צ'רלי מאנגר: "המשקיעים בסין אוהבים להמר בשוקי המניות"
צ'רלי מאנגר, סגן יו"ר ברקשייר הת'אווי והשותף העסקי הוותיק של וורן באפט, מזהיר את המשקיעים בשווקים במהלך כנס בעלי המניות השנתי של הדיילי ג'ורנל וטוען "אני חושב שיהיו צרות קרובות בדרך, יש יותר מידי כסף טיפש בשוק".
מאנגר מתייחס בעיקר לסיכונים הרבים שהמשקיעים לוקחים בשוקי המניות, בעיקר בשוק הסיני - "בסין, הם אוהבים להמר במניות. זה ממש טיפשי" טוען מאנגר ומוסיף כי "קשה לדמיין משהו מטופש יותר מאשר האופן בו הסינים מחזיקים במניות".
בארה"ב, מאנגר מציין את תופעת ה-adjusted EBITDA שהפכה להיות נפוצה בדו"חות של החברות בוול סטריט. Ebitda מייצג את רווח לפני ריבית, מיסים, הפחתות ופחת, כאשר נתון זה מהווה עבור המשקיעים אינדיקטור חשוב בהבנת הפעילות העסקית של החברה. "כשאתה מתחיל לדבר על EBITDA מותאם. אתה כמעט מכריז שאתה חלש", טוען מאנגר.
אך זה לא כל מה שמטריד את מאנגר. לטענתו, הוא חושש כי תנופת החדשנות שחווה במהלך חייו עשויה להתחיל לדעוך. "אני חושב שלדור שלי היה הטוב ביותר מכל השינוי הטכנולוגי הזה. אני לא חושב שנעשה שיפור רב בעתיד כי כבר הספקנו להשיג כל כך הרבה".
- באפט מגייס חוב במטבע היפני - רמז להגדלת פוזיציה במניות?
- באפט ממשיך לממש מניות; מחזיק מזומנים בסך 380 מיליארד דולר
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
כאשר נשאל מאנגר בנוגע למניית טסלה (סימול:TSLA) התנודתית, ענה "אני בחיים לא הייתי קונה אותה, אך בחיים לא הייתה מבצע עליה 'שורט'".
לקריאה נוספת: השותף השקט של באפט - צ'רלי מאנגר; מה הוא חושב על השווקים?
- 4.חבל שלא נשאל על ביונד מיט למרות שבאפט אוהב המבורגר קולה (ל"ת)דני 14/02/2020 09:25הגב לתגובה זו
- 3.החבר שלו גם לא קנה אמאזון ואפל כי לא האמין בהן :) (ל"ת)דוד הגנן 13/02/2020 20:40הגב לתגובה זו
- התכוונת לגוגל לא לאפל (ל"ת)שחר 18/04/2020 00:30הגב לתגובה זו
- הוא המחזיק הכי גדול באפל (ל"ת)דניאל 14/02/2020 08:04הגב לתגובה זו
- 2.איש מבוגר מתרפק על הדור שלו. (ל"ת)איתי 13/02/2020 19:52הגב לתגובה זו
- Joseph 14/02/2020 15:06הגב לתגובה זוyes, an adult who is 100 times wiser than you are.
- 1.אלון 13/02/2020 18:52הגב לתגובה זוכמה שאתם אוהבים כאלה נבואות, כמה שאתם פסימיים.. על כל אחד כזה, יש לפחות מומחה שיאמר ההיפך. אותו כמובן לא תצטטו כאן. וזה כמובן בידיעה שאף אחד לא באמת יודע מה יהיה..

גל של פיטורים באוקטובר, הגבוה מזה 22 שנים
דוח צ'אלנג'ר מצביע על מעבר מהאטה בגיוסים לגל פיטורים; על רקע השבתת הממשל; אתמול מדד ה-ADP הצביע על גידול צנוע בתעסוקה במגזר הפרטי
חודש אוקטובר 2025 נרשם כחודש החלש ביותר לשוק העבודה האמריקאי מאז 2003 מבחינת הכרזות פיטורים. המעסיקים בארה"ב הודיעו על 153,074 מפוטרים, כמעט פי שלושה מספטמבר וזינוק של כ-175% מול אוקטובר 2024, לפי חברת הייעוץ צ'לנג'ר. המניעים המרכזיים הם קיצוץ עלויות, התאמות לעידן ה-AI ותיקון לגל הגיוסים של תקופת הקורונה. את הרשימה הובילו חברות טכנולוגיה ולצידן מחסנים, לוגיסטיקה וקמעונאות.
במבט מתחילת השנה, היקף ההודעות על פיטורים הגיע לכמעט 1.1 מיליון משרות, כבר כעת גבוה משמעותית מכל שנת 2024 (761 אלף). צ'אלנג'ר מציינת שמדובר בשיא רב שנתי לחודשים הראשונים של השנה, כשהאצת האימוץ של בינה מלאכותית ובלימת הביקושים הצרכניים והעסקיים דוחפות חברות להדק חגורה. על פ הדוח, הסקטור הלוגיסטי הוביל באוקטובר עם כמעט 48 אלף קיצוצים והטק אחריו בלמעלה מ-33 אלף.
הדוח מתפרסם בזמן השבתת ממשל פדרלית שדחתה את פרסום הנתונים הרשמיים של משרד העבודה, ולכן המשקיעים וקובעי המדיניות נשענים על מדדים פרטיים כמו צ'אלנג'ר ו-ADP. באותו נושא, אתמול דוח ADP (חברה לעיבוד תלושי שכר) הצביע באוקטובר על תוספת של 42 אלף משרות במגזר הפרטי ועל עליית שכר שנתית של כ-4.5%, שיפור צנוע אחרי חודשיים חלשים, אך כזה שאינו סותר גלי קיצוצים נקודתיים בסקטורים מסוימים. כלומר, השוק נע בין גיוס נמוך ופיטורים ממוקדים, שילוב שמרכך את קצב יצירת המשרות נטו.
בצ'אלנג'ר מדגישים שמדובר ב"תיקון" לחצי-עשור של התרחבות מהירה, כעת בתוספת לחץ על מרווחים (שכר, מימון, לוגיסטיקה) ואימוץ מואץ של מערכות AI שמייתרות תפקידים תפעוליים ומשרדיים. לצד הטק והלוגיסטיקה, גם קמעונאות ושירותים מדווחים על תוכניות התייעלות, עם דוגמאות בולטות מחברות כמו אמזון, טארגט ו-UPS באחרונה. מבחן ההמשך יהיה אם המגמה תישאר סקטוריאלית או תתרחב לשוק כולו.
- "האם ה-AI יחליף אותי?" - על הפיטורים שבדרך, גם בישראל
- פוטרה יומיים לפני שגילתה על היריון, ותקבל פיצויים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ההשפעה על השווקים
הנתונים מאוקטובר יוצרים מצב מורכב עבור הפד: מצד אחד, הקפיצה בפיטורים מאותתת על התקררות ממשית בשוק העבודה, נתון שתומך בגישה מרחיבה יותר וברעיון של הורדת ריבית
בהמשך. ירידה בלחצי השכר והביקוש מצמצמת את הסיכון לאינפלציה, ומעניקה לבנק המרכזי "מרחב נשימה" לפעול כדי לבלום את ההאטה מבלי לחשוש מגל התייקרויות חדש.
מנכ"לית אקספדיה אריאן גורין. קרדיט: רשתות חברתיותאקספדיה מזנקת לאור צמיחה דו ספרתית בהזמנות ורווח שיא למניה
אקספדיה מזנקת 17% לאחר שעקפה את תחזיות השוק עם רווח מתואם של 7.57 דולר למניה והכנסות של 4.41 מיליארד דולר, בנוסף, העלתה תחזיות לשנת 2025 על רקע צמיחה של 12% בהזמנות והתרחבות בשולי הרווח
חברת אקספדיה Expedia 17.06% פרסמה את דוחותיה לרבעון השלישי של 2025 עם תוצאות חזקות במיוחד שהיכו את תחזיות האנליסטים הן בשורת ההכנסות והן ברווח הנקי, ומובילות את המניה לעליות חדות. הרבעון הצביע על עלייה בביקוש התיירותי,
המשך צמיחה במגזר העסקי הגדלת שיעור הרווח, לצד העלאת תחזיות לשנה כולה.
החברה רשמה ברבעון רווח מתואם של 7.57 דולר למניה, גבוה ב-0.62 דולר מהתחזיות, עלייה של 23% לעומת השנה הקודמת. ההכנסות הסתכמו ב-4.41 מיליארד דולר, עלייה של 8.7% משנה לשנה ו-150
מיליון דולר מעל הציפיות. ה-EBITDA זינק ב-16% ל-1.45 מיליארד דולר עם שיעור רווחיות של 33%.
היקף ההזמנות הכולל הגיע ל-30.7 מיליארד דולר, עלייה של 12% משנה קודמת, כאשר ההזמנות העסקיות (B2B) קפצו ב-26%, ורשמו הישג של צמיחה דו ספרתית במשך 17 רבעונים
ברציפות במגזר זה. ההזמנות מצד הצרכנים (B2C) גדלו ב-7% והסתכמו ב-21.3 מיליארד דולר. בתוך כך, הזמנות לינה (מלונות, דירות ונופש) עלו ב-13%, ומספר לילות החדרים שהוזמנו עלה ב-11% ובזאת נרשם הנתון הגבוה ביותר מזה שלוש שנים בארה״ב.
עם פרסום הדוחות, אמרה מנכ״לית החברה, אריאן גורין: "תוצאות הרבעון השלישי שלנו עלו על הציפיות הן בשורה העליונה והן בשורה התחתונה, ומשקפות סביבה של ביקושים משופרים, ביצוע ממושמע והתקדמות מתמדת ביישום האסטרטגיה שלנו. רשמנו צמיחה של 12% בהזמנות, 9% בהכנסות והתרחבות משמעותית בשולי הרווח התפעולי. אנחנו בונים מומנטום יציב ברחבי החברה, ויש לנו הוכחות ברורות לכך שהאסטרטגיה שלנו עובדת".
- להזמין מלון עם כאל ואיסתא - פלטפורמה חדשה תתחרה על התייר הישראלי
- אקספדיה קופצת ב-16% לאחר דוחות חזקים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
התייעלות בחסות ה-AI
גורין הוסיפה כי נרשמה האצה בשוק האמריקאי והמשך צמיחה חזקה בשווקים הבינלאומיים, עם חלונות הזמנה ארוכים יותר ושיעורי שהייה גבוהים. לדבריה, “אקספדיה נותרה המותג הגדול והצומח ביותר שלנו, בעוד Hotels.com ו־Vrbo שיפרו ביצועים ברצף". היא הדגישה גם את ההתקדמות בשלוש המטרות האסטרטגיות המרכזיות: מתן ערך גבוה יותר למטיילים, השקעה בהזדמנויות צמיחה, ושיפור היעילות התפעולית. לאקספדיה 11 מותגים שעוסקים בתיירות.
