מדוע ביל גייטס השקיע 10 מיליון דולר בחברת סטראט אפ קטנה?

חברת הסטארט אפ מעסיקה 7 עובדים סך הכל ואין לה הכנסות או לקוחות, אך היא מכוונת לפתור בעיה קטנה בשרשרת האספקה של סוללות ליתיום
דניאל ליברמן | (1)
נושאים בכתבה ליתיום סוללות

קרן האנרגיה של ביל גייטס השקיעה לאחרונה 10 מיליון דולר בחברת סטראט אפ קטנטונת בעלת 7 עובדים, החברה ללא הכנסות ולקוחות, מדוע שיעשה זאת?

חברת מאנגרוב (Mangrove lithium) היא חברת סטארט אפ שיושבת בנישה קטנה בתוך סקטור האנרגיה, אמנם החזון שלה יכול להיות בעל השלכות גדולות על עולם הרכבים החשמליים. מייסדי החברה מכוונים לשנות חלק מאוד ספציפי בשרשרת האספקה של הליתיום: להפוך ליתיום טהור לחומר עבור סוללות.

הליתיום הוא החומר העיקרי בו משתמשים בבניית סוללות למכוניות חשמליות משום שהוא המתכת הקלה ביותר ובעל יחס ה"מתח למשקל" הטוב ביותר. לפי סוכנות האנרגיה הבינלאומית, ככל שהגידול למכוניות חשמליות גובר כך גם יגבר הביקוש לליתיום.

על פי הציפיות, הגידול בביקוש לליתיום יושפע בעיקר מתעשיית הרכבים החשמליים עד 2030. ב-2020 הביקוש לליתיום עמד על  354 אלף טון והציפיות הן שעד 2030 הביקוש יגיע למעל 2.5 מיליון טון בשנה.

זהו ביקוש שיכול להיות קשה להגיע אליו לא בגלל שכמות הליתיום מוגבלת אלא בגלל בגלל שהמשאבים הנדרשים להפוך אותו לצורה הניתנת לשימוש על ידי תעשיית הסוללות הינם מוגבלים.

וזוהי בדיוק הנישה שמאנגרוב מנסה להיכנס אליה, הם מכוונים להעלים את צוואר הבקבוק הזה באמצעות תהליך הפיכת הליתיום לצורתו המתאימה לשימוש באופן ישיר.

סלין בוצ'ל - אנליסטית בכירה בתחום המינרלים והכימיקלים ב- IHS אמרה כי "טכנולוגיות לייצור ליתיום באיכות גבוהה הן בביקוש גבוה ויהיה צורך לייצר קיבולות ייצור חדשות על מנת לעמוד בביקוש לליתיום בתעשיית הרכבים החשמליים".

תעשיית הליתיום מורכבת מחמישה שלבים; כרייה וחילוץ, עיבוד כימי, ייצור חלקים של סוללות, הרכבת הסוללות וייצור של שימוש סופי. מאנגרוב מתכננת להתלבש על השלב השני, עיבוד כימי ולקצר את התהליכים.

"אנחנו לב התהליך" אומר מנכ"ל החברה סעד דארה בראיון, "אנחנו לוקחים את הליתיום הגולמי והופכים אותו לחומש איכותי עבור שימוש בסוללות".

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    אמנון 14/12/2021 07:52
    הגב לתגובה זו
    לקחו לי 600 אחוז מכס על מוצר פטור שעלה 80 שח.
אלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכלאלי כהן שר האנרגיה; קרדיט: דרור סיתהכל

הושקה תכנית לאומית של 300 מיליון שקל להתייעלות אנרגטית ולהפחתת פליטות

הרשות להשקעות תנהל מסלול תמיכה חדש לתעשייה עם מימון נדיב, בעקבות כניסת מס הפחמן לתוקף. המטרה: תעשייה נקייה, תחרותית ועמידה יותר

רן קידר |
נושאים בכתבה אנרגיה

שלושה משרדי ממשלה חברו יחד במהלך שמתיימר לשנות את מפת האנרגיה במפעלים ובתעשייה הישראלית: משרד האנרגיה, המשרד להגנת הסביבה ומשרד הכלכלה משיקים תכנית רחבת היקף, בהיקף תקציבי של כ־300 מיליון שקל, שתחלק מענקים בעבור פרויקטים שמטרתם הפחתה בצריכת דלקים וחשמל. מדובר בחלק ממנגנון התמיכה הממשלתי שנועד להקל על התעשיינים בתקופת המעבר שלאחר כניסת מס הפחמן לתוקף בתחילת 2025.

התכנית החדשה תחול על פרויקטים שיתבצעו בשלוש השנים הקרובות, ותכלול שני מסלולים מרכזיים: הראשון יכלול הסבת מערכות ממקור דלקי לחשמל, מימן או גז טבעי, כולל הפסקת שימוש במזוט, גפ"מ, פטקוק וגז טבעי לצרכים מזהמים – עם מענקים של 40-50% מההשקעה, ועד תקרה של 3.5 מיליון שקל לפרויקט. 

המסלול השני יכלול שדרוג מערכות חשמל לאפקטיביות יותר, כולל משאבות חום, מיזוגים ותשתיות תעשייתיות – עם מימון של 25-30% מההשקעה, גם כאן עד גובה של 3.5 מיליון שקל.

התכנית משתלבת בהיערכות הממשלה ליישום "מס הפחמן", במסגרתו עלה מס הבלו על דלקים פחמניים בינואר 2025. ההחמרה הזו שינתה את עלות התפעול במפעלים כבדים, ולכן המענקים החדשים אמורים לא רק לעודד מעבר לטכנולוגיות חדשות, אלא גם למנוע פגיעה תחרותית בגורמי תעשייה ישראליים מול מתחרים בחו"ל.

 בין הכלים המשלימים למהלך החדש ישנם מענקי הסתגלות לחברות בגין מס הבלו ששילמו, במטרה לייצר ודאות כלכלית בתקופת המעבר. המענק יחושב ביחס ישיר לעלויות המיסוי, והוא יינתן לתקופה של עד שש שנים.