"הכיוון אליו הולכות אורקל, יבמ ומיקרוסופט לא מעניין אף אחד"
"אורקל השקיעו 19 מיליארד דולרים בכסף מזומן, כדי לקנות עוד ועוד חברות שיענו על הצרכים שלהם. ביבמ התקבלה החלטה לפני כתשע שנים להפסיק ליצור יישומים ולספק רק פלטפורמה. הכיוון של מיקרוסופט עובד בדרך כלל רק עבור עסקים קטנים. כל אחת מהחברות מושכת לכיוון אחר ומעניין שאיני יכול לומר שהוא אינו נכון - השאלה רק את מי הוא מעניין"; כך פתח את הרצאתו שי אגסי, חבר הנהלת סאפ העולמית, וראש קבוצת הטכנולוגיה והמוצרים בחברה, בכנס שערכו שלשום (ד') מעבדות סאפ בישראל, בבית חיל-האוויר בהרצליה. בדבריו, הסביר אגסי כיצד הוא רואה את עולם ה-IT בשנים הקרובות, חיווה את דעתו על היריבים של סאפ וגם נתן תחזית טכנולוגית קצרה.
הוא ציין, כי "אנחנו רוצים שכסטארט-אפ תבואו אלינו, או שלפחות תשתמשו בכלים שלנו. זו הסיבה שהחלטנו לייצר את המילון, ולפתוח אותו לכל העולם. צריך להבין שהמשחק הוא על שוק שנע בין 50 ל-100 מיליארד דולרים בשנה. הכיוון ששלוש החברות הללו הולכות אליו – אינו מעניין".
לפי אגסי, "לא מספיק לחבר חוט טלפון בין אנשים, הם גם צריכים לדבר באותה שפה, וזה מה שאנחנו ממציאים בסאפ. הגענו למסקנה שהיום הכול צריך להיות מבוסס על טקסט, כך שכל אחד יוכל לקחת את הנתונים ולהבין אותם. זה התחיל עם ה-XML - המצאנו עשרים סטנדרטים שונים, על פיהם עובדים כיום בשוק. 50% מהעסקאות בעולם עוברות בשלב כלשהו דרך מערכות מבוססות סאפ - וזו הסיבה שאנחנו יכולים לקבוע את הסטנדרטים האלה".
פרוייקט חדש עם מיקרוסופט
"פעם נלחמנו עם מיקרוסופט להוציא את המשתמשים מאופיס ולהעביר אותם לסאפ", אמר אגסי, "ואז חשבנו לעצמנו – 'למה אנחנו נלחמים, הבה נכניס סאפ לכל מוצר ובכך נחסוך משאבים ותהליכים יקרים'. כלומר, נכניס את היישומים שלנו לתוך המערכת שלהם. מכאן יצא פרוייקט שנקרא 'דואט'. מיקרוסופט עושה בפעם הראשונה פרויקט עם חברה בגודל שלנו, ויוצאת תחת מטריה אחת לשיווק ומכירה משותפים".
אגסי דיבר רבות בהרצאתו על שותפויות טכנולוגיות. "אנחנו הולכים למפתחים ואומרים להם, 'תפתחו מוצרים על המנועים שלנו, וכאשר אותם מוצרים יתחרו בשלנו, תבנו מוצרים חדשים ומעניינים. יש קבוצה בסאפ שחושבת שאני משוגע, ולעומתה - ישנה קבוצה שמבינה את כיוון המחשבה שלי".
"יצרתי רשת של מעל 1,500 חברות, אשר מפתחות על אותם מנועים ויוצרת חדשנות. אין חברה אחת בעולם שיכולה ליצור חדשנות יותר מכל החברות ביחד, גם אם היא קונה את כולם". עוד הוסיף, כי "בתהליך זה יצרנו רשת של המצאה ותחרות, כך שכל אחד מנסה להקדים את השני וכל ה'חכמולוגים' מנסים לבדוק איך 'דופקים' את סאפ ומנסים לבנות יישום טוב יותר מזה שלנו. הלקוחות שלנו מרוצים, הם משתמשים באותם יישומים - וכך הורדנו את עלויות האינטגרציה, וקיבלנו יותר חדשנות. בתהליך זה אנו יוצרים מצב שיש יותר ויותר משתמשים, אשר עובדים על אותם מנועים, גם אם הם לא יודעים שהם משתמשים בסאפ".
המנועים הללו, אמר אגסי, "נכנסים יותר ויותר לארגונים. כך, על פי הנתונים לסוף שנת 2006. אנו יושבים עם 10,000 מנועים, אשר מותקנים בעשרת אלפים חברות גדולות ובינוניות, ובתוכם 1,500 חברות, שעובדות על מוצרים חדשים. מתחילה להיות פה מערכת הפעלה ארגונית חדשה. זהו שינוי ענק בתעשיה".
גידול במעבר לשירותי ווב
"אנחנו עוברים כיום תקופה מרתקת ונפלאה בשוק המיחשוב לארגוני אנטרפרייז", אמר אגסי. לדבריו, זהו שוק, אשר עובר מדי 13 שנים לערך - מהפכה. "בעת המעבר, יש ארבע-חמש שנים של בלגאן היסטרי, תקופה בה אף אחד לא יודע בדיוק מה לעשות ואיך לעשות, אבל עם סיום התקופה הזו, בעת המיצוב מחדש, מתחילות שנים של פיתוח וסטארט-אפים, וזה דבר נפלא".
הוא קבע, כי "היום אנחנו נמצאים באמצע תהליך, שהחל בשנת 2003 ויסתיים בערך בשנת 2007, שבו עוברים לשירותי ווב - לשימוש בממשקים בין מודלים ומערכות, המבוססות על אובייקטים. התהליך הזה ישפיע על העולם בערך עד 2020. נתחיל לראות התקנות של המערכות החדשות כבר בשנת 2007, אבל השיא יגיע רק בשנים 2012-2013".
יצירת מודל פיננסי
אגסי התייחס גם לנושא מיזוגים ורכישת חברות. "אנו פונים לחברות ומתעניינים במוצר שלהם", אמר, "אנו לוקחים את המוצר ובודקים: אם הלקוחות שלנו מרוצים – אנו מציעים להם פרסום ושיווק, על ידי אנשי המכירות שלנו בכל העולם". כך, לדבריו, "אם מכרנו את המוצר והמוצר מוכיח את עצמו, נקנה את החברה ונטמיע את המוצר שלה בסאפ. זהו מודל פיננסי מצליח - אנו משקיעים בחברות ועוזרים להן לפתח את מוצריהן כדי שאלו יצליחו. הרווח שלנו מכל הסיפור, הוא ביסוסה של סאפ בשוק – בו אנו, אורקל, ומיקרוסופט – אוחזות כ-70% ממנו. המטרה היא שאף אחד לא ינסה לנגוס בסאפ, ובנוסף - תיווצר תחרות".
שינוי תפקיד המנמ"ר
לפי אגסי,תפקיד המנמ"ר בארגונים עומד לעבור טלטלה קשה. "תפקיד זה יפוצל לשניים", פירט, "Chief Process Innovation Officer, אשר יהיה אחראי לפיתוח היישומים והמודלים החדשים; ומצד שני, ישלים אותו ה-Chief IT Officer, שתפקידו יהיה לשמור על תפקוד המערכת הקיימת".
אגסי סיים את דבריו בהתייחסות למעבדות החברה בישראל: לדבריו, מועסקים כיום במעבדות הפיתוח הישראליות כ-750 עובדים, ברעננה ובכרמיאל, "כשהמטרה היא להגיע לכמות של 1,000 עובדים עד סוף 2007".

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.

לקוחות בנק הפועלים? קבלו מניות במתנה
צעד מעניין של ידין ענתבי - בנק הפועלים יחלק מניות במתנה ליותר ממיליון לקוחות. מהלכים כאלו דוברו בעבר, אבל אף פעם לא נעשו בארץ. מה יעשו הבנקים האחרים והאם מתישהו נקבל גם מניות שטראוס כשנקנה מילקי?
ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים בצעד שאמור לחבר בין הבנק לבין לקוחותיו - הבנק יחלק מניות של הבנק במתנה ליותר ממיליון לקוחותיו. הלקוחות הזכאים יוכלו לבחור בין קבלת 2 מניות של הבנק בשווי של כ-124 שקלים (לפי שער הסגירה ב-21.8) או מענק כספי של 100 שקלים.
מצד אחד, זה לא סכום משמעותי, מצד שני, יש כאן מסר גדול. סוג של שיתוף של הבנק עם הלקוחות שלו. לכו תדעו - אולי בשלב הבא יחלקו יותר, אולי יחלקו לפי גודל החשבון? זה פתח לקבלת מניות מגופים שאתם משתמשים בהם. בנקים זה הכי מתבקש - הם שולטים ומכירים את חשבון הבנק שלכם, הם מעבירים לכם מניות ברגע. אבל העניין של לשתף את הלקוחות במניות ידוע ומוכר כבר עשרות שנים ונעשו בעבר ניסיונות בעולם, לא ממש מוצלחים, כי התמורה היא לא גדולה וחוץ מגופים פיננסים שיכולים לעשות את מהלך בלי עלויות, גופים מסחריים צריכים להעמיד משאבים גדולים רק כדי לתת לכם מתנה שבסוף היא מאוד צנועה ולגישתם יש להם דרכים אחרות לספק מתנות-בונוסים ללקוחות.
דמיינו שבעתיד שטראוס תעניק לכם מניות שלה על כל רכישה של מעל סכום מסוים - נראה רחוק, והבעיה כאמור שלהבדיל מבנק , שטראוס לא יכולה להעביר לכם בקלות מניות לחשבון, זו פרוצדורה שעולה הרבה - בירור פרטים וכו'. סיכוי קטן שמהלך כזה יתממש, אבל יש בזה גימיק שיווקי וחיבור ללקוח שלא קיים במהלכים אחרים.
המהלך של בנק הפועלים נועד להפוך את הלקוחות לשותפים - "הרעיון נולד מתוך רצון להפוך כמיליון לקוחות שלנו לשותפים ברווחי הבנק, גם אם בשווי סמלי", אומר ידין ענתבי, מנכ"ל בנק הפועלים. לדבריו, התוכנית תאפשר גם ללקוחות שטרם התנסו בשוק ההון להיחשף לעולם ההשקעות". הוא צודק. דמיינו שלקוחות שיש להם קרנות נאמנות, יתחילו לעקוב בזכות 2 מניות בחשבון אחרי מניית בנק הפועלים. ענתבי יודע שזה עשוי לגרות אותם למהלכים נוספים בשוק ההון - מהלכים שהבנק מרוויח עליהם עמלות.
- אחרי הדוחות החזקים: הפועלים מגייס אגח קוקו
- הנוסחה של ידין ענתבי: המניה מזנקת ב-5%, הציבור מקבל 0% בעו"ש
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
המתנה הזו היא ערך שיווקי ותדמיתי גדול לבנק. הוא מרוויח בקצב של 6.5-8 מיליארד שקל בשנה ונותן 124 מיליון שקל כמתנה ללקוחות. אם הוא היה נותן לכם ריבית על העו"ש הוא היה עושה באמת צדק גדול עם הלקוחות שלו, רק שזה היה עולה לו מעל 1.5 מיליארד שקל.