מיכל כהן רשות התחרות
צילום: שריה דיאמנט

על רקע העלאות המחירים - השר ברקת דורש את פיטורי הממונה על רשות התחרות שהגיבה: "לא נתפשר על עצמאות רשות התחרות"

הריבית ממשיכה לעלות וחברות השיווק והמזון ממשיכות להעלות את המחירים - על אף שהממשלה מעדיפה להניח את עיקר עיסוקה בעניינים אחרים, שר הכלכלה סבור כי האשמה היא על הממונה על רשות התחרות
מתן קובי | (18)

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת, זימן את הממונה על התחרות - מיכל כהן, לשיחה בה דרש ממנה להתפטר על רקע "חוסר אמון עמוק". המהלך מגיע על רקע העלאות המחירים של רשתות המזון והשיווק, אותן כינה ברקת: "קרטלים שעושקים את הציבור". מלשכתו של ברקת נמסר כי "העובדה שחברות המזון, המונופולים ושווקים ריכוזיים רבים איבדו את הרסן בכל הנוגע להעלאות מחירים, נובעת בראש ובראשונה מחולשתה של הרשות. עקב חוסר האמון העמוק שנוצר בין השניים, ביקש ברקת מכהן לסיים את תפקידה".

רק בחודש האחרון הודיעו תנובה, טרה ושטראוס על גל של העלאות מחירים. תנובה הודיעה כי תעלה את מחירי החלב הלא מפוקח בקרוב ל-5% בהמשך לצו הפיקוח שפרסמה המדינה, על פי מחירי החלב המפוקחים יעלו ב-8.3%. שטראוס העלתה את המחירים של מוצרים רבים, כגון קפה תפוצ'יפס ושמן בעד ל-6% בטענה כי "בעקבות עליות דרמטיות נוספות במחירי חומרי הגלם, האריזות ותשומות לתעשייה ולאחר מהלכי התייעלות משמעותיים, החברה מודיעה על עדכון מתון נוסף במחירי המחירון לקמעונאים של מוצרים שהחברה לא ביצעה בהם עליית מחיר ב-12 השנים האחרונות ולא נכללו בעליית המחיר שהתבצעה בדצמבר 2022".

כהן נכנסה לתפקידה בתחילת שנת 2022, באישורה של ממשלת לפיד-בנט. כהן בעלת תואר במשפטים בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב ובוגרת תוכנית נוספת בלימודי תואר ראשון בכלכלה בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת תל אביב. משנת 2006 משמשת בתפקידים משפטיים ברשות התחרות. כהן שימשה בתפקיד סגנית היועץ המשפטי (פלילי), סגנית בכירה ליועץ המשפטי (אזרחי), יועצת משפטית ומאוגוסט 2021 שימשה כממלאת מקום הממונה על התחרות. 

כהן, נכון לרגע זה מסרבת לעזוב את תפקידה. רשות התחרות היא רשות ממשלתית הכפופה למשרדו של ברקת אשר אמורה לשמש כגוף משמעותי בפיקוח על השמירה של עקונות התחרות במשק. בסוף חודש פברואר האחרון אמרה כהן - "עוד לא פיצחנו את שוק המזון, נחשוב מחוץ לקופסא".

לאור העלאות המחירים של רשתות המזון, אשר לרוב עולות על התייקרות עלויות חומרי הגלם והתפעול, ברור כי יש בעיה עם התנהלותה של הרשות, אך לא בטוח שהיא האשמה היחידה. ממשלת נתניהו הנוכחית נכנסה לתפקיד באמירה ברורה על פיה עניין יוקר המחייה יהיה בראש מעייניה - רפורמות רבות הובטחו לציבור, מהלכים כנגד אותם רשתות השיווק והמזון וכשהמחירים העולים מעסיקים בצורה כה משמעותית חלק ניכר מאזרחי המדינה, אין ספק שגישה זו הובילה מצביעים רבים להצביע לממשלה זו בבחירות. בסופו של דבר רוב הרפורמות התמוססו, הממשלה בחרה להתעסק בכל עניין אחר, בעיקר ברפורמה המשפטית ואזרחי ישראל הם אלו שמשלמים את המחיר. 

על פי תגובת לשכתו של ברקת לכהן ניתנה הזדמנות לעבודה משותפת, אך "נוכח היעדר שיפור בביצועי הרשות, סביב המדיניות הרצויה והיעדר אימוץ של מדיניות השר הממונה, נוכח ברקת כי אכן הרשות סובלת מתת תפקוד חמור".

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אם באה מתחום המשפט הלך עלינו - (ל"ת)
    נועם 23/05/2023 07:56
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    עובדת בשביל המונופולים והחברות הגדולות (ל"ת)
    שמור לי 23/05/2023 07:11
    הגב לתגובה זו
  • 14.
    עושה צדק 23/05/2023 06:14
    הגב לתגובה זו
    בשנתיים האחרונות! אם הייתה אפשרות היה צריך להעמיד לדין את ברביבאי וליברמן על חוסר תיפקוד התרשלות בביצוע התפקיד! כאב לנו בכיס ויכאב כנראה כל 2023!
  • 13.
    עד שיש מזרחית מצטיינת בתפקיד לא פוליטי המזרחיים יושבים (ל"ת)
    בושה לחכים המזרחיים 22/05/2023 23:25
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    YL 22/05/2023 23:12
    הגב לתגובה זו
    מבחיל אותי לראות לקקן עם חיוך של דביל כאשר הוא צמוד ל ביבי לפני שהדביל בא בדרישות ל עובדי ציבור עליו לתת דוגמה להפקיד הצהרת הון בכנסת
  • 11.
    נכון לעם 22/05/2023 22:27
    הגב לתגובה זו
    רפורמה בכל הרשויות הגנת הצרכן. רשות התחרות.
  • 10.
    כושלת שנדבקת לכיסא בחסות חבריה לחונטה (ל"ת)
    מספיק 22/05/2023 22:16
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    סתווית קופרמן 22/05/2023 21:31
    הגב לתגובה זו
    בהחלט רצוי להחליפה בדמות שתילחם במונופולים ותרסן השפעתם -- אך יש להחמנע ממינוי פוליטי וגם מינוי של אישיות שנטועה בעולם העסקי הפרטי .
  • 8.
    איתי 22/05/2023 21:22
    הגב לתגובה זו
    שר עלוב בממשלה עוכרת כלכלה
  • 7.
    אלי 22/05/2023 21:08
    הגב לתגובה זו
    נכשלה בתפקידה וצריכה לשים את המפתחות וללכת הביתה.
  • 6.
    גיל 22/05/2023 19:48
    הגב לתגובה זו
    לא להאמין.שוב פעם שופטים את הש.ג . הממשלה יצרה אינפלציה בפיחות ובהעלאת מחירים וברקת האפס הזה בא בטענות לפקידה? אתה שר או סמרטוט? נראה אותך גבר על רשתות השיווק.אפס
  • חיים 22/05/2023 20:21
    הגב לתגובה זו
    היא ורק היא הסמכות העליונה בתחום. לשר יש רק יכולת לקדם חקיקה ומינוי פקידים, את העבודה היא ורק היא חייבת לעשות
  • 5.
    רשות הגנת המונופולים והקרטלים (ל"ת)
    בני 22/05/2023 19:44
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    א-ב 22/05/2023 19:42
    הגב לתגובה זו
    אכזבה גדולה ועמוקה מברקת. המחירים עולים בגלל שאתה אפס פחדן לקקן מתרפס. ראה איך שר האוצר רומס את הכלכלה ומרעיף תקציבים על שטויות חסרות תועלת ראה את ראש הממשלה מפזר כספים ראה מי יהנה מתלושי מזון משיפור הדיור ומי מקבל מתנות על חדלון וגזל. שם נדרש טיפול לפני הכל.
  • 3.
    דוד 22/05/2023 19:31
    הגב לתגובה זו
    עצם העובדה שברקת פועל להורדת יוקר המחיה (אם יצליח או לא זו שאלה אחרת) מפריכה את מה שאתה אומר. בכל מקרה הרפורמה המשפטית חיונית לפעילות הממשלה בכל תחום. אם לדוגמא ברקת ירצה לפטר אותה כדי לממש את מדיניותו החונטה המשפטית לא תיתן לו. אתם, כמובן, תמשיכו להאשים אותו כי מה אכפת לכם, אבל האמת שמעולם לא ניתנה לו הזדמנות לממש את מדיניותו.
  • 2.
    שכוייח ברקת עלה והצלח. (ל"ת)
    mozi 22/05/2023 19:31
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    ברקת , נטל ההוכחה עליך ,אנשים נחנקים. (ל"ת)
    מרכז הארץ 22/05/2023 19:19
    הגב לתגובה זו
  • חיים 22/05/2023 20:25
    הגב לתגובה זו
    איך זה בשמאל "אסור לשר להתערב בעבודת הפקידים" סמכות הפקידים היא קודש הקודשים וכל התערבות פוליטית היא השחתה מצד שני כשיש טענות הם אך ורק על השר. הזוי. הזוי. הזוי. ממשלת הימין לדורותיה משחקת כאילו מושלת
מילואימניקים
צילום: דובר צה"ל

הג'ובניקים רכבו על הלוחמים וקיבלו תנאי שכר ופנסיה מצוינים - האוצר מציע רפורמה

האוצר מנסה להילחם בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות למערך הלא לוחם, במטרה להעלות את השכר למערך הלוחם

רן קידר |
נושאים בכתבה פנסיה תקציבית

הם השתחררו מהצבא בגיל 43-45, עם פנסיה ששווה כמה מיליוני שקלים. הם קיבלו מהצבא שכר חודשי גובה וחזרו לשוק העבודה והרוויחו בעצם 2 משכורות. למנגנון הזה קוראים פנסיה תקציבית וזה מנגנון שקיים בשירות הציבורי, כשלפני כ-2 שנים שינו את המודל וסיפקו לשירות הציבורי פנסיה "רגילה", כמו של כל העם. ועדיין יש עוד קרוב לעשור של יוצאים לפנסיה שיקבלו פנסיה תקציבית, ויש גם פנסיונרים רבים שזכאים לפנסיה תקציבית. וגם - יש בני גנץ, ויוצאי מערכת הביטחון בכנסת שדואגים כל פעם מחדש שאנשי הצבא יזכו להטבות רבות ושונות. 

בשטח - יש הבדל גדול בין קצין בקריה בת"א שמשרת בקבע לקצין בשריון שיוצא פעם בשבועיים הביתה. צריך לשים את הדברים על השולחן. לאחרון מגיע הטבות מרחיקות לכת, לג'ובניק לא מגיע. הג'ובניק רכב על הלוחם וקיבל שכר והטבות חלומי, אבל בדיוק בגלל זה ללוחם לא נשאר. רוצים לוחמים טובים בקבע, רוצים צבא טוב, תרימו את השכר לקרביים, תקצצו אצל הג'ובניקים. כולם מבינים את זה, אף אחד לא באמת פעל לעשות זאת, עד עכשיו. באוצר רוצים להפחית את הוצאות הפנסיה התקציבית והוצאות נוספות כדי להגדיל הטבות ושכר למערך הלוחם. 

 

קריאה קשורה: החמאס לא ינצח אותנו, אבל הפנסיה התקציבית עלולה לעשות לו את העבודה

בדיקת ביזפורטל - פנסיה של 4.5 מיליון שקל לפורש מצה"ל


באוצר מתכננים  לגעת בפנסיה התקציבית ובהטבות נוספות לאנשי הקבע כדי שיהיה תקציב גדול יותר ללוחמים שישמש גם להעלאת שכרם. באוצר מסבירים שהנחת הבסיס של הפנסיה התקציבית לא נכונה ודורשים במסגרת תקציב 2026 לקצצה. הטענה הבסיסית היא שהפנסיה התקציבית נועדה לפצות על פרישה בגיל מוקדם יחסית ולספק יכולת להתקיים לאחר הקריירה הצבאית או הביטחונית. עם זאת, חלק ניכר מהגמלאים חוזרים לשוק העבודה. לעיתים בשירות הציבורי ולעיתים בשוק הפרטי.  אין באמת פגיעה בשכר בפרישה - אלא ההיפך. לכן, הצעת חוק של האוצר מבקשת לקצץ את הקצבה במקרים שבהם ההכנסה הכוללת גבוהה ממשכורת השירות הקבע.

רכבת ישראל
צילום: צילום מסך אתר רכבת ישראל

רכבת ישראל בדרך להפרטה: האם 5,000 עובדים בסכנה?

באוצר טוענים שהרכבת לא יעילה - היקף העובדים שלה מופרז ודורשים להפריט חלק משמעותי מהפעילות עד 2029

אדיר בן עמי |
משרד האוצר מנסה להעביר במסגרת התקציב הפרטה של רכבת ישראל - העברת כל שירותי ההפעלה והתחזוקה של רכבת ישראל לזכיינים פרטיים עד סוף שנת 2029. המהלך, שמטרתו לשפר את איכות השירות ולהתמודד עם משבר האמון הציבורי ברכבת, מסמן שינוי מהותי באופן ניהול אחד מנכסי התשתית החשובים במדינה, והלא יעילים שבהם.  

הנתונים שמציגה התכנית הכלכלית מציירים תמונה עגומה של מצב הרכבת. מאז 2019, מספר הנוסעים ברכבת לא עלה כלל, וזאת למרות השקעה נוספת של כ-2 מיליארד שקלים בסובסידיה הממשלתית. במקביל, החברה הממשלתית הגדילה משמעותית את מצבת כוח האדם שלה, כשכיום מועסקים בה למעלה מ-5,000 עובדים - גידול שלא תאם כלל את הגידול בפעילות.

המצב החמיר לאחרונה עם ריבוי אירועי בטיחות, תקלות חמורות ושיבושים בתנועת הרכבות, שהביאו לירידה חדה באמון הציבור ובאיכות השירות. העיכובים החוזרים ונשנים בפרויקטי תשתית רק הוסיפו שמן למדורה, וחיזקו את התחושה שהמודל הנוכחי של ניהול הרכבת מיצה את עצמו.

על פי התכנית המוצעת, רכבת ישראל תמשיך להתקיים כחברה ממשלתית, אך תפקידיה ישתנו מן היסוד. במקום להפעיל ולתחזק את הרכבות בעצמה, החברה תתמקד בתכנון, ניהול, פיקוח ובקרה. היא תישאר אחראית על קביעת התכנית התפעולית, ניהול זמני המסילה, והתקשרות עם הזכיינים הפרטיים שיבצעו את העבודה בפועל.

המודל המוצע דומה למודלים מוצלחים אחרים בתחבורה הציבורית הישראלית. הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן מופעלות כבר היום על ידי זכיינים פרטיים, וכך גם מערך האוטובוסים הציבוריים. ההצלחה היחסית של מודלים אלה מספקת תקווה שגם ברכבת הכבדה ניתן יהיה להשיג שיפור משמעותי באיכות השירות. מעבר לכך, הגוף הגדול והשמן הזה יהפוך להיות יעיל, ויעבוד לפי "חוקי הכלכלה" - למטרת רווח. 

התכנית מגדירה לוח זמנים ברור ומדורג להעברת הפעילות. עד סוף 2029, כלל שירותי ההפעלה והתחזוקה יועברו לזכיין אחד או יותר. הממשלה תוכל למכרז את פעילות החטיבות השונות - נוסעים, מטענים, תחזוקת ציוד נייד ותחזוקת תשתיות - יחד או בנפרד, בהתאם לצרכים ולהיערכות.