לא רק אפל על הכוונת: "רשויות המס בודקות חברות 'דלאוור' שפועלות בישראל"

עו"ד בר צבי: "יש מספר הליכים משפטיים שמתקיימים ממש ברגעים אלה. רשויות המס בודקות האם חברות הייטק הקשורות לתאגידים בינ"ל באמת משלמות בישראל את המס הראוי"
יעל גרונטמן | (2)

טים קוק, מנכ"ל אפל עלה השבוע לגבעת הקפיטול והזיע טוב טוב מול ועדת הסנאט, שערכה לו שימוע בעניין תשלומי המס הנמוכים שמשלמת החברה הרווחית הזו בארה"ב. על רקע הגברת הפיקוח והאכיפה של רשויות המס בארץ ובעולם, שוחחה כתבת Bizportal עם עו"ד אייל בר צבי מפירמת בר צבי את בן דב המתמחה בנושאי מס בינלאומיים ובטיפול במחירי העברה, על מצבן של החברות הישראליות ועל הדרך להמנע מבעיות מיותרות מול רשויות המס.

לדברי עו"ד בר צבי, "יש מספר הליכים משפטיים שמתקיימים ממש ברגעים אלה, שבמסגרתם בודקות רשויות המס האם חברות ישראליות, שהן חלק מקבוצת חברות בינלאומית באמת משלמות בישראל את המס הראוי ומציגות נכון את ההכנסות, הרווחים והוצאות שלהן".

על איזה חברות מדובר? "אני מנוע מלומר שמות ספציפיים, אבל מדובר בעיקר מדובר בחברות הייטק. למשל חברות שנרכשו על ידי חברות זרות, או כאלה שהוקמו מלכתחילה כחברת "דלאוור", כלומר הקמה מראש של חברת אם אמריקנית שמחזיקה בפעילות המחקר ופיתוח בישראל".

ולמה בודקים אותן דווקא? "רשויות המס טוענות שפעילות ה-R&D בישראל היא בעצם הפעילות האמיתית שיוצרת ערך לקבוצה, ולכן החברה הישראלית צריכה לדווח על רווחים גבוהים יותר ולשלם יותר מסים למדינת ישראל".

איך זה קשור למה שקורה בארה"ב? "בארה"ב למעשה אומרים את אותו הדבר. הטענה היא שחברות כמו גוגל, פייסבוק או אפל עושות הון תועפות ממכירות בארה"ב, אבל מציגות את החברה האמריקנית שלהן רק כקבלן מכירות. לעומת זאת הסנאט ורשויות המס טוענים שעיקר הערך הכלכלי של החברות האלה נוצר בארה"ב ולכן לא הגיוני שכמעט ולא ישלמו בארה"ב מסים".

איך צריכות החברות האלה להתמודד עם הגברת הפיקוח? "הדרך היחידה להתמודד עם הטענות האלה היא לבצע הסדרה של מחירי העברה (Transfer Pricing) ולבחון לפי החוקים הישראלים והבינלאומיים היכן באמת צומח הערך הכלכלי לתאגיד. הסדרה שכזו של מחירי ההעברה כמעט בודאות מבטלת את החשיפה של אותה החברה לשומות מס, קנסות ודרישות לעידכונים של הדוחות הכספיים".

תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    מלשין למס הכנסה 24/05/2013 10:16
    הגב לתגובה זו
    קראים לה אינסטולפרי היא רשומה בדלוואר....אה הם פשטו את הרגל ? לא הצליחו להימכר במיליארדם ? אח....נצר נצר...יורי...יורי....
  • 1.
    מנהיג המהפכה 24/05/2013 07:25
    הגב לתגובה זו
    שיטת מחירי העברה נתונה לקביעה סובייקטיבית . קביעה סובייקטיבית היינה פתח לשחיתות ועיוותים . שיטת מס העיסקה מטילה מס על העיסקה תוך צפי רווחים בענף . נכון שהשיטה עלולה למסות הפסדים . התפיסה הכלכלית שממסה רווחים אינה כלכלית לחברה . צריך למסות פעילות. מי שמפסיד שיפנה את השוק למי שמרויח ומשלם מס
חיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסףחיים כצמן מייסד ומנכ"ל קבוצת ג'י סיטי צילום:שלומי יוסף

הגרידיות של כצמן - הפחד של המשקיעים

הסיבה האמיתית לנפילה בג'י סיטי והאם יהיה קאמבק?

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה חיים כצמן

במובנים רבים אין שום סיבה עסקית לנפילה במניית ג'י סיטי. החברה עשתה מהלך עסקי נכון מבחינת הדוח רווח והפסד - רוכשת את השליטה בסיטיקון במחיר נמוך מההון. ההשקעה צפויה להניב תשואה טובה מהמימון שילקח. במקביל יהיה גם רווח חשבונאי. הכל דבש. בעלי המניות אמורים לשמוח, אבל סיבה אחת גדולה גרמה לנפילה - גרידיות / תאוות בצע. 

זה טבע אנושי, אי אפשר להתנגד לזה, אפילו חיים כצמן מהיזמים הוותיקים, המנוסים, המתוחכמים, נופל בזה כל פעם מחדש. כצמן רוצה להרוויח, והוא צודק, אבל אחרי ששנים רבות הוא משדר לשוק שהוא מוריד את המינוף, שהוא ממוקד בצמצום הפעילות למען הורדת חוב, שהוא עושה הכל כדי לשפר את היחסים הפיננסים, שהוא לא פוזל לצדדים לעשות עסקאות, אלא ממוקד בתוכנית, הוא מועד. כנראה שיזמים לא יכולים לשבת בשקט שהם רואים עסקה טובה. כצמן לא לבד יש הנהלה גדולה ואיכותית בחברה, אבל משהו השתבש שם בעסקה האחרונה.

הם רכשו מניות בסיטיקון בידיעה שהם עולים מעל 50% וצריכים להציע לכל בעלי המניות לקנות. למה הם צריכים את זה? אחרי מימוש עשרות נכסים והנפקת הפעילות בברזיל ואחרי שאגרות החוב שהיו בתשואת זבל ירדו לתשואות נמוכות, הם התפתו או פשוט טעו. כל אחת מהאפשרויות רעה לשוק. הוא מבין שהחברה עם כל גודלה וכל הנהלה, וכל הבלמים על חיים כצמן, יכולה בכל נקודת זמן להפתיע. 

השוק ובעיקר חברת הדירוג, מעלות, הופתעו. הם לא אוהבים להיות מופתעים. הירידות במניה והירידה באג"ח מייצרים דינמיקה שלילית ובעצם קובעים מציאות בשטח - הירידה באג"ח והעלייה בתשואה האפקטיבית לכ-10% היא התוצאה הכי קשה באירוע הזה והיא עלולה להקשות על גיוסי המשך (גלגולי חוב). אם הנהלה לא יודעת שהמהלך שלה עלול להוביל לתוצאה כזו, אז יש בעיה. היא לא קוראת ולא מבינה את השוק. 

היא מנסה לתקן. יש הנפקה של חברה בת שאמורה להכניס כסף ולהקטין את המינוף, אבל השוק מפנים שצריך להגדיל את פרמיית הסיכון בניירות ערך של כצמן - יכולה להיות הפתעה, ולכן מראש נדרוש ריבית גבוה יותר. כלומר, גם אם עכשיו חוזרים למינוף הרגיל, אגרות החוב לא יחזרו לחלוטין למצב הרגיל. הם יבטאו אלמנט של הפתעה-סיכון עתידי.

חן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסףחן גולן יו"ר דירקטוריון נקסט ויז'ן צילום:שלומי יוסף
דוחות

נקסט ויז'ן: ההכנסות זינקו ב-62%, הצבר חוזר לעלות ל-124 מיליון דולר

הרווח הנקי של חברת המצלמות המיוצבות קפץ ב-56% ל-28 מיליון דולר ברבעון השלישי; בסיס הלקוחות התרחב ל-189, והחברה ממשיכה לשמור על שיעורי רווחיות גבוהים אבל עם סימני האטה בתזרים

מנדי הניג |

נקסט ויז'ן מערכות מיוצבות נקסט ויז'ן 1.23%   שמפתחת מצלמות מיוצבות לרחפנים ולכלים בלתי מאוישים, ממשיכה את רצף הצמיחה גם ברבעון השלישי. ההכנסות ברבעון הסתכמו ב-47.3 מיליון דולר, עלייה של 62% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. בתשעת החודשים הראשונים של השנה רשמה החברה הכנסות של 120 מיליון דולר, כך שנכון לעכשיו היא נראית קרובה לעמוד בתחזית השנתית שהציבה הכנסות של 160 מיליון דולר. במהלך השנה האחרונה הגדילה החברה את מספר לקוחותיה הפעילים מ-173 ל-189, מה שמשקף התרחבות בביקוש ובפיזור לקוחותיה הגלובליים.

נכון למועד פרסום הדוחות, צבר ההזמנות של נקסט ויז'ן עומד על 124 מיליון דולר, לעומת 110 מיליון דולר בסוף הרבעון הראשון. עם זאת, עיקר הגידול בצבר נובע מהזמנה גדולה אחת שהתקבלה לאחרונה בשווי של כ-24 מיליון דולר, לאספקה עד יולי 2026. בלי אותה הזמנה, הצבר היה מציג ירידה לעומת הרבעון הקודם.

צבר ההזמנות חוזר לעלות

אחרי ירידה בצבר ברבעון השני (110 מיליון דולר), נקסט ויז'ן מדווחת כעת על צבר של 124 מיליון דולר נכון למועד אישור הדוחות - עלייה של 12% בתוך שלושה חודשים. מדובר ברמה דומה לזו שנרשמה בתחילת השנה, מה שמאותת על חזרה לקצב הזמנות גבוה מצד הלקוחות.

הצבר הגבוה נובע, בין היתר, מהזמנה משמעותית שהתקבלה בינואר 2025 מצד גורם שלישי שאינו קשור לחברה, בסך של 12.1 מיליון דולר. ההנהלה מציינת כי קיים ביקוש מתמשך לפתרונות החברה, במיוחד מצד לקוחות חוזרים וגופים ביטחוניים במערב.

הרווח הגולמי עמד על 32.5 מיליון דולר, שהם כ-69% מההכנסות - עלייה של 55.5% לעומת 20.9 מיליון דולר ברבעון המקביל. בתשעת החודשים הראשונים של השנה הסתכם הרווח הגולמי ב-85.5 מיליון דולר (71% מההכנסות), גידול של 42% בהשוואה ל-60.2 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

הרווח התפעולי ברבעון עלה ל-28.3 מיליון דולר (60% מההכנסות), לעומת 18.7 מיליון דולר ברבעון המקביל - גידול של 51%. במצטבר מתחילת השנה: רווח תפעולי של 73.5 מיליון דולר, עלייה של 39% בהשוואה לשנה שעברה.