NFT המדריך המלא: כל מה שחשוב לדעת על המטבע הדיגיטלי שמטריף את העולם
אם אתם מתעניינים במה שקורה בשוק ההון בכלל, ובמטבעות דיגיטליים בפרט סיכוי טוב ששמעתם את המושג "NFT". תוכלו לשמוע את המושג בשיחות סלון אצל הייטקיסטים, אמנים ואיך לא גם בין כלכלנים ומשקיעים. אז מה זה NFT? ומדוע הוא רלוונטי לכל-כך הרבה סקטורים?
כדי להבין מה זה NFT או בשמו המלא Non-Fungible Token, צריכים לפתוח את הראש לעולמם של הארנקים הדיגיטליים. למעשה, כדי להסביר את המושג אדגים בסיפור קצר: בתחילת מרץ, חברת הייטק רכשה יצירת אמנות של אמן הרחוב הנודע והחמקמק בנקסי (Banksy) בשווי של 95 אלף דולר. מיד אחרי הרכישה בכירי החברה העלו אותה באש בשידור חי באינטרנט. מיד לאחר מכן, באותו שידור חי חשפו חברי הקבוצה עותק דיגיטלי של יצירת האמנות. אתם מבינים? הם שרפו יצירה מקורית אחרי ששמרו אותה כקובץ דיגיטלי. הזכויות, הערך, הכסף נמצא בדיגיטל, לא בתמונה הפיזית.
בכירי החברה הצפינו את היצירה בתוך NFT שזה בפועל סוג של אחסון מוצפן (מבוסס על טכנולוגיית בלוקציין). מדובר על "אחסון דיגיטלי מוצפן" - הוכחה ייחודית לבעלות על נכס דיגיטלי שאינו מוחשי.
ההצפנה הזו יכולה להיות ליצירת אמנות שהופכת דיגיטלית, קופון דיגיטלי, או אפילו וידיאו קליפ. בדומה למטבעות דיגטליים לא תוכלו לאחוז בידכם מטבע שמוכיח את החזקתכם ביצירה הדיגיטלית. מדובר בקוד מיוחד שמאוחסן בארנק דיגיטלי ייעודי. לרוב, הבעלים של היצירה הדיגיטלית מקווים שיוכלו למכור אותה בעתיד ברווח שיוכיח שההשקעה הייתה שווה. אבל המדהים כאן שזה סוג של מטבע דיגיטלי בלי "חיים פיזיים". סוחרים בעצם בצורה דיגיטלית בזכויות על יצירה שיכולה להיות פיזית.
- חובות של 800 מיליון אירו והפסדי ענק: האם אינטר בדרך לפשיטת רגל?
- אינטר מזנקת ב-24% אחרי שהודיעה שתגייס 38 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
למה אנשים רוכשים NFT?
ה-NFT מושך אליו משקיעים רבים, חלק מהמשקיעים מהמרים בגדול על שוק ה-NFT ועל אמנות ה-NFT, בתקווה שערכם יעלה. אחרים קונים NFT אך ורק לצורך פרסום, התרברבות, או סתם כדי להצטרף לקהילה חדשה.
דוגמא נוספת זו ליגת ה-NBA שהשיקה לאחרונה את פלטפורמת "TOP SHOT", שוק מקוון שמוכר קטעי וידיאו של נקודות השיא של המשחקים. ניתן לרכוש את הקליפים במחירים משתנים בהתאם לנדירות שלהם, וכולם מגיעים בפורמט ה-NFT. מעריצים או משקיעים אוספים אותם, ולעיתים מוכרים אותם מחדש בעשרות אלפי דולרים, בדומה לכרטיסי מסחר דיגיטליים. חלק מהתומכים ב- "Top Shot מודים כי ניתן לצפות בסרטונים של המשחקים בכל עת ביוטיוב. אבל הם רוצים להשתייך לקהילת Top Shot ברשת, או שהם מחכים להזדמנות השקעה שיכולה להזניק את ערך המוצר שלהם.
הפרסום המוגזם סביב ה-NFT עשוי להיראות דומה לתופעת בלוקצ'יין מפורסמת הרבה יותר, ושמה BITCOIN -0.35% . אנשים שנמשכו לביטקויין ככל הנראה ימשכו גם ל-NFT.
- אפל עקפה את הציפיות - אך נחלשה במכירות האייפון ובהכנסות מסין
- אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- סעודיה חושפת את אצטדיון NEOM: מתקן הספורט התלוי הראשון בעולם
רוצים לרכוש NFT? הנה מה שאתם חייבים לדעת
ראשית, חשוב שתדעו את הבסיס של המטבעות הדיגיטליים. בגדול, מטבע דיגיטלי הוא סוג של כסף הכולל מטבעת רבים כמו ביטקוין, אטריום דוג'קוין ועוד. למעשה, אלו מטבעות קריפטוגרפים, שניתן לאחסן אותם בחשבון מקוון, בכונן USB או באפליקציית ארנק דיגיטלי במחשב או בטלפון. ערך המטבע הדיגיטלי עולה ויורד בבורסות השונות, אם אתם מחפשים השקעות בסיכון נמוך המטבעות הדיגיטליים לא בשבילכם.
עם זאת, כמעט בלתי אפשרי לזייף מטבעות דיגיטליים - ביטקוין, למשל, מסתמך על ספר ספר ציבורי משותף בשם בלוקצ'יין, שמשתמש בקריפטוגרפיה מתוחכמת כדי להבטיח שהמטבע יהיה אותנטי. בלוקצ'יין מקשה מאוד על פריצה מכיוון שכל עסקה מוקלטת ברשת עצומה ומבוזרת של פנקסים; התוקפים יצטרכו לשלוט בנתח עצום ממנו כדי לגרום נזק כלשהו.
ובחזרה ל-NFT, איך שלא תסובבו את זה לכולנו יש היסטוריה כלשהי עם נכסים וירטואליים כמו משחקי וידיאו, תמונות, וידיאו קליפים ועוד. הרעיון הבסיסי של ה-NFT הוא שהיה לנו אפשרות לאבטח את הנכסים הדיגיטליים שלנו באבטחת בלוקצ'יין - מדובר בנכסים דיגיטליים המקבלים תעודת מקוריות בתוספת זכויות חוקיות משלהם. במילים אחרות, רכישת NFT היא הוכחה ציבורית לבעלות על נכס דיגיטלי כלשהו, הכוללת הגנה מפני האקרים. בגדול, כל אחד יכול להעתיק תמונה, או להקליט וידיאו - אבל עדיין, המקור יהיה שלכם וזה מה שנותן ל-NFT את ערכו.
מה ההבדל בין NFT לביטקוין?
בשונה מביטקוין ודומיו, אסימוני NFT לא ניתנים להחלפה, כלומר לא תוכלו להחליף רכבי NFT ישנים עם פיצה, כיוון שכל נכס NFT מחובר לכנס דיגיטלי ספציפי (קופון, יצירת אמנות וכו'). לעומת ביטקוין שלכל המטבעות שלו יש את אותו ערך בו זמנית.
- 7.אבי 25/02/2022 11:52הגב לתגובה זווואי וואי טאבו אם היו יודעים היו מזמברים את NFT לא?
- 6.קורא מוטרד 25/04/2021 21:36הגב לתגובה זואין הרבה מידע בכתבה
- מועיל לסביבה 27/04/2021 00:08הגב לתגובה זוישנם מקומות רבים בעולם שיש בהם אנרגיה מתחדשת בשפע, אבל יחסית מעט צריכה. ביטקוין עוזר להבטיח שאף מקור אנרגיה זול לא יישאר מבוזבז. כך, בידיים של גורמי ממשלה בעלי חשיבה מתקדמת, הוא למעשה יכול להוות תמריץ כלכלי נהדר למעבר לאנרגיה ירוקה בכל מקום שיש לכך פוטנציאל לא ממומש. אל תהיה מוטרד
- 5.לייומור 25/04/2021 15:57הגב לתגובה זומסקנה, ככל שיכשירו יותר פעילות קנביס, כך תגבר ההזיה ביצירת מטבעות. הדור של רוביני ימשיך לקרוא לזה שיטקוייןס
- 4.הבנתי מהכתבה הזו בדיוק כלום. (ל"ת)שלמה 25/04/2021 13:49הגב לתגובה זו
- 3.מיגל 25/04/2021 12:26הגב לתגובה זואיזה שטויות. אני רק בשקל!
- 2.NFT GUY 25/04/2021 11:56הגב לתגובה זוכתבה חסרה לחלוטין
- 1.דניאל 25/04/2021 11:12הגב לתגובה זותהיו מגניבים ותפסידו את כל הכסף שלכם על שטויות.

בזמן שישנתם: התוצאות של ענקיות הטק ואיך הן ישפיעו על השווקים?
גוגל, מיקרוסופט, מטא פרסמו דוחות - איך הדוח ומה המניות עשו אחרי המסחר ואיך זה השפיע על אנבידיה?
שלוש מחברות הטכנולוגיה הגדולות בעולם:אלפאבת (החברה האם של גוגל), מיקרוסופט ומטא, דיווחו אתמול אחרי המסחר על תוצאות הרבעון השלישי של השנה. התגובות בשוק היו מגוונות, כאשר ההשקעות האגרסיביות ב-AI להיות מוקד מרכזי. מניית אלפאבת זינקה בכ-7% במסחר המאוחר, בעוד מניית מטא צנחה בכ-8% ומניית מיקרוסופט ירדה בכ-4%. ההשפעה ניכרה גם במניית אנבידיה, הספקית המובילה של שבבי AI, שמנייתה הוסיפה כ-2% במסחר שלאחר הסגירה, אך כעת באזור האפס, ועדיין מדובר על עלייה של כ-8.5%% בשלושת הימים האחרונים.
(עדכון עם השלכות על השווקים - טראמפ ושי נפגשו - "מקווה שחתימת הסכם סחר תתרחש בקרוב מאוד")
התמונה הכוללת שמתגלה מהדוחות הללו היא של צמיחה מרשימה בהכנסות, אך גם של אתגרים משמעותיים: ההשקעות האגרסיביות ב-AI ממשיכות להיות מנוע הצמיחה העיקרי, אך הן מגיעות עם עלויות גבוהות, מגבלות קיבולת וחששות מפני תשואה ארוכת טווח. בעוד אלפאבת מציגה תוצאות טובות ואיזון בין השקעות לתשואה על השקעה, מטא ומקרוסופט מחפשות עדיין את "דרך המלך" של השקעות שיניבו תשואה מספקת
אלפאבת: צמיחה מואצת בענן וב-AI, עם מודל עסקי עמיד ומתרחב
אלפאבת פתחה את גל הדוחות בעוצמה, עם תוצאות שמעבר לציפיות האנליסטים. ההכנסות ברבעון השלישי (יולי-ספטמבר) הגיעו ל-102.3 מיליארד דולר, עלייה של 16% בהשוואה לשנה קודמת, ועלייה של 15% בנטרול שינוי מטבע, ועקפו את התחזיות שעמדו על 99.85 מיליארד דולר. הרווח הנקי זינק ב-33% ל-35 מיליארד דולר, והרווח למניה (EPS) המתואם עמד על 3.10 דולר, לעומת תחזית של 2.33 דולר בלבד. התגובה בשוק הייתה מיידית: המניה טיפסה ב-7.5% במסחר שלאחר השעה, מה שמעיד על אמון מחודש במנהיגותה של אלפאבת בתחום ה-AI. זהו הרבעון הראשון שבו אלפאבת חצתה את רף ה-100 מיליארד דולר בהכנסות רבעוניות.
- הנאסד״ק עלה ב-0.5%; אנפייז נפלה ב-15%, ורוניס צנחה ב-49%
- אנבידיה מזנקת 3.5%, גוגל ומטא מטפסות; איך "יום הפד" הולך להיפתח?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המנוע העיקרי מאחורי הצמיחה היה יחידת Google Cloud, שהכנסותיה זינקו ב-35% ל-18.5 מיליארד דולר, הרבעון החזק ביותר בתולדותיה. הגידול הזה נובע בעיקר מביקוש גובר לשירותי ענן מבוססי AI, כולל מודלי Gemini המתקדמים, שמשמשים חברות סטארט-אפ ותאגידים גדולים לבניית יישומי AI. אלפאבת דיווחה על גידול של יותר מ-250% בהכנסות ממוצרים גנרטיביים, כאשר חוזים חדשים בתחום זה תורמים ליתרת חוזים בלתי ממומשים של 180 מיליארד דולר, סימן ברור להכנסות יציבות בשנים הקרובות. תחום החיפוש, שנותר עמוד התווך של החברה ומספק כ-60% מההכנסות, הניב 61.2 מיליארד דולר, מעל התחזיות הודות לשילוב AI בשיפור תוצאות החיפוש, מה שמגביר את זמן השהייה של משתמשים ומגדיל את ההכנסות מפרסום. גם יוטיוב תרמה חלק משמעותי, עם 11.8 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום וידאו, עלייה של 20% שמיוחסת להתרחבות בפלטפורמות וידאו קצרות ומבוססות AI. מעבר למספרים, הדוח חשף התקדמות טכנולוגית: Gemini 2.0, שיושק בקרוב, צפוי לשפר את יכולות הרב-מודליות, מה שיאפשר שילוב טוב יותר בין טקסט, תמונה ווידאו – תחומים שכבר מניבים הכנסות נוספות מחברות בתחומי המדיה והפרסום.
אמזון עקפה את הציפיות - המניה מזנקת ב-9%
ענקית המסחר והענן רשמה ברבעון השלישי רווח של 1.95 דולר למניה והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות. חטיבת AWS זינקה ב־20%, והרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, בין היתר בזכות השקעותיה באנתרופיק ובתחום הבינה המלאכותית
אמזון Amazon.com Inc. -3.23% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 והציגה תוצאות חזקות מהצפוי. החברה רשמה רווח למניה של 1.95 דולר, לעומת תחזיות האנליסטים שעמדו על 1.58 דולר, והכנסות של 180.2 מיליארד דולר, מעל הציפיות שעמדו על 177.8 מיליארד דולר. מדובר בצמיחה של 13% בהכנסות לעומת הרבעון המקביל אשתקד.
הצמיחה נרשמה בכל מגזרי הפעילות של החברה: המכירות בצפון אמריקה עלו ב־11% ל־106.3 מיליארד דולר, במגזר הבינלאומי נרשמה עלייה של 14% ל־40.9 מיליארד דולר, ואילו חטיבת הענן AWS, מנוע הצמיחה המרכזי של אמזון, זינקה ב־20% ל־33 מיליארד
דולר, הקצב המהיר ביותר מאז 2022. מנכ"ל החברה, אנדי ג’סי, אמר כי "הבינה המלאכותית ממשיכה להניע שיפורים בכל תחום בעסק שלנו, ואנו רואים ביקוש חסר תקדים הן ב־AWS והן בתשתיות הליבה שלנו".
הרווח התפעולי של אמזון עמד על 17.4 מיליארד דולר,
בדומה לשנה שעברה, אך כלל שני חיובים חריגים: 2.5 מיליארד דולר בגין הסדר משפטי עם רשות הסחר הפדרלית (FTC) ו־1.8 מיליארד דולר בהוצאות פיטורים. ללא אותם חיובים, הרווח התפעולי המתואם היה מגיע ל־21.7 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ל־21.2 מיליארד דולר, לעומת 15.3 מיליארד
דולר ברבעון המקביל, בין היתר הודות לרווחי השקעה של 9.5 מיליארד דולר מהחזקתה בחברת הבינה המלאכותית Anthropic.
בתחום הענן והבינה המלאכותית אמזון רשמה התקדמות ניכרת. החברה הודיעה על השקת Project Rainier, אשכול מחשוב אדיר שמכיל כמעט
חצי מיליון שבבי Trainium2, שבבים ייעודיים שפיתחה אמזון בעצמה לטובת הרצת מודלים מתקדמים של Anthropic. בנוסף, הושקו שרתים חדשים המבוססים על שבבי NVIDIA Grace Blackwell, לצד הרחבת שירותי Amazon Bedrock עם מודלים של OpenAI, Anthropic ו־DeepSeek. AWS גם הציגה כלים
חדשים למפתחים כמו AgentCore ו־Nova Multimodal Embeddings, שנועדו לשפר את החיפוש והאינטראקציה בין טקסט, תמונות, וידאו וקול.
- המספר היומי והאם אנחנו לקראת עלייה באבטלה?
- פיטורי ענק באמזון: 30,000 עובדים הולכים הביתה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ביחידת הקמעונאות, אמזון המשיכה להשקיע בהאצת המשלוחים, והרחיבה את שירות ה־Same-Day Delivery לעשרות מדינות וקהילות
נוספות בארה"ב. שירות העוזר הקולי Rufus הגיע ל־250 מיליון משתמשים, והחברה מדווחת כי לקוחות המשתמשים בו נוטים להשלים רכישות בתדירות גבוהה יותר. במקביל, אמזון הרחיבה את יכולות ה־AI לסוחרים בפלטפורמה, כאשר יותר מ־1.3 מיליון מוכרים משתמשים כעת בכלים אוטומטיים ליצירת
תיאורי מוצרים.
