סין אדמה
צילום: גיא בן סימון

UBS: "לאחר חודשים של סערה במניות בסין, ייתכן שהגרוע מכל יסתיים"

בבנק ההשקעות מצפים שבסין יישמו מדיניות תומכת יותר בשווקים ברבעון הנוכחי, ומצביעים על כך שכבר יש סימנים לכך שהיא מחפשת איזון בין רפורמות לייצוב הצמיחה. המלצתם לטווח הקצר: מניות ערך בטכנולוגיה ירוקה, מוצרים בני קיימא ועוד
איתי פת-יה | (2)
נושאים בכתבה UBS סין

"מתגברים הסימנים לכך שממשלת סין מנסה למצוא איזון בין ייצוב הצמיחה לבין המשך ביצוע רפורמות מבניות וייתכן שהגרוע מכל עבור המניות הסיניות, לאחר חודשים של סערה, יסתיים", כך כותב מארק האפלה, מנהל השקעות ראשי ב-UBS Global Wealth Management.

"זו הייתה שנה תנודתית בשוק ההון הסיני", ציין האפלה בניתוחו, כשהוא מזכיר שמדד MSCI China ירד ב-14.4% מתחילת השנה, הגם שנגע בשיא בפברואר. "השוק הסיני חבוט מטלטלות מצד הרגולטור ושינויי מדיניות, משבר חוב בשוק הנדל"ן, האטה כלכלית נרחבת, סגרים שהוטלו והוסרו, שיבושים בשרשרת האספקה ומחסור באנרגיה".

"ברבעון הקודם, המניות הסינית חוו את שלושת החודשים הגרועים ביותר שלהם מאז שב-2015 מדד MSCI China ירד ב-18%". ואלם, לדבריו "הסנטימנט מתחיל להתאושש", שכן המדד עלה ב-3.1% באוקטובר בשל אותו איזון שהוזכר אשר בבייג'ינג מנסים להשיג. "אנו סבורים שהמניות הסיניות קרובות לתחתית כבר", ציין וכתב כי "יש לנו עמדה ניטרלית לגבי סין ואנחנו ממליצים על השקעות בסקטורים שמוגנים מפני שינויים מבניים ורגולטוריים".

עוד הוא מרחיב כי "המניות ואגרות החוב הסיניות התאוששו בשבועות האחרונים הודות להתפתחויות מעודדות. בשבוע שעבר הבנק המרכזי ביצע שינויים במדיניות שלו שיתמכו בשוק הנדל"ן, במסגרתם הובטחה הגישה להלוואות בנקאיות ולאישורי משכנתאות ללקוחות 'בריאים' מבחינה פיננסית. הסנטימנט קיבל דחיפה נוספת בשל החדשות לפיהם אוורגרנד הצליחה להנצל מחדלות פירעון בשתי אגרות חוב שונות בשבוע שעבר, כשהעבירה תלשומים למחזיקים טרם סוף ההארכה שקיבלו מהמחזיקים.

"אנו מצפים שסין תיישם מדיניות תומכת יותר ברבעון הנוכחי, כולל הפחתה אחת או שתיים ביחס הרזרבה ומדיניות מתן אשראי מקלה יותר לעסקים קטנים ובינונים ולכלכלה הריאלית, כמו גם הנפקות אג"ח ממשלתי מקומי בקצב מהיר יותר, והאצה בהוצאות הממשלתיות".

עדיין בהקשר של השקעות בסין, האפלה כתב למשקיעים כי ב-UBS "ממשיכים להעדיף סקטורים מחזוריים וערכים בטווח של שלושת החודשים עד חצי השנה הקרובה, כמו הטכנולוגיה הירוקה (בשל השקעות להשגת יעדי הפחתת הפליטות), מוצרי ושירותים בני קיימא (שיתמכו ע"י מדיניות שתעודד את הצריכה הפרטית) ואנרגיה. כמו כן, אנו ממשיכים להמנע מתחום הנדל"ן וממוצרים חיוניים. בטווח הבינוני בבנק ההשקעות רואים "הזדמנויות למשקיעים לצבור חשיפה מסוימת במגזרי צמיחה.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    אלעד 02/11/2021 08:28
    הגב לתגובה זו
    מה עשו מניות כמו xpeng,nio, Baidu ועוד בחודש האחרון ותבינו לבד שהמפלצת הסינית התחילה לנער את האבק מעליה ומוכנה להסתער על השוק מחדש,קרנות הגידור כבר מבינים זאת טוב מאד ולראייה פוזיציות חדשות והמלצות מכל עבר.השוק האמריקאי נמצא בפיק לעומת השוק הסיני שעדיין לא הגיע לחצי הדרך ונראה הרבה יותר אטרקטיבי.
  • 1.
    בשקט בשקט ה CAC כבר קרוב ל 25% השנה (ל"ת)
    נובח סידרתי 02/11/2021 07:38
    הגב לתגובה זו
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

תנודתיות, מסחר, בורסה, עליות, ירידות, שוק ההון, וול סטריט
צילום: Istock

המשקיעים בוול-סטריט נערכים לתקופה תנודתית במיוחד

לאחר עלייה חדה במדד התנודתיות וירידות במדדים, המשקיעים מתמודדים עם שוק רגיש במיוחד. שילוב של דוחות, מדיניות ממשלתית לא צפויה וחשש מהאטה מעמיק את חוסר הוודאות

אדיר בן עמי |

מדד S&P 500 סיים שבוע של ירידות לאחר שלושה שבועות של עליות רצופות, ומדד התנודתיות VIX עלה מעל 20 נקודות לפני שירד ל-19, רמות שמסמנות פחד בשוק. המשקיעים מתמודדים עם סביבה שבה תנועות המחירים נעשות פחות צפויות וחדות יותר. אחת התופעות הבולטות בתקופה האחרונה היא העלייה במספר ימי ה"עלייה הכפולה" - ימים שבהם גם ה-S&P 500 וגם מדד התנודתיות עולים יחד. מצב כזה מנוגד לדפוס הרגיל שבו שני המדדים נעים בכיוונים הפוכים, והוא מצביע על שינוי בהתנהגות המשקיעים ובדפוסי המסחר.


כמה גורמים עומדים מאחורי העלייה בתנודתיות

מניות בודדות מגיבות בתנודות חדות במיוחד לאחר פרסום דוחות כספיים, מה שמראה עד כמה השוק רגיש לכל מידע חדש. במקביל, הפסקת פרסום חלק מהנתונים הכלכליים על ידי הממשל האמריקני מקשה על אנליסטים להבין מה באמת קורה בכלכלה. לכך מתווספת גם אי־הוודאות סביב המדיניות הכלכלית של הממשל החדש, שמגבירה את תחושת חוסר היציבות בשווקים.


מקסוול גרינקוף, ראש מחקר נגזרים על מניות ב־UBS, הסביר כי המשקיעים מודעים היטב לשבריריות השוק. לדבריו, תנועה קטנה יחסית יכולה להביא לירידה של שלושה אחוזים במדד או לעלייה של חמש נקודות ב־VIX - כפי שנצפה ב־16 בחודש.


התנהגות מעניינת נרשמה במדד הפחד כאשר הוא מתקשה לרדת מתחת לרמות של 16–17 נקודות, גם כשה־S&P 500 נמצא בשיאים היסטוריים. בקיץ נרשמו רמות נמוכות בהרבה, והעובדה שהמדד שומר כעת על "רצפה" גבוהה יותר מעוררת שאלות על הגורמים לכך. לדברי גרינקוף, הסיבה נעוצה באסטרטגיה הדו־כיוונית של המשקיעים - הם רודפים אחרי הראלי אך במקביל מגדרים את עצמם מפני ירידות. המשקיעים ממשיכים לרכוש אופציות קול במקביל לרכישת ביטוחים מפני הפסדים, מה שיוצר ביקוש מעורב בשוק האופציות.


בבנק אוף אמריקה מזהירים

אסטרטגים בבנק אוף אמריקה הזהירו כי עלייה בתנודתיות לצד עלייה במחירי נכסים עשויה להעיד על היווצרות בועה. כשהשווקים נעים על בסיס מומנטום ולא על נתונים כלכליים ממשיים, נוצר ניתוק מהיסודות - תופעה המזכירה את בועת ההייטק של תחילת שנות ה־2000. התנודות הגדולות במניות בודדות השפיעו על שוק האופציות, במיוחד בחברות טכנולוגיה. ההשוואות לבועת הטכנולוגיה גורמות למשקיעים לקנות אופציות שירוויחו מזינוקים פתאומיים של מניות כלפי מעלה. המומחים לנגזרים קוראים לתופעה הזו "up-crash".