כלכלת ישראל ממלחמה למלחמה; מה צריך לעשות כעת כדי שנצמח אחרי המלחמה?
למלחמה יש השפעות כלכליות משמעותיות וההתנהלות כעת של מקבלי ההחלטות היא קריטית להמשך. במקרים רבים היתה צמיחה אחרי מלחמה או מבצע, במקרים אחרים היה ההיפך. צריך להגדיל את ההוצאות של הממשלה, ככה הצמיחה הכלכלית תימשך. לא צריך להעלות מסים, הם רק יפריעו לתהליך הצמיחה ולא בטוח שיגדילו את סך המסים שיקבל האוצר.
צמרת משרד האוצר, צילום: מירי שמעונוביץ לעמ
ומאיפה יגיע הכסף להגדלת ההוצאות הציבוריות-ממשלתיות? הכסף יגיע מהלוואות מהציבור והגדלת החוב הממשלתי. הבעיה שהריבית כעת גבוהה ועדיין - במצב הנוכחי אי התערבות והגדלת הוצאות ממשלתיות משמעותה סיכון לשפל כלכלי אם המלחמה תתמשך. החוב במונחי תוצר נמוך בהשוואה רב שנתית ובהשוואה למדינות מערביות. אנחנו יכולים לסבול עלייה של החוב ביחס לתוצר. מעבר לכך, אי התערבות ממשלתית משמעותה פגיעה בצמיחה ובתוצר ולכן החוב במונחי תוצר יעלה. אם תהיה התערבות אז החוב יגדל וגם התוצר צפוי לגדול ולכן החוב במונחי תוצר דווקא עשוי להיות נמוך יותר ביחס למצב של אי הגדלת הוצאות. כמו כן האמריקאים צפויים להעביר סיוע ואפשר להקטין את החוב כשייכנסו כספים אלה.
כלכלת ישראל - ממלחמה למלחמה
ניתן לחלק את האירועים המלחמתיים בישראל בעבר למלחמות ולמבצעים, שבעקבותיהם הגיבה הכלכלה הישראלית בתנודתיות הקשורה בין היתר לפעילות המלחמתית, לפעילות הממשלה, לשינויים בגודל האוכלוסייה ולגורמים נוספים אחרים. בעקבות חלק מן האירועים המלחמתיים עלה שיעור צמיחת התוצר בעוד שאירועים מלחמתיים אחרים הובילו לירידה בתוצר.- חמישה חודשים אחרי המלחמה: קבלנים מסרבים לשפץ בתים שנפגעו
- חופשת לידה ומלחמה: החלטה חשובה בהליכי היטל השבחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אנסה לחלק את האירועים המלחמתיים לשני הסוגים ולבחון את השינוי שחל בהוצאה הממשלתית ובצמיחת הכלכלה הישראלית בעקבות אירועים אלה. ראשית אציין את האירועים המלחמתיים שבעקבותיהם עלה התוצר המקומי הגולמי: לאחר מלחמת סיני ב-1956 שנמשכה כשבוע וכך גם לאחר מלחמת ששת הימים שבעקבותיה נפתחה מלחמת ההתשה שנמשכה שלוש שנים, מ-1967 ועד 1970, צמחה הכלכלה הישראלית בשנים שלאחר המלחמות בשיעורים גבוהים יחסית (בשנת 57 גדל התוצר הישראלי ב-3.6% ובשנת 1968 גדל ב-11.6%), ובמקביל בשנים אלו חלה עלייה ניכרת במספר העולים עקב גלי עלייה מרחבי העולם לישראל כן הממשלה הגדילה באופן ניכר את הוצאותיה (ב- 4.2%, ב-1957 וב-8.7% ב-1968), גורם שהשפיע על היקף הפעילות הכלכלית ועל הצמיחה הכלכלית.
מלחמת לבנון השנייה פרצה ביולי 2006 ונמשכה כמעט ארבעה חודשים, בעקבותיה בשנים 2006 ו-2007, התוצר הישראלי צמח בקצב גבוה יחסית (עלה בכ-4.1% בשנת 2007), והממשלה הגדילה את הוצאותיה בשיעור גבוה מזה שבשנים הקודמות (הוצאותיה עלו בכ-3.5% לעומת השנה הקודמת).
לעומת אירועים מלחמתיים אלו היו לא מעט אירועים מלחמתיים שבעקבותיהם ירדה או התמתנה הצמיחה הכלכלית בישראל: בעקבות מלחמת יום הכיפורים שפרצה ב-1973 וארכה כ-20 יום בחזית המצרית כשבחזית הסורית נפתחה מלחמת התשה שארכה כחצי שנה, התמ"ג גדל בשיעורים פחותים בהרבה בהשוואה לצמיחתו בשנים שקדמו למלחמה (ב-1972 צמח התוצר בכ-8.6% ואילו בשלוש השנים שלאחר המלחמה צמח בממוצע ב-1.7% בלבד לשנה) . ההוצאה הממשלתית שגדלה בשנת 73 בכארבעים אחוזים, הייתה תנודתית בשנים שלאחר המלחמה (כשבשנים 1975-1977 ירדה בכ-10% בממוצע בשנה).
- הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
- 400 אלף ילדים בשנה ילמדו על אנרגיות מתחדשות
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- משקיעים בחאקי: כך הפכו החיילים את הבסיסים לחממת השקעות לוהטת
גם אחרי מלחמת לבנון הראשונה(של"ג) שפרצה ב- 1982 ונמשכה כ-3.5 חודשים, חלה ירידה בצמיחה הכלכלית, כשלאחרי המלחמה שהו כוחות צה"ל בלבנון עד 1985 שבה התקיימה נסיגה, ובשנים העוקבות נמשכה הנסיגה, עד לנסיגה הסופית מרצועת הביטחון בשנת 2000. בשנים 1982-1985 קצב צמיחת התוצר היה נמוך מאוד (עלה בממוצע בפחות מ-1% לשנה) והוצאות הממשלה ירדו במונחים ריאליים (ירדו בממוצע של כ 0.5% לשנה בשנים אלה). חשוב להדגיש שגם אירועים מלחמתיים גדולים עשויים להשפיע על התוצר ובישראל התרחשו מספר מבצעים משמעותיים: האינתיפאדה הראשונה שפרצה בסוף 1987 ונמשכה כארבע שנים ודעכה ב-1991בעקבות מלחמת המפרץ. בשנים העוקבות למועד פריצת האינתיפאדה (1988-1989) חלה התמתנות ניכרת בצמיחת התוצר וכן הממשלה הקטינה את הוצאותיה בשיעור ניכר במונחים ריאליים (ההוצאה גדלה ב-0.75% בממוצע בשנתיים אלו לעומת כ-4.5% בשנת 1987). מבצע חומת מגן ב-2002 ארך כחודש וחצי שלהם קדמו חודשים ארוכים של אירועי טרור קשים בכל רחבי ישראל. בשנה שלאחר המבצע (2003) ירד התוצר במונחים ריאליים (ירד ב-0.4%) וההוצאה הממשלתית בשנת 2003 ירדה ב-1.9% לעומת השנה הקודמת.
מבצע עופרת יצוקה התקיים בעזה בסוף שנת 2008 ונמשך כעשרים יום אל תוך שנת 2009, שנה שבה ירד התוצר במונחים ריאליים, למרות גידול שחל בהוצאה הממשלתית בשנה זו (גדלה ב-4.1%). מבצע עמוד ענן התקיים בשנת 2012 ונמשך כשמונה ימים. בשלוש השנים העוקבות למבצע זה חלה ירידה בשיעור צמיחת התוצר (גדל ב-1.5% בממוצע לשנה בשלוש השנים העוקבות למבצע) במקביל לעלייה קלה בשיעור הגידול של ההוצאה הממשלתית (3.3% גידול לשנה בשלוש השנים העוקבות). מבצע צוק איתן התקיים בשנת 2014 בעזה ונמשך יותר מחודש וחצי. בשנת 2015 התוצר גדל בשיעור אפסי, זאת במקביל לעלייה אפסית בהוצאה הממשלתית במונחים ריאליים.
הפתרון להאטה הכלכלית
חשוב להתייחס לשינויים שחלו בתוצר המקומי הגולמי הישראלי תוך בחינת השינויים בהוצאה ממשלתית בשנים שבהם התרחשו המלחמות והמבצעים הגדולים, וראוי גם להבין שהמלחמות מהוות רק מרכיב אחד מתוך גורמים שונים העשויים להשפיע על התוצר הישראלי, תוצר המושפע משינויים טכנולוגיים ושינויים מבניים, מגאות ושפל עולמיים, ממדיניות ממשלתית המכוונת במקרים מסוימים להפחית את רמת האינפלציה או להשיג יעדים כלכליים וחברתיים המתנגשים עם הגידול בתוצר או ממתנים את קצב צמיחתו. עם זאת הנתונים מראים בבירור שגידול בהוצאות הממשלה בשנים העוקבות למלחמות ולמבצעים מיתן את הירידה בתוצר.
ריכוז נתונים בזמן מלחמות ומבצעים:
לנוכח הנתונים הללו, ולנוכח ההערכות שהמלחמה הנוכחית תיארך מספר חודשים לכל הפחות, הממשלה חייבת להגדיל את הוצאותיה באופן משמעותי כדי לפצות על הזעזוע הכלכלי הניכר שעובר על המשק בעקבות גיוס המילואים הניכר, שמוביל לירידה במספר העובדים במשק, זאת במקביל להתמתנות פעילויות כלכליות רבות עקב מצב המלחמה. מצבה הכלכלי של ישראל שפיר מהבחינה הפיננסית, היקף החוב הממשלתי במונחי תוצר נמוך כיום בהשוואה רב שנתית וממשלת ישראל יכולה וצריכה להגדיר בהקדם האפשרי את היקף תוספת התקציב המשמעותית הנדרשת כעת לשם תמיכה בסקטורים שנפגעו וייפגעו מן המלחמה.
ראוי עוד להדגיש שהממשלה פעלה באופן ראוי ונכון בתקופת הקורונה, שבה הגדילה את הגרעון התקציבי ואת חובה באופן ניכר, וכן את החוב הממשלתי במונחי תוצר, פעילות שסייעה מאוד למשק הישראלי לצאת מן המשבר. ואכן לאחר תקופת הקורונה ובעקבות הצמיחה הכלכלית שהתרחשה ירד החוב הממשלתי במונחי תוצר כיום אל מתחת לרמה שהתקיימה בשנת 2019, שנת טרום תקופת הקורונה.
פרופ' נסים בן דוד הוא נשיא המכללה האקדמית גליל מערבי בעכו.
- 3.בת אל 24/10/2023 20:20הגב לתגובה זואת חלוקת הכספים הקואליציוניים יש להפסיק את הביזה הנוראית שמבצעת ההנהגה החרדית בקופת המדינה.
- את הביזה של הפנסיות התקציביו - 20 מיליארד כל שנה (ל"ת)המגיב 25/10/2023 09:58הגב לתגובה זו
- 2.חיים אלמליח 24/10/2023 11:38הגב לתגובה זונבוא איתם חשבון אחרי המלחמה זנחו אותנו כאן בשדרות. אשקלון ואופקים
- 1.צריך פשוט לזרוק את כל הכנסת לכלא ולהביא אנשים ישרים (ל"ת)ירון 24/10/2023 11:32הגב לתגובה זו
אלי כהן, שר האנרגיה והתשתיות. קרדיט: אופיר אייביהצעת החוק לסגירת תאגידי המים אושרה בוועדת השרים לחקיקה; איך זה ישפיע על חשבון המים שלכם?
רשויות שיעמדו בקריטריונים שיוגדרו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, בתנאי למשק כספי סגור ולייעול ההוצאות במים ובביוב; שאלות ותשובות על השינויים הצפויים
לאחר שנים שבהן תאגידי המים נמצאים תחת ביקורת ציבורית על ייקור חשבונות המים ועל ניהול מנופח, המערכת הפוליטית מתקרבת לשינוי במבנה משק המים. המהלך שמוביל משרד האנרגיה
והתשתיות מבקש לאפשר לרשויות מקומיות לחזור לניהול ישיר של תחום המים והביוב, כפוף לעמידה בקריטריונים מקצועיים ושמירה על כך שהגבייה תישאר מיועדת לטיפול במים ובהשקעה בתשתיות.
על פי הצעת החוק של שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן, רשויות שיעמדו בקריטריונים שיקבעו יוכלו לנהל את משק המים בעצמן, זאת בתנאי שיישאר כמשק כספי סגור. המהלך צפוי לשים סוף לבזבוז ולניהול המנופח הקיים כיום ברבים מהתאגידים, ולהוביל לחיסכון בהוצאות משק המים והביוב. הצעת החוק אושרה היום בוועדת חוקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי, היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
שר האנרגיה והתשתיות, אלי כהן אומר כי ״מטרת החוק שאנו מקדמים הוא ביטול תאגידי המים ברשויות יעילות. אין מקום במשק לעשרות תאגידים מנופחים עם מאות ג׳ובים מיותרים. זהו מקרה קלאסי בו הגולם קם על יוצרו ויצר בזבוז של מאות מיליוני שקלים בשנה. רשויות העומדות בקריטריונים יוכלו לנהל בעצמם את משק המים, וכך לחסוך מיליוני שקלים. מים הם מוצר צריכה בסיסי, ועלינו להבטיח שיטופל ביעילות מירבית במטרה להפחית את התעריף. הרשויות שיבחרו לבטל את התאגידים יתחייבו לניהול משק כספי סגור, באופן שיבטיח שההכנסות מהמים ישמשו אך ורק לצרכי ניהול משק המים והשקעה בתשתיות״.
עבודת המטה והמתווה לרשויות המקומיות
ההצעה לתיקון החקיקה מגיעה לאחר עבודת מטה מקצועית בנושא תאגידי המים, בהובלת מנכ״ל משרד האנרגיה והתשתיות יוסי דיין וצוות המשרד, יחד עם היועצים זאב בילסקי, ראש עיריית רעננה לשעבר, ועו״ד דרור שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים לשעבר.
- הבינלאומי: צמיחה בפעילות הליבה, התשואה על ההון ירדה ל-16.2%
- אנרג'יאן תספק גז טבעי לקפריסין דרך צינור תת ימי חדש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בהתאם לתיקון, רשויות מקומיות שעומדות בקריטריונים שיקבעו יוכלו לפעול ללא חובת תאגוד, תוך שמירה על משק כספי סגור. היום אושרה הצעת החוק בוועדת השרים לחקיקה, ולאחר שתעבור לניסוח משפטי היא צפויה לעלות לקריאה ראשונה בכנסת בעוד כחודש.
בצלאל סמוטריץ (דוברות האוצר, מירי שמעונוביץ)הגירעון התכווץ לרמה של 4.5% מהתוצר: הכנסות המדינה זינקו ב-15%
הגירעון יורד ל-4.5% מהתוצר בעקבות שילוב של זינוק של 15% בהכנסות המדינה והאטה בקצב ההוצאות, בעוד הוצאות המלחמה המצטברות מאז אוקטובר 2023 מטפסות ל-226.9 מיליארד שקל; הגירעון החודשי בנובמבר התכווץ ל-3.3 מיליארד שקל והממשלה ממשיכה לנוע מתחת ליעד הגירעון
השנתי של 2025
הגירעון הממשלתי מתכווץ. לפי האומדן העדכני של החשב הכללי באוצר נרשמת ירידה לגירעון של 4.5% מהתוצר ב-12 החודשים האחרונים, בהשוואה ל-4.9% בסוף אוקטובר. מדובר בתזוזה מצטברת של כ-0.4 נקודות אחוז, שמשלבת בין גידול משמעותי בהכנסות המדינה לבין האטה בגידול ההוצאות, זאת בתוך שנה המאופיינת עדיין בהשפעות כבדות של המלחמה על המסגרת התקציבית.
התמונה בולטת במיוחד בנובמבר האחרון. הגירעון החודשי הסתכם ב-3.3 מיליארד שקל בלבד, לעומת 12.2 מיליארד שקל בנובמבר אשתקד, פער שמחדד את התנודתיות בהוצאות הממשלה בסוף השנה ואת התרומה של הקפיצה בהכנסות ממסים. מתחילת השנה עומד הגירעון המצטבר על 74.7 מיליארד שקל, ירידה של כ-36% בהשוואה ל-116.8 מיליארד שקל בתקופה המקבילה ב-2024.
מנוע השיפור נמצא בצד ההכנסות. סך הכנסות המדינה מתחילת השנה הגיע ל-503.3 מיליארד שקל, עלייה של 15.1% לעומת התקופה המקבילה. הכנסות ממסים זינקו ב-15.6%, כאשר המסים הישירים, המשקפים בין היתר הכנסות משכר, רווחי חברות ורווחי הון – עלו ב-18.7%. המסים העקיפים, ובראשם מיסי צריכה, עלו ב-11.3%. בחודש נובמבר לבדו נרשמו הכנסות של 45.8 מיליארד שקל.
לצד זאת, הוצאות הממשלה עלו בקצב מתון בהרבה. מתחילת השנה הגיע היקף ההוצאות ל-578 מיליארד שקל, עלייה של 4.3% בלבד בהשוואה ל-2024. הוצאות המשרדים האזרחיים עלו ב-3.5%, והוצאות מערכת הביטחון עלו ב-2%. הגידול המתון משקף שילוב בין ריסון יחסי בהוצאות השוטפות לבין התזמון של העברות חד-פעמיות ורכישות ביטחוניות לאורך השנה.
- משרד האוצר פרסם את מכרז ביטוח הרכב הגדול בישראל לשנת 2026: כ-400 מיליון שקל בשנה
- מכרז הרכב הממשלתי - רשימת הזוכים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מרכיב מרכזי בדו"ח נוגע להוצאות המלחמה. לפי אומדן החשכ"ל, הוצאות המלחמה ברוטו בשנת 2025 עומדות על 85.3 מיליארד שקל. מפרוץ המלחמה באוקטובר 2023 מסתכם היקף ההוצאה המצטבר ב-226.9 מיליארד שקל, כולל 8.3 מיליארד שקל מקרן הפיצויים, מתוכם 3.8 מיליארד שקל בגין נזק ישיר. בנוסף נכללות בדו"ח הוצאות ביטחוניות שמומנו מסיוע אמריקאי והוצאות במסגרת תכנית "תקומה".
