פרופ' רבינוביץ: "אובמה לא רוצה להיכנס למערכה כברווז צולע"

המתקפה בסוריה לא תחל לפני ה-10 בספטמבר, תום הפגרה בקונגרס. פרופ' רבינוביץ': "אובמה לא רצה לצאת כנגד דעת הקהל בארה"ב"
חן דרסינובר | (3)

נשיא ארה"ב ברק אובמה נאם אמש (ש') בפני האומה האמריקנית והבהיר כי המשבר בסוריה, אותו כינה "המתקפה הכימית החמורה ביותר במאה ה-21", אם יתבצע - יתבצע לא באופן מיידי. אובמה החליט כי יש לקבל את אישור הקונגרס האמריקני למתקפה בסוריה, והעדיף שלא לעשות שימוש בסמכויותיו לפתוח במערכה צבאית כמפקד העליון של הצבא האמריקני.

משמעות הדברים היא דחייה של לפחות שבוע במתקפה הצפויה בסוריה, שכן הקונגרס צפוי להתכנס רק ב-9 בספטמבר עם תום הפגרה. אובמה אף הגדיל לעשות והחליט שלא לכנס דיון מיוחד בקונגרס בנושא המתקפה, כך שבפועל פעולה צבאית כנגד סוריה לא תחל לפני ה-10 בספטמבר. זאת, בניגוד להערכות לפיהן המתקפה תחל עם יציאת פקחי האו"ם מדמשק בשבת בבוקר.

הנשיא אובמה לא יכול היה להתעלם מדעת הקהל הציבורית בארה"ב. סקר של CNBC שפורסם בסוף השבוע גרס כי 76% מהאמריקנים סבורים כי הממשל צריך לקבל אישור מהקונגרס לפני כל פעולה צבאית.

פרופ' איתמר רבינוביץ , שגריר ישראל לשעבר בארה"ב, הגיב במסגרת ראיון לגל"צ להחלטת הנשיא אובמה לדחות את המתקפה בסוריה. לדבריו, "מתקפה בסוריה ללא תמיכת הקונגרס תציג את אובמה כ'ברווז' צולע'. לפני שאובמה נכנס למתקפה הזו, הוא ביקש שלא לצאת נגד דעת הקהל האמריקנית, שתמך בבירור באישור של הקונגרס לפני יציאה למתקפה בסוריה. אובמה שואף לקבל אישור ולא איסור של הקונגרס למתקפה בסוריה".

אולם, פרשנים בארה"ב הטילו ספק רב האם אכן המחוקקים בארה"ב יאשרו את הפעולה הצבאית כנגד סוריה. קיים סיכוי גדול שבית הנבחרים בשליטת המפלגה הרפובליקנית יצביע נגד יציאה למלחמה, גם אם מדובר במבצע קצוב בזמן שאינו כולל מעורבות של חיילים על הקרקע.

תגובות לכתבה(3):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    השיר השפן הקטן זה בול לאובאמה.כחם של ארה"ב אוזל מהר (ל"ת)
    עודד 01/09/2013 09:22
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    לוזר אמיתי, כך איןלישראל פרטנר נגד איראן,מוג לב. (ל"ת)
    רון 01/09/2013 08:49
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    אבי ברווז שירד מהעץ 01/09/2013 08:27
    הגב לתגובה זו
    אבי ברווז שירד מהעץ במגלשה - אין תועלת לתקיפה ללא פגיעה אנושה במאגרים הכימיים ובאסד עצמו
בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.

בנקים קרדיט מערכתבנקים קרדיט מערכת

המס החדש על הבנקים - 9% על "רווח חריג"

שיעור המס עדיין בדיון, אך הדוח מדגים אפשרויות ותרחישים לפי 9%; ההצעה של הצוות הביו-משרדי - מס מדורג על רווחים גבוהים ב-50% מהממוצע בשנים 2018-2022 (רווחי הבנקים גבוהים פי 2 ויותר מהרווחים ב-2018-2022 ). הבנקים ילחמו. כל מיסוי גבוה על הרווח העודף הוא נכון; הבעיה הגדולה שהמיסוי הזה יתגלגל על הציבור וקיימת חלופה הרבה יותר פשוטה - לחייב את הבנקים לתת ריבית על העו"ש ולהגביר תחרות

צלי אהרון |
נושאים בכתבה בנקים

דוח הצוות הבין-משרדי לבחינת מיסוי הבנקים, שפורסם להערות הציבור, ממליץ על הטלת מס רווח דיפרנציאלי שיחול רק כאשר רווחי הבנקים יעלו ב-50% מעל הממוצע שלהם בשנים 2018-2022. המס הנוסף, שגובהו טרם נקבע סופית מוערך בכ-9% מעל מס הרווח הקיים וזה גם השיעור שמודגם בהצעות של הצוות שדן בסוגייה. המס הזה נועד לתפוס את הרווחיות החריגה שנובעת מסביבת הריבית הגבוהה. חשוב להדגיש - רווחי הבנקים ב-2025 כפולים ויותר מהרווח הממוצע ב-2018-2022, כלומר מדובר על רווח שייכנס כבר מהיום הראשון ויהיה משמעותי. 

חשוב להבהיר עוד נקודה חשובה - מיסים על הבנקים עשויים לחלחל ללקוחות כי אין תחרות בין הבנקים. האוצר יכול בלחיצת כפתור לפתור את הבעיה הקשה שנוגעת לכל בעל חשבון בנק. הוא יכול בקלות להעביר מהרווחים של הבנקים לרווחה של הציבור. המהלך הראשון שהוא יכול וחייב לעשות הוא לחייב בריבית על פיקדונות העו"ש ויש מקומות בעולם שבהם זו חובה. הפעולה הפשוטה הזו תוריד כ-20% מרווחי הבנקים ותחזיר לציבור את העושק הגדול.

עוד כמה פעולות נוספות ובעיקר הגברת התחרות, ולא צריך חוק מיוחד על מיסוי הבנקים, מה גם שהסיכוי שהוא יעזור לא גבוה. 


בכל מקרה, הצוות, בראשות יוראי מצלאוי, סגן מנכ"ל משרד האוצר, הוקם בעקבות החלטת ממשלה מאוקטובר 2024 והתכנס במהלך תשעה חודשים. הדוח חושף את עומק הרווחיות החריגה: הבנקים הרוויחו 46 מיליארד שקל ב-2024 לעומת ממוצע של 9.8 מיליארד בעשור הקודם – עלייה של כמעט 400%. במחצית הראשונה של 2025 נרשם רווח נקי של 17 מיליארד, המבשר על שנת שיא נוספת. נעדכן שבינתיים דוחות רבעון שלישי פורסמו, הבנקים בקצב רווחים שנתי של קרוב ל-40 מיליארד שקל. 



המנגנון: מיסוי חכם שמותאם לסביבת הריבית

בניגוד למס החד-פעמי שהוטל ב-2024-2025, ההצעה החדשה מציעה מנגנון דינמי. המס יחול רק כאשר רווחי הבנק יעלו ב-50% מעל הרווח הממוצע שלו בתקופת הבסיס (2018-2022), כאשר הרף יוצמד לתוצר או לגידול בנכסי הבנק. המשמעות: בשנים של ריבית נמוכה ורווחיות רגילה, הבנקים לא ישלמו מס נוסף כלל.