מטוס לוקהיד מרטין
צילום: לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין תחת לחץ: ההפסד לבואינג זה לא הכל – מה קורה לענקית הביטחון?

ענקית ביטחונית במכפיל רווח של כ-16 - מה אומרים האנליסטים?

אדיר בן עמי | (3)
נושאים בכתבה לוקהיד מרטין

לוקהיד מרטין (LMT ), ענקית התעשייה הביטחונית האמריקאית, נמצאת בסערה. המניה שלה, שנסחרה באוקטובר בכ-619 דולר, ירדה מאז בקרוב ל-30% ל-444 דולר. השווי של הענקית הביטחונית הוא 104 מיליארד דולר. פתאום אלביט מערכות בשווי של 18 מיליארד דולר לא כזאת קטנה לעומתה. הסיבות לחולשה הן רבות - התוצאות יחסית פושרות, הפסד של חוזה גדול וסימן שאלה גדול איך תראה המלחמה העתידית והאם הפיתוחים והמערכות של לוקהיד ייקחו בה חלק משמעותי. לוקהיד מוכרת בקצב של מעל 70 מיליארד דולר ונסחרת במכפיל רווח של כ-16, לכאורה תמחור סביר, אלא שהאיומים האלו גרמו לירידה החדה במניה ומעיבים על העתיד. קונסנזוס תחזיות האנליסטים עומד על יעד של 540 דולר לעוד שנה - פרמייה של 20% בערך. 


ההפסק לבואינג - מכה, אבל לא מכה קטלנית

תוכנית ה-F-35 נתונה לביקורת חריפה, והממשל החדש של טראמפ – עם אילון מאסק בראש ה-DOGE– עלול לקצץ בתוכניות יקרות, לרבות בתקציבי הביטחון וההצטיידות במטוסים. זה איום גדול והוא עננה מעל התחזיות לשנים הבאות. לאחרונה הפסידה לוקהיד בפיתוח מטוס הקרב העתידי לבואינג. זה הפסד גדול, זה גם הפסד תדמיתי ענק.


החוזה לפרויקט ה-Next Generation Air Dominance (NGAD), שמיועד להחליף את מטוסי ה-F-22 הוותיקים, נחשב לאחד הפרסים הגדולים בתעשייה הביטחונית. כשטראמפ הכריז שבואינג זכתה בו, לוקהיד רשמה ירידה של כ-5% במניה מאז אותו רגע. ה-F-47, ששמו נבחר כמחווה לנשיא ה-47, נחשב לסמל של חדשנות – מטוס דור שישי עם יכולות התגנבות מתקדמות וטכנולוגיה שתשתלב עם מזל"טים. העובדה שלוקהיד, עם כל הניסיון שלה ב-F-35 וב-F-22, לא הצליחה לנצח כאן מעלה שאלות על היכולת שלה להמשיך ולהוביל במרוץ הזה.


מצד אחד, אפשר להבין את האכזבה. לוקהיד היא שם נרדף למטוסי קרב מתקדמים, והפסד כזה יכול להיתפס כסימן שהיא מאבדת את הקסם שלה. מצד שני, התגובה בשוק לא הייתה דרמטית מדי – הירידה של 5% היא לא קריסה, והמניה נראית כאילו ספגה את המכה והמשיכה הלאה. אולי זה בגלל שבואינג, שזכתה בחוזה, נמצאת בעצמה במצב לא פשוט – חובות כבדים, בעיות ב-737 MAX וחוזים מפסידים כמו ה-KC-46. ייתכן שהשוק חושב שבואינג לא תצליח למנף את הניצחון הזה לטווח ארוך, ושלוקהיד עדיין מחזיקה בקלפים חזקים.


ביום שלישי דווח שהצי האמריקאי עומד להכריע על חוזה ה-F/A-XX, וההערכה היא שנורת'רופ עשויה לנצח – מה שיכול להחליש עוד יותר את מעמדה של לוקהיד.



ה-F-35: נכס או נטל?

הבעיה האמיתית של לוקהיד נמצאת דווקא במה שהיה עד עכשיו מקור הכוח שלה – תוכנית ה-F-35. המטוס הזה, שמייצר כ-30% מהכנסות החברה, הוא התוכנית היקרה ביותר של הפנטגון, עם עלות כוללת של כ-2 טריליון דולר לאורך חייו. זה סכום עצום, שמשתרע על עשרות שנים וכולל רכש, תחזוקה ותפעול. מצד אחד, היקף ההזמנות – אלפי מטוסים לשלוש זרועות הצבא האמריקאי וללקוחות בינלאומיים – מראה עד כמה ה-F-35 מוצלח ומבוקש. ישראל, למשל, השתמשה בו לאחרונה לתקיפות מדויקות, והוא נחשב לנכס אסטרטגי מרכזי.


אבל יש צד שני למטבע. ה-F-35 נמצא תחת ביקורת הולכת וגוברת. העלויות הגבוהות שלו, העיכובים בשדרוגים (כמו תוכנת Technology Refresh 3), והתחושה שהוא מנסה להיות "גם וגם" – מטוס רב-תכליתי שמתקשה להצטיין במשהו אחד – מעוררים ספקות. ואז נכנס לתמונה אילון מאסק, שמוביל את מחלקת היעילות הממשלתית (DOGE) תחת טראמפ. מאסק לא מסתיר את דעתו: הוא חושב שמטוסי קרב מאוישים כמו ה-F-35 הם טעות, ושצריך להשקיע בטכנולוגיית מזל"טים זולה ויעילה יותר. הוא כבר כינה את ה-F-35 "מורכב ויקר מדי" וטען שמזל"טים יכולים לעשות את העבודה טוב יותר. כשמישהו עם ההשפעה של מאסק – ועם גישה ישירה לנשיא – אומר דברים כאלה, זה לא נשאר באוויר. זה משפיע על תפיסת המשקיעים ועל הלחץ שמופעל על לוקהיד.

קיראו עוד ב"גלובל"


התעשייה הביטחונית לאן?

התעשייה הביטחונית נמצאת בנקודת מפנה. מצד אחד, הביקוש לנשק גואה – המלחמה ברוסיה-אוקראינה, המלחמה במזרח התיכון והאיומים מצד סין מדרבנים מדינות להצטייד. זה אמור להיות חדשות טובות לחברות כמו לוקהיד, בואינג ונורת'רופ. מצד שני, יש לחץ גובר על תקציבים. ממשל טראמפ, עם מאסק בראש ועדת היעילות, מדבר על קיצוץ של 2 טריליון דולר בהוצאות הממשלה. תוכניות ענק כמו ה-F-35, עלולות להפוך למטרה קלה. במקביל, הטרנד של מזל"טים – שמאסק דוחף חזק – צובר תאוצה. חברות כמו General Atomics ו-Anduril כבר גברו על השלישייה הגדולה (לוקהיד, בואינג, נורת'רופ) בחוזה ה-CCA של חיל האוויר בשווי 30 מיליארד דולר בשנה שעברה, מה שמראה שהשוק משתנה.

לוקהיד מרטין נמצאת בצומת דרכים. היא עדיין ענקית, אבל העולם סביבה משתנה – מזל"טים עולים, תקציבים נבחנים, והמתחרים לא עומדים במקום. השאלה הגדולה היא אם לוקהיד תצליח להמציא את עצמה מחדש או שתישאר תקועה בעבר מפואר אבל עתיד לוט בערפל

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    אנונימי 28/03/2025 21:10
    הגב לתגובה זו
    החברה הפחידה פוליטיקאים בפיטורי עובדים לאחר כשלון שלבי הניסוי.יקר מאד עבור המשימות המוגבלות.
  • 2.
    ח 28/03/2025 14:45
    הגב לתגובה זו
    ללוקהיד עתיד לא רע אחרי שבואינג שאחרי טראמפ תיאלץ להעביר הפיתוח ללוקהיד!מסיבה כזו או אחרת! טראמפ הוא זמנילוקהיד לא ככ!
  • 1.
    מנשה 28/03/2025 07:21
    הגב לתגובה זו
    תכנית ענקית שלוקהיד זכתה בה. מעניין שאין אזכור כלל.
איש עשיר
צילום: Freepik

מה ההון הממוצע של ישראלי ומה ההון של אמריקאי?

כמה עשירים יש בעולם? על פערי עושר לא נתפסים בין המאיון לבין היתר בארץ ובעולם וגם - מיהו עשיר באמת?

מנדי הניג |
נושאים בכתבה עושר

היקף העושר העולמי מגיע ל-600 טריליון דולר, עלייה של 4.6% משנה קודמת, אך הריכוז בידי מיעוט קטן הגיע לרמות גבוהות. לפי דוח World Inequality Report , בשיתוף UNDP, העשירון העליון מחזיק ב-75% מהעושר הפרטי העולמי, בעוד מחצית התחתונה מחזיק ב-2% בלבד. המאיון העליון, כ-55,000 איש, שולט ב-6.1% מהעושר – סכום השווה פי 3.05 לעושר של 3.8 מיליארד איש במחצית התחתונה. העושר הממוצע במאיון זה עומד על 1.1 מיליון דולר, לעומת 7,000 דולר במחצית התחתונה.

על פי הדוח יש בעולם כ-60 מיליון מיליונרים שמחזיקים ב-48.1% מהעושר, כשהשנה התווספו כ-700 אלף מיליונרים חדשים, רובם בצפון אמריקה. העושר הגלובלי צמח פי 6 ביחס להכנסה מאז שנות ה-90, בעיקר מנכסים פיננסיים באסיה ובאמריקה. עם זאת, שוויון העושר ירד ב-0.4% מאז 2000, עם מקדם ג'יני ממוצע של 0.70 במדינות כמו ברזיל ורוסיה, לעומת 0.40 בסלובקיה ובבלגיה. ארגון אוקספם דיווח כי עושר 3,000 המיליארדרים גדל ב-2 טריליון דולר ב-2024, פי 3 מהשנה הקודמת, בעיקר מירושות ומונופולים.

מבחינה אזורית, צפון אמריקה ואירופה מובילות בעושר ממוצע של 595,000 דולר לאדם, לעומת 35,000 דולר באמריקה הלטינית. באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, העשירון העליון אוחז ב-73% מהעושר, ומחצית התחתונה ב-1%. כ-83% ממדינות העולם, המייצגות 90% מהאוכלוסייה, סובלות מאי-שוויון גבוה, עם תחזית להעברת 70 טריליון דולר בירושות עד 2035, מגמה שצפויה להרחיב את הפערים.

לריכוז העושר השלכות סביבתיות משמעותיות: העשירון העליון אחראי ל-77% מהפליטות הפרטיות, בעוד מחצית התחתונה תורמת 3% אך צפויה לספוג 74% מההפסדים עד 2050.

בתחום המגדרי, נשים מרוויחות 20% פחות מגברים בממוצע, עם 32% מההכנסה מעבודה כולל עבודה ביתית לא-מתוגמלת (53 שעות שבועיות לעומת 43 לגברים). באזור המזרח התיכון וצפון אפריקה, נשים אחראיות ל-16% מההכנסה מעבודה, השיעור הנמוך בעולם.


אילון מאסק ספייסXאילון מאסק ספייסX

האם ספייסX תהיה חברה של טריליון דולר?

מה עושה ספייסX של אילון מאסק, למה מעריכים שהיא תהיה ה-IPO הגדול בהיסטוריה, והאם היא תהיה גדולה מטסלה?

רן קידר |

עסקת מניות בה מכרו עובדים מניות לקרנות, מציבה את שוויה של ספייסX על 800 מיליארד דולר, זינוק של 100% לעומת 400 מיליארד דולר לפני כחצי שנה. המחיר למניה בעסקה עמד על 421 דולר, כפול ממחיר של 212 דולר בעסקאות קודמות. שווי זה ממקם את ספייסX מעל חברות פרטיות כמו OpenAI (שווי 500 מיליארד דולר) ובייטדאנס (שווי 200-250 מיליארד דולר), ומקרב אותה לענקיות ציבוריות כמו טסלה (שווי 1.5 טריליון דולר).

נראה שטסלה היא המודל לחיקו או הרף לפחות מבחינת השווי - אילון מאסק בעל השליטה והמנכ"ל של טסלה הוא גם המוביל של ספייסX ואנחנו כבר יודעים שהוא יודע להשביח חברות. מאסק יודע לקחת חלום ולהפוך אותו למציאות. החלומות האלו בינתיים לא בהכרח רווחיים מאוד, אבל וול סטריט מאוהבת. השווי של טסלה הוא לא קשור להיותה חברת רכבים, אלא חברת AI שעומדת בין המובילות בתחום עם תכנון להיות המובילה ברובוטקסי ורובוטים הומנואידים. השווי של ספייסX לא קשור לביצועים הנוכחיים שלה, אלא לפוטנציאל. 

ספייסX יכולה להיות חברה בשווי של טסלה ואפילו יותר. העלייה בשווי ל-800 מיליון דולר נובעת מצמיחה בהכנסות, בעיקר מסטארלינק החברה הבת (הרחבה בהמשך) ומשיגורים תכופים יותר לחלל, אך העסקה גם מבטאת התקרבות להנפקה לציבור שאמורה להיות בשנה הבאה לפי שווי של 1.2-1.5 מיליארד דולר. 

שווי של 1.5 מיליארד דולר, אם יהיה, משקף מכפיל של 100 על הכנסות 2025 המוערכות ב-15 מיליארד דולר, גבוה ממכפילי חברות טכנולוגיה ציבוריות כמו פלנטיר (70 על הכנסות 2026). השווי מבוסס על פוטנציאל עתידי - כמות המנויים שצפויה על פי מאסק לסטארלינק עד 2040 יכולה להגיע למאות רבות של מיליונים. ההכנסות בהתאם יעלו על 100 מיליארד דולר.  



סטארלינק: מעצמה גלובלית


סטארלינק, רשת האינטרנט הלווייני של ספייסX, הפכה למקור ההכנסה העיקרי, עם 8 מיליון מנויים, עלייה מ-5 מיליון בפברואר ומ-7 מיליון בספטמבר. הצפי להכנסות מסטארלינק עומד על 11.8 מיליארד דולר ב-2025, ו-15.9 מיליארד דולר ב-2026. שירות זה מהווה 70% מהכנסות ספייסX, לעומת 30% משיגורים מסחריים וממשלתיים.