"בית הקלפים", נטפליקס סלקום טיוי טלויזיה
צילום: באדיבות סלקום TV

נטפליקס חוסמת את השירות ברוסיה, טיקטוק מקטינה פעילות

אחרי פייסבוק, גוגל, ספוטיפיי, האולפנים ההוליוודים ורשתות התקשורת, גם נטפליקס וטיקטוק נערכות למצב החדש, עם בשל תמיכה באוקראינה, ועם בשל החשש מהחוק הדרקוני שהתקבל בסופ"ש ברוסיה

אלכסנדר כץ |

המלחמה באוקראינה מביאה עוד שתי חברות ענק להשעות את השירותים שלהן ברוסיה. מדובר בשירות הסטרימינג NETFLIX ורשת החברתית טיקטוק. השתיים מצטרפות בכך למגוון חברות וגופים בתחומי הבידור, המדיה והחדשות שהחליטו להפסיק את פעילותן בתחומי רוסיה במחאה על המלחמה בה פתח ולדימיר פוטין נגד אוקראינה, או בשל החשש מהחוק הדרקוני שהתקבל בבית המחוקקים הרוסי בסוף השבוע האחרון, שמצר עד מאד את פעילותם של גופים עצמאיים.

 

"בהתחשב בנסיבות בשטח, החלטנו להשעות את השירות שלנו ברוסיה", אמר הלילה דובר של נטפליקס, שהפכה לאחר מחברות המדיה האחרונות שעשתה מהלך כזה נגד רוסיה. לאחרונה כבר הפסיקה נטפליקס כמה סדרות רוסיות שהיו בשלבי הפקה ופוסט-פרודקשן.

 

ואולם, יש לציין כי שירות נטפליקס מהווה אחוז קטן ביחס לגודלה של האוכלוסייה הרוסית - כ-144 מיליון אזרחים. לחברת הסטרימינג יש פחות ממיליון מנויים ברוסיה - מול 222 מיליון מנויים משלמים ברחבי העולם, ויותר ממיליון מנויים משלמים בישראל לבדה (מדינה של קצת יותר מתשעה מיליון אזרחים, א"כ).

הרשת החברתית הפופולרית טיקטוק הודיעה כי היא משעה את האפשרות לשידור חי ולמעשה לפרסום תוכן חדש בשירות הווידאו שלה, בשל קבלתו של חוק "החדשות המזויפות". ביום שישי קיבל הפרלמנט הרוסי חוק האוסר לפרסם "פייק ניוז" נגד הצבא, וקובע עונשים כספיים ומאסר של עד 15 שנים לאלה שיעברו עליו. החוק התקבל בקריאה שלישית ואחרונה בבית התחתון (הדומה) והנשיא פוטין חתם עליו.

בציוץ של טיקטוק נכתב כי היצירתיות והבידור ברשת החברתית "יכולים לספק מקור הקלה וחיבור אנושי בתקופת מלחמה שבה אנשים מתמודדים עם טרגדיה ובידוד עצומים", ואולם "בטיחות העובדים שלנו והמשתמשים שלנו נותרה בראש סדר העדיפויות שלנו. לאור חוק 'חדשות מזויפות' החדש של רוסיה, אין לנו ברירה אלא להשעות את האפשרות לשידור חי ותוכן חדש בשירות הווידאו שלנו, בזמן שאנו בודקים את ההשלכות הבטיחות חוק זה. שירות ההודעות שלנו בתוך האפליקציה לא יושפע".

 

מאז פרוץ המתקפה הרוסית הקשה על אוקראינה, הודיעו חברות ענק על יציאתן מרוסיה או הפסקת עבודתן. בין היתר אולפני WALT DISNEY , פרמאונט פיקצ'רס, יוניברסל, וורנר ו SONY GROUP CORPORATION AMERICAN מסרו כי לא ישחררו סרטים, ספוטיפיי הודיעה על סגירת משרדיה במוסקבה, חברת Live Nation הפסיקה להפיץ כרטיסים לאירועי ספורט ותרבות ברוסיה, FACEBOOK לא מאפשרת למפרסמים רוסים להפעילך או ליצור מדעות בכלל הרשתות החברתיות מבית מטא, GOOGLE גם כן לא מאפשרת למפרסמים רוסים לפרסם במנוע החיפוש שלה וביוטיוב בתוך רוסיה, ו MICROSOFT הודיעה כי תפסיק את פעילות המכירה והשירות שלה שם.

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
פטריק דרהי (יוטיוב)פטריק דרהי (יוטיוב)
בלעדי

פטריק דרהי יפטר מעל 100 עובדים ב-i24NEWS

פטריק דרהי מציע עד 20 אלף שקל לפורשים מ-i24NEWS, בשלב הבא יגיעו הפיטורים

ליאור דנקנר |

ערוץ i24NEWS, עבר מקבוצת אטליס שהיתה בשליטתו של פטריק דרהי, לבעלות ישירה של פטריק דרהי, וזה ממש לא רק שינוי קוסמטי. דרהי כבר לא משתמש בכסף של בעלי האג"ח של אטליס כדי להשקיע בערוץ תקשורת ולהפוך לטייקון תקשורת מקומי, הדירקטוריון אמר לו לעצור. 

גם העסקה לרכישת ידיעות אחרונות בהולד הוקפאה, ולמעשה בוטלה. דרהי שנים מדבר עם ידיעות ולא היתה עסקה, ועכשיו נראה שגם לא תהיה. בכל מקרה, ההחלטה של אטליס, שנמצאת במצב מאוד מורכב פיננסית, להפסיק את המימון לערוץ החדשות, הובילה לכך שדרהי קיבל את הבעלות והוא גם אחראי על המימון. 

דרהי כנראה אדם עשיר שהשאיר את בעלי המניות בקבוצה שלו ואת מחזיקי החוב עניים, אבל לא בטוח שהוא רוצה להפסיד את הכסף שלו על ערוץ חדשות. אז המהלך הראשון שדרהי מבצע ב-i24NEWS הוא, ניחשתם נכון, פיטורים.

קריאה חשובה: התרגיל של פטריק דרהי - טייקון בישראל, פושט רגל בצרפת


קיצוץ בכוח אדם וניסיון לצמצם הפסדים

הערוץ מציע תוכנית פרישה מרצון לעובדים כחלק מצעדי התייעלות. הערוץ, שהוקם ב-2013 ומשדר חדשות בינלאומיות מאולפנים בנמל יפו בשפות אנגלית, צרפתית, עברית וערבית, מציע לפורשים מרצון, מענקים של 10 אלף שקל לעובדים בעלי ותק של ארבעה חודשים עד שנה, 15 אלף שקל לשנה עד שנתיים, ו-20 אלף שקל לעובדים שנמצאים בחברה למעלה משנתיים. 

הכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקוהכוכב הבא לאירוויזיון. קרדיט: מאקו

איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?

ערב ללא הפקת תוכן מקורית שודר אתמול בערוצי הטלוויזיה; מבחינת המהדורות המרכזיות, אמנם הרייטינג של חדשות 12 בראש הטבלה, אבל ניכרת מגמת ירידה; המרוויחים הגדולים הם ערוץ 13, שחוזרים למספרים גבוהים - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

הרייטינג של מהדורות החדשות המרכזיות נשאר אמנם בסטטוס קוו, אך לאחרונה ניכרת דעיכה אצל המובילה הנצחית, חדשות 12, שעמדה אמש על 12.5% רייטינג ו-313 אלף צופים, חדשות 13 ניצלו את ההזדמנות והיו במקום השני עם 7.2% ו-176 אלף צופים. חדשות 14 היו במקום השלישי מבחינת רייטינג אבל במקום השני מבחינת כמות צופים, עם 198 אלף צופים ו-6.6% רייטינג. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.4% רייטינג בלבד ו-112 אלף צופים בסך הכל. וכך, אמש היה אחד הערבים המאוזנים ביותר מבחינת פיזור הרייטינג במהדורות החדשות המרכזיות. 

איפה התוכן המקורי בפריים טיים?

אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים במקום הראשון, איך לא, היה ריאליטי מוזיקה ואירווזיון, "הכוכב הבא" של קשת, שהיה התכנית הנצפית ביותר בלוח השידורים, עם 14.1% רייטינג ו-345 אלף צופים. במקום השני היה "יהיה טוב" של כאן11, תכנית הראיונות של עמרי אסנהיים, שהפעם היתה עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 10.2% ו-233 אלף צופים. לאחר מכן מבחינת רייטינג היה "ווארט" של רשת עם 8.6%, אך יחסית מעט צופים (200 אלף) לעומת הפטריוטים של ערוץ 14, שהיתה עם 249 אלף צופים, כלומר במקום השני מבחינת צופים, אבל איכשהו, בשיטת הרייטינג הנוכחי, עמדה על פחות רייטינג, 8.4%, ליתר דיוק. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם רייטינג של 3.5% ו-75 אלף צופים. אחריה המשיכה המטוטלת של חילופי המקום, כשהפעם תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, היתה במקום השני, עם 2.5% רייטינג ו-54 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-44 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.8% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני , עם 2% ו-50 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1.4% ו-31 אלף צופים בסך הכל. 

במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם אלמוג בוקר בקשת 12 הוביל עם 7% רייטינג ו-175 אלף צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4.6% רייטינג ו-113  אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 5.5% רייטינג ו-97 אלף צופים בלבד. 

לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 7.9% ברייטינג ו-206 אלף צופים, כשאחריה אזור בחירה של 13, עם 7.2% רייטינג ו-121 אלף צופים. שלזינגר וברדוגו בערוץ 14 היו במקום האחרון, עם 5.5% ו-141 אלף צופים.