תנובה
צילום: תמר מצפי

תנובה עדכנה: גם מחירי החלב הלא מפוקחים יעלו ב-4.6%

בהמשך לצו הפיקוח שפרסמה המדינה, מחירי החלב המפוקחים יעלו ב-8.3%. בין המוצרים שמחירם  הקמעונאי יעלה: יוגורטים, מעדנים, חמאה, קוטג', גבינה צהובה על המדף וגבינות מלוחות
איציק יצחקי | (3)

חברת תנובה הודיעה היום (שלישי) ללקוחותיה בשוק הקמעונאי והמוסדי, על עדכון מחירון מוצרי החלב. מחיר מוצרי החלב המפוקחים יעלה בשיעור של כ-8.28%, זאת בהמשך לצו הפיקוח על המחירים שפרסמה המדינה.

בנוסף, יעודכן מחיר מוצרי החלב הלא מפוקחים של תנובה בשיעור ממוצע של כ-4.65%, וזאת לאור הגידול המשמעותי בתשומות ובראשן מחיר החלב הגולמי. המחירון הקמעונאי המעודכן של המוצרים המפוקחים יכנס לתוקף ביום חמשי. המחירון הקמעונאי המעודכן של המוצרים הלא מפוקחים יכנס לתוקף ביום ראשון. בחברה הדגישו כי כל המחירים לצרכן נקבעים על ידי הקמעונאים על פי שיקול דעתם, וללא התערבות תנובה.

 

בין מוצרי החלב הלא מפוקחים שמחירם  הקמעונאי יעלה: יוגורטים, מעדנים, חמאה, קוטג', גבינה צהובה על המדף גבינות מלוחות ועוד.

 

בחברה הסבירו כי "לאור העליה החדה במחיר החלב הגולמי ומדדים נוספים, פרסמה ב-24/4 המפקחת על המחירים הודעה על עליית מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של 16%. ב-30 באפריל 2023 נחתם צו חדש שעדכן את מחירי מוצרי החלב המפוקחים בשיעור של כ-8.28% בלבד".

 

החלב הגולמי מהווה רכיב מרכזי בעלות יצור מוצרי החלב (מעל 50% מעלות הייצור), ועומד נכון לרבעון השני של השנה על כ-2.43 שקלים לליטר. בשנתיים וחצי האחרונות עלה מחירו של החלב הגולמי בכ-50 אגורות, שמשמעותן תוספת של כ-450 מיליון שקל לעלויות הישירות של תנובה, זאת בנוסף לעליה במחירם של תשומות רבות נוספות בארץ ובעולם: חשמל, דלק, מים, ארנונה, חומרי אריזה ועוד.

עליית מחיר המטרה (החלב הגולמי) בשקלים לליטר על ציר זמן:

 

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    העיקר לא לפתוח את השוק לייבוא (ל"ת)
    אלי 02/05/2023 12:33
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לילי 02/05/2023 12:26
    הגב לתגובה זו
    ייצור היוגורט הכי רווחי חלב גולמי מפוסטר ומוסיפים לו חיידקים . רווח של סוחרי סמים
  • 1.
    לילי 02/05/2023 12:06
    הגב לתגובה זו
    אין עוד סקטור מונופולי עם רווח מטורף כזה .. כל ההצגות של הפוליטיקאים לא שווים אגורה . תפתחו את המשק לייבוא תבטלו מכסות ונראה את תנובה גיבורים
כטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיותכטב"מ הרמס 900 של אלביט. קרדיט: רשתות חברתיות

לאור "ליקויים מקצועיים" אלביט ותע"א הוצאו מהתערוכה האווירית בדובאי

במכתב שנשלח שעות אחרי התקיפה בדוחא, תוארו הסיבות הרשמיות, אך הטענה היא השהחלטה התקבלה כבר קודם לכן באופן בלתי רשמי, כחלק ממהלך מתואם להרחיק את ישראל מהאירועים הביטחוניים המרכזיים באזור

רן קידר |

מארגני תערוכת התעופה של דובאי הודיעו למספר חברות ביטחוניות ישראליות כי הן אינן מוזמנות להשתתף באירוע הבינלאומי שייערך בנובמבר הקרוב. וכך, היחסים בין ישראל לאיחוד האמירויות, שנבנו בקפידה מאז הסכמי אברהם ב-2020, ממשיכים להיסדק תחת כובד ההשלכות של העימות הממושך בעזה.

מארגני התערוכה שלחו מכתבים למספר חברות ביטחוניות מישראל, ביניהן התעשייה האווירית ואלביט מערכות אלביט מערכות 0.94%  , ובהם נכתב כי השתתפותן לא תאושר. על הנייר, הסיבה היא "ליקויים מקצועיים", אך זוהי כנראה תגובה להתקפה של ישראל על אדמת קטאר לפני יומיים. מעבר לתוצאות המיידיות של התקיפה, הגלים שעוררה, כללו הסתייגות של טראמפ (אמנם קלה, אבל בכל זאת), נאום תוקפני של נשיאת האיחוד האירופי ועכשיו, התגובה הלא רשמית של איחוד האמירויות. כזכור,  בריטניה מנעה לאחרונה מנציגים ישראלים להשתתף בתערוכת הביטחון הגדולה שלה, וצרפת חסמה גישה של חברות ישראליות לתערוכת הנשק בפאריז ביוני האחרון.

זו אינה הפעם הראשונה שהתערוכה בדובאי מסתבכת בהקשר הישראלי, היות ובנובמבר 2023, שבועות לאחר פרוץ המלחמה בעזה, הדוכנים של התעשייה האווירית ורפאל נותרו ריקים מבלי שניתן לכך הסבר רשמי.

אלביט מערכות, שהקימה יחידה ייעודית באמירויות, והתעשייה האווירית, שהובילה פרויקטים משותפים עם התאגיד הביטחוני המקומי EDGE, היו חלק בלתי נפרד מהתממשקות ההסכמים בין המדינות מאז 2020. הן לקחו חלק גם בתערוכה האחרונה באבו דאבי בפברואר האחרון. משרד הביטחון הישראלי אישר שקיבל את ההודעה מהמארגנים אך לא מסר פרטים. 

למרות הכל, התעשייה הביטחונית הולכת ומתחזקת

עם זאת, למרות הצהרות על חרמות ועל שקילה מחודשת של רכישות, לאחרונה דווח כי גרמניה, למשל, מתכננת מישראל (באמצעות התעשייה האווירית) שלושה כטב"מים מסוג "איתן" (Heron) תמורת 1.2 מיליארד דולר, וזאת למרות קולות הולכים וגוברים ממדינות רבות באיחוד האירופי להגביר את הלחץ על ישראל כדי לעצור את המלחמה בעזה. 

מייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיותמייקל אולירי, מנכ"ל רייאנאייר. קרדיט: רשתות חברתיות

מנכ"ל ראיינאייר שוקל הפסקת פעילות כוללת בישראל

מייקל אולירי, מנכ"ל החברה אמר כי נגמרה לו הסבלנות להנחיות הבטחון המשתנות בישראל וטוען שהחברה לא תחדש את טיסותיה לפני סוף אוקטובר, וספק אם גם אחריו

רן קידר |
נושאים בכתבה ריאנאייר

למרות שלאחרונה נראה היה כי פעילות הטיסות חוזרת לשיגרה כלשהי, מנכ"ל ראיינאייר, מייקל אולירי, מעיב על האופטימיות וטוען כי כי החברה "לא בטוחה אם תחדש את פעילותה בישראל. לדבריו, אין ודאות שתשוב לפעול בישראל, גם לאחר שתסתיים הלחימה בעזה. מייקל אולירי, התראיין לרשת RTE באירלנד והוסיף האשמה ישירה כלפי הרשויות המקומיות: "משחקים איתנו". 

ריינאייר הודיעה כבר מוקדם יותר הקיץ כי לא תחדש את טיסותיה לישראל לפני ה-25 באוקטובר. אולם דבריו של אולירי מציבים סימן שאלה מהותי לא רק לגבי הטווח הקצר, אלא גם לגבי חורף 2025-2026. הביקורת שהשמיע אינה חדשה. ריינאייר העלתה בעבר טענות נגד אגרות, תיאומים תפעוליים, ותנאים שהציבו הרשויות בישראל, אך אמירות כאלה, כאשר הן נאמרות בפורומים פומביים, מעידות לרוב על ניתוק במגעים בין הצדדים. 

עבור הנוסעים הישראלים הדבר עלול לפגוע בהיצע הטיסות ולהפחית את הסיכוי להורדת מחירים. מצד שני, אלו הן חדשות טובות עבור אלעל, שבכל פעם שיש אירוע בטחוני כלשהו, המנייה שלה מזנקת. מבחינת חברות הלואו קוסט הנוספות, ככל הנראה וויזאייר היא זו שתמלא את החלל. 

במהלך 2022, הפעילה ריינאייר למעלה מ-30 טיסות שבועיות מישראל, במחירים נמוכים. ב-2023 אף הצהירה על כוונה להרחיב את פעילותה בישראל, אולם התחזיות האלה התרסקו עם ההסלמה הביטחונית וקריסת תנועת התיירים הנכנסת. 

אבל אולירי לא התייחס רק לישראל, אלא גם להשפעות העמוקות של הלחימה בין רוסיה לאוקראינה על תעופה אזרחית באירופה. לדבריו, התקיפה האווירית הרוסית על פולין, שכללה חדירה של רחפנים לשטח המדינה, יצרה שיבושים נרחבים ביום רביעי האחרון, ובאותו יום רק 60% מטיסות ריינאייר יצאו בזמן (לעומת 90% ביום רגיל). נמלי תעופה בוורשה, מודלין, ז'שוב ולובלין נסגרו זמנית, ואולירי הזהיר כי "מדובר באירוע שצפוי להימשך לאורך שנים". לדבריו, "אם האיחוד האירופי והבית הלבן לא ינקטו קו תקיף, עם סנקציות עונשיות נגד רוסיה, ההפרעות האלה לא ייפסקו".