים זאת טוב מאד ולראייה פוזיציות חדשות והמלצות מכל עבר.השוק האמריקאי נמצא בפיק לעומת השוק הסיני שעדיין לא הגיע לחצי הדרך ונראה הרבה יותר אטרקטיבי.
  • 1.
    בשקט בשקט ה CAC כבר קרוב ל 25% השנה (ל"ת)
    נובח סידרתי 02/11/2021 07:38
    הגב לתגובה זו
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat -20.89%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


נטפליקס וספוטיפיינטפליקס וספוטיפיי

נטפליקס וספוטיפיי מאחדות כוחות ומשיקות פודקאסטים בווידאו

במסגרת שיתוף הפעולה, נטפליקס תשלב תוכניות פודקאסט וידאו פופולריות בתחומי הספורט, הבידור והפשעים האמיתיים, צעד שנועד לגוון את התכנים, לחזק את התחרות מול יוטיוב ולשמור על קצב הצמיחה של המנויים

אדיר בן עמי |

נטפליקס Netflix, Inc -1.98%  חתמה על הסכם עם ספוטיפיי Spotify -0.94%   שמביא אותה לראשונה לעולם הפודקאסטים, כחלק מהמאמץ להוסיף עוד נשק בתחרות על זמן הצפייה של הצרכנים. ההסכם יביא 16 תוכניות פודקאסט וידאו לפלטפורמה בתחילת 2026, כולל תוכניות פופולריות בתחומי הספורט, הבידור ופשעים אמיתיים. המהלך הזה הוא חלק מהאסטרטגיה הרחבה יותר של נטפליקס לגוון את התכנים ולמנוע נטישה של מנויים.


ההסכם כולל תוכניות מבוקשות כמו "הפודקאסט של ביל סימונס", "תיאוריות קונספירציה" ו"רוצחים סדרתיים". התוכניות מיוצרות על ידי ספוטיפיי סטודיוס ו"הרינגר", הרשת שהקים ביל סימונס ושספוטיפיי רכשה ב-2020. מה שמעניין הוא שההסכם מונע מהתוכניות להופיע במלואן ביוטיוב, המתחרה הגדולה ביותר של נטפליקס בתחום הווידאו המקוון.


המהלך מגיע בזמן שבו נטפליקס מתמודדת עם לחצים גוברים מהמתחרים ועם החשש שקצב גידול המנויים וההכנסות יואט לאחר שנים של עלייה חדה. המניה עלתה השנה ב-33%, אבל היא ירדה ב-10% מהשיא הרשום בסוף יוני. המשקיעים מחפשים יוזמות שיעזרו לחברה לזכות בלקוחות חדשים ולשמור על הקיימים.


צמיחה מטורפת

תחום הפודקאסטים בווידאו חווה צמיחה מטורפת, ו-72% מהמאזינים מעדיפים תוכניות שכוללות ווידאו. הטרנד הזה יוצר הזדמנויות חדשות לחברות תוכן, אבל גם מסבך את דרכי המדידה המסורתיות. בעוד שבעבר פודקאסטים נמדדו לפי מספר ההורדות, היום הם מופצים בפורמטים שונים ברשתות חברתיות, מה שמקשה על מדידה מדויקת של הפופולריות.


נטפליקס לא תפרסם פרסומות במהלך התוכניות, גם לא למנויים בתוכנית הזולה יותר שכוללת פרסומות. אבל הפרסומות שספוטיפיי מוכרת ומשלבת בתוך התוכניות עצמן יישארו. החברות לא חשפו פרטים כספיים על ההסכם, אבל אנליסט מבנצ'מארק רואה בזה זכייה הדדית שעוזרת לשתי החברות להתמודד עם האתגרים שלהן. ספוטיפיי מרוויחה מההסכם כי הפודקאסטים שלה בווידאו נכנסים לתחרות הולכת וגוברת עם יוטיוב על זמן הצפייה, והחשיפה בנטפליקס מגדילה מספר היוצרים שלה. במקביל, נטפליקס זוכה בז'אנר תוכן חדש שעשוי לעזור לה לשמור על המנויים הקיימים ואולי למשוך מנויים חדשים מקהלי יעד שטרם גילו את הפלטפורמה.