רשות המיסים: מחזיקי המניות בפרוטרום יהיו פטורים ממס באופן חלקי

החלטת רשות המיסים אומרת כי בעלי המניות לא ישלמו מס על החלפת המניות אך יחוייבו במס על התמורה במזומן
גיא עיני | (2)

מחר תצא ממחזור המסחר בבורסה אחת מהחברות הנסחרות ביותר, פרוטרום. החברה שעוסקת בפתרונות טעמים הודיעה על מיזוג עם חברת IFF האמריקאית לפני מספר חודשים ובהתאם על מחיקה מהמסחר בבורסה.

בהתאם לתנאי עסקת המיזוג, בעלי מניות פרוטרום יקבלו בתמורה לכל מניית פרוטרום 71.19 דולר במזומן ו-0.249 מניות של IFF, אשר משקף נכון להיום שווי כולל של כ-105.9 דולר למניה, או  385 שקל למניית פרוטרום (לכתבה המלאה).

מהלך זה של החלפת מניות מעלה את השאלה האם על בעלי המניות לשלם מס או שמא הם פתורים מכיוון שלא נעשתה כאן מכירה ברווח אלא החלפה של מניות של חברה אחת באלו של חברה אחרת.

פרוטרום פרסמה היום את החלטת רשות המיסים על אופן המיסוי של בעלי המניות. החלטת המיסוי קובעת כי בעלי מניות שאינם בעלי שליטה בחברה, החלפת המניות לא תחשב כמכירה לפקודת מס הכנסה במועד החלפת המניות, אלא במועד מכירת המניות המוקצות בפועל, ויחולו על החלפת המניות ההוראות והתנאים הקבועים בהחלטת המיסוי בדבר החלפת המניות. כלומר, בעלי מנית יהיו פתורים ממס על קבלת המניות של IFF.

אולם חלקה השני של העסקה שכוללת מענק של 71.19 דולר לכל מניה יהיה מחויב במס. "ביחס לתמורת המיזוג אשר עליה לא תחולנה הוראות החלטת מיסוי החלפת המניות, קובעת החלטת המיסוי בעניין ניכוי במקור בגין תמורת המיזוג, כי, תמורת המיזוג תועבר באמצעות מסלקת הבורסה לחברי הבורסה אשר יזכו את חשבונות לקוחותיהם, לאחר שינכו מס במקור כמתחייב בהתאם לתקנות מס הכנסה" נכתב בהודעת החברה.

מלבד נושא המיסוי, החברה הודיעה כי למרות שלא התקבל הרוב הנדרש באסיפה הכללית של בעלי המניות בנושא מתן מענק חד פעמי בסך 20 מיליון דולר, בחריגה ממידניות החברה, למנכ"ל החברה, אורי יהודאי, שקלו ובחנו את תוצאות האסיפה, הוחלט על ידי וועדת התגמול ודירקטוריון החברה לאשר את הבונוס החד פעמי מתוקף סמכותם.

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    פטור זה שונה מפתור (ל"ת)
    אנונימי 03/10/2018 18:00
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שנה שלמה יש כתבות על הורדת מס על הבורסה וכלום נאדה. (ל"ת)
    העיקר 03/10/2018 17:07
    הגב לתגובה זו
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳