חנן פרידמן
צילום: אורן דאי

לאומי צוחק כל הדרך אל הבנק; תשואה להון של 17.9%

הרווח ברבעון השני עמד על כ-1.7 מיליארד ש' מול כ-700 מ' בזה המקביל אשתקד. אחרי ההפרשות להפסדים לפני שנה, עתה הכיר הבנק חזרה בהכנסות של 158 מ'. ההכנסות מריבית נטו צמחו ב-31% והאשראי לציבור עלה ב-20 מיליארד ש' במחצית השנה
איתי פת-יה | (8)

הבנקים צוחקים כל הדרך אל הבנק. דוחות לאומי -2.52%  מעידים שהקורונה היתה מכה קלה בכנף. היא פגעה בבנקים במשך כמה רבעונים. ממש לא פגיעה קשה, הם המשיכו להרוויח וכעת הם בעצם מרוויחים בקצב כמעט כפול. 

הבנק מרוויח כ-1.7 מיליארד שקל (תשואה להון של 17.9%), הרבה מעל הרווח המייצג שמסתכם בכ-900 מיליון שקל פחות או יותר. זאת גם ההפרשה הנמוכה, גם הגידול בפעילות הבסיסית - מימון וגם גידול בפעילות בכלל לרבות בשוק ההון המשגשג.

הבוסט הגדול של התוצאות מגיע בזכות ההייטק הישראלי. לאומי מחזיק בחברות טכנולוגיה והשקעות ריאליות בכלל (דרך לאומי פרטנרס). ברבעון האחרון הרוויח לאומי בזכות הנפקת איירון סורס בוול סטריט ושערוך ההשקעה כלפי מעלה וגם בזכות הנפקת ריטיילורס -2.6% . הרווח מעסקאות אלו מסתכם ב-380 מיליון שקל. גם בנטרולי מדובר על תשואה להון פנומנלית של כ-14%.

מול הפרשות שעיקרן קבוצתיות להפרשי אשראי ברבעון המקביל אשתקד, עם פרוץ הקורונה, שהיקף היה אז 875 מיליון שקל, שנה לאחר מכן בלאומי כבר הכירו בחזרה בחלק מההפרשה כהכנסה - בסך 158 מיליון שקל. ההפרשה ההיא בצד הקפאת החזרי הלוואות גרמו לכך שבזמנו הרווח עמד על כ-700 מיליון שקל בלבד והתשואה להון על 7.7%.

עם פתיחת ברז ההלוואות מחדש וסיום תקופת ההקפאה ללווים, ההכנסות מריבית נטו צמחו בשנה החולפת ב-31% לסך של כ-2.8 מיליארד שקל בתקופת הדוח. האשראי לציבור נטו עלה מ-295 מיליארד שקל בסוף 2020 לכ-315 מיליארד שקל בסוף הרבעון.

הפופולריות שצבר המסחר העצמאי בניירות ערך בשנת הקורונה, שבא לידי ביטוי גם בדוחות הבורסה, הביא לעלייה של 8.5% בהכנסות של לאומי מתחום זה. אלה הסתכמו בתקופה ב-192 מיליון שקל מול 177 מיליון שקל שנה קודם לכן. לעומת הרבעון הראשון של 2021 דווקא הכנסות אלה קטנו, שכן אז מדובר היה ב-219 מיליון שקל - כלומר קיטון של 14%.

תגובות לכתבה(8):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    שוקה 12/08/2021 18:57
    הגב לתגובה זו
    חבורת חזירים שפיהם נוטף שומן
  • 5.
    רק מזומן 12/08/2021 16:06
    הגב לתגובה זו
    הבנק עושה רווחים המפקידים מפסידים כסף זהב אורניום.לא להחזיק כלום בבנק נציג רשויות החאמ(מס).
  • 4.
    תשואה מדאיגה (ל"ת)
    אני 12/08/2021 15:07
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אנונימי 12/08/2021 14:33
    הגב לתגובה זו
    גאה להיות גמלאי לאומי בו עבדתי 45 שנים.כל היתר.....תקנאו.
  • 2.
    עדי 12/08/2021 14:23
    הגב לתגובה זו
    פערי ריבית . ריבית זכות אפסית וריבית חובה גבוה פי מאות מריבית הזכות של לקוחות הבנק המפקידים בבנק את כספם בנק ישראל ובראשם הנגיד חייב להתערב. למעשה יש כאן קרטל של שני בנקים לאומי והפועלים. מריבית האזרחים (בסביבות 60% מחזיקים חשבון בשני הבנקים)
  • 1.
    כמה קטנוניות? ואם העובדים משחק בקאקה! (ל"ת)
    עושה צדק 12/08/2021 12:28
    הגב לתגובה זו
  • העובדים בטלנים 12/08/2021 16:07
    הגב לתגובה זו
    נפוטיזם וחוזר תודעת שרות מעט סניפים.למשוך כסף מהחמדנים האלו
  • עדי 12/08/2021 14:32
    הגב לתגובה זו
    ריבית זכות אפסית מול ריבית החובה הגבוהה עשרות מונים מריבית הזכות. פשוט שוד הלקוחות.
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.53%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עופר ינאי נופר אנרגיה
צילום: ראובן קופצ'ינסקי

המוסדיים אמרו "עד כאן": חבילת השכר של עמי לנדאו לא אושרה

בעלי המניות של נופר אנרג'י דחו את הצעת הדירקטוריון לאשר חבילת שכר למנכ"ל המיועד עמי לנדאו, הכוללת שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה, בונוסים ומניות חסומות בשווי של כ-12 מיליון שקל בשנה

תמיר חכמוף |

נופר אנרג'י נופר אנרג'י -2.65%   מדווחת כי הצעת הדירקטוריון לאשר את תנאי העסקתו של המנכ"ל המיועד עמי לנדאו, לא עברה באסיפה המיוחדת של בעלי המניות שהתקיימה היום.

לתזכורת על חבילת השכר המוצעת - 30 אלף שקל ביום - האם השכר של עמי לנדאו מוצדק ולמה המוסדיים צריכים להגיד לעופר ינאי - עד כאן!

לפי הדוח המיידי, כ-63% מבעלי המניות שהצביעו תמכו בהצעה, אך בקרב בעלי המניות שאינם בעלי עניין אישי (קרי בנטרול עופר ינאי) נרשם רוב למתנגדים, עם 52.1% לעומת 47.9% בעד. מאחר שנדרש רוב מבין בעלי המניות ללא עניין אישי, ההצעה נדחתה.

הצעת השכר כללה שכר חודשי של כ-208 אלף שקל, מענק חתימה של 2 מיליון שקל, בונוס שנתי של עד שבע משכורות והקצאת מניות חסומות בשווי של כ-10.5 מיליון שקל, חבילה שמוערכת בכ-12 מיליון שקל בשנה, או כ-30 אלף שקל לכל יום עבודה. מדובר בתגמול חריג בהיקפו גם ביחס לחברות רווחיות ומבוססות בהרבה. מעבר להיקף החריג, הביקורת התמקדו גם בכך שחלק ניכר מהתגמול אינו מותנה כלל בעמידה ביעדים כמותיים מדידים, לא פיננסיים, לא תפעוליים ולא אסטרטגיים, בניגוד למקובל בחברות ציבוריות, ובמיוחד בתקופה של חוסר ודאות ניהולית.

על פי טבלת ההצבעות שצורפה לדוח, בין התומכים נמנו הפניקס (קסם), איביאי ומנורה, בעוד שמגדל, מיטב, ילין לפידות, מור ואיילון היו מבין אלו הצביעו נגד, והכריעו את הכף.