מארק צוקרברג פייסבוק
צילום: פייסבוק

אירופה פותחת חזית חדשה מול ענקיות הטכנולוגיה

נציבות התחרות האירופאית בראשות מרגרטה וסטגר יוצאת למלחמת חורמה אל מול ענקיות הטכנולוגיה; נותני השירותים הדיגיטליים יצטרכו להתמודד עם רגולציה מכבידה שצפויה לפגוע במודל העסקי 
אור צרפתי |

הניצבות האירופאית עומדת בפני ״שיפוץ מהפכני״ ברגולציה הדיגיטלית שעלול לפגוע במודלים העסקיים של חברות הביג-טק. חוק השירותים הדיגיטליים שיוצג בימים הקרובים, צפוי לשנות את ניהול התוכן בפלטפורמות כמו גוגל ופייסבוק והוא הראשון מסוגו מאז שנת 2000. באופן כללי, האיחוד האירופי רוצה להפוך את ענקיות הטכנולוגיה לאחראיות יותר על התוכן המפורסם בפלטפורמות שלהם, ולהבטיח שלמתחרים קיים סיכוי הוגן להצליח אל מול הענקיות.

לקריאה נוספת:

> זה הזמן לברוח? ג'ף בזוס מכר מניות אמזון ב-3 מיליארד דולר

גוגל GOOGLE (סימול:GOOG) ; אמזון AMAZON (סימול:AMZN) ; פייסבוק FACEBOOK (סימול:FB) ; אפל APPLE (סימול:AAPL)

 

הכללים החדשים עשויים לדרוש שינויים דרמטיים בשיטות העסקים ואף במודלים העסקיים של החברות.  בחודש שעבר, נציבת התחרות של האיחוד האירופי, מרגרטה וסטגר, סיפקה מעט מידע אודות חלק מהשינויים שיכללו בתקנות החדשות. 

 

״הכללים החדשים יחייבו את נותני השירות הדיגיטלי, במיוחד בפלטפורמות הגדולות ביותר, ששרותיהם יהיו פתוחים לדרך בה העולם הדיגיטלי מעצב את חיינו.  הם יצטרכו לדווח על פעולותיהם למניעת תכנים בלתי חוקיים״, אמרה. 

 

״הם יצטרכו לספר לנו כיצד הם מחליטים על איזה מידע ומוצר להמליץ לנו, וכיצד הם מחליטים על אילו שלא. עליהם לתת לנו את היכולות להשפיע על ההחלטות הללו, במקום פשוט לקבל אותם. הם יצטרכו לספר לנו מי משלם עבור המודעות שאנו רואים, ומדוע אותה מודעה מסוימת קפצה לנו״, הוסיפה. 

 

מהלך שכזה הוא מאסיבי עבור חברות הטכנולוגיה, שבמשך שנים מסרבות בתוקף לחשוף את האלגוריתמים שעל בסיסם הן פועלות. 

 

מאבקים משפטיים ארוכים

בשנים האחרונות, נציבות התחרות האירופאית פתחה בחקירות מתוקשרות כנגד חברות כמו אמזון, פייסבוק, אפל וגוגל בשל החשש שהדומיננטיות שלהן בשוק מפריעה לתחרות. את הבדיקות הללו הובילה בעיקר מרגרטה וסטגר, האישה שמצליחה לרסן את התיאבון הדורסני של ענקיות הטכנולוגיה, והשתלטה על תיק התחרות בשנת 2014. 

 

נכון להיום, אין שינוי אמיתי כתוצאה מהחקירות הללו, החברות החמקמקות מובילות להליכים משפטיים ארוכים ומייאשים, מה שמתסכל את האיחוד האירופי. לדוגמא, בשנת 2017 הנציבות קנסה את גוגל ב-2.4 מיליארד יורו בגין קידום שירותי השוואת הקניות שלה, על פני המתחרות. גוגל ביצעה מספר שינויים מאז המקרה, אך המחקרים מראים שלא הרבה השתנה, פחות מ-1% מתנועת הקניות דרך גוגל הועברה לאתרי קניות יריבים. 

קיראו עוד ב"גלובל"

 

לאחרונה התעררה החלטת הנציבות לבקש מאירלנד להחזיר 13 מיליארד אירו על מיסים שלא שולמו מאפל. בית המשפט של האיחוד האירופי החליט ביולי כי הנציבות לא הצליחה להוכיח שממשלת אירלנד העניקה יתרון מס לאפל. הנציבות ערערה על פסק דין זה, אך קשה לה לעמוד בנטל ההוכחה.

 

״אולי האתגר הגדול ביותר שעומד לפנינו הוא לוודא שיש לנו את המסגרת המשפטית הנכונה, לצד הסמכויות לשמור על השווקים הדיגיטליים תחרותיים והוגנים״, אמרה וסטגר, ונראה שענקיות הטכנולוגיה ״חרדות״ מהכללים החדשים.

 

האישה שהצליחה להפחיד את גוגל 

גוגל כבר הביעה את חששותיה. סמנכ״ל גוגל לענייני ממשל גלובלי ומדיניות ציבורית פרסם בשבוע שעבר הצהרה בזו הלשון: ״כפי שהבהרנו בתקשורת הציבורית והפרטית שלנו, אנו חוששים מהצעות שימנעו מחברות הטכנולוגיה לשרת את הצרכים הגוברים של משתמשים ועסקים באירופה״. 

 

בפוסט שכתב הסמנכ״ל, הוא הסביר כי גוגל חוששת מהאופן שבו הכללים החדשים עשויים להשפיע על החברה, למשל, למנוע מפלטפורמת החיפוש להציג מסעדות סמוכת ואת האפשרות להזמין שולחן. ״למרות שאנו תומכים בשאיפתו של ה-DSA  (חוק השירותים הדיגיטליים) ליצור כללים ברורים ל-20 השנים הבאות אשר צפויה בהן צמיחה כלכלית, אך אנו חוששים שהכללים החדשים עשויים להאט את ההתאוששות הכלכלית״, כתב.

 

מה החברות יכולות לעשות?

הרגולציה צפויה לפגוע גם בפייסבוק, אמזון ואפל, ואפילו בכמה שחקנים קטנים יותר. כל מה שהנציבות האירופאית תציע בחודש הבא, יצטרך להיות חתום על ידי המדינות החברות באיחוד ועל ידי הפרלמנט האירופי.

 

״יקח כמה חודשים עד שתהיה לנו חקיקה מלאה, אבל חשוב מכך, הכללים הם רק השלב הראשון, אכיפת כללים אלו הם הנושא המרכזי״, אמר דקסטר ת'ילן (Dexter Thillien), אנליסט בכיר ב- Fitch Solutions.

 

הוא הוסיף כי חברות הביג טק ״ישתמשו בתהליך החקיקה, וחלקן כבר התחיל, כדי להדגיש את ההשפעה השלילית על חדשנות וכלכלה, בכדי לנסות ולהקטין את הכללים הסופיים מההצעות הראשוניות״. 

 

מלבד לובי כלשהו, אין שוב דבר שענקיות הטכנולוגיה יכולות לעשות בכדי לעשות את הכללים החדשים בטווח הקצר, לעומת ארצות הברית, באירופה ״אין להם באמת חברים״ 

זה הזמן לברוח?

הדיווח מגיע ימים ספורים לאחר שבבנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן המליצולמשקיעים להתחיל לממש רווחים במניות הטכנולוגיה. לאחר שנתיים עם המלצות חיוביות על תחום הטכנולוגיה, האנליסטים של בנק ההשקעות ג'יי.פי מורגן מאמינים שהגיע הזמן להתחיל לממש רווחים בתחום שהציג את הביצועים הטובים ביותר בארבע השנים האחרונות.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
אנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AIאנבידיה והמתחרות. קרדיט: נעשה עם AI

"הזדמנות קיצונית באנבידיה" -בברנשטיין מצפים לזינוק של 54% במניה

למרות שליטה כמעט מוחלטת בשוק השבבים שמיועדים ל-AI, שמובילה לצמיחה חריגה בהכנסות, מניית אנבידיה נסחרת בדיסקאונט היסטורי מול מדד השבבים; פער התמחור מעורר עניין מחודש במניה בקרב משקיעים

רן קידר |
נושאים בכתבה אנבידיה

מניית אנבידיה NVIDIA Corp. 3.93%   נסחרת כיום בדיסקאונט של 13% ביחס למדד השבבים של פילדלפיה, ה-SOXX iShares PHLX SOX Semiconductor Sector Index , שכולל 30 חברות מובילות בתעשייה כמו אינטל, AMD ו-TSMC. המדד עצמו רשם עלייה של 35% בששת החודשים האחרונים, בעוד אנבידיה עלתה רק ב-25%, מה שיצר פער תמחור נדיר. נתון זה ממקם את אנבידיה באחוזון הראשון של התמחור היחסי בעשור האחרון, כשהיו רק 13 ימי מסחר בהם הייתה זולה יותר מול המדד. השווי הנוכחי של אנבידיה עומד על כ-4.4 טריליון דולר, והיא מהווה כ-7% ממדד ה-S&P 500.

התמחור המוחלט גם הוא נמוך יחסית: מכפיל רווחים צפוי של 25, שמציב אותה באחוזון ה-11 בעשור האחרון. עבור חברה עם צמיחה שנתית ממוצעת של 60% בהכנסות בשלוש השנים האחרונות, בעיקר ממכירות מאיצי AI כמו סדרת Blackwell, מדובר ברמה אטרקטיבית. במהלך 2025, שלטה אנבידיה ב-88% משוק המאיצים הגרפיים, עם משלוחים של 6 מיליון יחידות Blackwell עד אוקטובר, תוך ביקוש גובר מענקיות כמו אמזון, גוגל ומטא. ההכנסות ממרכזי נתונים הגיעו ל-30 מיליארד דולר ברבעון השלישי של 2025, עלייה של 112% משנה קודמת.

היסטורית, רכישות במכפיל מתחת ל-25 הניבו תשואה ממוצעת של 150% בשנה אחת, ללא מקרים של הפסד. ברנשטיין קובעים מחיר יעד של 275 דולר, ממחיר נוכחי של 179 דולר, מה שמשקף פוטנציאל עלייה של 54%. הפער נובע מחששות בשוק סביב השקעות AI אדירות, שעמדו ב-2025 על 200 מיליארד דולר ברחבי העולם, אך אנבידיה נהנית מיתרון טכנולוגי, עם פלטפורמת CUDA שמחזקת מעמד מונופוליסטי.

במהלך 2025, הרחיבה אנבידיה את הפעילות, והשקיעה 2 מיליארד דולר בסינופסיס, חברת תוכנה לעיצוב שבבים, כדי להאיץ פיתוח AI. היא השיקה את משפחת Nemotron 3, מודלים פתוחים: Nano עם 30 מיליארד פרמטרים ומסגרת MoE שמגבירה תפוקה פי 4; Super עם 100 מיליארד פרמטרים; ו-Ultra עם 500 מיליארד, זמינים בפלטפורמות כמו Hugging Face ו-AWS. המודלים תומכים במערכות מרובות סוכנים, עם חלון הקשר של מיליון טוקנים, ומשמשים למשימות כמו דיבוג תוכנה ותכנון אסטרטגי.

בנוסף, שיתוף הפעולה עם ממשלת ארה"ב במשימת Genesis (פרויקט לאומי את השימוש בבינה מלאכותית למטרות מדעיות) כולל השקעות ב-AI לתחומי אנרגיה, מחקר מדעי וביטחון. אנבידיה מספקת פלטפורמות כמו Apollo למזג אוויר וסימולציות, ומפתחת AI למפעלים, רובוטיקה ותאומים דיגיטליים. ב-CES 2025, חשפה מעבדת בדיקת DRIVE AI לרכבים אוטונומיים, שעברה כבר אבני דרך משמעותיות בבטיחות. בסין, אושרו מכירות H200, מה שמגדיל הכנסות פוטנציאליות ב-10%.

טראמפ מחייךטראמפ מחייך

טראמפ מאלץ את ענקיות הפארמה להוריד מחירים בתמורה לשקט ממכסים

תשע ענקיות תרופות חתמו על הסכמים עם ממשל טראמפ להפחתת מחירי תרופות בארה״ב, תוך איום מרומז במכסים וצעדים רגולטוריים; במקביל, הנשיא מסמן יעד חדש: חברות הביטוח

רן קידר |
נושאים בכתבה טראמפ פארמה

נשיא ארה״ב דונלד טראמפ הודיע אמש כי תשע חברות תרופות גדולות הגיעו להסכמות עם הממשל, במסגרת מהלך שנועד להוזיל את מחירי התרופות לצרכנים אמריקאים. ההסכמים נחתמו לאחר שטראמפ איים בקיץ האחרון להטיל מכסים על חברות תרופות שלא יסכימו להפחתות מחירים, בעיקר עבור אוכלוסיות מוחלשות.

בין החברות שהצטרפו להסכמים נמנות רוש Roche GS 1.88%  , נוברטיס Novartis AG 0.58%  , בריסטול־מאיירס סקוויב Bristol-Myers Squibb Co , גיליאד Gilead Sciences Inc 2.32%  , בוהרינגר אינגלהיים, אמג’ן Amgen Inc 0.91%  , GSK GSK 0.66%  , סאנופי Sanofi 0.4%   ומרק Merck & Co. Inc. . הן מצטרפות לפייזר Pfizer Inc 0.6%   ואסטרהזנקה AstraZeneca plc 0.83%  , שכבר חתמו מוקדם יותר השנה. בסך הכול, 14 מתוך 17 החברות שאליהן פנה טראמפ כבר נענו לדרישות, כאשר שלוש נוספות: אבווי AbbVie 1.8%  , ג’ונסון אנד ג’ונסון Johnson & Johnson Inc  וריג’נרון Regeneron Pharmaceuticals Inc עדיין במו״מ מתקדם עם הבית הלבן.

על פי ההסכמים, החברות יוזילו מחירים עבור תוכנית Medicaid, ימכרו תרופות בהנחות ישירות לצרכנים, וישיקו תרופות חדשות בארה״ב במחירים זהים לאלו שבשווקים זרים. טראמפ הצהיר כי מחירי התרופות בארה״ב "יירדו מהר ובחדות, ויהפכו לנמוכים ביותר בעולם המפותח".

הנחות, האצות רגולטוריות והבטחות השקעה

כחלק מהמהלך, הודיע ה-FDA (מינהל המזון והתרופות האמריקאי) כי מרק תקבל מסלול בחינה מואץ לשתי תרופות מרכזיות בצנרת שלה, תרופה להורדת כולסטרול וטיפול אונקולוגי, מהלך שעשוי לקצר תהליכי אישור מכשנה לחודשים ספורים בלבד.

החברות, מצידן, הדגישו כי ישקיעו בייצור מקומי והתחייבו לאספקה בשעת חירום. בריסטול-מאיירס הודיעה שתספק את תרופת הדגל שלה לדילול דם, Eliquis, בחינם למטופלי Medicaid, בעוד גיליאד התחייבה להוריד את מחיר תרופת צהבת C שלה, Epclusa, לפחות מ-2,500 דולר, ירידה חדה לעומת מחירים קודמים.