באפט
צילום: gettyimages

צ'רלי מאנגר: "המשקיעים בסין אוהבים להמר בשוקי המניות"

לטענתו של השותף הוותיק של וורן באפט "יש יותר מידי כסף טיפש בשוק", דבר שמזמין בעיות. במקביל מאנגר מזהיר מפני השימוש הגובר ב-EBITDA מותאם בדו"חות של החברות. בנוגע לטסלה - "לא הייתי קונה אותה בחיים, אך לא הייתי מהמר נגדה"
עמית נעם טל | (7)

צ'רלי מאנגר, סגן יו"ר ברקשייר הת'אווי והשותף העסקי הוותיק של וורן באפט, מזהיר את המשקיעים בשווקים במהלך כנס בעלי המניות השנתי של הדיילי ג'ורנל וטוען "אני חושב  שיהיו צרות קרובות בדרך, יש יותר מידי כסף טיפש בשוק".

מאנגר מתייחס בעיקר לסיכונים הרבים שהמשקיעים לוקחים בשוקי המניות, בעיקר בשוק הסיני - "בסין, הם אוהבים להמר במניות. זה ממש טיפשי" טוען מאנגר ומוסיף כי "קשה לדמיין משהו מטופש יותר מאשר האופן בו הסינים מחזיקים במניות".

בארה"ב, מאנגר מציין את תופעת ה-adjusted EBITDA שהפכה להיות נפוצה בדו"חות של החברות בוול סטריט.  Ebitda מייצג את רווח לפני ריבית, מיסים, הפחתות ופחת, כאשר נתון זה מהווה עבור המשקיעים אינדיקטור חשוב בהבנת הפעילות העסקית של החברה. "כשאתה מתחיל לדבר על EBITDA מותאם. אתה כמעט מכריז שאתה חלש", טוען מאנגר. 

אך זה לא כל מה שמטריד את מאנגר. לטענתו, הוא חושש כי תנופת החדשנות שחווה במהלך חייו עשויה להתחיל לדעוך. "אני חושב שלדור שלי היה הטוב ביותר מכל השינוי הטכנולוגי הזה. אני לא חושב שנעשה שיפור רב בעתיד כי כבר הספקנו להשיג כל כך הרבה". 

כאשר נשאל מאנגר בנוגע למניית טסלה (סימול:TSLA) התנודתית, ענה  "אני בחיים לא הייתי קונה אותה, אך בחיים לא הייתה מבצע עליה 'שורט'". 

לקריאה נוספת: השותף השקט של באפט - צ'רלי מאנגר; מה הוא חושב על השווקים?

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    חבל שלא נשאל על ביונד מיט למרות שבאפט אוהב המבורגר קולה (ל"ת)
    דני 14/02/2020 09:25
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    החבר שלו גם לא קנה אמאזון ואפל כי לא האמין בהן :) (ל"ת)
    דוד הגנן 13/02/2020 20:40
    הגב לתגובה זו
  • התכוונת לגוגל לא לאפל (ל"ת)
    שחר 18/04/2020 00:30
    הגב לתגובה זו
  • הוא המחזיק הכי גדול באפל (ל"ת)
    דניאל 14/02/2020 08:04
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    איש מבוגר מתרפק על הדור שלו. (ל"ת)
    איתי 13/02/2020 19:52
    הגב לתגובה זו
  • Joseph 14/02/2020 15:06
    הגב לתגובה זו
    yes, an adult who is 100 times wiser than you are.
  • 1.
    אלון 13/02/2020 18:52
    הגב לתגובה זו
    כמה שאתם אוהבים כאלה נבואות, כמה שאתם פסימיים.. על כל אחד כזה, יש לפחות מומחה שיאמר ההיפך. אותו כמובן לא תצטטו כאן. וזה כמובן בידיעה שאף אחד לא באמת יודע מה יהיה..
ה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיותה-SU7 של שיואמי. קרדיט: רשתות חברתיות

תוך פחות משנתיים, שיאומי רווחית יותר מטסלה

19 חודשים בלבד אחרי השקת הסדאן החשמלית SU7, חטיבת הרכב וה-AI של שיאומי מייצרת רווח רבעוני של כ-98 מיליון דולר, הרבה לפני טסלה ואחרים בענף; האקוסיסטם, המותג והיעילות הובילו לרווחיות מהירה

רן קידר |
נושאים בכתבה שיאומי טסלה

שיאומי ממשיכה להפתיע את תעשיית הרכב החשמלי, כאשר חטיבת ה-EV והבינה המלאכותית שלה מסכמת את הרבעון השלישי עם רווח של כ-98 מיליון דולר, פחות משנתיים לאחר שהשיקה את הסדאן החשמלית SU7. החברה הגיע לאיזון משמעותית מהר יותר מהמתחרות, היות וטסלה נזקקה ליותר מחמש שנים עד שהציגה רווח רבעוני ראשון, ולי-אוטו הגיעה לכך רק אחרי כשנתיים. בעידן שבו רוב הסטארט-אפים בתחום שורפים מזומנים לאורך שנים, שיאומי נכנסת לתמונה עם יתרון מבני יוצא דופן: קהל עצום של משתמשים קיימים, אמון מותג גבוה, ואקו-סיסטם שמחברת את העולם הדיגיטלי של הלקוחות עם עולם הרכב החדש.

כוחו של הרגל 

הכניסה של שיאומי לעולם הרכב מתבססת על נכסים שהחברות המסורתיות פשוט אינן מחזיקות. מאות מיליוני משתמשים שכבר רכשו סמארטפונים, שעונים חכמים ומוצרים ביתיים של החברה הפכו לקהל טבעי לשלב הבא: הרכב החשמלי. עבורם, עליית המדרגה מרכישת טלפון לרכישת רכב לא מצריכה שינוי תודעתי גדול: הם כבר נמצאים עמוק באקוסיסטם של שיאומי, סומכים על המותג ורגילים לממשקיו. בנוסף, הארכיטקטורה מבוססת התוכנה של רכבי החברה מאפשרת לה לייצר מקורות הכנסה נוספים מתוך מערכות הרכב, בדומה למודלים שמוכרים מעולם המובייל. כך נוצרת סביבה שבה עלות גיוס הלקוח כמעט אפסית, וזה יתרון אדיר לחברה, בענף שבדרך כלל משלם סכומי עתק על כל לקוח חדש.

האסטרטגיה המנצחת: דגם יחיד והשקה שמתנהלת כמו מוצר אלקטרוני

שיאומי אימצה גישה שונה לחלוטין מהמקובל בענף הרכב. במקום להשיק מספר רחב של דגמים ולחלק משאבים בין פיתוחים מקבילים, היא התמקדה בדגם אחד ויחיד, ה-SU7, וטיפלה בו כמו מוצר אלקטרוני מהונדס היטב. שרשרת אספקה הדוקה, שליטה גבוהה ברכיבים קריטיים ותכנון השקה המדמה את עולם הסמארטפונים יצרו ביקוש גדול כבר מהרגע הראשון. וברגע שהחברה עמדה ביעדי הביקוש, היא היתה יכולה להתמקד ברווחיות ולא בהגדלת נפח מכירות, ובכך חסכה שנים של הפסדים שמאפיינות את רוב הכניסות החדשות לענף הרכב.

ה-YU7: הדגם השני שהפך להצלחה מסחררת בתוך שעות

כמעט בלי להתאמץ, דגם ה-SUV השני של החברה, YU7, הפך במחצית 2025 לאחד הסיפורים החמים בשוק הרכב הסיני. בתוך שעות ספורות מקבלת ההזמנות כבר נרשמו כ-289 אלף הזמנות, נתון שממחיש כיצד מותג טכנולוגיה מצליח לייצר באזז שהמתחרות מתקשות לשחזר. ההתרחבות הזו הפכה את פעילות הרכב של שיאומי לאחת המרכזיות בחברה, כאשר יותר מרבע מהכנסות הקבוצה כבר מגיעות ממנה, הרבה מעבר לזרוע ה-IoT ההיסטורית.

לצד האופטימיות, הענף הסיני כולו נכנס לתקופה מאתגרת. הממשלה מתכוונת לצמצם את הטבת המס על רכבים חשמליים והיברידיים, והמשך סבסוד הטרייד-אין עדיין לא מובטח. כבר באוקטובר הורגשו ירידות במכירות הרכב, ושיאומי נאלצה לפעול כדי למזער פגיעה בביקוש. החברה מציעה ללקוחות הנחת גישור של עד כ-2,100 דולר למי שיזמין רכב עד סוף נובמבר ויקבל אותו במהלך 2026, צעד שמעודד הזמנות אך בהכרח יפגע במרווחי הרווח.

אדובי
צילום: ויקיפדיה

אדובי מהמרת על ה־AI ורוכשת את Semrush ב־1.9 מיליארד דולר

בעוד מנייתה נחלשת והמשקיעים סקפטיים, אדובי רוכשת את Semrush כדי להציע למשווקים פתרון מקיף ועמוק בעידן שבו AI מגדיר מחדש את התחרות

אדיר בן עמי |

אדובי Adobe Systems Inc -1.79%   הודיעה על רכישת Semrush בעסקה במזומן של 1.9 מיליארד דולר. זהו צעד שנועד לחזק את היצע הכלים לשיווק דיגיטלי ולהעמיק את יכולות ה־AI של החברה, דווקא בתקופה שבה המשקיעים מטילים ספק ביכולתה לייצר צמיחה בתחום הזה.


Semrush, שמספקת כלים ל־SEO, פרסום דיגיטלי וניהול תוכן, נכנסה לבורסה לפני שלוש שנים אך השנה מנייתה התרסקה ביותר מ־40%. דו"ח חלש ברבעון השני והחשש הכללי משוויי יתר בתחום ה־AI פגעו בה קשות. העסקה של אדובי מציבה עליה תג מחיר גבוה בהרבה מהשווי שבו נסחרה - 12 דולר למניה, פרמיה של יותר מ־75%. בעוד המשקיעים שאלו את עצמם למה אדובי בוחרת דווקא עכשיו לבצע רכישה גדולה, החברה אמרה כי הרכישה נועדה כדי לתת למשווקים תמונה מלאה על הנוכחות שלהם ברשת, בין אם בחיפוש מסורתי, אפליקציות, רשתות חברתיות או בוטים מבוססי AI כמו ChatGPT וג'מיני. לפי אדובי, השילוב עם Semrush יאפשר לה להציע פתרון אחד שמרכז את כל הערוצים.


שנה מאתגרת לאדובי

המהלך מגיע אחרי שנה מאתגרת במיוחד לאדובי. החברה אמנם הובילה במשך עשרות שנים את עולם העיצוב הדיגיטלי, אך בשנים האחרונות היא מתקשה לשמור על המומנטום מול שחקניות חדשות, ובעיקר מול כלי AI שמציעים אלטרנטיבות זולות ומהירות. מניית החברה ירדה ב־27% מתחילת השנה, בין היתר בגלל חשש שהמודל העסקי שלה נשחק.


אדובי מנסה לשנות את הנרטיב הזה כבר שנתיים. היא השיקה את Firefly, מודל ה־AI הג׳נרטיבי שלה, והכניסה יכולות מבוססות מודלים לכלים כמו פוטושופ, פרמייר ואינדזיין. אבל למרות השקת המוצרים, היא לא הצליחה לשכנע את השוק שה־AI שלה מספיק מתקדם או ייחודי לעומת מתחרות כמו OpenAI או Canva.


העובדה שהמניה יורדת ביום הדיווח על העסקה מלמדת שהמשקיעים עדיין סקפטיים. הם רואים עול כבד על אדובי: מצד אחד היא צריכה להוכיח שהרכישה תתרום הכנסות אמיתיות, ומצד שני להראות שהשילוב עם Semrush לא ייתקע בתהליך הטמעה ארוך ויקר, כפי שקרה בעסקאות קודמות בתעשייה. למרות זאת, יש גם סימנים להתאוששות. ברבעון האחרון אדובי העלתה את תחזית ההכנסות שלה, בפעם השנייה השנה, וטענה שיכולות ה־AI החדשות מתחילות לייצר אימוץ אצל משתמשים עסקיים. מבחינתה, רכישת Semrush רק מזרזת את האסטרטגיה הזו ומחברת אותה ישירות לעולם השיווק, שצורך יותר ויותר כלי AI בזמן אמת.