ראיון

"תורפז תהיה מעשר החברות הגדולות בעולם לתמציות טעם וריח וחומרי גלם"

"רכישת לורי תיתן גישה ללקוחות מהטריפל A של רוסיה, בולגריה, רומניה וצ'כיה ועוד", אומרת המנכ"לית קרן חזון על העסקה בגובה 3 מ' יורו.  "עושים הכל בשביל לרכוש כמה שיותר חברות", גילתה. והאם השריפה במפעל בבית קמה תשפיע על התוצאות?
סתיו קורן | (10)

חברת תורפז 0%  נחתה בבורסה בת"א רק לפני שבעה חודשים, ומאז שוויה הספיק להמריא פי שלוש ל-2.6 מיליארד שקל. כעת, החברה שוב מדווחת על רכישה - למעשה, מדובר ברכישה הרביעית של החברה בתקופה של שלושה חודשים בלבד. הפעם רכשה בתמורה ל-3.14 מיליון אירו את חברת לורי (LORI) מלטביה, שפועלת בתחום פיתוח ושיווק תמציות בושם.

"לורי היא חברה שפועלת בעיקר במזרח ומרכז אירופה - מדובר בשווקים מתעוררים וצומחים, הרכישה תיתן לנו גישה ללקוחות מהטריפל A של רוסיה, בולגריה, רומניה וצ'כיה ועוד שווקים שבהם אנחנו רוצים להתחזק" אומרת לנו קרן חזון, מנכ"לית תורפז.

קרן חזון, מנכ"לית תורפז

תורפז היא חברה וותיקה, שעברה גלגולים רבים ועוסקת בפיתוח תמציות טעם וריח טבעיות וסינתטיות לתעשיית הקוסמטיקה, הטואלטיקה והטיפוח האישי, וכן לתעשיית המזון והמשקאות. החברה הוקמה בתחילת שנות ה-70 ונמכרה בשנת 2011 תמורת 2.5 מיליון דולר, לקרן חזון, כימאית במקצועה, המכהנת כמנכ"לית הנוכחית ובעלת השליטה המרכזית (45.1%) בחברה, ולעוד שני שותפים נוספים, אילן ויטה ועו"ד לשם.

במקביל לרכישה, חזון מינכלה את חברת ארמור, שכשלה והייתה בתהליך פשיטת רגל. ב-2013 חזון הצליחה למכור אותה לחברת IFF האמריקאית בתמורה ל-100 מיליון דולר. מספר שנים לאחר מכן, 51% ממניות תורפז נמכרו לחברת פרוטרום שנסחרה בעבר בבורסה המקומית, ובהמשך חברת IFF רכשה גם אותה. אולם תורפז לא עברה לחזקת IFF, חזון ושותפיה העדיפו לצאת לעצמאות ורכשו מפרוטרום בחזרה את מניות החברה. 

כמה עוד רכישות אתם מייעדים ל-2022?

"אנחנו עושים כל שביכולתנו כל שנה בשביל לרכוש כמה שיותר חברות, זה גם תלוי במיקום ובגדול שלהן - לבצע רכישה זה תהליך מורכב, זה לא שלוחצים על כפתור ו'פוף' זה קורה. זה ברמה של תהליך.

"לכן אנחנו לא יודעים להגיד, מה שאני כן יודעת להגיד זה שאנחנו עובדים על זה, אנחנו נמצאים במגעים עם כמות ענקית של חברות - גם בחו"ל וגם בארץ, בתחומים שהם או משלימים את הפעילות שלנו, או נושקים לפעילות או חברות בתחום שלנו שיסייעו לנו בהשבחה, בכך שיביאו איתן טכנולוגיות חדשות, חשיפה לשווקים חדשים או חשיפה ללקוחות חדשים. אנחנו לא נרכוש חברת הנעלה או ביגוד למשל, אנחנו ממוקדי מטרה, ומתעסקים אך ורק בתחומים שיסייעו לליבת הפעילות שלנו לצמוח".

קיראו עוד ב"שוק ההון"

פרטי איך הרכישות שכבר ביצעתם תסייענה בהצמחת החברה.

"רכישת פיט הבלגית למשל, אפשרה לנו להיכנס לתחום של טעמי Savory במערב אירופה. ובעצם ככל שאנחנו מתרחבים אנחנו יכולים להעניק ללקוחות שלנו שירותים של 'One stop shop' זה כבר הופך אותנו להרבה יותר חזקים. מעבר לזה הרכישות נותנות לנו את האפשרות למכור ללקוחות שלא קונים תמציות מתוקות, ככה אנחנו יכולים להציע את השירות גם בבלגיה. בנוסף, רכשנו את פלפל ותבליני הגליל שעושים תערובות מלוחות. כל רכישה משלימה את החברות האחרות, זה מה שיפה ברכישות שלנו. ועכשיו עם רכישת לורי, אנחנו נפתחים לשוק הלטבי".

בצד אסטרטגיה של רכישות, מה מנועי הצמיחה האורגניים שלכם?

"נתחיל בזה שתהיה צמיחה אורגנית ברבעונים הבאים. אנו מגדילים את סל הלקוחות הקיימים שלנו, אם זה דרך לקוחות שנוספו לנו באמצעות החברות שרכשנו, או אם למשל יש לקוח שבעבר מכרנו לו רק מוצרים מתוקים, ועכשיו באמצעות רכישה של חברה, אנחנו יכולים להגדיל את המכירות בכך שנמכור לו גם מוצרים מלוחים שהחברה הנרכשת מספקת, וככה אנחנו מרחיבים את הסל כל הזמן".

שווי השוק שילש את עצמו בשבעת החודשים שהיא נסחרת בת"א, מה דעתך על זה?

"אני עוסקת בעסק, לא במחיר המניה. אני משאירה לשוק לעשות את מה שהוא מאמין בו. אני מאוד מקפידה בלהתרכז בפיתוח העסק,  ולא בלהציץ במחיר המניה כל שעה. השוק מאמין בנו כי אנחנו חברה אמיתית, יש לנו 11 אתרי ייצור בעולם - אנחנו מייצרים ומוכרים מוצרים קיימים ולא סיפורי אגדות ולכן השוק מאמין בנו".

לפני שבועיים הודעתם על שריפה במפעל בבית קמה, מה קרה שם?

"אין לנו מושג, גם לא לחוקרי האש שהיו שם או לחוקים מטעם הביטוח. אף אחד לא יודע ולא מבין למה פרצה השריפה, שאלו אותי לגבי הצתה אבל אני אגיד דבר כזה - בדרך כלל לפני שנוקטים בצעד כמו הצתה מבקשים דמי חסות, או דמי כופר, אף אחד לא פנה אלינו בנושא אז אני מניחה שלא מדובר בהצתה מכוונת".

האם השריפה במפעל צפויה להשפיע על התוצאות הכספיות?

"לגבי 2021 תהיה השפעה מינורית, ולגבי 2022 אני עדיין לא יודעת, ולכן גם לא פרסמנו משהו בנושא. אנחנו כרגע עוד אוספים את הנתונים".

איך התמודדתם עם האירוע?

"בעמל רב. הבאנו חומרי גלם ממקומות שונים בעולם, ובנינו תכנית עבודה עם קבלני משנה וכל הזמן התרכזנו בעשייה מטורפת, כי אנחנו מתכוונים להקים בחזרה את האופרציה במפעל. אני אוסיף ואומר כי המזל הגדול של החברה הוא שיש לה עוד שני אתרי ייצור: אחד בעפולה, ואחד בעמק המעיינות - העברנו חלק מהייצור למפעלים האחרים כדי למנוע פגיעה בלקוחות. ולשמחתנו אף עובד לא נפגע מהשריפה".

המפעל מושבת נכון לעכשיו?

"הוא עובד חלקית, הסבנו את אחד המבנים מאחסנה לייצור, וכרגע מתחילים לייצור בו - אנחנו מרוממים שוב את המפעל בצורה המהירה והבטוחה ביותר שאנחנו יכולים, גם כדי למנוע פגיעה בלקוחות, בהכנסות ובעובדים". 

במשפט - איפה את רואה את החברה בשנים הקרובות?

תגובות לכתבה(10):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 8.
    כל הכבוד, קרן, תמשיכי לעבוד ולפעול כמו שאת יודעת. בהצלח (ל"ת)
    [email protected] 17/01/2022 14:41
    הגב לתגובה זו
  • 7.
    לקרן המון בהצלחה!! מאמינים בך - בשבילך השמיים הם הגבול (ל"ת)
    ג.ט. 21/12/2021 14:48
    הגב לתגובה זו
  • 6.
    הזהרו!!! ראו מה קרה. לiff מכל הרכישות של פרטרום ל 14/12/2021 08:15
    הגב לתגובה זו
    הזהרו!!! ראו מה קרה. לiff מכל הרכישות של פרטרום לצמיחה לא אורגנית יש מחיר ראו טבע!!!
  • 5.
    גד 13/12/2021 13:24
    הגב לתגובה זו
    שאיפות מכובדות יש לגב. אבל במציאות ספק ענק אם יש סיכוי למימוש חלקי..
  • 4.
    בהצלחה רבה!! (ל"ת)
    אנונימי 13/12/2021 13:04
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 13/12/2021 11:13
    הגב לתגובה זו
    עם שמות כארי רוזנטל ובוחש בקלחת אורי יהודאי ששילמו שוחד במזרח אירופה לקידום המכירות והונו את IFF במהלך המכירה, איני צופה עתיד ורוד לחברה זו.
  • 2.
    מר ביג 13/12/2021 09:45
    הגב לתגובה זו
    כל העסקאות שלהם זה חברות של מיליון וחצי דולר מאיפה היהיורות הזאת?
  • 1.
    אחת הבועות הגדולות בשוק (ל"ת)
    שמואל 13/12/2021 09:13
    הגב לתגובה זו
  • אנונימי 13/12/2021 11:14
    הגב לתגובה זו
    עם 2 הנוכלים בוחשים ברקע, אין להם עתיד.
  • פועל יתור אנטול 29/12/2021 13:29
    יעשו בתורפז כמו שעשו בפרוטרום, ינפחו בכל האמצעים, כשרים או לא וימכרו לכל המרבה במחיר.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?