"הכיוון אליו הולכות אורקל, יבמ ומיקרוסופט לא מעניין אף אחד"
"אורקל השקיעו 19 מיליארד דולרים בכסף מזומן, כדי לקנות עוד ועוד חברות שיענו על הצרכים שלהם. ביבמ התקבלה החלטה לפני כתשע שנים להפסיק ליצור יישומים ולספק רק פלטפורמה. הכיוון של מיקרוסופט עובד בדרך כלל רק עבור עסקים קטנים. כל אחת מהחברות מושכת לכיוון אחר ומעניין שאיני יכול לומר שהוא אינו נכון - השאלה רק את מי הוא מעניין"; כך פתח את הרצאתו שי אגסי, חבר הנהלת סאפ העולמית, וראש קבוצת הטכנולוגיה והמוצרים בחברה, בכנס שערכו שלשום (ד') מעבדות סאפ בישראל, בבית חיל-האוויר בהרצליה. בדבריו, הסביר אגסי כיצד הוא רואה את עולם ה-IT בשנים הקרובות, חיווה את דעתו על היריבים של סאפ וגם נתן תחזית טכנולוגית קצרה.
הוא ציין, כי "אנחנו רוצים שכסטארט-אפ תבואו אלינו, או שלפחות תשתמשו בכלים שלנו. זו הסיבה שהחלטנו לייצר את המילון, ולפתוח אותו לכל העולם. צריך להבין שהמשחק הוא על שוק שנע בין 50 ל-100 מיליארד דולרים בשנה. הכיוון ששלוש החברות הללו הולכות אליו – אינו מעניין".
לפי אגסי, "לא מספיק לחבר חוט טלפון בין אנשים, הם גם צריכים לדבר באותה שפה, וזה מה שאנחנו ממציאים בסאפ. הגענו למסקנה שהיום הכול צריך להיות מבוסס על טקסט, כך שכל אחד יוכל לקחת את הנתונים ולהבין אותם. זה התחיל עם ה-XML - המצאנו עשרים סטנדרטים שונים, על פיהם עובדים כיום בשוק. 50% מהעסקאות בעולם עוברות בשלב כלשהו דרך מערכות מבוססות סאפ - וזו הסיבה שאנחנו יכולים לקבוע את הסטנדרטים האלה".
פרוייקט חדש עם מיקרוסופט
"פעם נלחמנו עם מיקרוסופט להוציא את המשתמשים מאופיס ולהעביר אותם לסאפ", אמר אגסי, "ואז חשבנו לעצמנו – 'למה אנחנו נלחמים, הבה נכניס סאפ לכל מוצר ובכך נחסוך משאבים ותהליכים יקרים'. כלומר, נכניס את היישומים שלנו לתוך המערכת שלהם. מכאן יצא פרוייקט שנקרא 'דואט'. מיקרוסופט עושה בפעם הראשונה פרויקט עם חברה בגודל שלנו, ויוצאת תחת מטריה אחת לשיווק ומכירה משותפים".
אגסי דיבר רבות בהרצאתו על שותפויות טכנולוגיות. "אנחנו הולכים למפתחים ואומרים להם, 'תפתחו מוצרים על המנועים שלנו, וכאשר אותם מוצרים יתחרו בשלנו, תבנו מוצרים חדשים ומעניינים. יש קבוצה בסאפ שחושבת שאני משוגע, ולעומתה - ישנה קבוצה שמבינה את כיוון המחשבה שלי".
"יצרתי רשת של מעל 1,500 חברות, אשר מפתחות על אותם מנועים ויוצרת חדשנות. אין חברה אחת בעולם שיכולה ליצור חדשנות יותר מכל החברות ביחד, גם אם היא קונה את כולם". עוד הוסיף, כי "בתהליך זה יצרנו רשת של המצאה ותחרות, כך שכל אחד מנסה להקדים את השני וכל ה'חכמולוגים' מנסים לבדוק איך 'דופקים' את סאפ ומנסים לבנות יישום טוב יותר מזה שלנו. הלקוחות שלנו מרוצים, הם משתמשים באותם יישומים - וכך הורדנו את עלויות האינטגרציה, וקיבלנו יותר חדשנות. בתהליך זה אנו יוצרים מצב שיש יותר ויותר משתמשים, אשר עובדים על אותם מנועים, גם אם הם לא יודעים שהם משתמשים בסאפ".
המנועים הללו, אמר אגסי, "נכנסים יותר ויותר לארגונים. כך, על פי הנתונים לסוף שנת 2006. אנו יושבים עם 10,000 מנועים, אשר מותקנים בעשרת אלפים חברות גדולות ובינוניות, ובתוכם 1,500 חברות, שעובדות על מוצרים חדשים. מתחילה להיות פה מערכת הפעלה ארגונית חדשה. זהו שינוי ענק בתעשיה".
גידול במעבר לשירותי ווב
"אנחנו עוברים כיום תקופה מרתקת ונפלאה בשוק המיחשוב לארגוני אנטרפרייז", אמר אגסי. לדבריו, זהו שוק, אשר עובר מדי 13 שנים לערך - מהפכה. "בעת המעבר, יש ארבע-חמש שנים של בלגאן היסטרי, תקופה בה אף אחד לא יודע בדיוק מה לעשות ואיך לעשות, אבל עם סיום התקופה הזו, בעת המיצוב מחדש, מתחילות שנים של פיתוח וסטארט-אפים, וזה דבר נפלא".
הוא קבע, כי "היום אנחנו נמצאים באמצע תהליך, שהחל בשנת 2003 ויסתיים בערך בשנת 2007, שבו עוברים לשירותי ווב - לשימוש בממשקים בין מודלים ומערכות, המבוססות על אובייקטים. התהליך הזה ישפיע על העולם בערך עד 2020. נתחיל לראות התקנות של המערכות החדשות כבר בשנת 2007, אבל השיא יגיע רק בשנים 2012-2013".
יצירת מודל פיננסי
אגסי התייחס גם לנושא מיזוגים ורכישת חברות. "אנו פונים לחברות ומתעניינים במוצר שלהם", אמר, "אנו לוקחים את המוצר ובודקים: אם הלקוחות שלנו מרוצים – אנו מציעים להם פרסום ושיווק, על ידי אנשי המכירות שלנו בכל העולם". כך, לדבריו, "אם מכרנו את המוצר והמוצר מוכיח את עצמו, נקנה את החברה ונטמיע את המוצר שלה בסאפ. זהו מודל פיננסי מצליח - אנו משקיעים בחברות ועוזרים להן לפתח את מוצריהן כדי שאלו יצליחו. הרווח שלנו מכל הסיפור, הוא ביסוסה של סאפ בשוק – בו אנו, אורקל, ומיקרוסופט – אוחזות כ-70% ממנו. המטרה היא שאף אחד לא ינסה לנגוס בסאפ, ובנוסף - תיווצר תחרות".
שינוי תפקיד המנמ"ר
לפי אגסי,תפקיד המנמ"ר בארגונים עומד לעבור טלטלה קשה. "תפקיד זה יפוצל לשניים", פירט, "Chief Process Innovation Officer, אשר יהיה אחראי לפיתוח היישומים והמודלים החדשים; ומצד שני, ישלים אותו ה-Chief IT Officer, שתפקידו יהיה לשמור על תפקוד המערכת הקיימת".
אגסי סיים את דבריו בהתייחסות למעבדות החברה בישראל: לדבריו, מועסקים כיום במעבדות הפיתוח הישראליות כ-750 עובדים, ברעננה ובכרמיאל, "כשהמטרה היא להגיע לכמות של 1,000 עובדים עד סוף 2007".
ביטוח לאומי: מאות אלפי זכאים יקבלו עד 1,200 ש"ח בחשבון
מענק חימום לקראת החורף בסכום של 600 עד 1,200 שקל לזכאים; למי מגיע ואיך לבקש מענק כזה?
המדינה תעביר מענקי סיוע לחימום - רובם ישולמו אוטומטית לחשבון הבנק של הזכאים. המוסד לביטוח לאומי בשיתוף משרד הרווחה יתחיל בימים הקרובים להעביר מענקי חימום לאזרחים הזכאים לכך, לקראת עונת החורף הקרבה.
מענק חד פעמי להקלה בחשבונות החימום
מדובר בתשלום חד פעמי, שמיועד להקל על ההוצאה של משקי בית מוחלשים בחשבונות החימום - בין אם מדובר בחשמל, גז, דלק או אמצעים אחרים. המענקים נעים בטווח של 600 עד 1,200 שקלים למשפחה, בהתאם לקריטריוני הזכאות. סכומים גבוהים יותר יועברו לקבוצות אוכלוסייה מסוימות, כמו קשישים או ניצולי שואה. לפי נתוני ביטוח לאומי, המענק הסטנדרטי לשנת 2025 עומד על 649 שקלים - סכום שנקבע בהתאם למנגנון חישוב שנתי המשלב עדכון קצבאות והוצאות אנרגיה ממוצעות.
מי זכאי למענק ומתי ייכנס הכסף?
ברוב המקרים, הזכאים לא יצטרכו להגיש בקשה - המענק יוזרם באופן אוטומטי לחשבונם, לפי נתוני הזכאות שכבר קיימים בביטוח הלאומי. ההעברות צפויות להתבצע כבר בימים הקרובים, חלק מהתשלומים יוקדם למועד שלפני 28 באוקטובר - תאריך תשלום הקצבאות החודשי.
בין מקבלי המענק נמצאים:
- מקבלי קצבת אזרח ותיק עם תוספת השלמת הכנסה
- מקבלי קצבאות נכות וסיעוד
- זכאים לקצבת שאירים שהגיעו לגיל פרישה
- חיילים משוחררים ונפגעי פעולות איבה
- ניצולי שואה
- משפחות עם ילדים בהכנסה נמוכה
- אחרי שקיבל מיליון: חשמלאי שנפל יפוצה בכ-130 אלף ש'
- פקידה בביטוח לאומי דרשה להכיר בלחץ כפגיעה בעבודה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בנוסף, מי שקיבל גמלת אזרח ותיק מיוחדת או תוספת בגין השלמת הכנסה באחד מהחודשים האחרונים - יזכה אף הוא לקבלת המענק.

מחירי הטיסה לפריז ועל העתיד של אל על
אל על מורידה מחירים ועדיין יקרה יחסית לאחרות; לכמה ירדו הרווחים של ענקית התעופה?
מחירי הטיסות בירידה. החזרה של חברות תעופה מייצרת תחרות והמחירים בירידה (טיסה לארה"ב ב-700 דולר: התעופה הבינלאומית חוזרת ומחירי הכרטיסים בנפילה). אל על שהיתה מונופול בתקופת המלחמה מיישרת קו ומורידה מחירים, אם כי היא עדיין מעל החברות האחרות. זה היה גם לפני המלחמה, השאלה אם הציבור יבחר בה. חלק גדול מהציבור ממורמר ומחפש סוג של "נקמה" באל על על המחירים הגבוהים.
אל על הורידה את המחיר לניו יורק לחודשים הקרובים ל-1,040 דולר, ירידה של כ-50%. אפשר להשיג בזול יותר במקומות אחרים. גם הטיסות לאירופה ירדו - טיסה לפריז ב-530 דולר, גם כאן ירידה דרמטית של כ-40% ועדיים יקר לעומת אחרות. עם זאת, צריך לזכור שבאל על מקבלים במחיר אפשרות לכבודה וזה לא נמצא בחברות הלואו קוסט. בפועל, ההפרשים נמוכים יותר.
אל על צפויה להיפגע מסיום המלחמה, אבל צריך לזכור שהציבור למרות הכעס-מרמור על המחירים מבין שזו חברת התעופה ש"לקחה" סיכון" והיתה מוכנה לטוס ישראל ולישראל בשעה שכולם עזבו. זה גם מה שיקרה בפעם הבאה, ומכיוון שעדיין קיים חשש מביטול טיסות, נראה שאל על תמלא את מלאי המושבים שלה די מהר, לפחות בחודשים הקרובים, אם כי כאמור במחירים נמוכים יותר.
אם לוקחים בחשבון ירידת מחירים דרמטית, ירידה בהיקף הטיסות בשל התחרות, מקבלים תוצאות משמעותית פחות טובות לאל על בהמשך. אל על לפני המלחמה היתה בקצב רווחים של קרוב ל-100 מיליון דולר בשנה, המלחמה הביאה אותה לרווחים של 400-500 מיליון בשנה, והחזרה לשגרה, תוריד אותה למטה, אבל זה צפוי להיות משמעותית מעל 100 מיליון דולר. מחירי הטיסות בהגדרה עולים במקביל להיצע קטן של מושבים. ה-100 מיליון של לפני שנתיים שהוא המייצג, מגיע ל-150-180 מיליון. בדרך אל על הוסיפה לעצמה הון של מיליארד דולר, ולכן כשמסתכלים על השווי היום לעומת השווי לפני המלחמה, צריך לזכור שחלק גדול מעליית השווי מוסבר דרך הרווחים. כשמורידים אותם, מקבלים עליית ערך פחות דרמטית.