שוק המעו"ף: אחד השבועות היותר חשובים

הנחת העבודה לשבוע הקרוב היא בעצם שובה של התנודה
עידו סמואל |

השבוע הקרוב הוא אחד השבועות החשובים ביותר למדד המעו"ף. המדד הגיע, מבחינה טכנית, לרמה קריטית של 1160. שבירה של רמה זו כלפי מטה תקבע את המגמה המשנית של המדד כיורדת.על פי שיטת הניתוח הטכני, על הסוחר לסחור על המגמה המשנית. כלומר, אם המגמה המשנית היא ירידה – כל עליה היא בגדר תיקון טכני והזדמנות כניסה לשורט (כפי שבמגמת עליה כל ירידה מוגדרת כתיקון טכני והזדמנות כניסה ללונג). אין צורך להכביר מילים על המשמעות של דבר זה עבור סוחרי המעו"ף. גם הנתונים הכלכליים תומכים בהמשך העצבנות והירידות בשוק, לפחות בחודשים הקרובים. עם זאת, לסוחר מעו"ף, בניגוד לעמיתיו מנהלי ההשקעות הסולידיות, יש את הזכות ואף החובה להתהפך ברגע שהשווקים מאותתים על שינוי במגמה.

בשבוע שעבר הנחנו כי יום המסחר הראשון יפתח בירידה חדה לעבר רמת ה-1180 תוך עליה בסטיות התקן הגלומות באופציות המעו"ף. לכן המלצתנו הראשונית הייתה לשבת על הגדר ולא לסחור דווקא בשבוע זה – כיוון שהסיכון גבוה במיוחד. בשבוע שעבר ציינו את "חולשת השורים בוול-סטריט ודווקא את חוזקם של הדובים" ומצב זה אכן נשאר בשליטת הדובים. עוד ציינו כי "חשוב מאוד לציין כי מי שאינו מנוסה בשוק המעו"ף – עדיף לו להמתין על הגדר בשבוע הקרוב" . דבר זה נכון שבעתיים בשבוע הקרוב ובוודאי בשבוע הפקיעה. דהיינו, חודש ינואר הוא לא החודש בו כדאי להתנסות ולהיכנס לשוק לאחד אשר רק מתחיל צעדיו הראשונים בשוק.

עבור מי שהיה מוכן לקחת את הסיכון הצענו לנצל את הירידה החדה ואת העלייה בסטיית התקן (שבסופו של דבר לא עלתה כפי שציפינו והגיעה בשיא לרמה של 19 בלבד!), ולמכור בחסר את אוכף 1180 תוך קניית הגנה בדמות אופציית פוט 1160. למרות שסטיית התקן לא עלתה כמצופה, אסטרטגיה זו הייתה מורווחת לכל אורך השבוע, כאשר האוכף נמכר בתחילתו של יום ראשון בכ-4400 ₪, ערכו נשחק בצורה משמעותית לאורך השבוע. במחצית השנייה של יום חמישי החלו ירידות חדות בבורסה עקב רצף של הודעות שליליות מצד חברות מובילות במדד (מכתשים אגן – אזהרת רווח שהביאה אותה לירידה של 18%, טבע עם התפטרות בארט ובנק הפועלים שדיווח על מחיקה בגובה של מיליארד ₪). דבר זה העלה את סטיות התקן באופציות ושחק את הרווח שנוצר עד אז. כיוון שזהו טור שבועי אותו אין באפשרותנו לעדכן, אנו סמוכים על שיקול הדעת הבריא של הקוראים הרבים – כאשר האסטרטגיה מניבה רווחים משמעותיים, ניתן לממש את כולה או את חלקה ולקחת את הרווחים.

הנחת העבודה לשבוע הקרוב היא בעצם שובה של התנודה. התנודה הזו כנראה שתשרור בשווקים בארץ ובחו"ל בחודשים הקרובים, לפחות עד שיצאו לאור הדוחות השנתיים ושל הרבעון הראשון, אז אפשר יהיה להעריך נכונה את ההשפעה האמיתית של משבר האשראי על ביצועי החברות במשק. בינתיים ניזונים השווקים משמועות רבות בנוגע לריבית במשק האמריקאי, דיווחים על מחיקות נוספות של חברות פיננסיות ואזהרות רווחים של חברות רבות. כל אלו מכניסים את המדדים לעצבנות יתירה, אותה יכולנו לראות השבוע במדדים בוול-סטריט – עת המדדים עובדים מירידות חדות לעליות חדות וחוזר חלילה ביום אחד של מסחר.

העצבנות הזו היא סיוטו של המשקיע המצפה לתשואה נאה מנכס כמו מניה. אותו משקיע יכול לראות מניה שברשותו עולה בתחילת יום המסחר, יורדת בחדות באמצעו, ומסיימת ללא שינוי בסוף יום המסחר. העצבנות הזו מרחיקה את המשקיעים הסולידיים משוק המניות וגורמת להם לעבור אל שוק האג"ח. כך ראינו את התשואות על האג"ח הממשלתי האמריקאי יורד לרמה נמוכה מאוד עקב ביקושים הולכים וגדלים לסחורה ה"בטוחה" הזו. עבור סוחרי הנגזרים זהו גן עדן, שכן התנודות הקיצוניות מעלות את סטיית התקן וגורמות לאופציות "להשמין" כתוצאה מכך. לכן, בנקודה בה מצוי המדד ומצויות האופציות, ישנו יחס טוב של סיכון/סיכוי לטובת הלונג (כלומר קניה של אופציות בניגוד למכירתן בחסר). למרות שמצב המדד מאותת על ירידות, ישנם מספר גורמים שעשויים לתדלק גם עליות במדדים – ציפיות לירידת ריבית בארה"ב, היעדר אלטרנטיבה ראויה (תשואות נמוכות מאוד באיגרות החוב) ואף הודעות על עסקאות של מיזוגים ורכישות בסקטור הפיננסי. לכן בשבוע הקרוב נמליץ על אסטרטגיה שמרוויחה מתנודתיות. אסטרטגיה כזו יכולה להיות קניית שוקת, קניית אוכף, קניית פרפר או קניית קונדור. לכל אסטרטגיה הסיכויים והסיכונים שלה, וכל סוחר צריך לעשות את שיקול הדעת שלו באשר לכך.

לסיכום, חשוב להדגיש את המצב הרגיש בשווקים. מחד – ישנן חדשות רעות רבות. חדשות אלו הופכות את התנועה בשוק לעצבנית והביאה את המדד להציג מגמה יורדת. מאידך – עצם העובדה שהחדשות הרעות כבר אינן בגדר ספקולציה, עשויה לסייע למדד למצוא תחתית. לכן קשה מאוד להעריך לאן הלך המדד – מעלה או מטה. הסבירות הטובה יותר, עבור סוחר מעו"ף, היא התנודה. יש צורך במיומנות גבוהה בניהול פוזיציה – מתי יש לממש רווחים, מתי לבצע סטופ-לוס וכו'. כפי שציינו מעלה, אין אפשרות בטור שבועי זה לעדכן בכל פעם שמתרחש מפנה בשוק המעו"ף התזזיתי. על כל סוחר להבין מראש מה נקודות הרווח ומהי נקודת קטיעת ההפסד שלו. בהצלחה.

*עידו סמואל הוא בעלים ויו"ר של חברת ברוקרטוב המתמחה בניהול השקעות באמצעות קרנות גידור פרטיות ובלימוד פרקטי של שוק ההון.

**חשוב לציין כי תחום המסחר בנגזרים מוגדר כבעל סיכון מיוחד, ואינו מומלץ למשקיעים חסרי ניסיון וידע. יש לרכוש השכלה מתאימה טרם ביצוע כניסה לשוק תנודתי כמו זה

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)

התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת

העברת נכסים, להטוטים פיננסים, הסדר חוב, פשיטת רגל כלכלית וניצול של כספי אג"ח במיליארדים - דרהי שלא הכרתם

רן קידר |
נושאים בכתבה פטריק דרהי

קבוצת אלטיס של פטריק דרהי בצרות - השווי הנכסי שלה מוערך בסכום שלילי. זה אומר שהנכסים שווים פחות מההתחייבויות. גירעון בהון הכלכלי, זו בעצם פשיטת רגל. אבל פשיטת רגל מתרחשת רק כשיש טריגר. כלומר, אם יש גירעון בהון, אבל החוב הוא לתשלום בעוד 3 שנים, אז לכאורה החברה יכולה לתפקד. יש לה עוד זמן להציל את עצמה. 

זו סוגיה מורכבת והיא תלויה בחוקים בכל מדינה, אבל המצב הזה של גירעון בהון הכלכלי ויכולת לתפקד בזכות חובות לרוב מהציבור הוא כשל שוק שאנשי עסקים יכולים לנצל אותו לטובתם - הם נשארים בעמדת מפתח, הם גם מוכרים סיפור שאם הם לא יהיו החברה תקרוס כי הם מחזיקים בידע. במקרים רבים זה נכון והם באמ מנסים להציל את המצב במקביל לסוג של הסדר חוב. במקרים רבים אחרים הם מגיעים להסכמות עם קרנות גידור שמחזיקות בחוב שנסחר נמוך במטרה להשביח את הפעילות. יש מקרים שזה מצליח, יש מקרים שזה כישלון טוטאלי. אין הרבה מקרים שבתקופת "החסד" הזו, הבעלים זורק כסף.

הרי זה לא הכסף שלהם, זה הכסף של מחזיקי החוב, הם הנושים הראשונים של החברה. פטריק דרהי החזיק צעצוע בשם i24news - חברת חדשות שבשנתיים האחרונות גם הרחיבה מאוד את הפעילות בארץ בהשקעה של מאות מיליונים וכל זה על חשבון המשקיעים הצרפתים. דרהי רצה להיות טייקון תקשורת בארץ, אבל הוא פושט רגל בצרפת. זה לא מסתדר. אם אתה רוצה להשקיע כספים שסיכוי מאוד גבוה שהולכים לפח, תעשה את זה בכסף שלך, לא בכסף של מחזיקי אג"ח צרפתים. אם אתה רוצה תדמית נקייה בישראל כי אתה יהודי אוהב המדינה, תעשה זאת בכסף שלך - הצרפתים לא צריכים לשלם על זה. 

אבל דרהי הצליח למשוך כמה שנים טובות, עד שהשבוע באופן פתאומי אלטיס החליטה לסגור-להעביר את הפעילות ההפסדית של  i24news ולהישאר רק עם הפעילות באנגלית. דרהי אמר שהוא ייקח על עצמו את הפעילות בארץ, כשהפעילות תעבור תוכנית הבראה. 

איזו חוסר הגינות. כשזה לא הכסף שלך, אתה מתפרע בבזבוזים, העיקר שתהיה טייקון תקשורת. כאשר זה הכסף שלך, אתה עושה תוכנית הבראה ורה ארגון. אבל יש פה עוד שאלה - למה בכלל להעביר את הפעילות לדרהי. למה אלטיס לא עושה מכרז ומוכרת לכל המרבה במחיר, אפילו כמה מיליונים בודדים? דרהי בעצם לוקח את הערוץ אחרי השקעה של מאות מיליונים בחינם. זה תרגיל בריבוע - גם גרמת לחברה פושטת רגל בבעלותך שיש לה כסף של אחרים (חובות ואג"ח) להשקיע כספים במקום שטוב לך ולא לחברה, וגם אחר כך קיבלת את זה כנראה באפס. כך לפחות על פי הידוע מהדיווחים.  


מותגי השנה - 2025מותגי השנה - 2025
המותגים של השנה

מסכמים שנה: 6 המותגים שנסקו ב-2025

שישה מותגים, שישה תחומי פעילות, ומכנה משותף אחד: 2025 הייתה השנה שבה מי שהצליח לחבר בין מוצר נכון, קמפיינים מדוייקים ולבסס קשר עם הצרכנים, השיג הרבה יותר משורת הרווח - מי המותגים שהובילו השנה ומה האתגרים שעומדים להם בדרך?

רונן קרסו |
נושאים בכתבה דירוג

כבכל שנה, יש מותגים שהשנה האירה להם פנים ושמה אותם במקום אחר לגמרי מנקודת הפתיחה. זה יכול להיות גורל הנסיבות וזה בפעמים אחרות תלוי יוזמה ותעוזה של המותגים עצמם. חלק עשו פריצת דרך של ממש וחלק פשוט בלטו יותר מהאחרים, בזכות רצף של מהלכים שיצרו עקביות ושיח ציבורי חיובי לאורך השנה. 

זה לא תמיד מתבטא בתוצאות הכספיות, "מותג השנה" זה מכלול של פעולות שהארגון עשה שהצליחו למקם אותו בתודעה הצרכנית. מפעילויות שיווק, מהלכי קד"מ מדויקים וגם ובעיקר החלטות אסטרטגיות שהקפיצו את המותג

השנה היו עשרות מותגים שניסו לתפוס מקום מרכזי, אבל בסופו של דבר צריכים להכתיר מנצחים. ורק שישה מהם - כל אחד מתחום אחר - הצליחו להתברג בקטגוריית "מותגי-העל" מבחינתנו ב-2025.

אלו השישה ששיחקו בליגה של הגדולים:



לאומי

השנה שבה הבנק עבר את רף מאה מיליארד השקלים והפך למותג הדומיננטי בשוק הבנקאות.

2025 הייתה בראש ובראשונה השנה של בנק לאומי. הבנק נהיה לחברה הציבורית הגדולה בישראל וחצה לראשונה שווי שוק של 100 מיליארד שקל. התוצאות שלו בתשעת החודשים הראשונים של מציגות רווח של 7.7 מיליארד שקל ותשואה על ההון של 17%, נתון גבוה גם בהשוואה בינלאומית. בנוסף, חילק לאומי דיבידנד רבעוני של 2 מיליארד שקל, הגבוה שנרשם אי פעם בבנק בישראל.

אלא שמעבר למספרים, המותג לאומי עצמו גם הוא המריא. המנכ"ל חנן פרידמן והסמנכ"לית מיטל שירן הראל בנו אסטרטגיית שיווק רחבה שהציבה את הבנק בנקודת פתיחה ברורה מול המתחרים. גל תורן הפך לדמות כמעט משפחתית בפרסומות, עומר אדם העביר את המסרים, ולאומי היה פשוט בכל מקום. הבנק גם הציב את השירות בקדמת הבמה, בפרט מול מזרחי טפחות, עם פתיחת מוקדים 24 שעות ביממה וחשיפת הטלפונים הישירים של מנהלי הסניפים.