מחקר חדש של משרד התמ"ת מצא: למעלה ממחצית השכירים בישראל התלוננו על הצקות במקום העבודה מצד מנהלים, עמיתים

ביום 16.01.2013 פרסם משרד התמ"ת הודעה לעיתונות שעניינה מחקר שערך מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת אשר בחן את נושא ההצקות וההתעמרות בעבודה ומאפייניה העיקריים של תופעה זו כפי שהם באים לביטוי בישראל - חזור משרד התמ"ת

מינהל מחקר וכלכלה בתמ"ת בחן את נושא ההצקות וההתעמרות בעבודה ומאפייניה העיקריים של תופעה זו כפי שהם באים לביטוי בישראל.

התעמרות והצקות במקום העבודה מוגדרות כהתנהגויות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסות, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגויות פוגעת/פוגענית. מדובר במנעד רחב של התנהגויות הנתפסות כחוויה שלילית ע"י העובד-מושא ההצקות.

● 55.4% מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, 1.464 מיליון שכירים, נפגעו מהצקות בעבודה בשנת 2011 בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות.

● 36.9% דווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים, 33.6% דווחו שנפגעו מהצקות מצד עמיתים בעבודה ו- 23.1% דווחו שנפגעו מהצקות מצד לקוחות.

● 50.8% מהמרואיינים סבורים שהצקות מהוות מטרד משמעותי בעבודתם היומיומית ו -43.9% סבורים שההצקות מהוות בעיה חמורה במקום עבודתם.

קיימים מעט מחקרים כמותיים- אמפיריים בנושא בכלל ובישראל בפרט, אך מתוך נתונים שנאספו במדינות מערביות שונות, ניתן ללמוד שזוהי תופעה נרחבת ומורכבת למדי :כ- 30% מהעובדים במדינות שנבדקו חוו הצקה כלשהי במקום עבודתם, מרביתן הצקות של ממונים כלפי הכפופים להם.

הנושא נבדק בו- זמנית באמצעות מספר שיטות מחקר שונות:

1. ניתוח סקר כמותי טלפוני שנערך בקרב מדגם מייצג של האוכלוסייה הבוגרת של עובדים שכירים בישראל לבחינת היקף התופעה ומאפייניה העיקריים.

2. מחקר איכותני, באמצעות קבוצת מיקוד, בהנחיית מר איתן מאירי, שבה הועלו, ע"י מנהלי ארגוני שירותים וחברות עסקיות, נקודות התייחסות לנושא מזוויות ראיה שונות והובהרו היבטים מקומיים של הצקות והתעמרויות כאלו.

3. סקר ספרות מקצועית רלבנטית על תופעת ההצקות וההתעמרות בעולם המערבי שנערך בידי צוות חוקרים בראשות פרופ' ענת רפאלי מהפקולטה להנדסת תעשיה וניהול בטכניון. בסקר נדונה המסגרת המושגית וטווח ההתנהגויות הנכללות תחת הרעיון של הצקות והתעמרות, כמו גם סיכום מימצאי סקירות אמפיריות עדכניות על תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה (ר' נספח).

הממצאים מלמדים שהצקות והתעמרות בעבודה אינן ייחודיות לארגון זה או אחר, וכי אחד מכל שני עובדים מדווח שנפגע מהצקות בעבודה בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות במהלך שנת עבודה אחת. על כן, מן הראוי הוא שהפתרונות לבעיה יוצגו ברמה כלל- ארגונית או לאומית: בהסכמי עבודה כלליים או בחוק, ולא רק כדרך התמודדות של ארגונים מסוימים או של פרטים שנפגעו מהצקות.

התמונה המצטיירת מכל העבודות הנזכרות, מספקת תיאור מקיף של תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה בישראל, אולם בשל מורכבות הסוגיה של התעמרות בעבודה ומכלול השאלות שהיא מעוררת, מובן שלא ניתן היה, בעבודות הנוכחיות, לספק תשובות לכל המימדים והנושאים הכלולים בתחום הנדון. כך, כדי להשיב לשאלות כמותיות על מידת השפעתן של הצקות והתעמרות בעבודה על פריון העבודה, נדרשת מדידה מדויקת יותר של כמות ההיעדרויות מהעבודה, האיחורים, שעורי העזיבה ועוד, נושאים שראוי להעמיק בבדיקתם בהמשך.

בני פפרמן, מנהל מינהל מחקר וכלכלה במשרד התמ"ת הדגיש כי את מימדי התופעה בישראל: "להצקות במקום העבודה ישנן השלכות כלכליות נרחבות על יכולתו של הפרט לייצר ולהפיק את המירב הנדרש ממנו. למדנו מתוך הפעילות המחקרית, שכאשר עובדים נחשפים להצקות - נפגע פריון העבודה שלהם ולכך ישנן השלכות כלכליות חמורות, לצד השלכות ברמה האישית והמשפחתית".

מצורפים קבצי המחקרים:

כמו כן ראו תקציר בנספחים המצורפים בזאת

נספחים:

1. הצקות והתעמרות בעבודה- תמצית מסקר מינהל מחקר וכלכלה.

הצקות והתעמרות במקום העבודה מוגדרות כהתנהגויות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסות, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגויות פוגעת /פוגענית. מדובר במנעד רחב של התנהגויות הנתפסות כחוויה שלילית ע"י העובד-מושא ההצקות.

קיימים מעט מחקרים כמותיים- אמפיריים בנושא, אך מתוך נתונים שנאספו במדינות מערביות שונות, ניתן ללמוד שזוהי תופעה נרחבת ומורכבת למדי :כ- 30% מהעובדים במדינות שנבדקו חוו הצקה כלשהי במקום עבודתם, מרביתן הצקות של ממונים כלפי הכפופים להם.

עובדים מגיבים להצקות בדרכים שונות שיש להן השלכות ומחיר ברמת הפרט, ברמת הארגון וברמת המשק בכללו.

הסקירה שלעיל מציגה מיפוי ראשוני של הנושא באמצעות ניתוח סטטיסטי -תיאורי של תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה בישראל ומספקת תמונה ראשונית של היקף התופעה ומאפייניה.

הנתונים בסקר הנוכחי נאספו בחודשים ינואר- פברואר 2012 באמצעות 1,120 ראיונות טלפון שנערכו בקרב מדגם מייצג של אוכלוסיית השכירים הבוגרת ( גילאי 18+), העובדים או מחפשים עבודה בישראל.

שאלון הסקר נבנה יחד עם צוות מחקר מהפקולטה לתעשייה וניהול בטכניון, חיפה, בראשות פרופ' ענת רפאלי, ובזיקה לסקר ספרות בנושא שערך צוות זה (ר' פרסום באתר האינטרנט של מינהל המחקר והכלכלה, משרד התמ"ת).

התמונה המצטיירת מהסקר, נבנתה עפ"י מדדים והערכות של הפרטים עצמם, כפי שהם באו לביטוי בתשובות המרואיינים בסקר. יודגש שאין מדובר במדידה ישירה של תופעת ההצקות בעבודה, אלא בהערכות סובייקטיביות של העובדים לגבי התנהגות של התעללות מילולית או רגשית הנתפסת, בעיני העובדים עצמם, כהתנהגות פוגעת /פוגענית.

אולם, הצקות מפריעות לא רק לעובדים אשר חוו אותן באופן אישי. בספרות מתוארת השפעה דומה של הצקות הן על עובדים שהיו קורבנות, והן על עובדים שלא דיווחו על עצמם כקורבנות. מכאן, שמי שנכחו בסיטואציית הצקות והתנהגות פוגענית כלפי עמיתים לעבודה[1][1], עשויים להגיב באופן דומה: ברמת היעדרויות גבוהה או בנטייה לחפש מקום עבודה אחר, ועל כן נכון לצרף השפעות אלו לחישוב של סך העלויות וההשפעות של ההצקות על עובדים כפרטים וע"י ארגונים כמכלול.

נושאים אלו ונוספים ראויים לבחינה בהמשך.

עיקרי הממצאים בסקר:

● 55.4% מאוכלוסיית העובדים השכירים בישראל, 1.464 מיליון שכירים, דווחו שנפגעו מהצקות בעבודה, בשנת 2011, בתדירות של מדי פעם ועד לעיתים קרובות.

● 36.9% דווחו שנפגעו מהצקות ע"י מנהלים.

● 33.6% דווחו נפגעו מהצקות מצד עמיתים בעבודה . כלומר: כל אדם שלישי נפגע לפחות מדי פעם, מהצקות של מנהלים או של עמיתים בעבודה.

● 23.1% מהעובדים דווחו שנפגעו מהצקות מצד לקוחות.

● 50.8% מסכימים עם ההיגד שהצקות מהוות מטרד משמעותי בעבודתם היומיומית

● 43.9% מסכימים עם ההיגד שההצקות מהוות בעיה חמורה במקום עבודתם.

● האוכלוסייה שנפגעה יותר מהצקות מנהלים זוהתה כעובדים צעירים (18-34) ש-40.7% מהם חוו הצקה ממנהלים, גברים, ש- 40.2% חוו הצקה ממנהלים ועובדים מסורתיים 40.4%.

● שעור הנפגעים מהצקות מנהלים עומד על 37.3% בקרב עובדים בארגון שבו עד 10 עובדים, לעומת 44.1% של מי שחוו הצקות ממנהלים בארגונים שגודלם מעל 100 עובדים.

● עובדים שהממונה עליהם הינו גבר דווחו על היפגעות מהצקות מנהלים בשיעור העולה על זה שדווחו מי שהממונה עליהם הינה אשה:41.2% לעומת 33.9% בהתאמה.

● עובדים בתפקידי ניהול בארגון דווחו, על הצקות מצד חברים בעבודה , בשיעור העולה על זה של מי שאינם בתפקידי ניהול:40.0% לעומת 31.2% בהתאמה.

● עובדים בעלי ותק קצר בתפקיד ובארגון נוטים להיפגע מהצקות (מכל מקור /גורם) יותר מעובדים וותיקים בתפקיד ובארגון. כך נמצא כי 41.5% מקרב עובדים בעלי ותק קצר של 0-2 שנות עבודה בארגון ו-39.4% מקרב בעלי ותק קצר בתפקיד חוו הצקות מצד מנהלים , לעומת 33.4% מקרב בעלי ותק שמעל 11 שנים בארגון ובתפקיד שחוו הצקות כאלו.

● 48.2% מהמשיבים הסכימו שהצקות פוגעות באיכות חייהם.

● 51.6% הסכימו שהצקות פוגעות במוטיבציה שלהם בעבודה.

● טווח התגובות להצקות בעבודה נע בין תגובה פסיבית של בכי עלבון :26.1% מגיבים כך (לעיתים ועד לעיתים מאד תכופות), העלבה וצעקות על המציק:20.2%,ועד לתגובה אקטיבית -אגרסיבית של הכאת המציק, שהיא נדירה למדי עפ"י הדיווח, בישראל- 2% מגיבים כך אך גם זאת רק לעיתים נדירות.

● דרכי התמודדות של עובדים עם אירועי הצקה ברמת הארגון:

1) איחור בהגעה לעבודה: 12.0% (בתכיפות של עד פעם בחודש, הכוללת גם התנהגות כזו כל יום או פעם בשבוע לפחות).

2) הפסקות בעבודה ,מעבר להפסקות הרגילות, 9.9%.

3) קיצור יום העבודה-5.4%.

4) היעדרות מהעבודה בנימוק של התחלות- כ- 3.5%.

5) 2.7% נוהגים להיעדר מהעבודה לאחר אירוע הצקה (לעיתים ועד לעיתים תכופות מאד).

6) 3.6% עוזבים את מקום העבודה לאחר אירוע הצקה (לעיתים ועד לעיתים מאד תכופות).

● 62.4% מסכימים עם ההיגד שלמקום העבודה שלהם אכפת מכך שמציקים לעובדים.

● 71.2% מסכימים עם ההיגד שבמקום העבודה שלהם ברור למי לפנות במקרי הצקות.

2. סיכום הממצאים מקבוצת מיקוד בנושא: הצקות והתעמרות במקום העבודה.

קבוצת המיקוד כללה 10 משתתפים, מנכ"לים בכירים וסמנכ"לי משאבי אנוש המייצגים גופים וארגונים מהמגזר הציבורי והעסקי בענפי התעשייה והשירותים המעסיקים במצטבר עשרות אלפי עובדים. דיוני הקבוצה נערכו באוגוסט 2011, בהרצליה, במהלך כ- 3 שעות.

א. כל משתתפי קבוצת המיקוד ידעו לזהות אירועי הצקות והתעמרות בעבודה, חלקם אף חוו התעללות במהלך הקריירה שלהם. האחרים הכירו את התופעה ברמה התיאורטית. אצל חלק מהמשתתפים התפתחה המודעות לנושא רק בעקבות חומרי רקע אשר נשלחו אליהם לקראת הדיון, או בעקבות הרצאות של ניהול אפקטיבי בנושא. (כחלק משלב ההכנה טרם התכנסות קבוצת המיקוד, קיבלו כל חברי הקבוצה נתונים וחומרי רקע על התופעה ).

התעמרות או התעללות פסיכולוגית בעבודה הוגדרה, על דעת הקבוצה, כ "מצב מתמשך של מישהו בעבודה הנוהג באחר באופן חוזר ונשנה ברשעות, על פי רוב ע"י מניפולציות רגשיות, איומים, שתלטנות, או תוקפנות, גורם לו למצוקה ופוגע ביכולת התפקוד של האחר ובבריאותו הנפשית והפיזית". הגדרה זו נראית להם כהגדרה שמכסה את מרבית התרחישים בתחום.

היתה הצעה, של המשתתפים בדיון ,להרחיב את הגדרת ההתעמרות ולכלול בה נושאי אפליה על רקע לאום / צבע / מגדר.

ב. היתה הסכמה כי תופעת ההתעמרות שכיחה בכל מגזרי המשק: ממשלתיים, ביטחוניים, ציבוריים ופרטיים, כשהתחושה היא שככל שהניהול מתקדם יותר, התופעה פחות שכיחה.

ג. בהסתמך על ניסיונם האישי ובהיעדר נתונים סטטיסטיים מהארץ, הסכימו המשתתפים כי הנתונים ממדינות מערביות, שהוצגו בפניהם, לגבי היקף התופעה ונזקיה, אינם שונים, ככל הנראה ממה שקורה בישראל.

ד. חברי הקבוצה מקבלים כסבירים את הממצאים לגבי סוגי המתעמרים שהם: ממונים ישירים בד"כ, וכן עמיתים לעבודה או לקוחות, וכך לגבי סוגי ההתעמרויות השכיחות, הזמן שהן נמשכות, ואפיוני האישיות הייחודיים של המתעמרים ושל הנפגעים .

ה. יש הסכמה כי על הארגון מוטלת החובה לפעול למניעה ולמיגור התעמרויות, אולם לא היתה הסכמה על מי מוטלת אחריות זו: האם על מנכ"ל הארגון ? על מנהלי משאבי אנוש? או אולי נדרשת חקיקה מחייבת שתקבע את דרכי המניעה והטיפול בבעיה ברמה כלל ארצית.

חברי הקבוצה מכירים בכך שיש רצף התנהגויות, החל מהתנהגות לגיטימית, אם כי לא נעימה ובוטה(כגון התפרצות חד פעמית היכולה להתבטא בצעקות / השפלה / ביקורת שלא במקום), עד להתנהגות שהיא ללא ספק התעמרות לכל דבר ועניין(התנהגות מתמשכת ועקבית שיש בה אלמנטים מרושעים והתנהגויות.

3. תקציר מנהלים מסקר הספרות : הצקות והתעמרות במקום העבודה-הגדרה, אפיון וממצאים מהעולם/פרופ' ענת רפאלי, יעל שבבו, הדר מוריה

חווית העבודה של עובדים כוללת לעיתים הצקות והתעמרות על ידי עמיתים, ממונים או לקוחות. סקירה זו מזהה מושגים שונים וטווח רחב של התנהגויות אשר נכללות תחת הרעיון של הצקות והתעמרות וסוקרת את הספרות המקצועית הרלוונטית. הצקות מוגדרות ככל התנהגות אשר פוגעת בעובד וגורמת לעובד אי נוחות משמעותית, כגון העלבות, התעלמות או זלזול, אי מתן קרדיט על עבודה, הצבת דרישות עבודה לא ריאליות, או ביקורתיות יתר. הדגש הוא על התנהגויות אשר מהווה מבחינת המושא להן התעללות מילולית ו/או רגשית.

על פי דיווחים שונים, התופעה של הצקות והתעמרות קיימת ברחבי העולם המערבי, ולפי הנתונים, כאחד מכל שלושה עובדים חש מידה זו או אחרת של פגיעה במהלך עבודתו. ישנם זיהויים של מקומות עבודה ומנהלים "מכובדים" אשר מאפשרים התעמרות, ודוגמא בולטת היא סטיב ג'ובס אשר נהג כלפי הכפיפים לו בקוצר רוח והנחיל לחברת אפל אקלים ארגוני של קוצר רוח, אי סובלנות וזלזול כלפי עובדים. יש אפילו דיווחים המקשרים התנהגויות של הצקה לחדשנות ואיכות של מוצרי החברה. אולם הנחת העבודה בספרות של התנהגות ארגונית, פסיכולוגיה ארגונית וסוציולוגיה ארגונית היא שההצקות מלוות בתוצאות שליליות מבחינת איכות החיים של העובדים ומבחינת התנהלות הארגון.

קיימת בעיה להגדיר מהן התנהגויות של הצקה והתעמרות מאחר וההגדרה תלויה בנורמות חברתיות לגבי התנהגויות לגיטימיות וישנה שונות בין תרבותית בהגדרה של מה נחשב ללגיטימי. כמן כן ישנו סיכוי לפער בין הכוונות מאחורי התנהגויות שונות לבין התוצאות שלהן והשפעתן על מושא ההתנהגות. לכן הגדרת התנהגות מציקה או מתעמרת חייבת להיות על פי המידה בה ההתנהגות נתפשת על ידי אנשים (מושאים או קורבנות להצקה) כהתנהגות כזו, וניתוח הנושא חייב להיות מבוסס על דיווח עצמי של עובדים לגבי חווית העבודה שלהם. ניסיון להגדיר התנהגויות מסוימות בלבד כהצקה עשוי להוביל לאובדן המיקוד בבעייתיות של התופעה.

ישנו מספר מוגבל מאוד של סקירות אמפיריות על תופעת ההצקות וההתעמרות בעבודה, וסקירות קיימות מזהות היקפים נרחבים במקומות מסוימים ובמקצועות שונים. ישנן טענות שעיקר ההצקות נגרמות על ידי ממונים ומנהלים כלפי הכפיפים שלהם, אולם דיווחים אחרים מציעים שהאוכלוסייה החשופה ביותר להצקות היא של עובדים במקצועות השירות והסיעוד, אולי בשל האינטראקציה של עובדים אלה עם גורמים רבים הכוללים מנהלים, עמיתים, לקוחות ובני משפחה של לקוחות.

ניתוחים קיימים עוסקים בין השאר בזיהוי גורמים אשר מביאים לכך שישנן הצקות בעבודה. ישנם היבטים של אישיות העובד המקושרים לתופעת ההטרדה. עובדים הנוטים להערכה עצמית נמוכה ויכולת הגנה עצמית מוגבלת נוטים להיות קורבנות. קורבנות נוטים לסבול גם מרמה גבוהה של רגישות, חשדנות, ודיכאון. קשה לזהות עובדים הנוטים להציק לאחרים, בשל מגבלות היכולת לגרום לאנשים להודות או להכיר בכך שהם מציקים. אולם הצקות מצד מנהלים ולקוחות מדווחות לעיתים תכופות יותר מאשר הצקות מצד עמיתים או כפיפים. ישנם היבטים של מקום העבודה אשר מהווים קרקע פורייה להתעללויות והצקות לעובדים, בעיקר אקלים ארגוני אשר אינו כולל התנהלות מוסרית כמרכיב מרכזי וכולל שינויים תכופים, משברים וקונפליקטים בין אישיים.

תגובות עובדים להצקות והטרדות כוללות התעלמות או הבלגה, במיוחד כאשר ההצקות הן בנסיבות של סביבת עבודה מצליחה, יצירתית ורווחית, אך גם התעמתות עם המציקים, בעיקר אם האקלים הארגוני נותן לעימות כזה גיבוי. ממצאים מציעים שהצקות מעיקות ומזיקות לבריאות הנפשית של עובדים, ומביאות להתנהגויות בעלות עלות ארגונית כגון היעדרויות ותחלופה, כמו גם ביצועים ירודים. לא קיים גוף ידע על התופעה בישראל.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)שי אהרונוביץ, רשות המסים (עמית אלפונטה)

המענק לעובדים ייכנס כבר מחר: רשות המסים מקדימה את הפעימה השנייה

כ-201 אלף זכאים יקבלו כ-410 מיליון שקל ישירות לחשבון הבנק, חודש מוקדם מהמתוכנן, כדי להקל על משפחות לפני החגים. ניתן עדיין להגיש בקשות למענק עבור 2023 באתר רשות המסים

צלי אהרון |


רשות המסים מודיעה על הקדמת הפעימה השנייה של מענק עבודה לשנת 2024. אשר תוקדם ותשולם כבר מחר, 18 בספטמבר, במקום באמצע אוקטובר כנהוג מדי שנה. במסגרת ההקדמה יועברו לחשבונות הבנק של הזכאים כ-410 מיליון שקל, שיחולקו לכ־201 אלף עובדים ועובדות. מדובר על סכום ממוצע של כ-2,000 שקל לזכאי. המהלך נועד להקל על משפחות וזכאים נוספים לקראת תקופת החגים, שבה נרשמות הוצאות חריגות.

מענק עבודה, המוכר גם כ"מס הכנסה שלילי" - נועד לחזק עובדים בעלי שכר נמוך ולעודד יציאה לתעסוקה. המענק משולם בארבע פעימות שנתיות, והקדמת התשלום הנוכחי מאפשרת לזכאים לקבל את הכסף מוקדם מהמתוכנן ולהיערך טוב יותר מבחינה כלכלית. מי שטרם הגיש בקשה עבור שנת 2024 עדיין יכול לעשות זאת באופן מקוון באתר רשות המסים, והכספים יועברו לו בהתאם לאישורי הזכאות בפעימות הבאות. 

בנוסף, ניתן עד סוף השנה להגיש גם בקשות רטרואקטיביות עבור שנת 2023 - הזדמנות עבור מי שפספס את ההגשה במועד. בין הזכאים ניתן למנות שכירים ועצמאים בני 21 ומעלה שהם הורים, וכן בני 55 ומעלה גם ללא ילדים, בהתאם לרמות ההכנסה שנקבעו במדריך המענק. החל מהשנה מתווספת גם הטבה ייחודית להורים לפעוטות. כמו כן, נשים שכירות בנות 60 ומעלה (ילידות 1960 ואילך) יכולות לבקש מקדמה על חשבון מענק 2025, בכפוף לעמידה בקריטריונים.

רשות המסים מזכירה לזכאים לוודא כי פרטי חשבון הבנק שלהם מעודכנים כדי למנוע עיכובים בהעברה.

יגדיל את הצריכה הפרטית

הקדמת התשלום משתלבת בתוך מגמה רחבה יותר של צעדי מדיניות כלכלית שנועדו לתמוך במשקי הבית, במיוחד על רקע יוקר המחיה. כמו כן, הזרמת כ-410 מיליון שקל למחזור הכספי דווקא בסמוך לחגים צפויה להגדיל את הצריכה הפרטית בתקופה שממילא מתאפיינת בהוצאות גבוהות, ובכך לתרום גם לפעילות הכלכלית במשק.

המענק מופנה בעיקר לאוכלוסיות שעובדות אך מתקשות לסגור את החודש, הורים צעירים, משפחות חד-הוריות וותיקים בגיל העבודה המאוחר. הקדמת התשלום מאפשרת להם להיכנס לתקופת החגים עם פחות דאגות כלכליות, ולנסות לעזור לרווחה בסיסית לילדים ולמשפחה. כמובן שלא מדובר על סכום גדול בהינתן שהסכום הוא לאורך זמן רב - אבל עדיין, מדובר על סכום שבהחלט יכול לעזור.

פיטורים
צילום: copilot

גל הפיטורין מתגבר והולך ומגיע עד עובדי המדינה

אנחנו עדים לפיטורין במגזר הטק כבר מספר חודשים, ובכל זאת ההודעה של פייבר על חזרה לפורמט של סטארט-אפ ועל פיטורין של 250 עובדים היא דרמטית, ואליה מצטרפת הודעה של זיפריקרוטר, שסוגרת את מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל; בנוסף, גם המגזר הציבורי מתחיל להתערער, כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, אותת על פיטורין צפויים של כ-20,000 עובדי מדינה (שליש מעובדי המטה)

רן קידר |
נושאים בכתבה פיטורים AI

לאחרונה, כמעט ולא היה יום שבו לא היתה כותרת אחת לפחות על פיטורין בחברה גדולה. רשימת השמות אינסופית וכוללת את אינטל (שנמצאת גם ככה במהלכי ייעול דרמטיים), מיקרוסופט, אמזון, גוגל, סיילספורס, והנה אתמול פייבר, חברה ציבורית שנסחרת בוול סטריט, הודיעה על מהלך דרמטי שבו היא מפטרת שליש מכח האדם, כ-250 עובדים, וחוזרת לפורמט של סטארטפ. לרוב, השוק אוהב לשמוע על הודעות פיטורין, שממוסגרות בשיח על ייעול ועל שינוי יעדים. אבל כשהחשב הכללי, יהלי רוטנברג, מדבר על כשליש מעובדי המטה של המדינה ש-"יוחלפו" על ידי הבינה המלאכותית, התופעה חורגת מגבולות המגזר הפרטי ובבירור היא קיימת בשוק העבודה כולו, והמגמה ברורה: פחות עובדים, יותר AI. 

אל החדשות על פייבר ועל העתיד התעסוקתי שלה בישראל הצטרפה הבוקר חברה נוספת, כש-ZipRecruiter הודיעה על סגירת מרכז המחקר והפיתוח שלה בישראל, בדרך לפיטורי כל עובדי הסניף המקומי, כ-65 במספר, ימים ספורים לפני החגים. 

מנכ"ל פייבר, מיכה קאופמן, הגדיר את המהלך כ-"איתחול כואב" והדגיש כי הפיטורים נוגעים לכל המחלקות, וכי ההחלטה היא אחת הקשות שקיבל עד כה. הסיבה המרכזית הוגדרה כך: טכנולוגיות AI כבר מסוגלות לבצע חלק גדול מהשירותים שבעבר שווקו בפלטפורמת הפרילנסרים של פייבר, ופוגעות ישירות במודל העסקי שלה קאופמן לא לבד, כמובן, ולצד ההצהרה שלו, ניתן לראות גם הצהרות עם טון אחר, כפי ששמענו לאחרונה ממנכ"ל סיילספורס, מארק בניוף, שהתגאה בפני משקיעים בכך שהחליף 4,000 עובדים בסוכני AI, וכך התייעל וצמצם את מחלקת התמיכה שלו מ-9,000 ל-5,000 בלבד. 

כמובן, שהגורם המרכזי הוא יכולותיה של הבינה המלאכותית וכמובן שהמגמה אינה ייחודית לישראל. בארה"ב פוטרו מאז תחילת השנה מעל 800 אלף עובדים, כשענפי הטכנולוגיה, הקמעונאות והייצור הם הנפגעים העיקריים. ענקיות כמו מיקרוסופט, אמזון, מטא ו־סיילספורס קיצצו אלפי משרות תוך כדי השקעה מסיבית במערכות AI. גם מגזרי שירות הלקוחות והפיננסים נפגעים, כאשר בנקים וחברות ביטוח מחליפים עובדים במערכות אוטומטיות. מגמות דומות ניכרות גם באוסטרליה ובאירופה, שם ממשלות מטמיעות מערכות AI לטיפול בפניות אזרחים ובניהול מערכות חירום.

הבשורה הדרמטית מגיעה לא רק מהמגזר העסקי אלא גם מהמגזר הציבורי. בארה"ב, הקמת ה-DOGE (המחלקה ליעילות ממשלתית) הובילה לירידה דרמטית במספר עובדי המדינה, בעיקר בתחומי מטה ושירות. בחודש מרץ 2025 לבדו הוכרזו פיטורים בהיקף של כ־275 אלף עובדים פדרליים. במנהל השירותים הממשלתיים (GSA) הוחל בצ’טבוט בשם GSAi שמבצע משימות עבור כ־1,500 עובדים, צעד שהוביל לצמצומים חדים במשרות מנהלתיות. במשרד לענייני ותיקים נרשמה תוכנית רחבה לקיצוץ כ-83 אלף משרות, שבסופו של דבר הוקטנה ל-30 אלף לאחר שילוב פרישות טבעיות והתפטרויות. וכך, הסקטור הציבורי האמריקאי גם הוא חלק מהמגמה של פיטורין והתייעלות.