IBI על מניות הבנקים: "הבינלאומי הגיעה למיצוי, המומלצות הן פועלים ולאומי"

ליאור רבינוביץ', אנליסט הבנקים בבית ההשקעות שומר על אופטימיות גם ב-2010 אך נוקט בסלקטיביות רבה יותר, "המלצתנו לאחזקה בסקטור הבנקאי - מעט מעל משקל השוק"
נועם הוד |

עם פתיחת שנת 2010 ועל רקע רוחות של סיום המשבר הכלכלי, הבנקים הישראלים עומדים על הרגליים, חבולים אך מחייכים. שיעור החומ"ס עלה, עקב המיתון והמשבר הריאלי בעולם. המרווח הפיננסי ירד, עקב הריבית, אולם העליות בשוקי ההון העולמיים והמקומיים סידרו את השורה התחתונה והבנקים השיגו תשואה ממוצעת של כ-9%.

בבית ההשקעות אי.בי.אי שומרים על האופטימיות גם אל תוך 2010 עם כי בצורה סלקטיבית הרבה יותר. "המלצתנו לאחזקה בסקטור הבנקאי - מעט מעל משקל השוק", אומר ליאור רבינוביץ' אנליסט הבנקים של בית ההשקעות בסקירתו למשקיעים.

בינתיים, מניות הבנקים רושמות היום תיקון אגרסיבי למדי כאשר מדד מניות הבנקים רושם ירידות שערים של קרוב ל-2%, זאת לאחר עליות שערים נאות שנרשמו במניות הפיננסים המובילים בימי המסחר הראשונים של 2010.

בבית ההשקעות מציינים מספר תרחישים. התרחיש האופטימי, "צמיחה של המשק תחזיר את המרווח הפיננסי ההיסטורי, תוריד את שיעור החומ"ס החזוי ותגרום, בסה"כ לתחזיות הנוכחיות לשנתיים הקרובות, שלנו ושל השוק, לרווחי הבנקים לשנתיים הקרובות להיראות מעט פסימיות. תחת תרחיש זה לאומי, פועלים ומזרחי ינועו לרמות מכפילי הון של 1.3 - 1.5, דיסקונט ינוע לכיוון ה-1.1 ובינלאומי לכיוון ה - 1.2"

התרחיש הסביר , "הצמיחה במשק בשנתיים הקרובות תעמוד על 2.5% - 3% ל-2010 ו-3% - 3.5% ב-2011. שיעור החומ"ס ימשיך לעמוד על 0.7% - 0.6% מתיק האשראי. הביקושים לאשראי ומנגד זהירות הבנקים ישמרו על התיק ברמות צמיחה של 2% - 3% לשנה. תחת תרחיש זה הבנקים מכפילי ההון של הבנקים ינועו לאזור ה- 0.9 - 1.3 (דיסקונט ולאומי בהתאמה) והתשואה על המניות תהיה תשואת שוק".

התרחיש הפסימי, "הצמיחה במשק אינה בת קיימא, שוק המניות ירד, איתו מניות הבנקים, שיעור החומ"ס יעלו לאזור ה-0.8% - 0.9% ב-2010 ויחלו בירידה רק ב-2011. התשואה להון תעמוד על 7% - 10% (דיסקונט ולאומי בהתאמה)", מעריך רבינוביץ'.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.

בצלאל סמוטריץ
צילום: נגה מסה לעמ

השכר נטו יעלה - אבל, לא לכולם; התוכנית של האוצר נחשפת

משרד האוצר מרווח את מדרגות המס - זה יעזור בעיקר לבעלי שכר גבוה מ-16 אלף שקל; מס רכוש יהיה 1.5% - ההצעה של האוצר לתקציב 2026

רן קידר |
נושאים בכתבה מסים

משרד האוצר נערך להגיש את המתווה לשינויים במיסוי ב-2026. זה לא סופי, יהיו עוד שינויים רבים. בינתיים, כפי שאישרו בכירים באוצר לביזפורטל נראה שיש בשורה לשכירים, אבל לא לכולם. מי שמרוויחים בחודש יותר מ‑16 אלף שקל (193 800 שקל בשנה) ייהנו מריווח מדרגות המס. הכוונה באוצר להעלות את מדרגת  המס של 20% לרף שכר של 19 אלף שקל במקום מדרגה קיימת של 31%. המשמעות היא שתשלום המס במדרגה הזו (שמתחילה בכ-16.1 אלף שקל בחודש) יהיה 20%. 

דוגמה - בשכר של 19 אלף שקל, תשלום המס יפחת בכ-330 שקלים. בנוסף, גם המדרגות הבאות בתור ידחו, כך שככל שהשכר גבוה יותר, ההטבה גדולה יותר. אבל, רגע, מה עם בעלי השכר הנמוך? הם אלו ששילמו ביוקר בשנתיים האחרונות, כשגם מדרגות המס עליהם הוקפאו. למה לא לתת הטבה גם להם? באוצר הדגישו בעבר כי הם מעוניינים לתת להם הטבות, ונראה שהכוונה, כבר בתקציב 2026 להחזיר את ההצמדה על המדרגות וכן נשקל לרווח את המדרגות גם בשכר נמוך יותר.  

 

מס רכוש של 1.5% על קרקעות פנויות

משרד האוצר מציע להחיות את מס רכוש, כפי שחשפנו לאחרונה. על פי ההצעה מס רכוש יעמוד על 1.5% ויחול על קרקעות פנויוֹת שאינן חקלאיות, כולל קרקע עסקית. מדובר בצעד שלא היה בשימוש ונועד להוביל לגבייה של כ-8 מיליארד שקל, במקביל להוצאה של קרקעות לבנייה - שזו המטרה העיקרית של המהלך. במשרד האוצר סבורים שהמיסוי יוביל אנשים וגופים שונים לבנות על קרקעות דבר שיגדיל את היצע הדירות, אך צריך לומר ש-1.5% לא בהכרח ישפיע על בעלי הקרקעות. זה מיסוי נמוך יחסית. כמו כן, גם אם יהיו כאלו שיעדיפו לבנות או למכור, הרי שעד שזה יתגלגל להיצע דירות ייקח זמן. 

בתחום התחבורה והסביבה מופיע סעיף דרמטי: מס זיהום אוויר שייגבה על טיסות היוצאות מישראל, לפי מרחק ומשקל המטוס. המס ינוע בין 1.5 אלף שקל לטיסה קצרה עם מטוס קל ועד 100 אלף שקל לטיסה ארוכה עם מטוס כבד. הבעיה במיסוי הזה היא שהוא בעצם יתגלגל למחירי הטיסה, כלומר הצרכנים הם אלו שישלמו אותו.   

המהלך מתבסס על ההיגיון שהתחבורה האווירית אחראית לכ‑3.5% מהפליטות בישראל, ועל הצורך לתמרץ תעשיית תעופה “ירוקה” יותר. במספר מדינות מתקדמות באירופה כבר קיים מס  דומה.