הושלמה עסקת סלקום – גולן טלקום

חברת סלקום השלימה את רכישתה של גולן טלקום מידי חברת אלקטרה צריכה והופכת כעת להיות החברה הגדולה בישראל בתחום הסלולר; חברת אלקטרה צריכה תרשום רווח הון ברבעון של 230 מיליון שקל
 
צחי אפרתי | (1)

לאחר האישור שניתן לעסקה לרכישת גולן טלקום על ידי משרד התקשורת, השלימה חברת סלקום 0.24% את רכישתה של גולן טלקום מידי חברת אלקטרה צריכה 0.5% . חברת סלקום הופכת כעת להיות החברה הגדולה בישראל בתחום הסלולר. חברת אלקטרה צריכה תרשום רווח הון ברבעון השלישי של 230 מיליון שקל בגין העסקה.

חברת אלקטרה צריכה מעדכנת על השלמתה של העסקה למכירת גולן טלקום לחברת סלקום, וזאת בתמורה שנקבעה על כ-648 מיליון שקל. בהתאם לשיעור אחזקתה בגולן (90.01%) ובניכוי אופציות לעובדים בגולן, חלקה של אלקטרה צריכה בתמורה עומד על כ-574 מיליון שקל והיא צפויה לרשום ברבעון השלישי לשנת 2020 רווח הון לפני מס בגין השלמת העסקה בסך של כ-220-230 מיליון שקל.  בסך הכל, מאז רכישת גולן טלקום באפריל 2017, רשמה אלקטרה מוצרי צריכה רווחים מצטברים – כולל חלקה ברווחי גולן ורווח ההון האמור - בהיקף של כחצי מיליארד שקל בגין  גולן טלקום.

 

למעשה, סך ההון המושקע של אלקטרה מוצרי צריכה בגולן טלקום הסתכם בכ-60 מיליון שקל, כשלצד סכום זה שולמו בעת הרכישות כ-140 מיליון שקל שנלקחו כהלוואה בנקאית (שכבר נפרעה), וכ-130 מיליון שקל שנלקחו כהלוואה מסלקום, ושגולן עצמה פורעת אותה עתה מול סלקום, שרוכשת את החברה.

 

בסך הכל, רווח ההון יחד עם הרווחים הנצברים האמורים, מבטאים תשואה של למעלה מפי 9 (למעלה מ-800%) לאלקטרה מוצרי צריכה בתקופה של פחות מ-3 וחצי שנים על השקעתה בגולן, וכן תשואת IRR של כ-90%.

לאחר המיזוג תהיה סלקום קבוצת התקשורת הגדולה בישראל בתחום הסלולר, לפי הדוחות הכספיים לשנת 2019, עומדות הכנסות סלקום וגולן טלקום על כ-4.2 מיליארד שקלים. זאת לעומת הוט - 3.8 מיליארד שקלים ופרטנר - 3.2 מיליארד שקלים.

בסלקום מציינים כי גולן טלקום תמשיך להתנהל כגורם עצמאי ותחרותי ולא יחולו שינויים בחבילות ובמחירי החבילות של לקוחותיה. בנוסף, בזמן הקרוב צפויה החברה להתחיל לשווק גם חבילות דור 5. סמנכ״ל הכספים של גולן טלקום, שי אמסלם, ישמש כמ״מ מנכ״ל החברה.

מנכ״ל סלקום, אבי גבאי: "אני שמח על הצטרפותה היום של גולן טלקום לקבוצת סלקום.  גולן היא חברה מצוינת ותמשיך להתנהל עצמאית. לקוחות החברה ימשיכו להינות מחבילות סלולר במחירים אטרקטיביים ולא יחולו שינויים בחבילות של לקוחות גולן. השלמת רכישה זו תאפשר לנו להאיץ סינרגיות בין החברות לטובת הלקוחות ובעלי המניות, להרחיב ולהאיץ את ההשקעות ברשת האינטרנט בכל הארץ ובפריפריה בפרט, תוך מתן קדימות לפריפריה גם בפריסת רשת דור 5".  

קיראו עוד ב"שוק ההון"

צביקה שווימר, מנכ"ל אלקטרה צריכה: "אנו שמחים לעדכן היום על השלמת העסקה למכירת גולן טלקום.  מאז רכישתה על ידינו ועד מכירתה עתה, שמרה גולן טלקום על רווחיות גבוהה ועל יציבות במספר המנויים שלה, ושימרה את מעמדה בשוק הסלולר הישראלי, גם על רקע התחרות הקשה, הרגולציה המחמירה ולמרות משבר הקורונה. מאז רכישת גולן, פעלה הנהלת אלקטרה מוצרי צריכה, לצד מנכ"ל גולן, גיל שרון, להשבחת החברה ולחיזוק מיצובה מול הלקוחות. עתה, לאור השינויים בשוק התקשורת ולאור העובדה שנוצרו הזדמנויות עסקיות שונות התואמות את האסטרטגיה של אלקטרה מוצרי צריכה, הגיעה העת לממש את אחזקותינו בגולן.

"מאז רכישת גולן, רשמה אלקטרה מוצרי צריכה רווחים מצטברים בהיקף של למעלה מחצי מיליארד שקל, והתמורה בעסקה משקפת לחברה תשואה למעלה מפי 9 (תשואה גבוהה מ-800%) על ההון שהשקיעה ברכישת החברה.  במקביל, העסקה מגדילה כמובן גם את נזילותה ואת הונה העצמי של אלקטרה מוצרי צריכה ומחזקת את איתנותה הפיננסית.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    ה"רפורמה" של כחלון - תרגילי מרמה על חשבון הציבור! (ל"ת)
    קדם 26/08/2020 18:20
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳

עודד טהורי
צילום: אפשרת קופר
ראיון

ג'ין טכנולוגיות: "זה ה'מאני-טיים' של ה-AI" - הנפקה בנאסד"ק? "על השולחן"

אחרי ההסכם עם חברת החשמל ב-2.3 מיליון שקל, מנכ"ל ג'ין טכנולוגיות עודד טהורי מדבר על צבר ההזמנות שהכפיל את עצמו, המגעים עם משרדי ממשלה נוספים, הפיילוט עם קבוצת אדאני בהודו והאפשרות להנפקה מעבר לים, האם יצטרכו לגייס הון בשביל הצמיחה? "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה - זה מספיק לנו לפחות לשנתיים"

מנדי הניג |

ג'ין טכנולוגיות (Jeen.ai), חברת הבינה המלאכותית שהוקמה מתוך חטיבת הדאטה של וואן טכנולוגיות והונפקה בבורסה במאי האחרון, מדווחת הבוקר על עסקה משמעותית עם חברת החשמל. במסגרת ההסכם, ג'ין תספק לחברת החשמל פתרונות AI בהיקף של כ-2.3 מיליון שקל לתקופה של שנתיים, עם אופציה להארכה בשנתיים נוספות. 

על פניו, הסכום לא גדול במיוחד - כ-1.1 מיליון שקל לשנה אבל העובדה שמדובר בחברת החשמל, אחד הגופים הציבוריים המרכזיים במשק, זה מה שנותן לעסקה משמעות הרבה יותר גדולה. מעבר להכנסות הישירות, ההתקשרות יכולה להיות  שער לכניסה לעוד ארגונים ממשלתיים ולתקציבים נרחבים בהרבה בהמשך.

 בשיחה עם מנכ"ל החברה, עודד טהורי, ניסינו להבין איך העסקה משתלבת באסטרטגיה של ג'ין טכנולוגיות 10.69%   הצעירה, הזכרנו לו את החזון שנתן לנו בתחילת הדרך כשאמר - "החזון שלנו הוא להיות חברה גלובלית גדולה ומשמעותית ב-GenAI" וניסנו להבין מה המצב של צבר ההזמנות, והאם יש לחברה מספיק משאבים להמשך הצמיחה - "יש לנו 40 מיליון שקל בקופה וזה יספיק לנו לפחות לשנתיים", הוא מרגיע. לגבי ההסכם החדש מוסיף טהורי: "אמנם זה POC, אבל התקציב יכול להיות ממומש גם בתוך שנה, כך שיש פוטנציאל להרחבה". לצד הפעילות מול חברת החשמל, לג'ין כבר יש דריסת רגל אצל לקוחות אסטרטגיים כמו מכבי שירותי בריאות והתעשייה האווירית, אבל העיניים מסתכלות גם החוצה - לשווקים הבינלאומיים, שם התחילה החברה פיילוט וחתמה בתחילת השנה על הסכם הפצה עם קבוצת אדאני ההודית, והפוטנציאל, לדבריו, גדול מאוד.

היום אתם מדווחים על חוזה עם חברת החשמל, מבחינת ההיקף זה נראה חוזה לא מאוד גדול שנתיים, 2.3 מיליון שקל יש כאן בסיס יותר רחב מזה?

"נכון, מדובר בשלב א' של ההתקשרות. זו התחלת הדרך ולא סוף התהליך. זה שלב ראשון בהטמעת המערכת, לא פריסה מלאה לכלל החברה. המשמעות היא שההיקף יכול לגדול מאוד בהמשך".

אז בעצם מה זה כולל? זה סוג של POC או כבר הטמעה מלאה?