רבל: למרות הקורונה, רווח של 4.5 מיליון אירו

החברה שמייצרת חלקים לתעשיית הרכב ממשיכה לסבול מהאטה בפעילות מפעלי הייצור, אבל רואה את האור בקצה המנהרה ומעריכה שבחודשים הקרובים קצב המכירות ילך ויגבר עד לחזרה לשגרה במהלך 2021
איתן גרסטנפלד |

חברת רבל -0.26%  מדווחת על ירידה של 12% בהכנסות, לצד נפילה של 51% ברווח הנקי ברבעון השלישי של 2020. עם זאת, בחברה מביעים אופטימיות מהחזרה ההדרגתית לשגרה של יצרני הרכב וצופים, כי בחודשים הקרובים קצב המכירות ילך ויגבר, עד לחזרה לעבודה בהיקפים מלאים במהלך שנת 2021.

הכנסות החברה העוסקת בפיתוח וייצור מערכות אוורור ומכלולים מפלסטיק לתעשיית הרכב, הסתכמו בכ-61.8 מיליון אירו, ירידה של כ-12% בהשוואה לכ-70.5 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. 

בשורה התחתונה, מדווחת החברה על רווח נקי של כ-4.5 מיליון אירו, נפילה של כ-51% לעומת רווח נקי של כ-9.2 מיליון אירו ברבעון המקביל אשתקד. 

ה-EBITDA, הסתכם בכ-11.8 מיליון אירו (כ-19% מההכנסות), ירידה של כ-27% בהשוואה לכ-16.1 מיליון אירו (כ-22.8% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

שחיקה ברווחיות הגולמית והתפעולית

הרווח הגולמי ברבעון השלישי עמד על כ-15.7 מיליון אירו (כ-25.4% מההכנסות), ירידה של כ-18% בהשוואה לכ-19.1 מיליון אירו (כ-27.1% מההכנסות) ברבעון המקביל אשתקד.

הרווח התפעולי, ירד בכ-41% ועמד על כ-6.4 מיליון אירו (10.4% מההכנסות) לעומת כ-10.9 מיליון אירו (15.4% מההכנסות) בתקופה המקבילה אשתקד.

השפעות הקורונה

על פי הערכות החברה, הסרה הדרגתית של המגבלות ברחבי העולם, שהוטלו למניעת התפשטות מגיפת הקורונה, צמצמו בהדרגה את ההשלכות הכלכליות של המשבר הכלכלי העולמי ואפשרו ליצרני כלי הרכב לחזור בהדרגה לפעילות. כמו כן, על פי התחזיות, ככל שמגמה זו תימשך, יצרניות כלי הרכב יחזרו לפעילות מלאה במהלך שנת 2021. בנסיבות אלו החברה מעריכה כי בחודשים הקרובים קצב מכירות חברות הקבוצה ילך ויגבר עד לחזרה לעבודה בהיקפים מלאים, במקביל ליצרני כלי הרכב, במהלך שנת 2021.

שמוליק וולודינגר, יו"ר רבל: "שוק הרכב בעולם מתייצב ולהערכת החברה בחודשים הקרובים תמשיך מגמת הגידול במכירות. תוצאות הרבעון השלישי מעידות על גידול נוסף ועקבי בביקושים למוצרינו מאז פרוץ משבר הקורונה, כמו כן, בשוק בסין, בה לרבל פעילת משמעותית, היקפי המכירות היו גבוהים מהתקופה המקבילה אשתקד.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳