סטטיסטיקה קרנות נאמנות חישוב
צילום: Istock

שבוע מטלטל בשווקים גרר פדיונות ענק של 1.8 מיליארד שקל בקרנות

קרנות האג"ח כללי עברו מראש טבלת המגייסות לראשות הקרנות המפוקפקות
גיא בן סימון | (1)

הטלטלה שנרשמה בשווקים בשבוע האחרון שלחה את מדדים בוול סטריט לתיקון חריף כשבסופו של השבוע החולף המדדים נפלו בכ-5%, וזאת בצל החשש בקרב המשקיעים כי קצב העלאת הריבית של הפד' יהיה גבוה מהצפוי, מה שגורר עלייה חדה בתשואות לפדיון בשוקי האג"ח ולמימוש בשוקי המניות תוך קפיצה במדד הפחד (VIX). בשוק המקומי, מדד ת"א 35 סגר את השבוע בירידה של 4.75% ומדד ת"א 90 צנח 5.56%.

בשבוע החולף, לראשונה מאז דצמבר 2016, הקרנות המסורתיות פדו בשבוע החולף 1.78 מיליארד שקל, כך לפי הערכת כלכלני מיטב דש. הקטגוריות בהן נרשמו הפדיונות הגבוהים ביותר הן אג"ח כללי עם 830 מיליון שקל, והקרנות המנייתיות, שרק בסיום החודש הקודם ניפצו את שיא הגיוסים בעשר השנים האחרונות, פדו סכום גדול של כ-635 מיליון שקל. תעשיית הקרנות כולה רשמה פדיונות של 1.69 מיליארד שקל, הנחלקים לפדיונות של 1.6 מיליארד שקל בקרנות מנהלות, כ-175 מיליון שקל בקרנות המחקות, ומנגד גיוס של 90 מיליון שקל בקרנות הכספיות.

קרנות האג"ח כללי, בדגש על קרנות מעורבות עם חשיפה מנייתית (כמו: 10/90 ו-20/80), שהיו בקבוצת הקרנות הגדולות במהלך השנה האחרונה, פדו השבוע לראשונה מאז יוני 2016, סכום ענק של 830 מיליון שקל, ובכך עברו מראש טבלת המגייסות לראשות הקרנות המפוקפקות של טבלת הקרנות הפודה ביותר מבין הקרנות המסורתיות.

אגרות החוב הקונצרניות סיכמו את השבוע במגמה שלילית עמוקה: מדדי התל-בונד 20,40,60 רשמו השבוע תשואה שלילית של עד 1%. בעקבות המגמה השלילית, קרנות אג"ח קונצרני, שהיו במומנטום חיובי מסוף חודש ספטמבר 2016, משנות מגמה ועוברות לפדיונות, הנאמדים בכ-210 מיליון שקל. 60 מיליון שקל מתוכם בקרנות המחקות.

אגרות החוב הממשלתיות אף הן במגמה שלילית חדה: מדד ממשלתי כללי רשם בשבוע החולף ירידה של 0.85%. למרות ירידות השערים, קרנות אג"ח מדינה נשארו קבוצת הקרנות המסורתיות היחידה שהצליחה לשמור על גיוס חיובי, אשר נאמד בכ-65 מיליון שקל.

מגמה מעורבת באפיק השקלי - הקרנות הכספיות גייסו השבוע סכום של כ-90 מיליון שקל על רקע החששות של המשקיעים מהירידות החדות בשווקים. לעומתן, הקרנות השקליות ממשיכות לפדות גם השבוע, סכום הנאמד בכ-120 מיליון שקל. זאת, למרות שהמשקיעים ברחו מן השווקים וחיפשו חוף מבטחים בקרנות אג"ח מדינה ובקרנות הכספיות.

קרנות אג"ח חו"ל רשמו פדיונות קלים של כ-51 מיליון שקל, כאשר כל הסכום נפדה מהקרנות המנוהלות.

תגובות לכתבה(1):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 1.
    פסגות בראש הנמכרים, חותם לכם (ל"ת)
    כל כלב בא יומו 11/02/2018 13:06
    הגב לתגובה זו
רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי. 

רמי לוי
צילום: תמר מצפי
ראש בראש

לקוחות של שופרסל עזבו לרמי לוי - ניתוח

רמי לוי עולה, שופרסל יורדת - במכירות וגם בבורסה; הנה הסיבה

מנדי הניג |
נושאים בכתבה רמי לוי שופרסל

חודשיים וחצי עברו מאז השיחה הקודמת שלנו עם רמי לוי. היא נסחרה אז ב-300 שקלים למניה, ונראה היה שהיא במחיר אטרקטיבי וציינו זאת. היום היא ב-339 שקל - תשואה של 13%. זה היה ראיון על האיש ועל החברה, לקראת חגיגות ה-70 של רמי לוי המייסד שהתחיל בקמעונאות, אבל מסתבר שיש לו הון גדול יותר דרך ההחזקה ברמי לוי נדל"ן שאוטוטו תונפק בבורסה (רמי לוי - מהמכולת בשוק מחנה יהודה לטייקון; כל התחנות בדרך ל-7 מיליארד שקל). 

נזכרנו בראיון הזה  בהמשך לדוחות הכספיים שפרסם רמי לוי לחברת הקמעונאות. זה אמור להיות יום חג נוסף לרמי לוי - הוא פרסם דוחות שהיו טובים והמניה עלתה ב-3.5%. היום גם שופרסל של האחים אמיר פרסמה תוצאות - הדוחות חלשים והמניה איבדה 7.5%. אצל שופרסל מאבדים נתח שוק, אצל רמי לוי גדלים בנתח השוק. 

לראיון הקודם (הקליקו וכנסו):



המכירות הקמעונאיות של רשת רמי לוי עלו מ‑1.73 מיליארד שקל ל‑1.81 מיליארד שקל, ובחישוב כולל עם פעילות גודפארם מ‑1.85 מיליארד שקל ל‑1.95 מיליארד שקל. לעומת זאת, שופרסל דיווחה על ירידה במכירות: מ‑4.07 מיליארד שקל ל‑3.69 מיליארד שקל. ירידה כ‑9.3%, בעוד רמי לוי צומחת ב‑5.4%. זה אומר שהסיבה היא לא רק ירידות במכירות בשוק כולו, אלא בעיקר צרכנים שחוזרים להשוות מחירים (אחרי שבמלחמה לא היה להם את הקשב לבדוק ולהשוות וכנראה לגלות ששופרסל יקרה לעומת רמי לוי. אלו חדשות רעות לשופרסל וכמובן טובות לרמי לוי.

השוק הבין שרמי לוי מנצח את שופרסל והמניה עלתה ב-3.5% בשעה ששופרסל ירדה ב-7.5%.  זה חריג מאוד ששתי חברות באותו השוק, המקום הראשון והשני בשוק מתנהגות שונה, זה מעיד על DNA שונה מאוד בעסקים, אלו לא חברות דומות, למרות שהן פועלות באותו השוק. השוני נובע מהאסטרטגיה. רמי לוי - דיסקאונט-דיסקאונט-דיסקאונט. שופרסל פחות מתייחסת למחיר ויותר לכוח, פריסה, עומק של מוצרים. כנראה שיוקר המחייה שהולך ועולה גורם לצרכני שופרסל לעזוב לרמי לוי.