מחקר חדש של משרד התמ"ת מצא: למעלה ממחצית השכירים בישראל התלוננו על הצקות במקום העבודה מצד מנהלים, עמיתים
מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בחן את נושא ההצקות וההתעמרות בעבודה ומאפייניה העיקריים של תופעה זו כפי שהם באים לביטוי בישראל.
התעמרות והצקות במקום העבודה מוגדרות כהתנהגויות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסות, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגויות פוגעת/פוגענית. מדובר במנעד רחב של התנהגויות הנתפסות כחוויה שלילית ע"י העובד-מושא ההצקות.
● 55.4% מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, 1.464 מיליון שכירים, נפגעו מהצקות בעבודה בשנת 2011 בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות.
● 36.9% דווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים, 33.6% דווחו שנפגעו מהצקות מצד עמיתים בעבודה ו- 23.1% דווחו שנפגעו מהצקות מצד לקוחות.
● 50.8% מהמרואיינים סבורים שהצקות מהוות מטרד משמעותי בעבודתם היומיומית ו -43.9% סבורים שההצקות מהוות בעיה חמורה במקום עבודתם.
קיימים מעט מחקרים כמותיים- אמפיריים בנושא בכלל ובישראל בפרט, אך מתוך נתונים שנאספו במדינות מערביות שונות, ניתן ללמוד שזוהי תופעה נרחבת ומורכבת למדי :כ- 30% מהעובדים במדינות שנבדקו חוו הצקה כלשהי במקום עבודתם, מרביתן הצקות של ממונים כלפי הכפופים להם.
הנושא נבדק בו- זמנית באמצעות מספר שיטות מחקר שונות:
1. ניתוח סקר כמותי טלפוני שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת של עובדים שכירים בישראל לבחינת היקף התופעה ומאפייניה העיקריים.
2. מחקר איכותני, באמצעות קבוצת מיקוד, בהנחיית מר איתן מאירי, שבה הועלו, ע"י מנהלי ארגוני שירותים וחברות עסקיות, נקודות התייחסות לנושא מזוויות ראיה שונות והובהרו היבטים מקומיים של הצקות והתעמרויות כאלו.
3. סקר ספרות מקצועית רלבנטית על תופעת ההצקות וההתעמרות בעולם המערבי שנערך בידי צוות חוקרים בראשות פרופ' ענת רפאלי מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון. בסקר נדונה המסגרת המושגית וטווח ההתנהגויות הנכללות תחת הרעיון של הצקות והתעמרות, כמו גם סיכום מימצאי סקירות אמפיריות עדכניות על תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה (ר' נספח).
הממצאים מלמדים שהצקות והתעמרות בעבודה אינן ייחודיות לארגון זה או אחר, וכי אחד מכל שני עובדים מדווח שנפגע מהצקות בעבודה בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות במהלך שנת עבודה אחת. על כן, מן הראוי הוא שהפתרונות לבעיה יוצגו ברמה כלל- ארגונית או לאומית: בהסכמי עבודה כלליים או בחוק, ולא רק כדרך התמודדות של ארגונים מסוימים או של פרטים שנפגעו מהצקות.
התמונה המצטיירת מכל העבודות הנזכרות, מספקת תיאור מקיף של תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה בישראל, אולם בשל מורכבות הסוגיה של התעמרות בעבודה ומכלול השאלות שהיא מעוררת, מובן שלא ניתן היה, בעבודות הנוכחיות, לספק תשובות לכל המימדים והנושאים הכלולים בתחום הנדון. כך, כדי להשיב לשאלות כמותיות על מידת השפעתן של הצקות והתעמרות בעבודה על פריון העבודה, נדרשת מדידה מדויקת יותר של כמות ההיעדרויות מהעבודה, האיחורים, שעורי העזיבה ועוד, נושאים שראוי להעמיק בבדיקתם בהמשך.
בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת הדגיש כי את מימדי התופעה בישראל: "להצקות במקום העבודה ישנן השלכות כלכליות נרחבות על יכולתו של הפרט לייצר ולהפיק את המירב הנדרש ממנו. למדנו מתוך הפעילות המחקרית, שכאשר עובדים נחשפים להצקות - נפגע פריון העבודה שלהם ולכך ישנן השלכות כלכליות חמורות, לצד השלכות ברמה האישית והמשפחתית".
מצורפים קבצי המחקרים:
כמו כן ראו תקציר בנספחים המצורפים בזאת
נספחים:
1. הצקות והתעמרות בעבודה- תמצית מסקר מינהל מחקר וכלכלה.
הצקות והתעמרות במקום העבודה מוגדרות כהתנהגויות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסות, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגויות פוגעת /פוגענית. מדובר במנעד רחב של התנהגויות הנתפסות כחוויה שלילית ע"י העובד-מושא ההצקות.
קיימים מעט מחקרים כמותיים- אמפיריים בנושא, אך מתוך נתונים שנאספו במדינות מערביות שונות, ניתן ללמוד שזוהי תופעה נרחבת ומורכבת למדי :כ- 30% מהעובדים במדינות שנבדקו חוו הצקה כלשהי במקום עבודתם, מרביתן הצקות של ממונים כלפי הכפופים להם.
עובדים מגיבים להצקות בדרכים שונות שיש להן השלכות ומחיר ברמת הפרט, ברמת הארגון וברמת המשק בכללו.
הסקירה שלעיל מציגה מיפוי ראשוני של הנושא באמצעות ניתוח סטטיסטי -תיאורי של תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה בישראל ומספקת תמונה ראשונית של היקף התופעה ומאפייניה.
הנתונים בסקר הנוכחי נאספו בחודשים ינואר- פברואר 2012 באמצעות 1,120 ראיונות טלפון שנערכו בקרב מדגם מייצג של אוכלוסיית השכירים הבוגרת ( גילאי 18+), העובדים או מחפשים עבודה בישראל.
שאלון הסקר נבנה יחד עם צוות מחקר מהפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון, חיפה, בראשות פרופ' ענת רפאלי, ובזיקה לסקר ספרות בנושא שערך צוות זה (ר' פרסום באתר האינטרנט של מינהל המחקר והכלכלה, משרד התמ"ת).
התמונה המצטיירת מהסקר, נבנתה עפ"י מדדים והערכות של הפרטים עצמם, כפי שהם באו לביטוי בתשובות המרואיינים בסקר. יודגש שאין מדובר במדידה ישירה של תופעת ההצקות בעבודה, אלא בהערכות סובייקטיביות של העובדים לגבי התנהגות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסת, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגות פוגעת /פוגענית.
אולם, הצקות מפריעות לא רק לעובדים אשר חוו אותן באופן אישי. בספרות מתוארת השפעה דומה של הצקות הן על עובדים שהיו קורבנות, והן על עובדים שלא דיווחו על עצמם כקורבנות. מכאן, שמי שנכחו בסיטואציית הצקות והתנהגות פוגענית כלפי עמיתים לעבודה[1][1], עשויים להגיב באופן דומה: ברמת היעדרויות גבוהה או בנטייה לחפש מקום עבודה אחר, ועל כן נכון לצרף השפעות אלו לחישוב של סך העלויות וההשפעות של ההצקות על עובדים כפרטים וע"י ארגונים כמכלול.
נושאים אלו ונוספים ראויים לבחינה בהמשך.
עיקרי הממצאים בסקר:
● 55.4% מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, 1.464 מיליון שכירים, דווחו שנפגעו מהצקות בעבודה, בשנת 2011, בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות.
● 36.9% דווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים.
● 33.6% דווחו נפגעו מהצקות מצד עמיתים בעבודה . כלומר: כל אדם שלישי נפגע לפחות מדי פעם, מהצקות של מנהלים או של עמיתים בעבודה.
● 23.1% מהעובדים דווחו שנפגעו מהצקות מצד לקוחות.
● 50.8% מסכימים עם ההיגד שהצקות מהוות מטרד משמעותי בעבודתם היומיומית
● 43.9% מסכימים עם ההיגד שההצקות מהוות בעיה חמורה במקום עבודתם.
● האוכלוסייה שנפגעה יותר מהצקות מנהלים זוהתה כעובדים צעירים (18-34) ש-40.7% מהם חוו הצקה ממנהלים, גברים, ש- 40.2% חוו הצקה ממנהלים ועובדים מסורתיים 40.4%.
● שעור הנפגעים מהצקות מנהלים עומד על 37.3% בקרב עובדים בארגון שבו עד 10 עובדים, לעומת 44.1% של מי שחוו הצקות ממנהלים בארגונים שגודלם מעל 100 עובדים.
● עובדים שהממונה עליהם הינו גבר דווחו על היפגעות מהצקות מנהלים בשיעור העולה על זה שדווחו מי שהממונה עליהם הינה אשה:41.2% לעומת 33.9% בהתאמה.
● עובדים בתפקידי ניהול בארגון דווחו, על הצקות מצד חברים בעבודה , בשיעור העולה על זה של מי שאינם בתפקידי ניהול:40.0% לעומת 31.2% בהתאמה.
● עובדים בעלי ותק קצר בתפקיד ובארגון נוטים להיפגע מהצקות (מכל מקור /גורם) יותר מעובדים וותיקים בתפקיד ובארגון. כך נמצא כי 41.5% מקרב עובדים בעלי ותק קצר של 0-2 שנות עבודה בארגון ו-39.4% מקרב בעלי ותק קצר בתפקיד חוו הצקות מצד מנהלים , לעומת 33.4% מקרב בעלי ותק שמעל 11 שנים בארגון ובתפקיד שחוו הצקות כאלו.
● 48.2% מהמשיבים הסכימו שהצקות פוגעות באיכות חייהם.
● 51.6% הסכימו שהצקות פוגעות במוטיבציה שלהם בעבודה.
● טווח התגובות להצקות בעבודה נע בין תגובה פסיבית של בכי עלבון :26.1% מגיבים כך (לעיתים ועד לעיתים מאד תכופות), העלבה וצעקות על המציק:20.2%,ועד לתגובה אקטיבית -אגרסיבית של הכאת המציק, שהיא נדירה למדי עפ"י הדיווח, בישראל- 2% מגיבים כך אך גם זאת רק לעיתים נדירות.
● דרכי התמודדות של עובדים עם אירועי הצקה ברמת הארגון:
1) איחור בהגעה לעבודה: 12.0% (בתכיפות של עד פעם בחודש, הכוללת גם התנהגות כזו כל יום או פעם בשבוע לפחות).
2) הפסקות בעבודה ,מעבר להפסקות הרגילות, 9.9%.
3) קיצור יום העבודה-5.4%.
4) היעדרות מהעבודה בנימוק של התחלות- כ- 3.5%.
5) 2.7% נוהגים להיעדר מהעבודה לאחר אירוע הצקה (לעיתים ועד לעיתים תכופות מאד).
6) 3.6% עוזבים את מקום העבודה לאחר אירוע הצקה (לעיתים ועד לעיתים מאד תכופות).
● 62.4% מסכימים עם ההיגד שלמקום העבודה שלהם אכפת מכך שמציקים לעובדים.
● 71.2% מסכימים עם ההיגד שבמקום העבודה שלהם ברור למי לפנות במקרי הצקות.
2. סיכום הממצאים מקבוצת מיקוד בנושא: הצקות והתעמרות במקום העבודה.
קבוצת המיקוד כללה 10 משתתפים, מנכ"לים בכירים וסמנכ"לי משאבי אנוש המייצגים גופים וארגונים מהמגזר הציבורי והעסקי בענפי התעשייה והשירותים המעסיקים במצטבר עשרות אלפי עובדים. דיוני הקבוצה נערכו באוגוסט 2011, בהרצליה, במהלך כ- 3 שעות.
א. כל משתתפי קבוצת המיקוד ידעו לזהות אירועי הצקות והתעמרות בעבודה, חלקם אף חוו התעללות במהלך הקריירה שלהם. האחרים הכירו את התופעה ברמה התיאורטית. אצל חלק מהמשתתפים התפתחה המודעות לנושא רק בעקבות חומרי רקע אשר נשלחו אליהם לקראת הדיון, או בעקבות הרצאות של ניהול אפקטיבי בנושא. (כחלק משלב ההכנה טרם התכנסות קבוצת המיקוד, קיבלו כל חברי הקבוצה נתונים וחומרי רקע על התופעה ).
התעמרות או התעללות פסיכולוגית בעבודה הוגדרה, על דעת הקבוצה, כ "מצב מתמשך של מישהו בעבודה הנוהג באחר באופן חוזר ונשנה ברשעות, על פי רוב ע"י מניפולציות רגשיות, איומים, שתלטנות, או תוקפנות, גורם לו למצוקה ופוגע ביכולת התפקוד של האחר ובבריאותו הנפשית והפיזית". הגדרה זו נראית להם כהגדרה שמכסה את מרבית התרחישים בתחום.
היתה הצעה, של המשתתפים בדיון ,להרחיב את הגדרת ההתעמרות ולכלול בה נושאי אפליה על רקע לאום / צבע / מגדר.
ב. היתה הסכמה כי תופעת ההתעמרות שכיחה בכל מגזרי המשק: ממשלתיים, ביטחוניים, ציבוריים ופרטיים, כשהתחושה היא שככל שהניהול מתקדם יותר, התופעה פחות שכיחה.
ג. בהסתמך על ניסיונם האישי ובהיעדר נתונים סטטיסטיים מהארץ, הסכימו המשתתפים כי הנתונים ממדינות מערביות, שהוצגו בפניהם, לגבי היקף התופעה ונזקיה, אינם שונים, ככל הנראה ממה שקורה בישראל.
ד. חברי הקבוצה מקבלים כסבירים את הממצאים לגבי סוגי המתעמרים שהם: ממונים ישירים בד"כ, וכן עמיתים לעבודה או לקוחות, וכך לגבי סוגי ההתעמרויות השכיחות, הזמן שהן נמשכות, ואפיוני האישיות הייחודיים של המתעמרים ושל הנפגעים .
ה. יש הסכמה כי על הארגון מוטלת החובה לפעול למניעה ולמיגור התעמרויות, אולם לא היתה הסכמה על מי מוטלת אחריות זו: האם על מנכ"ל הארגון ? על מנהלי משאבי אנוש? או אולי נדרשת חקיקה מחייבת שתקבע את דרכי המניעה והטיפול בבעיה ברמה כלל ארצית.
חברי הקבוצה מכירים בכך שיש רצף התנהגויות, החל מהתנהגות לגיטימית, אם כי לא נעימה ובוטה(כגון התפרצות חד פעמית היכולה להתבטא בצעקות / השפלה / ביקורת שלא במקום), עד להתנהגות שהיא ללא ספק התעמרות לכל דבר ועניין(התנהגות מתמשכת ועקבית שיש בה אלמנטים מרושעים והתנהגויות.
3. תקציר מנהלים מסקר הספרות : הצקות והתעמרות במקום העבודה-הגדרה, אפיון וממצאים מהעולם/פרופ' ענת רפאלי, יעל שבבו, הדר מוריה
חווית העבודה של עובדים כוללת לעיתים הצקות והתעמרות על ידי עמיתים, ממונים או לקוחות. סקירה זו מזהה מושגים שונים וטווח רחב של התנהגויות אשר נכללות תחת הרעיון של הצקות והתעמרות וסוקרת את הספרות המקצועית הרלוונטית. הצקות מוגדרות ככל התנהגות אשר פוגעת בעובד וגורמת לעובד אי נוחות משמעותית, כגון העלבות, התעלמות או זלזול, אי מתן קרדיט על עבודה, הצבת דרישות עבודה לא ריאליות, או ביקורתיות יתר. הדגש הוא על התנהגויות אשר מהווה מבחינת המושא להן התעללות מילולית ו/או רגשית.
על פי דיווחים שונים, התופעה של הצקות והתעמרות קיימת ברחבי העולם המערבי, ולפי הנתונים, כאחד מכל שלושה עובדים חש מידה זו או אחרת של פגיעה במהלך עבודתו. ישנם זיהויים של מקומות עבודה ומנהלים "מכובדים" אשר מאפשרים התעמרות, ודוגמא בולטת היא סטיב ג'ובס אשר נהג כלפי הכפיפים לו בקוצר רוח והנחיל לחברת אפל אקלים ארגוני של קוצר רוח, אי סובלנות וזלזול כלפי עובדים. יש אפילו דיווחים המקשרים התנהגויות של הצקה לחדשנות ואיכות של מוצרי החברה. אולם הנחת העבודה בספרות של התנהגות ארגונית, פסיכולוגיה ארגונית וסוציולוגיה ארגונית היא שההצקות מלוות בתוצאות שליליות מבחינת איכות החיים של העובדים ומבחינת התנהלות הארגון.
קיימת בעיה להגדיר מהן התנהגויות של הצקה והתעמרות מאחר וההגדרה תלויה בנורמות חברתיות לגבי התנהגויות לגיטימיות וישנה שונות בין תרבותית בהגדרה של מה נחשב ללגיטימי. כמן כן ישנו סיכוי לפער בין הכוונות מאחורי התנהגויות שונות לבין התוצאות שלהן והשפעתן על מושא ההתנהגות. לכן הגדרת התנהגות מציקה או מתעמרת חייבת להיות על פי המידה בה ההתנהגות נתפשת על ידי אנשים (מושאים או קורבנות להצקה) כהתנהגות כזו, וניתוח הנושא חייב להיות מבוסס על דיווח עצמי של עובדים לגבי חווית העבודה שלהם. ניסיון להגדיר התנהגויות מסוימות בלבד כהצקה עשוי להוביל לאובדן המיקוד בבעייתיות של התופעה.
ישנו מספר מוגבל מאוד של סקירות אמפיריות על תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה, וסקירות קיימות מזהות היקפים נרחבים במקומות מסוימים ובמקצועות שונים. ישנן טענות שעיקר ההצקות נגרמות על ידי ממונים ומנהלים כלפי הכפיפים שלהם, אולם דיווחים אחרים מציעים שהאוכלוסייה החשופה ביותר להצקות היא של עובדים במקצועות השירות והסיעוד, אולי בשל האינטראקציה של עובדים אלה עם גורמים רבים הכוללים מנהלים, עמיתים, לקוחות ובני משפחה של לקוחות.
ניתוחים קיימים עוסקים בין השאר בזיהוי גורמים אשר מביאים לכך שישנן הצקות בעבודה. ישנם היבטים של אישיות העובד המקושרים לתופעת ההטרדה. עובדים הנוטים להערכה עצמית נמוכה ויכולת הגנה עצמית מוגבלת נוטים להיות קורבנות. קורבנות נוטים לסבול גם מרמה גבוהה של רגישות, חשדנות, ודיכאון. קשה לזהות עובדים הנוטים להציק לאחרים, בשל מגבלות היכולת לגרום לאנשים להודות או להכיר בכך שהם מציקים. אולם הצקות מצד מנהלים ולקוחות מדווחות לעיתים תכופות יותר מאשר הצקות מצד עמיתים או כפיפים. ישנם היבטים של מקום העבודה אשר מהווים קרקע פורייה להתעללויות והצקות לעובדים, בעיקר אקלים ארגוני אשר אינו כולל התנהלות מוסרית כמרכיב מרכזי וכולל שינויים תכופים, משברים וקונפליקטים בין אישיים.
תגובות עובדים להצקות והטרדות כוללות התעלמות או הבלגה, במיוחד כאשר ההצקות הן בנסיבות של סביבת עבודה מצליחה, יצירתית ורווחית, אך גם התעמתות עם המציקים, בעיקר אם האקלים הארגוני נותן לעימות כזה גיבוי. ממצאים מציעים שהצקות מעיקות ומזיקות לבריאות הנפשית של עובדים, ומביאות להתנהגויות בעלות עלות ארגונית כגון היעדרויות ותחלופה, כמו גם ביצועים ירודים. לא קיים גוף ידע על התופעה בישראל.
משרד התקשורת ביטל את עמלות הוראת הקבע בחברות התקשורת
החל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית; במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10%
מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה
מזה כ-10 ימים, והחל מה-8 בנובמבר, נכנסו לתוקף תקנות חדשות שיזם וחתם שר התקשורת, ד״ר שלמה קרעי, אשר אוסרות על חברות התקשורת לגבות עמלות בגין תשלום באמצעות הוראת קבע בנקאית. במשרד התקשורת מציינים כי המהלך מבטל עיוות רווח שפגע במשך שנים בעיקר בלקוחות מוחלשים, היות וכ-10% מהמנויים בישראל שאינם מחזיקים בכרטיס אשראי, ונאלצו לשלם עד היום עמלות הקמה ועמלות חודשיות שהצטברו לעשרות שקלים בשנה.
לפי התקנות, חברות התקשורת עדיין יוכלו, במקרים מוצדקים, לדרוש תשלום מראש עבור חבילת השירות כדי לצמצם סיכוני גבייה, אך ללא
גביית עמלה נוספת. במקביל, השר קרעי מוביל כעת מהלך משלים להרחבת האיסור גם על חברות הטלוויזיה הרב-ערוצית, במטרה להבטיח שוק הוגן ושוויוני לכלל הצרכנים.
לאחרונה, משרד התקשורת נמצא במוקד של דיון ציבורי אודות הרפורמה באופן חישוב הרייטינג. להבדיל מהקונצנזוס של ביטולי עמלות, במקרה של ועדת המדרוג, יש מחלוקת גדולה. המניע של המשרד הוא לערוך רפורמה בשיטה שקיימת כבר עשורים רבים, מבלי שעודכנה, ואילו הביקורת מגיע על רקע העברת מוקדי הכח הקיימים וביזורם.
עוד נושא שבו משרד התקשורת נמצא בכותרות הוא רכישת הוט מובייל על ידי פלאפון, שהעלתה לפני שבוע את ההצעה להוט מובייל ל-2.1 מיליארד שקל. ההצעה הקודמת עמדה על 2 מיליארד שקל והעלאה הנוכחית היא מסר למתמודדים האחרים שפלאפון נחושה לרכוש את הוט מובייל. שוק התקשורת השתנה מאוד ב-13 השנה האחרונות, מאז הרפורמה שהורידה את המחירים בכ-80% והתחרות בו כיום היא גדולה מאוד עם מספר חברות חזקות משמעותי. כלומר, למרות ששר התקשורת הביע התנגדות עסקה, לא נראה שיש לו באמת גושפנקא אמיתית וריאלית להתנגדות הזו.
- שלב ב' ברפורמת השידורים: תחנות רדיו פרטיות יוכלו לשדר בפריסה ארצית
- מינוי חדש במשרד התקשורת: לילך וינשטוק מונתה למשנה למנכ"ל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הדבר מגיע גם לאחר מהלך נוסף של המשרד, שפרסם קול קורא לפני כחודש, שבמהותו בוחן מחדש את חובת ההפרדה המבנית החלה על קבוצות בזק והוט. במידה וההפרדה תבוטל, חברת התקשורת תוכל סוף-סוף למזג לתוכה את פעילות yes ולהכיר בהפסדים הצבורים שלה מה שיכול ליצור לה מגן מס ולחסוך לה מסים בהיקף של מאות מיליוני שקלים. הקול הקורא שפרסם משרד התקשורת מבקש לשמוע עמדות מהציבור ומהחברות לקראת שינוי כולל במודל הרגולציה של שוק התקשורת. זה צעד בתהליך ארוך, שבמסגרתו נבחנת השאלה האם יש עדיין הצדקה להחזיק את בזק כמבנה מפוצל - בין פעילות התשתיות הקוויות, בזק בינלאומי ו-yes - או שהגיע הזמן לשחרר את החברות לפעול תחת קורת גג אחת כמו בשאר החברות.
L-SPIKE 4X- קרדיט דוברות רפאלרפאל משיקה את משפחת ה-L-SPIKE: דור חדש של טילים וחימושים משוטטים
חברת רפאל מציגה שני דגמים חדשים במשפחת ה-SPIKE - הטיל המשוטט L-SPIKE 4X והחימוש הטקטי L-SPIKE 1X - שניהם מבוססים על טכנולוגיות אלקטרו-אופטיות מתקדמות ויכולת פעולה בסביבה מאתגרת
רפאל מרחיבה לראשונה את משפחת ה-SPIKE ומשיקה את הקטגוריה החדשה L-SPIKE, המבוססת על ניסיון של עשרות שנים בפיתוח מערכות אלקטרו-אופטיות וטילים מדויקים. במסגרת ההשקה מוצג ה-L-SPIKE 4X, טיל משוטט אלקטרו-אופטי שתוכנן מראש כסילוני מהיר, עם שילוב של מהירות גבוהה ויכולת שהייה ארוכה מעל אזור המטרות.
הטיל מגיע לטווח של עד 40 ק"מ בתוך כחמש דקות בלבד, מה שמאפשר התמודדות יעילה מול מטרות קצרות-מועד או מטרות בתנועה. לאחר ההגעה לאזור הפעילות הוא מסוגל לשוטט כ-25 דקות ולבצע תקיפה מזוויות שונות, לדייק את נקודת הפגיעה או להחליט על ביטול המשימה בזמן אמת.
בניגוד לכטמ"מים תוקפים הנפוצים כיום, שבדרך כלל מאופיינים במעוף איטי, רש"ק קטן וחתימה גבוהה, ה-4X משלב יכולת שיטוט מהירה, חתימה נמוכה וראשי קרב משמעותיים. הוא אף פותח עם יכולת קומונאלית למשגר ה-SPIKE NLOS (תמוז 5), כך שניתן לשלבו בפלטפורמות רכובות, מוסקות או ימיות שכבר נמצאות בשימוש. הטיל כולל מערכת ניווט חסינת שיבושים שאינה תלויה ב-GPS, וזאת באמצעות התאמת תמונה, וכן תקשורת מוגנת בסביבה של לוחמה אלקטרונית. בנוסף שולבו יכולות זיהוי אוטומטי מתקדמות (ATR) ורכישת תמונה (TIA), המאפשרות ביות אוטונומי על מטרות מוגדרות מראש וניהול של עד ארבעה טילים על ידי מפעיל יחיד.
הטיל יוצע בשני סוגי ראשי קרב: Tandem HEAT (נ"ט כפול), המיועד לפגיעה בטנקים ורכב קרבי ממוגן, וראש קרב רב-תכליתי למגוון משימות יבשה, ים ואוויר. שילוב זה יוצר פתרון התקפי מודולרי שמתאים למבצעי תקיפה מגוונים.
- רפאל תשכור משרדים בפארק המדע בחיפה בכ-45 מיליון שקל
- נאטו מול איום הכטבמים והטכנולוגיה הישראלית שעשויה לשנות את התמונה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
החימוש הטקטי המשודרג - L-SPIKE 1X
לצד ה-4X מציגה רפאל גם את ה-L-SPIKE 1X, גרסה משודרגת של ה-SPIKE Firefly (המעוז), שנועדה לפעול בסביבות קשות ומורכבות. החימוש תוכנן להתמודד עם שיבושי GPS, הפרעות תקשורת ומזג אוויר קיצוני, והוא מציע טווח פעולה של עד 5 ק"מ. משקלו הכולל של החימוש עומד על 2.2 ק"ג, והוא מסוגל לשהות באוויר 15 דקות במצב חמוש או עד 30 דקות במצב תצפית.
