אבישי עובדיה
צילום: משה בנימין
דוח רווח והסבר

השמדת ערך - הציבור הפסיד 60%, צבי ברק הפסיד 160 מיליון שקל; החברה עברה להפסד - מה קורה בווישור?

מה ההון הכלכלי של ווישור, כמה היא מופסדת בעסקת איילון ומי בכל זאת יכולים לחייך?
אבישי עובדיה | (35)

לא לילד הזה פיללו המשקיעים שרכשו את מניית ווישור ווישור גלובלטק 0.51%  של אמיל ויינשל וניצן צעיר הרים, בהנפקה לפני שנה ושלושה חודשים. ממחיר של 5.83 שקל נפלה המניה ל-2.33 שקל - מינוס 60%. מניית חברת הביטוח הדיגיטלי קרסה גם כחלק מהתמוטטות מניות הביטוח הדיגיטלי - ליברה רשמה מאז ההנפקה הפסד דומה, ומניות חברות הביטוח הדיגיטלי בוול סטריט בכלל בקריסה טוטאלית - למונייד והיפו, רחוקות 80% ו-92% מהשיא.

לא לילד הזה פיללו במשפחת ברק עם השקעתם בחברת ווישור. צבי וענת ברק שעשו אקזיט נאה בתחום המכשור הרפואי, נכנסו לעסקה סיבובית במסגרתה השקיעו בווישור 260 מיליון שקל כשבמקביל ווישור רוכשת את השליטה בחברת הביטוח המסורתית איילון. כן, רגע אחרי ההנפקה של "החברה הדיגיטלית" לפי שווי של 385 מיליון שקל, היא רוכשת חברת ביטוח "רגילה". מה לווישור הטכנולוגית-דיגיטלית ולאיילון המסורתית? - לא ברור (הרחבה על העסקה "התמוהה"). מה למשפחת ברק ולוישור? גם לא ברור.

משפחת ברק - צבי וענת דרך החברה בשליטת קיסריה הזרימה לפני מספר חודשים 100 מיליון שקל ובימים האחרונים, עם הלמת עסקת איילון, הזרימה 160 מיליון שקל נוספים.

האם משפחת ברק פראיירים?

צבי וענת ברק הזרימו 260 מיליון שקל במחיר מניה של 6.3 שקל, בעוד שמחיר המניה הוא כ-2.3 שקל. אז נכון, מחיר המניה היה בעבר גם 6 וגם 7 שקל, אבל מה שהיה היה, השוק התפכח מחברות הביטוח הדיגיטליות, השוק כנראה התפכח גם מעסקת איילון. על הנייר משפחת ברק מופסדת כ-64%, כ-160 מיליון שקל. רק להחזיר את ההפסד היא צריכה לייצר תשואה של מעל פי 2.5. זה נראה כעת חלום.

מניית ווישור - נפילה מאז ההנפקה

השאלה הגדולה למה קיסריה של משפחת ברק לא ביקשה הנחה משמעותית על רקע ההתפתחויות בשוק והירידה במחיר המניה. כך או אחרת, גם משפחת בן ישי שהשקיעה בווישור 20 מיליון שקל, במחיר של 6.3 שקל למניה, מופסדת 64%, אצלה זה כ-12.5 מיליון שקל.

אולי משפחת ברק ובן ישי התלהבו מהרכישה של איילון, אולי הם באמת בסופו של דבר ירוויחו מהעסקה, רק שבינתיים ווישור עצמה בהפסד על השקעה באיילון. איילון נחשבת כחברה שהיתה רדומה בשנים האחרונות ונראה היה שידיים חדשות עשויות להשביח אותה, אבל השוק לא מאמין או שהוא מאמין וזה עדיין לא מספק - הביצועים של המניה מפגרים אחרי מדד הביטוח, הביצועים של החברה (המספרים בדוחות) חלשים ביחס לחברות הביטוח.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

העסקה באיילון - הפסד של 200 מיליון שקל על הנייר

ווישור רכשה את השליטה לפי 36 שקל למניה, המחיר כיום הוא 20 שקל. ווישור רכשה את איילון כשמולה התמודדו ענקיות הביטוח שאיילון סינרגטית להם יותר. הם לכאורה היו יכולים להציע יותר ולא עשו זאת. אז אולי זו תתברר כעסקה טובה, אבל המחיר בשוק הוא האינדיקציה הכי טובה, המחיר בשוק אמור לבטא את ההערכות המשקיעים לגבי ההשבחה. בינתיים, השוק לא מאמין בהשבחה גדולה.  

כ-450 מיליון שקל של השקעה באיילון שווים בשוק כ-250 מיליון שקל. הפסד של 200 מיליון שקל. ההון של ווישור בסוף הרבעון הראשון הוא 116 כך שלמעשה יש לה הון עצמי כלכלי שלילי (הון עצמי בניכוי הפסדים לא רשומים באיילון של כ-200 מיליון שקל) ומה שמציל אותה מהון כלכלי שלילי הוא הכסף ממשפחת ברק ובן ישי שמביאים אותה להון של כ-400 מיליון שקל. ואז ההון בהינתן ההפסד על איילון יורד לכ-200 מיליון שקל.

המחיר המדוכא יחסית של איילון וגם ההפסדים בשנתיים האחרונות (בשעה שחברות הביטוח נהנות מהשנה הטובה ביותר בתולדותיהן), לצד חוסר ההצלחה של ווישור להציג רווחים מפעילות הדיגיטל ואולי גם הערבוב הלא ברור של חברת ביטוח דיגיטלית עם חברת ביטוח מסורתית, הביאו את השוק לזרוק את מניות ווישור בחצי השנה-שנה האחרונה, אבל מבחינת אמיל וינשל וניצן צעיר הרים, השנתיים האחרונות הן הצלחה ענקית. נכון, החברה לא רווחית (לתוצאות הרבעון הראשון המאכזבות), אבל שימו לב מה עשו השניים - הם הגיעו עם חלום דיגיטלי לבורסה בתל אביב וגייסו 85 מיליון שקל (במחיר הנפקה של 5.83 שקל, כעת המחיר 2.33 שקל), ערבבו קצת את החלום הדיגיטלי עם עוגן של חברה מסורתית וגייסו משותפים 280 מיליון שקל. בשורה התחתונה הם גייסו 365 מיליון שקל ועדיין נשארה להם שליטה בחברת ביטוח מסורתית וחברת "חלום" דיגיטלית. הסיכון על המשקיעים - הציבור ומשפחות ברק ובן ישי, הסיכוי בעיקר שלהם.

תגובות לכתבה(35):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 26.
    נוכלים בעמ, הבטיחו דיגיטל רכשו חברת פח בכספי הציבור (ל"ת)
    יש מחיר להטעיה? 04/07/2022 12:25
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    חברת איילון חייבת להחליף את היו"ר מחר בבקר. (ל"ת)
    זליג 04/07/2022 11:33
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    לרון 03/07/2022 13:17
    הגב לתגובה זו
    הגברת סיכון
  • 23.
    ווישור - הכתובת הייתה על הקיר.. הייתה להם (ל"ת)
    פרסומת גרועה!! 03/07/2022 07:51
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    מיקי 02/07/2022 21:32
    הגב לתגובה זו
    ווישור עולה מחר לפחות 20 תרשום ונדבר מחר
  • על מה אתה מדבר, עולה 9%, המשקיעים מופסדים רק 60% (ל"ת)
    דוד 03/07/2022 15:39
    הגב לתגובה זו
  • בבקשה אבישי תזכור לכל מוצר יש מחיר (ל"ת)
    מיקי 03/07/2022 10:56
    הגב לתגובה זו
  • 21.
    אין לגעת בדואט השווקים מתחילים לעלות (ל"ת)
    צחי 02/07/2022 21:26
    הגב לתגובה זו
  • 20.
    כל הבורסה יורדת, אז גם הם,. כשיורד גשם- כולם נרטבים (ל"ת)
    אביב 02/07/2022 21:12
    הגב לתגובה זו
  • 19.
    סוכן ביטוח 02/07/2022 20:53
    הגב לתגובה זו
    השוק מאשר זאת . כדאי לשלם עבור שרות מקצועי של סוכן ביטוח וגם חברת ביטוח מסורתית שווה ללקוח . הכותב סוכן ביטוח
  • יו יו 06/07/2022 16:07
    הגב לתגובה זו
    כל מי שרוצה שיגזרו עליו קופון וידחפו לו ביטוחים מיותרים שילך לסוכן
  • 18.
    כסף על הרצפה ומישהו הבין את זה לפני יומיים (ל"ת)
    מוקי 02/07/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
  • זיהוי יפה 02/07/2022 22:44
    הגב לתגובה זו
    ואז הגיעו שני ימים חזקים המניה שינתה כיוון ותחזור מכר לשיא כשברקע חלוקת דיבידנד של 80 מיליון שקלים מי שלא מכיר את בעלי העניין בווישור לרבות משפחות ברק ובן ישי שייפתח שורט ויקבל בראששששששש
  • לא היתי מוכר את הבית כדי לקחת כסף על הריצפה (ל"ת)
    דובלה 02/07/2022 21:53
    הגב לתגובה זו
  • 17.
    אני הכי חכם!!!,לא משקיע שקל בארץ. (ל"ת)
    ירון 02/07/2022 19:24
    הגב לתגובה זו
  • 16.
    חבורת נוכלים שעקצו את כולם (ל"ת)
    כמו ביבי 02/07/2022 13:09
    הגב לתגובה זו
  • 15.
    מימי 02/07/2022 13:05
    הגב לתגובה זו
    הוא שם בעייתי במחוזותינו,אולי כדאי לשנותו לברק ורעם? ואולי ברק או ב מה?
  • 14.
    אלי 02/07/2022 13:02
    הגב לתגובה זו
    פשוט כרגיל תופסים חברים משוק ההון שהכסף לא שלהם ואומרים להם תשקיעו בנו אבל עם אני הייתי בה היו זורקים אותי מכל המדרגות ככה זה פשוט בשוק ההון הישראלי אין להם מושג בעסקים חסרי כישרון חבל על הכסף ציבורי שנזרק לפח בקרוב תביעת ענק נגד כל המעורבים
  • 13.
    נורית 02/07/2022 12:30
    הגב לתגובה זו
    מליברה צוירה כגאונית,נבחרה לאחת מנשות/אנשי השנה,מה יהיה גם בליברה?מה שברור היה שענף הביטוח קנה חברות ק.נאמנות והסיכון עלה כבר אז כשהמצב היה עדיין סביר בחי הדיגיטליות שם עוד יותר מסוכן
  • 12.
    nav 02/07/2022 12:17
    הגב לתגובה זו
    5 שורות אחרונות זה הנכון
  • 11.
    אבשלום קול 02/07/2022 11:31
    הגב לתגובה זו
    מעתה במקום המילה עוקץ אמרו - "עשו עלינו בנט".
  • הנוכל ומלך העוקצים הוא נתניהו (ל"ת)
    בוא נעמיד דברים על דיוקם 02/07/2022 13:14
    הגב לתגובה זו
  • יש רק אחד ביבי (ל"ת)
    נוכל 02/07/2022 13:10
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    ד 02/07/2022 11:22
    הגב לתגובה זו
    מה עושים
  • מחליפים מוח. (ל"ת)
    ארסוף 02/07/2022 19:25
    הגב לתגובה זו
  • 9.
    שלי 02/07/2022 11:17
    הגב לתגובה זו
    לא שווים שקלאיפה הבורסה לניע?
  • 8.
    כל כך נכון, השמדת ערך מטורפת (ל"ת)
    סמי 02/07/2022 11:10
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    אחד שמבין 02/07/2022 11:05
    הגב לתגובה זו
    מי משקיע בחברות ביטוח?! התשואה על ההון שלהן לעומת אלטרנטיבות אחרות, לא עושה הרבה שכל....
  • 6.
    אנונימי 02/07/2022 11:02
    הגב לתגובה זו
    עסקה שכולה פלופ אחד גדול. זה טסטקייס ללימודי לייצנות באוניברסיטה. הולכת חברת ביטוח דיגיטלית חחחחח לכאורה הייטק במיטבו שאין לה כלום ושום דבר לא מודל עסקי ולא יכולת לצמוח ולהרוויח וקונה את חברת הביטוח הכי פח שאי פעם הייתה פה בארץ( איילון זה כמו הבנק למסחר ) חיתום כושל ..מנהלים מחלקה משפטית שכל מטרתה לא לשלם לאף לקוח לא משנה אם מגיע לו או לא..מבטחת את כל הארועים הכושלים בארץ מירון והבית כנסת המאולתר ועוד ועוד .הכל שם זה הימורים..ואופס קיבלנו מיזוג של פח וזבל..פח זבל..ועל הדרך השחילו זוג משקיעים שאין להם מושג שהם את כספם לא יראו חזרה.כבר עכשיו מופסדים על ההשקעה מעל 50 אחוז..מה זה ספאק?? איזה בורסה יש לנו.איפה הרשות? מציע לכל מי שקורא את הכתבה לא לבטח אצל איילון כלום.לא דירה לא חיים לא ריסק לא סירה!!!! גם אם אתם עובדים עם סוכן תדאגו שהחברה לא תהיה איילון .מניסיון רע ומר יקחו אתכם לטיול ארוך בבתי משפט.זאת השיטה. שני החברה מווישור הם קרוקים..חבך שנמרוד הראל לא העלים אותם באיזה קסם שפירסם אותם.
  • 5.
    ברוך 02/07/2022 10:59
    הגב לתגובה זו
    עכשיו אנו יותר בבסל השוק מלא בתחמנים גדולים ומרובים
  • 4.
    מחכה ונראה 02/07/2022 10:53
    הגב לתגובה זו
    נראה מה העיתונאי יכתוב עוד שנה , יאכל את הכובע
  • אם תשים לב הם כתבו אותו דבר גם שנה שעברה (ל"ת)
    שחר 02/07/2022 17:33
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    עוז 02/07/2022 10:49
    הגב לתגובה זו
    יש אימרא שאומרת כך עד שהשמן מרזה הרזה מת והיא נכונה להרבה מאד עשירים הן במדינה פה והן במדינות העול
  • 2.
    קצת הסבר 02/07/2022 10:38
    הגב לתגובה זו
    אילון היא חברה רדומה כמו שהוגדר שעובדת העעקר בתחום רכוש רכב דירה ועסקים התחום הזה בגדול אין לו רווחים בטווח הארוך הרגל של הגמל הפנסיה וניהול והשקעת כסף חסרה להם מאד,אז מה שהיה זה מה שיהיה . וישור תעלם לאורך זמן כי חוץ מלנוריד מחיר ולהפסיד התביעות אין להם אפשרות אחרת עם כל הדיגיטל ובאילון יצטרכו לעשות השקעות ענק בתחום שהם לא ממש שוחים בו שניהם ילדי שמנת שתמיד הוצנחו לתפקידים והלוואי ואני טועה ,
  • 1.
    רון 02/07/2022 10:11
    הגב לתגובה זו
    כתבה שמבוססות כולה על מחיר מניה, ועם אפס הבנה כלכלית לעסקה מצוינת בשוק הביטוח. מקווה שתלמד קצת חשבונאות ותבין שיש 2 נכסי נדלן אדירים שרשומים במאזן של איילון ב0 ושווים בפועל מאות מליוני שח וכן את המכירה של מיטב גמל.. חבל שנותנים במה לכתבה כזו אינטרסנטית וחסרת ידע, אבל מקווה שמכל דבר תלמד ותתמקצע ואולי בעתיד תכתוב כתבות עם ידע אמיתי
רונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיותרונן גינזבורג. קרדיט: רשתות חברתיות

564 מיליון שקלים: דניה סיבוס זכתה במכרז להרחבת כביש 6

העבודות צפויות להימשך כ-3 שנים מרגע קבלת צו התחלה, התשלום לפי כמויות בפועל ובהצמדה למדדים, אך בינתיים ההתקשרות עדיין לא נסגרה

ליאור דנקנר |

דניה סיבוס דניה סיבוס 1.02%  מודיעה על זכייתה במכרז של דרך ארץ הייווייז (1997), החברה שמפעילה ומתחזקת את כביש 6, לביצוע הרחבת הכביש בשני מקטעים באזור מחלף דניאל ועד מנהרת חדיד. מדובר בפרויקט תשתית רחב שמצטרף לצבר העבודות של החברה בתחום התחבורה, עם עבודות שמתפרסות על כמה חזיתות ולא מסתכמות רק בהוספת נתיב.

היקף התמורה הכולל מוערך בכ-564 מיליון שקלים בתוספת מע"מ. התמורה צמודה לתמהיל מדדים שכולל את מדד תשומות הבניה למגורים ואת מדד תשומות סלילה וגישור, בהתאם למנגנון שנקבע בין הצדדים. בענף שבו עלויות החומרים והעבודה משתנות מהר, להצמדה הזו יש משמעות, גם אם היא לא מעלימה את חוסר הוודאות סביב מה שיקרה בשטח בפועל, מתי זה יתחיל ובאיזה קצב. נכון לעכשיו עדיין לא נחתמו חוזים מפורטים ומחייבים מול המזמינה, ועדיין לא התקבל צו התחלת עבודה.

המניה נסחרת היום סביב 149 שקלים, וכרגע בעלייה קלה של אזור ה-1%. מתחילת השנה היא מציגה עלייה של כ-34%, והיא כבר נוגעת באזור הגבוה של הטווח השנתי, אחרי שבשפל של השנה האחרונה הייתה סביב 90 שקלים. גם במחזור יש תנועה, עם מסחר יומי של כ-33 מיליון שקלים, ושווי שוק של כ-4.9 מיליארד שקלים.


ברקע הזכייה: הצבר גדל והפעילות מתרחבת

בדוח האחרון שפרסמה דניה סיבוס באוגוסט היא הציגה המשך התרחבות בפעילות, עם גידול בהכנסות וצבר הזמנות שהמשיך לעלות. ההכנסות ברבעון השני הסתכמו בכ-1.7 מיליארד שקלים, והצבר הגיע לכ-18.6 מיליארד שקלים, בין היתר בעקבות כניסת חלקה בפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה בירושלים לדוחות. 

איתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוניאיתמר דויטשר מנכ"ל קבוצת אלקטרה, קרדיט: טל גבעוני

אלקטרה תקים ותפעיל את מערך מס הגודש בגוש דן בהיקף של כ-1.25 מיליארד שקל

אלקטרה הודיעה היום כי זכתה במכרז המדינה להקמה, הפעלה ותחזוקה של מערך מס הגודש סביב גוש דן. לאחר סיום ההקמה החברה צפויה להפעיל את המערך במשך כ-20 שנה

ליאור דנקנר |

קבוצת אלקטרה אלקטרה -0.59%  , בניהולו של איתמר דויטשר, עדכנה כי חברה בת תשמש כזכיין בפרויקט מס הגודש באזור גוש דן. הזכיין יהיה אחראי על כל התהליך: תכנון, הקמה, תפעול ותחזוקה. תחילת העבודות צפויה לאחר החתימה על הסכם הזיכיון עם המדינה, ומאותו שלב תתחיל תקופה ארוכה של הפעלה שוטפת.

לפי הערכת אלקטרה, סך ההכנסות הצפויות מהפרויקט לאורך תקופת הזיכיון עומד על כ-1.25 מיליארד שקל. בתוך זה החברה מעריכה כי תקבל מענק הקמה של כ-400 מיליון שקל בשנים הראשונות, ועוד כ-850 מיליון שקל בפריסה על פני שנות התפעול. המודל המתגבש דומה לפרויקטי זכיינות אחרים: השקעה משמעותית בשלב ההקמה, ולאחר מכן זרם תשלומים רב-שנתי על שירות ותפעול.


220 שערים בשלוש טבעות

הפרויקט נשען על פריסה פיזית וטכנולוגית נרחבת. אלקטרה תתכנן ותקים כ-220 שערי אגרה, שמהווים כ-140 אתרי חיוב. השערים יתפרסו בשלוש טבעות סביב גוש דן: טבעת חיצונית, טבעת אמצעית וטבעת פנימית. כך אפשר יהיה לתמחר נסיעות לרכב פרטי לפי מיקום ועומס, עם הבחנה בין כניסה מבחוץ לבין תנועה בתוך הליבה העירונית.

מעבר לשערים עצמם, הזכיין אחראי על הקמת מערכת זיהוי רכבים, מערכת גבייה, מערכות תקשורת, מערכות תומכות, מרכז בקרה ומערך שירות לקוחות. בפועל מדובר במערכת אחת שצריכה לזהות רכב בזמן אמת, להצמיד לו חיוב מתאים ולתת לו מענה במקרה של בירור או ערעור. הכנסות מס הגודש עצמו יישארו בידי המדינה, בעוד שאלקטרה מקבלת תשלומים עבור הקמה ותפעול.

במסגרת פעילות הזכיין, קבלן האגרה הטכנולוגי בפרויקט יהיה TransCore LP מארה"ב. החברה אחראית על הקמת המערכת הטכנולוגית לזיהוי הרכבים, לרבות תוכנת האגרה, המצלמות, התאורה ושאר הרכיבים הרלוונטיים. TransCore היא זו שמיישמת גם את מערכת מס הגודש במנהטן שבניו יורק, מה שמוסיף לפרויקט הישראלי ניסיון שנצבר באזור עירוני צפוף ומורכב אחר.