האם יש דבר כזה מומנטום חיובי בספורט? ומה בנוגע ליתרון הביתיות?
כנראה שאין דבר כזה מומנטום חיובי בספורט. כך עולה ממחקר חדש של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, אשר מצא כי "קאמבק" של קבוצות NBA, בדקות האחרונות של הרבע הרביעי, לא העלה את סיכויי הקבוצות לנצח בהארכה. מנגד, נמצא כי יתרון הביתיות אכן משפר את הסיכוי לנצח.
על פי המחקר שפורסם בכתב העת Journal of Economic Psychology, מומנטום, שמשמעו מגמה חיובית בביצועים שתביא לשיפור נוסף (ולהיפך, לגבי מגמה שלילית), הינו רעיון שכיח בבחינת תהליכים דינאמיים המתרחשים לאורך זמן, כגון ביצועים עסקיים, מעמדן של מפלגות במהלך תקופת בחירות, שוק המניות או הצלחה בספורט. מחקר זה, שבוצע על ידי ד"ר איליה מורגולב והפרופ' מיכאל בר-אלי ועופר עזר מהמחלקה למנהל עסקים בפקולטה לניהול, בחן האם אפקט זה הוא אכן ממשי.
החוקרים בדקו, לראשונה, את הקשר בין קאמבק לבין תפקוד הקבוצות בהארכה, בהתבסס על ניתוח של כ-900 משחקים שהגיעו להארכה במהלך 11 עונות בליגת ה-NBA. זאת, במטרה לענות על השאלה הרחבה יותר: האם הצלחה עכשווית מייצרת מומנטום פסיכולוגי חזק מספיק בכדי להשפיע על ביצועי הקבוצה?
"בניגוד לאמונה הרווחת, סל שוויון דרמטי בשלהי הרבע הרביעי, לא העלה את סיכויי הקבוצה לגבור על היריבה בהארכה", קובע ד"ר מורגולב. מנגד, "יתרון ביתיות ומאזן הכוחות בין הקבוצות (כמות הניצחונות שכל קבוצה צברה במהלך העונה) כן נמצאו כגורמי הצלחה חשובים בהארכה".
- דני אבדיה ומי עדן בקמפיין חדש: טסים לפגוש את הכוכב
- הונאת ההימורים שמטלטלת את עולם הספורט ומאיימת על ה-NBA
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
פרופ' בר-אלי, ראש המחלקה למנהל עסקים, מציין כי ממצאים אלה מעלים שאלות באשר לקשר בין הצלחה עכשווית לביצוע עתידי, קשר המעוגן בכמה תיאוריות מרכזיות בפסיכולוגיה.
בהתייחס לסיטואציה הספציפית בכדורסל, פרופ' עזר טוען כי יתכן ודווקא קבוצה ששמטה את הניצחון שניות לסיום מגיעה להארכה אגרסיבית וממוקדת יותר בהשוואה לקבוצה שרדפה, השקיעה מאמץ עילאי לחזור למשחק ובסוף השיגה את השוויון ומכאן יכולה לחוש עייפות ורפיון.
חשבון חשמל (X)חשבון החשמל יעלה ב-1.5% בינואר - איך תוכלו להוריד אותו ב-6%?
איך אפשר לחסוך 300-400 שקלים בשנה, מה קורה בשוק החשמל, ואיך לקבל הנחות גדולות יותר?
חשבון החשמל שלכם יעלה בינואר. התעריף יעלה ב-1.5% ומדובר בכ-6 שקלים לחודש לצרכן ממוצע. מדובר על עלייה שנתית של כ-70 שקל בשנה. אולי לא סכם גדול, אבל כשעולים המחירים והתעריפים מכל הכיוונים זה מצטבר. אבל יש דרכים להוזיל את עלויות החשמל. חשבון ממוצע עשוי לרדת ב-300 שקלים בערך, אם תעברו לספקים החדשים.
כ-350 אלף משקי בית ועסקים עברו לספקים החדשים ים, מדובר על פחות מ-10% ממשקי הבית והעסקים. הרוב ממשיך לשלם את התעריף של חברת החשמל, למרות שהוא יקר יותר. האפשרות לעבור לספקים החדשים קיימת כבר שנה וחצי, אבל אי אפשר להכתיר אותה כהצלחה. אין גם פרסום משמעותי, ומעבר להכל - אין תמריץ מספיק גדול (כ-25 שקל בחודש) ויש חשש לעבור מחברת החשמל. אנשים שרגילים לחברת החשמל ומרגישים בטוחים איתה, יסכימו וירצו לעבור, אבל התמריץ צריך להיות גדול יותר וצריך להסביר להם שאין שום שינוי בתשתיות.
הספקים ממשיכים עם אותה אספקה ותשתית, שנותרת בבעלות חברת החשמל. ולמרות זאת המעבר איטי, אם כי בקצב הזה, נגיע למעל 500-520 אלף משפחות עוד שנה. מהפכות לא נעשות תוך יום, אולי זה הקצב שהשינויים האלו מחלחלים לציבור. בכל מקרה, המעבר פשוט: הזנת פרטי חשבון באתר הספק, אישור תוך יום-יומיים, ללא ניתוק או שינוי טכני.
הנחות של עד 400 שקלים בשנה
ההנחה נעה בין 5% ל-7% על רכיב האנרגיה. לצרכן ממוצע שמשלם 400 שקלים חודשיים (4,800 שקלים שנתיים), החיסכון השנתי עומד על 240-336 שקלים. במשקי בית עם צריכה גבוהה יותר החיסכון מגיע בקלות ל-400 שקל בשנה.
מעבר לכך, המסלולים המבוססים על שעות שיא (12:00-17:00) ושפל (23:00-7:00), מציעים פוטנציאל גבוה יותר: הנחות של 15% בשעות היום ו-20% בלילה, שיכולות להגיע ל-15-20% חיסכון כולל. ד
