חברת IFF רוכשת את פרוטרום בכ-6.4 מיליארד דולר

ענקית תמציות הטעם והריח האמריקאית תשלם 67% במזומן ו-33% במניות; שווי העסקה כ-11.6% מעל מחיר השוק של פרוטרום
נועם בראל | (7)

חברת IFF האמריקאית תרכוש את פרוטרום תמורת כ-6.4 מיליארד דולר, לפי שווי פעילות של כ-7.1 מיליארד דולר. החברה, אשר הינה השנייה בגודלה בענף תמציות הטעם והריח, תהפוך בעקבות הרכישה לגדולה בעולם ותעקוף את ג'יוודאן השוויצרית. 

החברה הממוזגת החדשה תירשם למסחר בבורסה בתל-אביב וכך תהפוך לחברה השנייה בגודלה בבורסה, וזאת כחודש לאחר שפרוטרום כבשה את המקום השביעי בבורסה של ת"א מבחינת שווי שוק. פרוטרום נסחרה לפי שווי של קצת יותר מ-20 מיליארד שקל, ובכך עקפה את אלביט מערכות ואת כיל. 

על פי הדיווח, IFF תשלם 67% במזומן ו-33% במניות, כאשר שווי העסקה כ-11.6% מעל מחיר השוק של פרוטרום, לפי מחיר של 386 שקל למניה, שנותן לחברה שווי של כ-6.4 מיליארד דולר, או כ-23 מיליארד שקל. 

ל-IFF, שהוקמה לפני 129 שנים, מעל ל-7,000 עובדים, וכ-3,000 לקוחות ביותר מ- 160 מדינות. מחזור המכירות של החברה עמד בשנת 2017  על כ-4.3 מיליארד דולר.

בכך, מייצרת פרוטרום ב-20 השנים האחרונות תשואה של קרוב לפי 100 למשקיעיה, יצירת הערך הגדולה אי פעם בבורסה הישראלית בהיקף של כ-6.3 מיליארד דולר. 

העלייה בשווי השוק של פרוטרום נעשתה באופן עקבי, הנתמך בתוצאות. חברת תמציות הטעמים שנוסדה ב-1933 כחברה שמטרתה להפיק תמציות טעם מקליפות הדרים, היא אחת החברות הצומחות בבורסה של תל אביב. בין השנים 2000 ל-2017 צמחו הכנסות החברה פי 17, מרמה של 81 מיליון דולר בשנת 2000, ל-1.362 מיליארד דולר ב-2017. פרוטרום הגדילה את שורת ההכנסות, וגם את השורה התחתונה. הרווח הנקי צמחל פי 37.5, מ-4 מיליון דולר בשנת 2000, ל-150 מיליון דולר ב-2017.

מה שהביא את פרוטרום לצמיחה מואצת היא אסטרטגיית מיזוגים ורכישות מוצלחות. משנת 2000 רכשה פרוטרום יותר מ-70 חברות, כאשר הרכישה הגדולה ביותר היתה של  אנזימוטק הישראלית. בניגוד לחברות שמבזבזות כסף רב על רכישות, שלא משתלמות בסופו של דבר.

האסטרטגיה של פרוטורום היא לרכוש מספר רב של חברות יחסית קטנות, בהיקפים כספיים לא מאוד משמעותיים עבורה. כך שחוסר עמידה בציפיות לא תהיה גורלית לעתידה. אנזימוטק היתה יוצאת דופן בעניין הזה, וניתן ליחס זאת לטכנולוגיה של חברה.

פרוטרום הציגה תוצאות שיא בשנת 2017, כאשר רשמה הכנסות של 1.4 מיליארד דולר, עלייה של כ-18.8% לעומת הכנסות של כ-1.1 מיליארד דולר אשתקד. הרווח הנקי הסתכם בכ-150 מיליון דולר, עלייה של כ-37% ביחס לרווח הנקי של כ-109 מיליון דולר אשתקד.

קיראו עוד ב"שוק ההון"

תגובות לכתבה(7):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 7.
    מעניין 08/05/2018 09:27
    הגב לתגובה זו
    חברות ישראליות הן חברות אמריקאיות ראה מוביליי אקזטים כעתפרוטרום החברות האמריקאיות רואות בישראליות כחברות אמריקאיות לכל דבר ראה חברות ישראליות רבות בנאסדק למעשה רובן הן ישראליות אמריקאיות השקעות רבות של אמריקאים
  • 6.
    מברוק לזאבה שהרימה את החברה לאן שהיא הגיעה היום (ל"ת)
    א 07/05/2018 15:51
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    דוד 07/05/2018 12:33
    הגב לתגובה זו
    הנהלה ישראלית שמזלזלת בחוקי מדינה באיכות הסביבה ודברים הסמוך למפעליה, מזהמת ומסריחה, תחת הנהלה אמריקאית לא יקרו דברים כאלו.
  • 4.
    סימפל 07/05/2018 11:47
    הגב לתגובה זו
    שאל אם אולי תהיה הטבע הבאה. בום, נמכרה. אבל צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה: מדובר בכבוד גדול לישראל, והישג גדול לאנשי פרוטרום להרים חברה כזו בתנאים של ישראל. מה שכן, חבל שלא הייתה להם מניה בארה"ב. הייתי קונה. יותר נוח לסחור בבורסה אמריקאית. הכל יותר מסודר ופשוט שם.
  • 3.
    בזן 07/05/2018 11:03
    הגב לתגובה זו
    יגמור את הקשר שלו עם ישראל.
  • 2.
    אלפא99 07/05/2018 10:46
    הגב לתגובה זו
    אף אחת אין לו חזון לעתיד המדינה, והאזרחים. וכולם לוקחים דוגמה מהמנהיגים, סליחה "מהפוליטיקאים" הקטנים.
  • 1.
    דרושה חקירת הרשות לנ 07/05/2018 09:37
    הגב לתגובה זו
    לחקור האם מנהלים, עובדי החברה או מקורבים להם סחרו במניות החברה
גיא בינשטוק עמיר שיווק
צילום: יחצ
ראיון

״אנחנו מחלקים כבר 20 שנה ברצף דיבידנד; נמצאים בכל מקרר בארץ״

״אנחנו מתעסקים בבסיס של החקלאות הישראלית - דשנים, חומרי הדברה, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים״ מנכ״ל עמיר שיווק, גיא בינשטוק, מדבר על התוצאות הרבעוניות, מספר מי החליף את הטורקים שהחרימו את ישראל ובעיקר מוכיח שחברה תעשייתית יכולה להיות רחוקה מלהיות משעממת

מנדי הניג |

עמיר שיווק היא מהחברות הוותיקות בבורסה המקומית, עם היסטוריה שמתחילה עוד בשנת 1942 והנפקה לציבור שבוצעה ב־2005. החברה מספקת תשומות חקלאיות לכל רוחב הסקטור מדשנים וחומרי הדברה ועד אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים - פרוסה עם 28 סניפים ברחבי הארץ ונוגעת כמעט בכל חקלאי. ברבעון השני עמיר שיווק הציגה הכנסות של כ־358 מיליון שקל, עלייה של 3.5% לעומת הרבעון המקביל, אבל הרווח הנקי שלה ירד ל־12.7 מיליון שקל לעומת 13.5 מיליון שקל אשתקד 2025. המניה של עמיר שיווק 0.93%   נסחרת בשווי שוק של כ־413 מיליון שקל ומציגה תשואת דיבידנד יציבה סביב 3%, בזכות מדיניות חלוקה רציפה שנמשכת כבר שני עשורים. מתחילת השנה המניה הוסיפה כ-18% וב-12 החודשים האחרונים טיפסה 32%, בסה״כ הגרף של הביצועים די תלול כלפי מעלה אחרי שעמיר שיווק הצליחה לצלוח פרק פחות נעים עם השקעה כושלת בקנאביס.

ביצועי המניה במבט על ה-5 שנים האחרונות - צניחה ואז נסיקה

לפני כמה שנים ניסתה עמיר שיווק לגעת בתחומים חדשים שנראו אז מבטיחים ובראשם הקנאביס הרפואי. החברה השקיעה בחברת BOL (Breath of Life), מתוך מחשבה על פוטנציאל שוק עצום ועל אפשרות לייצר מנוע צמיחה נוסף לצד הפעילות המסורתית. אלא שהמהלך התברר כהימור לא מוצלח: שוק הקנאביס הרפואי בישראל ובעולם לא המריא כפי שציפו, היו הרבה עיכובים רגולטוריים לצד תחרות הולכת וגוברת מה שהוביל את עמיר שיווק להפרשות כבדות שהסתכמו בעשרות מיליוני שקלים . 

המנכ"ל גיא בינשטוק לא מהסס להודות כי זה פרק פחות נעים בהיסטוריה של החברה - כזה שחתך משמעותית את השורה התחתונה והכביד על התוצאות הכספיות בשנים 2021-2022. אבל מדגיש שמאז, עמיר שיווק הרבה יותר זהירה בכל מה שקשור יותר להשקעות מחוץ לליבת הפעילות, והחברה מעדיפה להתמקד ברכישות סינרגיות ישירות לעסקי החקלאות - כמו חממות, מיכון חקלאי ותערובות. "הסיפור הזה מאחורינו", הוא מסכם והמספרים של השנתיים האחרונות באמת מחזקים את התחושה שהחברה הצליחה להחזיר את עצמה למסלול יציב.


אנחנו מדברים אחרי התוצאות הרבעוניות - לפני שנצלול למספרים, ספר קצת על מה שקורה בעמיר שיווק לאחרונה

"עמיר שיווק היא חברה ותיקה מאוד. נוסדה ב-1942 על ידי התאחדות האיכרים בישראל, וב-2005 הונפקה בבורסה. כך שאנחנו מציינים השנה 20 שנה כחברה ציבורית. אני חושב שהייחוד שלנו הוא בפעילות עצמה - שיווק והפצה של תשומות חקלאיות, תחום שקיים בכל מדינה בעולם. אנחנו מספקים הכל: חומרי הדברה, דשנים, אריזות, מוצרי השקיה ותערובות מזון לבעלי חיים. יש גם רכיב נדל"ן קטן - נכס בבני ברק ומרלו"ג בעמק חפר, אבל זו לא הליבה. הליבה היא תשומות חקלאיות".

מהי בעצם הליבה של הפעילות שלכם?

"אנחנו קוראים לזה הגנת הצומח והזנתו שזה בעצם דשנים והדברה, תחשוב על זה כמו אנטיביוטיקה וויטמינים בשביל הצמחים. אנחנו המפיצים הגדולים ביותר בארץ של חברות ענק כמו אדמה וכיל. הקשר שלנו הוא עם ממש עם החקלאי בשטח. במחצית האחרונה חווינו ירידה קלה, בעיקר בגלל מזג האוויר. החורף האחרון היה יבש וחם, מה שהפחית מחלות עלים וצמצם את הצורך בחומרי הדברה".

אז זה מעניין, לא הייתי מצפה מחברה כמוכם שיהיו לה אלמנטים של ׳עונתיות׳