בנקים ארצות הברית
צילום: גיא טל

האם לבנקים בוול סטריט יש אפסייד של עשרות אחוזים?

אנליסט הבנקים הראשי באופנהיימר מעלה את סיטי, בנק אוף אמריקה ו-USB לדירוג Outperform עם אפסייד של עד 33% בבנקים המסחריים; על הבנקים השונים ומה קורה עם בנקי ההשקעות? 


רן קידר |

אנליסט הבנקים של אופנהיימר, כריס קוטובסקי, טוען כי גם על פי תחזיות הבנקים וגם על פי תחזיות אופנהיימר, שנת 2026 צפויה להביא צמיחת רווחים דו-ספרתית נמוכה למגזר הבנקים. הוא משדרג את מניות הבנקים המסחריים ל-Outperform ומעדכן את מחירי היעד עבור סיטי Citi Inc -0.06%   123 דולר שמהווה אפסייד של 19%, בנק אוף אמריקה Bank of America Corp -0.17%  56 דולר עם אפסייד של 8% ו-USB U.S. Bancorp. 1%  עם מחיר יעד של 66 דולר, שמהווה אפסייד של 33%. עומתן, מניות בנקי ההשקעות גולדמן סאקס The Goldman Sachs Group Inc -0.16%   ומורגן סטנלי Morgan Stanley  מדורגות Perform ולא ננקבו עבורן מחירי יעד. 

לדבריו, הצמיחה באשראי מואצת, הפסדי האשראי בכרטיסי אשראי כבר הגיעו לשיאם, גם רמות ההון נמצאות בשיא, תחום ה-M&A מתאושש והכנסות המסחר חזקות. וכך, ביצועי מדד הבנקים BKX עלו ב-13% על ביצועי מדד ה-S&P500 במשקלות שווים (בהמשך לביצועי יתר של 22% בשנה שעברה). עם זאת, למרות העליות, מניות הבנקים המסחריים עדיין זולות יחסית לשוק, ובהתאם למכפיל הרווח שלהן, הן בדיסקאונט של כ-23% על הממוצע של מכפיל רווח כזה בשוק. בעבר הדיסקאונט היה גדול יותר ועמד על 27%. לעומת זאת, מניות בנקי ההשקעות, שהיו בעבר בדיסקאונט של כ-30% הם כיום כמעט ללא פער.


מגזר הבנקים המסחריים

התחזית החיובית עבור הבנקים המסחריים נשענת על חמישה גורמים מרכזיים: 

תמחור מחדש של נכסים (Asset Repricing) - הבנקים נהנים מסביבת הריבית הגבוהה, כאשר בשנה האחרונה הגיעו לפדיון אגרות חוב בהיקף של כ-198 מיליארד דולר שהוחזקו על מאזני הבנקים עם קופון ממוצע נמוך של 2.4%. אגרות חוב אלה הוחלפו בנכסים חדשים בעלי תשואה גבוהה יותר והדבר צפוי לתרום לשיפור הרווח מריבית (NII) בשנים הקרובות. 

צמיחת בהיקף האשראי (Loan Growth) - לאחר האטה בשנים 2023-2024, ניתן לראות האצה מחודשת באשראי, במיוחד בתחום אשראי חוץ-בנקאי שצמח בכ-20% בשנה האחרונה ומהווה כעת 9.7% מסך האשראי בארה"ב, לעומת 4.4% בלבד בשנת 2015, עם צפי להמשך צמיחה בשיעור חד-ספרתי בינוני לפחות. 

הפסדי אשראי בכרטיסי אשראי (Card Losses) - לאחר זינוק בהיקפי האשראי הצרכני שהגיע לשיאו בסוף 2022, והוביל לצבירת הפסדים בגין חובות מסופקים בכרטיסי אשראי, ניתן לראות כעת התייצבות ואף ירידה בהפסדי אשראי, דבר שתומך בצפי לשיפור רווחיות הבנקים וחברות האשראי הצרכני. רכישת מניות עצמית (Buybacks) - הבנקים נהנים מאיתנות פיננסית משמעותית, עם ממוצע יחס הלימות הון (CET1) מעל 13%. עודפי הון עצמי תומכים בביצוע רכישות חוזרות של מניות הבנקים בהיקפים גדולי, עם צפי buyback מצרפי של 67 מיליארד דולר בשנת 2025, פי 2-3 לעומת הממוצע בשנים 2022-2023. 

התייעלות תפעולית (Efficiency) – התייעלות במבנה הוצאות תפעוליות צפויה להוביל לצמיחה דו-ספרתית ברווחי הבנקים בשנים הקרובות. 

מגזר בנקי השקעות

האנליסטים של אופנהיימר מביעים זהירות מסויימת כלפי בנקי ההשקעות, בעיקר בשל התמחור הגבוה של המניות. 

פעילות מיזוגים ורכישות - בניגוד לציפיות בתחילת השנה, תחום ה-M&A עדיין נותר חלש יחסית לעבר, נוכח חוסר וודאות בנוגע למדיניות הסחר הבינלאומי ומכסי הייבוא לארה"ב, עם סימני התאוששות זהירים מרמות השפל של 2023-2024. 

קיראו עוד ב"גלובל"

פעילות חיתום ומסחר – על פי נתוני הנפקות של חברת Dealogic ההכנסות מבנקאות השקעות צפויות להציג הרבעון צמיחה שנתית של כ-19%. עם זאת, תחזיות הבנקים עצמם הנן מתונות יותר, ונעות בין עלייה חד-ספרתית בינונית לדו-ספרתית נמוכה. בתחום המסחר התחזיות נעות בין עלייה חד-ספרתית בינונית לדו-ספרתית גבוהה, כאשר האנליסטים באופנהיימר צופים צמיחה ממוצעת של כ-10% בהכנסות בנקי השקעות מפעילות מסחר. 

תמחור והמלצות השקעה

השיפור בפעילות מגזר הבנקאות על רקע גורמי מאקרו חיוביים הובילה לעליה בתמחור יחסי של מניות הבנקים האמריקאיים. עם זאת, יש להדגיש את פערי התמחור בין הבנקים המסחריים לבנקי השקעות. כך לדוגמה, מניות הבנקים המסחריים הנסחרות במכפיל רווח יחסי של 77% למדד S&P 500 משקלות שווים (דיסקאונט של 23%, קרוב לדיסקאונט היסטורי של 27%), כאשר מניות בנקי ההשקעות GS ו MS נסחרות במכפיל רווח יחסי של 98%, גבוה משמעותית מהממוצע ההיסטורי של 70%. בכך, ממשיכים האנליסטים באופנהיימר לתעדף את מניות הבנקים המסחרים, עם שמירה על המלצות Outperform על מניות בנק אוף אמריקה, סיטי ו-USB, והמלצות Perform על מניות בנקי השקעות גולדמן סאקס ומורגן סטנלי.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיותמוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל. קרדיט: רשתות חברתיות

"פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס לא ישרדו במתכונת הנוכחית עד סוף העשור"

מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל, טוען כי פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור; לדבריו, גרמניה תקועה בדיון “מופנה אחורה” במקום להשקיע בדור הבא של התחבורה: הרכב החשמלי והאוטונומי, ואומר כי “העתיד הוא נהיגה אוטונומית, לא נוסטלגיה”

רן קידר |

הסערה האחרונה בתעשיית הרכב הגרמנית התפרצה בעקבות ראיון טלוויזיוני שבו הזהיר פרופ’ מוריץ שולאריק, נשיא מכון הכלכלה העולמית בקיל ואחד מהקולות המשפיעים בכלכלה האירופית, כי ייתכן ששלושת יצרניות הרכב הגדולות בגרמניה, פולקסווגן, ב.מ.וו ומרצדס-בנץ, לא ישרדו במתכונתן הנוכחית עד סוף העשור. "אני לא רואה סיכוי ממשי לכך שבשנת 2030 הן ייראו כפי שהן נראות היום", אמר שולאריק. "אם התעשייה הזו לא תשנה כיוון, היא תחדל להתקיים במבנה הנוכחי". 

לדבריו, ייתכן שגרמניה תצטרך לאמץ "פתרון בסגנון וולוו", כלומר, כניסת משקיע אסטרטגי זר, אולי סיני, שיביא עמו טכנולוגיה, הון ושווקים חדשים. שולאריק הזכיר כי וולוו השוודית שייכת מאז 2010 לקבוצת ג'ילי הסינית, מהלך שהציל את החברה ממשבר והחזיר אותה לקדמת הבמה העולמית. 

הדיון מסתכל אחורה 

הביקורת של שולאריק אינה כלפי החברות בלבד, אלא גם כלפי השיח הציבורי והפוליטי בגרמניה. לדבריו, המדינה עסוקה בויכוחים מיושנים על תעשיית הדיזל והאנרגיה במקום להתמודד עם האתגר הבא: הרכב האוטונומי. "יש לי חשש אמיתי שאנחנו שוכחים את המהפכה הבאה", אמר. "בזמן שאנחנו מתווכחים על מה שהיה, סין וארה”ב כבר משקיעות הון עתק במערכות נהיגה אוטונומיות ובינה מלאכותית לרכב". 

שולאריק טען כי אם גרמניה לא תבצע שינוי מיקוד טכנולוגי אמיתי, היא תמצא עצמה מאחור בעידן שאחרי המנוע החשמלי, עידן הנהיגה החכמה. 

תגובות נגד: “תחזית מנותקת מהמציאות” 

יו״ר התאחדות תעשיית הרכב הגרמנית (VDA) דחתה את תחזיתו של שולאריק וכינתה אותה “אבסורדית”. לדבריה, היצרניות הגרמניות הן עדיין “חברות מצליחות ובעלות עתיד,” אך הן סובלות ממדיניות אנרגיה לא עקבית, עלויות ייצור גבוהות ומיסוי מכביד. פוליטיקאי בכיר מהמפלגה הירוקה, שהינו המועמד לתפקיד ראש ממשלת באדן-וירטמברג, לב תעשיית הרכב, הביע אופטימיות זהירה: “דיימלר לא תהיה בידיים סיניות כל עוד נעשה את העבודה שלנו,” אמר. “אם כולנו, החל בממשלה וכלה במהנדסים, ניקח אחריות, נוכל לשמור על המובילות של גרמניה בתחום התחבורה.” 

המשבר בתעשיית הרכב הגרמנית 

הפסדי עתק וירידות חדות ברווחיות מציבים את תעשיית הרכב הגרמנית בנקודת מפנה. פולקסווגן ופורשה דיווחו על הפסדים של מיליארדי יורו, ומרצדס-בנץ רשמה ירידה של 50% ברווח הנקי ברבעון האחרון. במקביל, הייצור הסיני הזול של רכבים חשמליים, לצד מכסים אמריקניים גבוהים ומדיניות אירופית מסורבלת, חונקים את כושר התחרות של היצרניות האירופיות. 

בנוסף, שערוריית הדיזל-גייט ממשיכה לפגוע באמון הצרכנים ובמיתוג “Made in Germany”. 

משקיעים עובדים AIמשקיעים עובדים AI

לקראת שבוע המסחר: וול סטריט מחפשת כיוון - מה חושבים האנליסטים?

יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 עקפו את הציפיות - אבל השוק אדיש והמדד עלה רק ב-1.3% מאמצע אוקטובר; האם "הציפיות הפרפקטציוניסטיות" הן אלו שידרדרו את וול סטריט?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה וול סטריט

זו עונת הדוחות הכי טובה מאז 2021, אבל נראה שגם לשוק זה כבר לא מספיק. יותר מ-80% מהחברות ב-S&P 500 שפרסמו עד עכשיו את התוצאות שלהן לרבעון השלישי הצליחו להכות את תחזיות האנליסטים, אבל השוק אדיש. מדד הדגל עלה מאז אמצע אוקטובר רק ב-1.3%, בזמן שהחברות עצמן מדווחות על שיאים ברווחיות ובהכנסות. תחשבו על זה. נשארו רק 50 חברות שיביאו לנו תוצאות, כשריכוז מרשים של חברות מביאות תוצאות מעל הציפיות, ההישג הכי הגדול מזה שנים. ובכל זאת, זה לא מקבל ביטוי בתשואות, גם על פי מחקר שעשו בגולדמן זאקס, מניות שהיכו את התחזיות רשמו עלייה ממוצעת של 0.3% בלבד ביום שאחרי הדוח שזה חצי מהממוצע ההיסטורי.

מה ההסבר לזה? התשובה נמצאת בשאלה. אנחנו הגענו לעונת הדוחות הזאת אחרי חודשים של עליות ועם ציפיות בשמיים. השווקים רצים 4 חודשים ברצף, אז זה לא מפתיע שאפילו תוצאות טובות מתקבלות בסוג של עייפות ואדישות.

בשבוע שעבר הנאסד"ק רשם את הירידה השבועית החדה ביותר שלו מאז אפריל, וזה מגיע בעקבות חששות שהחברות משקיעות יותר מדי בפרויקטים של AI. גם נתוני התעסוקה והצריכה הצביעו על האטה קלה, וזה הוביל את ה-S&P 500 לסיים את השבוע בירידה של 1.6%.

מניות הטכנולוגיה נסחרות היום במכפילים גבוהים, לפעמים עשרות ואפילו מאות פעמים על הרווח העתידי. מדד המכפיל המתואם שילר עלה לרמות שנראו רק פעם אחת בעבר - בתקופת בועת הדוט-קום. לכן, השוק מתקשה להתרגש מדוחות טובים הוא כבר מתמחר "שלמות". המשקיעים מסתכלים קדימה - אל ההשקעות של המאות מיליארדים ב-AI, אל ההוצאות הקפקס המטורפות ושואלים את עצמם מתי כל זה יתורגם לרווחים.

וזה מוביל לזה שגם כשחברות כמו מטא Meta Platforms 0.45%   , פלנטיר Palantir 1.65%    או רובין הוד Robinhood 2.58%   מציגים רבעון עם תוצאות שיא, המניות שלהן צונחות. מטא איבדה 11% אחרי שחשפה עלייה נוספת בתקציבי ה-AI שלה; פלנטיר ירדה 8% למרות תחזית אופטימית לשנה כולה; ורובין הוד, שהציגה רווח שיא, נחתכה ב-11% אחרי שההוצאות שלה עלו מהצפוי. זה מראה לנו שוק עייף ועצבני. שוק כלל לא סלחן. שוק שבוחן לאן הוא הולך מכאן.