מכולת סופר מזון קמעונאות
צילום: Istock

רשתות המזון בעתירה לבג"ץ - לבטל הקנסות בגין אי סימון מוצרים

מורן ישעיהו |

איגוד רשתות שיווק המזון בלשכת המסחר תל אביב והמרכז ותשע רשתות שיווק מזון: ויקטורי, טיב טעם, יינות ביתן, מחסני השוק, חצי חינם, מגה,  מעדני מניה, סופר דוש וקשת טעמים עתרו היום (א') לבג"ץ כנגד שר הכלכלה והרשות להגנת הצרכן בדרישה לבטל סעיפים מרכזיים בתקנות ובנוהלי האכיפה, המתייחסים להטלת עיצומים כספיים בגין אי סימון מחירים על גבי מוצרים.

 

בעתירה, טוענים האיגוד ורשתות השיווק, כי הרשות להגנת הצרכן אוכפת את החוק בעניין סימון מחירים באופן הנגוע בחוסר סבירות קיצוני, אשר גורם לפגיעה כבדה ובלתי מידתית בזכויותיהן החוקתיות לקניין ולחופש העיסוק. זאת לטענתם במסגרת קנסות של מאות אלפי שקלים המוטלים בגין אי סימון מוצרים - הסנקציה החריפה ביותר הקבועה בחוק.

עוד נטען כי פקחי הרשות להגנת הצרכן עורכים ביקורות בבתי עסק, שאינן מתועדות כראוי, וזאת בניגוד להתחייבויות שניתנו בעניין זה לכנסת לפני חקיקת החוק. עוד נטען כי הרשות להגנת הצרכן אף אינה בוחנת את היחס בין כמות המוצרים שבהם נטען כי נמצאה הפרה של אי סימון מחיר לבין כמות המוצרים המוצעים למכירה בבית-העסק.

 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
משה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסףמשה בן זקן. מנכ"ל משרד התחבורה. קרדיט: שלומי יוסף

הממשלה מקדמת שינוי בחוק שיפתח את הטבת המכס גם ליבואנים מקבילים

התיקון מסיר חסם ביבוא הרכב, מרחיב את היבוא האישי והמקביל ומוסיף דרישות מחייבות בהגנת סייבר לענף

ליאור דנקנר |

הממשלה מאשרת תיקון לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, שמקודם על ידי משרד התחבורה והבטיחות בדרכים. התיקון עבר אישור בוועדת השרים לענייני חקיקה ומקודם בהליך מואץ.

בליבת התיקון עומד שינוי בדרך שבה מוחלת העדפת מכס על יבוא רכב, כך שהטבה שניתנה בפועל בעיקר ליבואנים ישירים, תוכל לחול גם על יבואנים שאינם ישירים. התיקון מסיר חסם שמנע עד עכשיו מיבואנים עקיפים, זעירים וביבוא אישי ליהנות מהעדפת מכס בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל. במשרד התחבורה ובשיתוף רשות המיסים מציגים את המהלך כניסיון להרחיב תחרות בענף דרך הגדלת היבוא המקביל והיבוא האישי.


הטבת המכס עוברת גם ליבואנים שאינם ישירים

עד היום, המנגנון הקיים אפשר ליבואנים ישירים לממש פטור ממכס בשיעור 7%, בהתאם להסכמי הסחר הבינלאומיים של ישראל, בעוד שיבואנים עקיפים, זעירים ויבוא אישי לא נהנו מההעדפה באותה צורה. בפועל נוצר יתרון מובנה לערוץ יבוא אחד על פני אחרים, ותחרות מצומצמת יותר על אותו קהל לקוחות.

התיקון מאפשר לרשות המסים להחיל את ההטבה גם על יבואנים שאינם ישירים. המשמעות היא הרחבת ההטבה לערוצי יבוא נוספים, מה שמצמצם את היתרון שהיה עד היום ליבואנים הישירים.

המהלך נשען על מודל שפעל כהוראת שעה בשנים 2023-2025. בתקופה הזו נרשם גידול בהיקף יבוא הרכב וניצול רחב יותר של העדפת המכס, וכעת הממשלה מבקשת לעגן את ההסדר כהסדר קבוע בחוק.