הכישלון בהנפקה של קוויק הושלם: חתמה על כך שאלקטרה צריכה תשלוט בה
אחרי שאיבדה 80% מאז ההנפקה וכבר נסחרת לפי שווי של 72 מיליון שקל בלבד, קוויק משלימה עם הכישלון שלה וחותמת על מיזוג לתוך לחברה משותפת עם אלקטרה צריכה 0.5% כאשר הבעלות (51%) תהיה של יינות ביתן של אלקטרה צריכה וקוויק תחזיק ב-49% בלבד. החברות יזרימו במשותף 30 מיליון שקל לחברה, כל אחת כחצי מהסכום. אלקטרה צריכה למעשה בולעת את קוויק שכן לאחר השלמת העסקה "לא יוותרו בחברה (קוויק. נ"א) נכסים, זכויות, חובות, או התחייבויות, למעט נכסים והתחייבויות המוחרגים ספציפית, הכוללים בעיקר זכויות בקשר עם זכות השימוש בטכנולוגיה של החברה, מזומנים ושווי מזומנים, נכסים פיננסים, התחייבויות פיננסיות, חבויות מס והתחייבויות כלפי עובדים עד למועד ההשלמה".
לדברי אלקטרה צריכה, "העסקה תביא להכפלת מכירות האונליין של יינות ביתן" - שכפי שכבר כתבנו כאן בביזפורטל, נמצאת בעצמה בבעיה לא פשוטה, ומחיקת המותג והחלפתו בקרפור הצרפתית רק מוכיחה את זה.
כשנודע המהלך המתרקם בתחילת החודש קוויק זינקה ב-45% באותו יום (ומחקה בינתיים את רוב הזינוק), האם היא תזנק גם היום?
>>> קוויק צפויה לזנק היום – האם הפעם זה אמיתי?
נזכיר כי קוויק עוסקת בשיווק קמעונאי בתחום המזון בישראל באמצעות פלטפורמה אינטרנטית. היא משתפת פעולה עם סופרמרקטים, רוכשת את המוצרים המוזמנים על ידי הלקוחות ומעבירה אותם ללקוחות. החברה הונפקה לפני שנה לפי שווי מקוצץ של 364 מיליון שקל, לאחר הביקורת בביזפורטל (למשל: כאן, כאן וכאן) על השווי המנופח שלה, ומאז היא איבדה 82% מערכה, כאשר מי ששילמו את המחיר והפסידו מיליוני שקלים היו הקרנות של המורים והגננות (המוסדיים לא העזו להתקרב לחברה לאחר הביקורת).
קוויק מנהלת מזה מספר חודשים את המו"מ מול אלקטרה צריכה, אך דיווחה על כך לבורסה באיחור של 4 חודשים, רק כאשר התקשורת פרסמה את המהלך. מדוע הדיווח התעכב 4 חודשים? על פי החברה "לאור הערכת דירקטוריון החברה כי פרסום הפרטים אודות המשא ומתן עלול לסכל את השלמת הקמת השותפות. עיכוב הדיווח הסתיים לאחר שנודע לחברה כי כתבה בנושא צפויה להתפרסם בכלי התקשורת השונים".
- התרגיל של אלקטרה צריכה, מי אחראי לתוצאות של צים? זהירות הנפקות (הדוגמה של קוויק), דוחות הבנקים ועוד
- קוויק איבדה 82% ומודה שנכשלה: במו"מ להעברת השליטה לאלקטרה צריכה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
קוויק מודה למעשה בכישלון שלה. זה הגיוני מאחר שהחברה מציגה הפסד גולמי, כלומר היא מפסידה על כל מוצר שהיא מוכרת - וכאשר מפסידים כבר בשורה העליונה בלתי אפשרי להגיע לרווחיות.
מנגד, אלקטרה צריכה ממשיכה במסע הרכישות שלה והמשקיעים מפרגנים. החברה נסחרת לפי שווי של 4.1 מיליארד שקל, כאשר בשלוש השנים אחרונות הניבה המניה למשקיעים תשואה של מעל 480%.
מנכ"ל אלקטרה מוצרי צריכה, צביקה שוימר: "השותפות החדשה מאפשרת לנו לקצר הליכים בדרך להרחבה משמעותית של מכירות האונליין ומעניקה לנו יתרון מול המתחרים. זהו מהלך משלים לשני ההסכמים שחתמנו עם הענקיות הבינלאומיות קרפור וסבן אילבן, שנועדו להשביח את פעילותה של קבוצת יינות ביתן ולייצר לה מובילות ובידול בשוק".
- מטריקס חתמה על חוזה AI בעשרות מיליוני דולרים עם מדינה זרה
- ניתוח רבעוני: מה עשו חברות הנדל״ן המניב והאם השווי מצדיק את העליות?
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- ״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
מנכ"ל יינות ביתן, עמית זאב: "מיזוג פעילות האונליין עם קוויק הוא מהלך אסטרטגי נוסף בשורת המהלכים שדיווחנו עליהם לאחרונה. השילוב של המובילות הטכנולוגית של קוויק עם תנאי הסחר והפריסה של רשת יינות ביתן, מעניקים לחברה המשותפת את התשתית היציבה והמתקדמת להכפלת מכירות האונליין ולהרחבת הפעילות לאזורים גיאוגרפיים נוספים".
אבירם גנות, מנכ"ל קוויק: "קוויק הפכה בתוך שלוש שנים לקמעונאית האונליין השלישית בגודלה בישראל עם טכנולוגיה מבוססת וחזקה ורמת שירות גבוהה. השילוב בין שני הגופים יוצר פלטפורמה שמביאה בשורה משמעותית לצרכן בהיבטים של חווית שירות, מגוון רחב, איכות מוצרים ונגישות"
לקריאה נוספת:
>>>"קרפור פועלת ב-47 מדינות ובכולן תפסה נתח מהותי - כך יהיה גם בארץ" - ראיון.
>>> הצעד המסוכן של אלקטרה: תולה את יהבה במיתוג של קרפור. האם זה נכון?
דוחות קוויק: החברה ממשיכה להפסיד ושרפה 37 מיליון שקל מתוך ה-88 מיליון שגייסה בהנפקה. איפה בכל זאת יכולה להיות נקודת אור?
בינתיים קוויק מפרסמת את הדוחות לרבעון הרביעי ולשנת 2021 כולה ומדווחת על קיפאון בהכנסות ברבעון הרביעי של 40.25 מיליון שקל, לעומת 40.23 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בניגוד לשנת הקורונה, 2020, בה המכירות עלו בשיעור דו ספרתי של 13-20% מרבעון לרבעון (בין השאר הודות לכך שאנשים היו בבית והביקושים עלו), בשנת 2021 המגמה הפוכה: ירידה מרבעון לרבעון. אם ברבעון הראשון של השנה החברה רשמה הכנסות של 44.7 מיליון שקל, הרי שמאז היא ירדה בכל הרבעונים הבאים ל-40 מיליון שקל - ומדובר על קיפאון בהכנסות במשך שלושה רבעונים רצופים (בצד ימין של הטבלה).
ההפסד התפעולי עמד על 7.6 מיליון שקל, ירידה לעומת הפסד תפעולי של 8.1 מיליון שקל ברבעון המקביל. בשורה התחתונה, ברבעון הרביעי רשמה החברה הפסד כולל של כ-8.1 מיליון שקל לעומת הפסד כולל של כ-9.5 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד.
אי אפשר לכתוב את זה ברור יותר מאשר החברה עצמה. הנה התמונה:
כדאי גם לשים לב לבעיה נוספת של החברה - בהשוואה בין הרבעונים, למרות שהלקוחות עלו ב-8%, ההזמנות ירדו ב-2.7%.
אפשר גם לראות את התנודתיות בחברה שכן בשניים מתוך ארבעת הרבעונים בשנת 2021 קוויק רשמה הפסד גולמי ובשניים היא הצליחה לרשום רווח גולמי.
מי שמחפש עידוד לקראת המשך הפעילות של קוויק, יכול רק להסתכל על הנתונים השנתיים, בהם החברה מדווחת על גידול של 30% בהכנסות ל-165 מיליון שקל לעומת 127 מיליון ברבעון המקביל. ההזמנות גדלו ב-30% ל-428 אלף לעומת 329 אלף ב-2020, הלקוחות גדלו ב-7.5%, וההפסד הגולמי הצטמצם ל-81 אלף שקל, לעומת הפסד גולמי של 5.5 מיליון בשנת 2020. אלא שהבעיה היא אותה בעיה: אם החברה מפסידה גולמית איך היא מתכוונת להרוויח?
בשנה כולה הפסידה קוויק תפעולית 38.2 מיליון שקל, עלייה של 3.5% ביחס להפסד תפעולי של 36.9 מיליון שקל ב-2020. ההפסד הנקי של קוויק עמד ב-2021 על 38.3 מיליון שקל, עליה של 2.6% ביחס להפסד של 37.3 מיליון שקל ב-2020.
קוויק שרפה 36.94 מיליון שקל בשנת 2021, אבל לחברה עדיין יש יתרת מזומנים כוללת של 70 מיליון שקל והון חוזר של 66 מיליון שקל - פשוט כי היא גייסה 88 מיליון של בהנפקה מאותן קרנות של המורים והגננות המסכנים ששילמו את המחיר.
בעלי המניות העיקריים של קוויק הם החברה המרכזית למשקאות, סופר פארם וקבוצת יוניון.
אבירם גנות, מנכ״ל קוויק אמר בעקבות הדוחות: ״בשלוש השנים מאז השקנו את המותג קוויק, הפכה החברה לקמעונאי האונליין השלישי בגודלו בישראל. אנחנו מסכמים את שנתנו הראשונה כחברה ציבורית עם גידול ניכר בהכנסות ועם תכניות משמעותיות להמשיך ולפתח את החברה קדימה. שביעות הרצון הגבוהה ומעגל הלקוחות שהולך ומתרחב הם האינדיקציה הטובה ביותר לכך שאנחנו בדרך הנכונה.
- 1.לא נמאס לכם לכתוב על קוויק כתבות שליליות? (ל"ת)מנחמית 31/03/2022 12:12הגב לתגובה זו

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״
״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה
תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת
עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי
הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%
נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח
פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.
ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה
לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים .
המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה
- כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות.
"הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.
אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה
"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".
- עמיר שיווק: ההכנסות ירדו ב-3%; הרווח הנקי זינק ל-13.5 מיליון שקל
- עמיר שיווק: הרווח הנקי זינק כמעט פי 7 ל-10.6 מיליון שקל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?
"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".
אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"
אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"
ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים,
עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות.
על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.
בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69% הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.
היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?
- ג'ין טכנולוגיות: הקצאה פרטית בדיסקאונט של 31% בתמורה לכ-23 מיליון שקל
- ג'ין טכנולוגיות יוצאת לדרום אמריקה: הסכם הפצה עם שותף מקומי בברזיל
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".
אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?