כך תדעו אם תיקון אלים מתקרב בשוקי המניות - 5 סממנים
קרוב למחצית השנה כבר מאחורינו ולפחות בינתיים, נבואות הזעם והחששות מתיקון אגרסיבי אחרי 5 שנים שוריות ביותר, לא עומדות במבחן המציאות. המדד המוביל בוול סטריט, ה-s&p 500, אומנם רשם שני "תיקונים קטנים" עד כה השנה, אבל בינתיים הוא מייצר תשואה שנתית סבירה בהחלט של 4.75% כשהוא שובר 19 פעמים השנה את שיא כל הזמנים. לא מעט מהמומחים בשוק ההון כבר סימנו את רמת 2000 הנק' ככזו שהמדד יפגוש השנה וכרגע זה כבר נראה קרוב.
ג'ם פולסן, אסטרטג ההשקעות הראשי ב-Wells Capital Management, ניצל את ההזדמנות כדי להתריע שהרגע שבו המשקיעים מתחילים להרגיש שיש שאננות, הוא בדיוק הרגע לעצור ולבדוק אם תיקון משמעותי לא נמצא ממש מעבר לפינה "ההערכות שלנו בתחילת השנה היו שה-s&p 500 אומנם יגיע לרמת 2000 הנק' בשלב מסוים של השנה, אבל שגם התיקון יגיע ובסופו של דבר לקראת סוף השנה נמצא את עצמו סמוך לאותה רמה שבה היא נפתחה."
"כשאנחנו מתקרבים כבר בשלב הזה לרמת 2000 נק', זהו זמן טוב לבחון האם המדד ימשיך ויעלה לרמות גבוהות עוד יותר, או שהחל מהחצי השני של השנה נראה סוף סוף את המדד מאבד גובה נוכח תנאים קשים יותר בשוק."
פולסן מודה שבטווח הנראה לעין אין סיבה לתיקון, אבל הוא גם מזהיר שפני הדברים יכולים להשתנות במהירות ומציין 5 סימנים שירמזו שהתיקון בדרך:
1. עליות אגרסיביות יותר של שוק המניות - פולסן מציין שבמהלך העליות האחרון שהחל בתחילת 2013, המדד נע ברצועה שבין 100-125 נק' - "זהו קצב עלייה מבוקר ומתודי" - ברגע שנראה קצב עלייה חריג (ז"א שנראה מהלך עלייה רציף אגרסיבי שבו לא נראה שום תיקון בטווח גדול מזה שצוין), מדובר בעלייה ברור של סיכוי לתיקון.
- כצפוי: הריבית בארה״ב ירדה ב-0.25%; הפד׳ יעצור את צמצום המאזן בדצמבר
- לקראת החלטת הריבית - למה אפשר לצפות?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
2. ירידה בכמות ההזהרות לתיקון - לפחות בינתיים, פולסן טוען שאין סימנים לאופוריה בשוק וזה סימן חיובי. "כדי שהסיכוי לתיקון יעלה, רב השוק צריך להאמין שיש סבירות נמוכה לתיקון כזה."
3. עלייה בתשואות האג"ח - גם כאן אין כרגע סימן מדאיג. העובדה שהתשואות של האג"ח נותרו כל כך נמוכות מגבירות את האטרקטיביות של שוק המניות ודוחפות אותו מעלה. כדי שהסיכוי לתיקון בשוק יעלה, התשואות של אג"ח ממשלתי ל-10 שנים צריכות לטפס לפחות מעלה לרמת 3%. נכון להיום תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים בארה"ב עומדת על 2.58%.
4. חששות מלחץ אינפלציוני - גם במקרה הזה השוק לא נמצא עדיין בנקודה הזו, אבל זה יכול להשנות בתוך כמה חודשים לטענת פולסון. הוא מסביר כי "שוק המניות והאג"ח יהפוך להרבה יותר פגיע ברגע שהשוק מתחיל לחשוש מלחץ אינפלציוני שהוא מפרש כ'דבר רע'. נכון לעכשיו, הסימנים המעידים על התחממות יתר של השוק מהבהבים רק ב'צהוב' להערכתו.
- מניות הקוונטים טסו באלפי אחוזים - הרווחים עדיין רחוקים
- לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הונאה של 2 מיליארד דולר - עונש של 11 אלף שנות מאסר - ומוות...
5. לחץ העלאת ריבית שיופעל על ה'פד' - שוק המניות הרוויח לא מעט מהתמריצים של הפדרל ריזרב שהזרים כסף ע"י רכישות האג"ח - בכך הוא שמר את התשואות נמוכות. התוכנית של ה'פד' היא לסיים עד סוף השנה לחלוטין את הרכישות ולאחר תקופת המתנה להתחיל להעלות את שיעור הריבית - אם המסלול הזה יישמר ע"פ הקצב שה'פד' מתכנן קשה לראות סיבה לתיקון. מנגד, פולסון טוען "אנחנו חוששים שאם יחלו לחצים שיגרמו לדיבורים על האצת סיום תוכנית הרכישות ולהעלאת הריבית מוקדם יותר, הסיכוי לתיקון יעלה."
נכון להיום נראה שאפילו אחד מהסממנים שפולסון מסמן אינו נראה בשטח וקשה לראות סיבה כלשהי לתיקון, אבל כבר ראינו באיזו מהירות הדברים בשוק יכולים להדרדר מכיוון לא צפוי.
- 3.סולידי 25/06/2014 18:13הגב לתגובה זומחר אני מוכר הכל.... מזמן יושב על 90% מזומן.
- 22 02/07/2014 19:50הגב לתגובה זומכוון שלעתים רחוקות אולי תצליח לצאת בזמן אבל ההסתברות שלך קטנה מאוד להיכנס בחזרה בזמן . תיק מניות צריך להיות מושקע לזמן ארוך וככל שזמן זה יותר ארוך ההסתברות שלך להרוויח כסף עולה בהתאם . גם עם התיק יורד הנשים לוקים בעיוורון קצר רואי הם נוטים לראות רעשים תנודתיים לטווחים קצרים .
- 2.2007 זוכרים ? (ל"ת)ירושלמי 18/06/2014 20:47הגב לתגובה זו
- 1.6. הגדולים קוצרים את הקטנים ועושים תיקון . (ל"ת)בא 16/06/2014 15:00הגב לתגובה זו
- זה חוסר צדק!!!הם רומסים אותי (ל"ת)יופיטר שוקי הון 16/06/2014 15:28הגב לתגובה זו
- שלומי 18/06/2014 21:105 שנים אנשים שמו כסף בכיס.. עכשיו להיכנס לשוק ? אנשים יברחו אחרי ירידה של 20% ועוד ישאר לכם כסף בכיס..
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”
הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי".
לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית.
הדיון מסתכל אחורה
הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב".
שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה.
תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות”
יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.”
- שינוי חד בחוקי ההגירה וההתאזרחות בגרמניה
- גרמניה חותמת על הסכם הגנה נגד רחפנים עם סטארט-אפ מקומי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית
הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות.
בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”.
טראמפ מצייץ, נוצר באמצעות AIטראמפ מבטיח "דיבידנד מכסים" של 2,000 דולר לכל אמריקאי
בציוץ ברשת החברתית שלו טראמפ מציג יוזמה לחלק "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח, שימומן מההכנסות המיסוי על יבוא; את המתנגדים לתכנית טראמפ מכנה "טיפשים"
נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, פרסם פוסט חריג ברשת Truth Social, שבו הוא מגן על מדיניות המכסים האגרסיבית שלו וכינה את מתנגדיה "טיפשים". לדבריו, מדיניות זו חיזקה את הכלכלה האמריקאית, הפכה את ארצות הברית ל"מדינה העשירה והמכובדת ביותר בעולם" והביאה לשווקים פיננסיים בשיא של כל הזמנים.
"אנשים שמתנגדים למכסים הם שוטים!", כתב טראמפ, כשהוא מייחס את מצבה הכלכלי של ארצות הברית להטלת המכסים על יבוא. הוא טען כי ארצו נהנית כיום מ"אינפלציה כמעט אפסית" ומ"שוק מניות בשיא היסטורי", והוסיף כי תוכניות הפנסיה האמריקאיות (401(k)) נמצאות ברמות הגבוהות ביותר אי פעם.
טראמפ הוסיף כי הכנסות המדינה ממסים על יבוא עומדות על "טריליוני דולרים", שלדבריו יסייעו להתחיל לצמצם את החוב הלאומי, העומד כיום על כ-37 טריליון דולר. לדבריו, המדיניות מביאה לראשונה מזה שנים לזרימת הכנסות ישירה לקופת המדינה ממדינות זרות, במקום הסתמכות על חוב או גירעון.
דבריו מגיעים על רקע המשך הוויכוח הציבורי סביב מדיניות המכסים התמוכים רואים במכסים כלי לשיקום התעשייה האמריקאית ולחיזוק עצמאותה הכלכלית, בעוד כלכלנים מזהירים כי מדובר בצעד שמעלה את יוקר המחיה ומכביד על הצרכן המקומי.
- ממשל טראמפ ישיק מכרז ענק לקידוחי נפט וגז במפרץ מקסיקו
- מכה לטראמפ ולרפובליקנים: שריל נבחרה למושלת ניו ג'רזי
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לצד ההתבטאויות התקיפות, טראמפ ממשיך לרמוז כי בכוונתו להשתמש בהכנסות מהמכסים למימון תשלומים ישירים לציבור מהלך שכינה בעבר "דיבידנד מכסים" של עד 2,000 דולר לאזרח אבל בשלב זה מדובר ברעיון בלבד שטרם עוגן בתוכנית כלכלית רשמית.
הציוץ שפרסם הנשיא טראמפ ברשת Truth Social
