משרדי מיקרוסופט
צילום: pixbay

מצטרפות למאבק: מיקרוסופט וגוגל יגבילו את הפעילות בתוך רוסיה

החברות הודיעו כי בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה, תפסיק גוגל לפרסם גם במנוע החיפוש שלה וגם בזה של יוטיוב בתוך רוסיה, בעוד שמיקרוסופט דיווחה כי תפסיק את פעילות המכירה והשירות שלה על אדמת המדינה
תומר אמן |

גם ענקיות הטכנולוגיה  MICROSOFT (סימול: MSFT) ו- GOOGLE (סימול: GOOGL) מודיעות היום על "סנקציות" כנגד רוסיה וזאת לאחר שורת הסנקציות שכבר הוצגו על ידי מרבית מדינות המערב וכן חברות גדולות נוספות על רקע הפלישה של הנשיא פוטין לשטח הטריטוריאלי של אוקראינה.  בשעה זו מודיעה חברת גוגל כי תשעה את כל פעילות הפרסום שלה באדמת המדינה, בעוד שמיקרוסופוט כבר הודיעה כי תעצור את כלל מכירות המוצרים ומתן השירותים שלה בתוך גבולות רוסיה. על פי דיווח של סוכנות הידיעות של ה-Wall Street Journal (WSJ), החלטתה של גוגל שלהשעות את הפעילות ברוסיה התקבלה לאחר שהאחרונה האשימה את חברת הזרמות הוידיאו של גוגל - יוטיוב, במתן לגיטימציה לדיווחים כוזבים לכאורה על ידי אוקראינה. לדברי החברה, ההחלטה תשפיע הן על מנוע החיפוש של גוגל והן על זה של יוטיוב.    

"בעקבות המצב החריג באוקראינה החלטנו להשעות את פעילות הפרסום שלנו בתוך רוסיה", מסר היום נציג מצד חברת גוגל לסוכנות הידיעות CNBC, שהוסיף כי "החברה ממשיכה לנטר אחר המצב ונמשיך לעדכן ככל שהמצב יתקדם."  החלטה זו עוקבת להחלטה נוספת שהתקבלה על ידי גוגל במהלך השבוע, לאחר שזו הודיעה כי תפסיק לפרסם תכנים שהופקו על ידי כלי תקשורת רוסיים על מנת למנוע לכאורה מאנשים "להרוויח בעקבות המצב הבטחוני"  כאמור, גם חברת מיקרוסופט הודיעה כי תגביל את פעילותה ברוסיה, כאשר תפסיק למכור את מוצריה ואת שירותיה במדינה. "כמו מרבית העולם גם אנו נחרדים, כועסים ועצובים מהמצב הבטחוני שמתחולל כעת באוקראינה. אנו מגנים את הפלישה הבלתי מוצדקת של רוסיה", מסר נציג מטעם החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
סנדיסקסנדיסק

זינקה יותר מ-500% בשנה: כיצד הפכה סנדיסק לאחת המניות הבולטות בוול-סטריט?

הביקוש הגובר לזיכרונות עבור תשתיות בינה מלאכותית, הפיצול מווסטרן דיגיטל והצטרפות למדד S&P 500 הציבו את מניית סנדיסק במרכז העניינים   - אך לאחר הזינוק החד, שאלות התמחור והמשך הצמיחה עומדות במוקד
אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה סנדיסק זיכרון

פחות משנה לאחר שהחלה להיסחר מחדש כחברה עצמאית, מניית יצרנית זיכרונות הפלאש סנדיסק SanDisk Corp. 1.47%  זינקה במאות אחוזים והפכה לאחת מהמניות המבוקשות בקרב המשקיעים המעוניינים להיחשף למהפכת הבינה המלאכותית. מאז החלה להיסחר בפברואר במחיר של 36 דולר למניה, טיפסה מניית סנדיסק לשער של כ־238 דולר, עלייה של יותר מ־500%. גם בשבוע האחרון נמשכה המגמה, לאחר שדוחות חזקים של מיקרוןMicron Technology, Inc 3.53%   ,אחת המתחרות הגדולות בתחום, חיזקו את הסנטימנט בענף כולו.


סנדיסק אינה שחקנית חדשה. החברה נסחרה בוול סטריט משנת 1995 ועד 2016, אז נרכשה בידי ווסטרן דיגיטל. השנה הושלם הפיצול בין השתיים, וסנדיסק חזרה לפעול כחברה עצמאית והפעם בסביבה עסקית שונה לחלוטין מזו שעזבה לפני כמעט עשור.


הביקוש לזיכרונות פלאש זינק עם התרחבות עומסי העבודה של בינה מלאכותית, ובעיקר עם ההשקעות הכבדות בתשתיות מחשוב, מרכזי נתונים ושירותי ענן. במקביל, היצע הזיכרונות נותר מוגבל יחסית, תוצאה של קיצוצי השקעות שבוצעו בענף בשנים קודמות. השילוב בין ביקוש גובר להיצע הדוק יצר תנאים תומכים לעליית מחירים ולהתרחבות מרווחים. האנליסטים מעריכים כי סנדיסק נהנית מהדינמיקה הזו באופן מובהק, במיוחד בזכות חשיפה גבוהה לשוקי האחסון הארגוניים.


האנליסטים אופטימיים במיוחד

בבנצ’מרק אקוויטי ריסרץ’ מעריכים כי התנאים החיוביים אינם זמניים. לדברי האנליסט מארק מילר, הסביבה העסקית החזקה צפויה להימשך גם מעבר ל־2026. בעקבות זאת העלה בית ההשקעות את תחזיות הרווח וההכנסות של סנדיסק לשנים הקרובות והותיר המלצת קנייה למניה. לפי התחזיות של בנצ’מרק, סנדיסק צפויה להציג רווח מתואם של כ־13 דולר למניה ב־2026 על הכנסות של כ־10.5 מיליארד דולר, עלייה חדה לעומת 2025. ב־2027 צפוי הרווח, לפי ההערכות, לטפס לכ־20 דולר למניה על הכנסות של כ־13 מיליארד דולר.


גם בסיטי נוקטים קו אופטימי, ואף חריף יותר. האנליסטים בבנק ההשקעות צופים כי הרווח המתואם של סנדיסק עשוי להתקרב ל־26 דולר למניה ב־2027, ומציבים למניה יעד מחיר גבוה משמעותית מהמחיר הנוכחי. בסיטי מדגישים במיוחד את תחום כונני ה־SSD הארגוניים, המשמשים מרכזי נתונים. פעילות זו עדיין מהווה חלק קטן יחסית מהכנסות סנדיסק, אך נתפסת כבעלת פוטנציאל צמיחה משמעותי, על רקע דרישות הביצועים של יישומי בינה מלאכותית.


לולולמון
צילום: טוויטר

לולולמון עלתה כמעט 30% בחודש - שינוי כיוון או ראלי זמני?

הזינוק במניה מגיע על רקע דוחות טובים מהצפוי, הודעת פרישת המנכ"ל ולחץ גובר לשינוי אסטרטגי, אך החברה עדיין מתמודדת עם האטה במכירות, תחרות גוברת ושאלות פתוחות לגבי הנהגתה העתידית

אדיר בן עמי |
נושאים בכתבה לולולמון

לולולמון Lululemon Athletica 1.22%  נכנסת לתקופה רגישה, שבה שילוב של האטה עסקית, שינויי הנהגה ולחץ מצד משקיעים אקטיביסטים מציב סימני שאלה סביב עתיד המותג. החברה, שבעבר נחשבה לאחת החלוצות בעיצוב בגדי ספורט כלבוש יומיומי והחזיקה במעמד ייחודי בשוק ההלבשה, מתקשה בשנים האחרונות לשמר את קצב הצמיחה שאפיין אותה.


אל תוך המצב הזה נכנסה קרן הגידור האקטיביסטית אליוט מנג’מנט, שצברה החזקה בהיקף המוערך ביותר ממיליארד דולר בלולולמון. הקרן אינה מסתפקת בהבעת אי־שביעות רצון, אלא פועלת באופן אקטיבי להשפיע על זהות המנכ"ל הבא של החברה ועל כיוונה האסטרטגי, כאשר לפני כשבועיים הודיעה לולולמון כי המנכ"ל קלווין מקדונלד יסיים את תפקידו בסוף ינואר. ההודעה התקבלה בשוק כהכרה רשמית בכך שהחברה נדרשת לשינוי עומק, לאחר תקופה ממושכת של חולשה במכירות ולחץ תחרותי גובר.


נקודת כניסה אטרקטיבית

מבחינת אליוט, מדובר בנקודת כניסה אטרקטיבית. מניית לולולמון נסחרת כיום במכפיל רווח עתידי של כ־17, נמוך בכמחצית מהממוצע שלה בעשור האחרון. זאת, לאחר שמחיר המניה נחתך בכ־46% בשנה החולפת, מה שהוריד את שווי השוק של החברה לכ־24 מיליארד דולר. במשך שנים נהנתה לולולמון מתמחור שאפיין יותר חברות יוקרה מאשר יצרניות בגדי ספורט, ולעיתים אף נסחרה במכפילים גבוהים משל נייקי וקבוצת LVMH. גם כיום, חרף שחיקה בשולי הרווח התפעולי אל מתחת ל־20%, החברה נותרת רווחית מאוד ביחס לענף.


אליוט סבורה כי מקור הבעיה אינו בהיעדר ביקוש בסיסי, אלא בניהול ובהיעדר מיקוד. בהתאם לכך, הקרן מקדמת את ג’יין נילסן, לשעבר סמנכ"לית הכספים והתפעול של ראלף לורן, כמועמדת לתפקיד המנכ"לית. נילסן נחשבת לדמות בעלת משמעת תפעולית גבוהה וניסיון בהובלת תהליכי התייעלות מורכבים. במהלך כהונתה בראלף לורן הייתה נילסן שותפה למהלך של צמצום קווי מוצרים, חידוד זהות המותג והשבת תחושת היוקרה. אנליסטים בענף מציינים כי בתקופתה החברה קיבלה החלטות קשות, אך כאלה שהובילו לשיפור בביצועים וליותר מהכפלת מחיר המניה.


השאלה המרכזית היא האם גישה דומה תתאים גם ללולולמון. בשנים האחרונות ניסתה החברה להרחיב את קהל היעד שלה מעבר לליבת חובבי היוגה, במטרה להמשיך ולהציג צמיחה. המהלך כלל כניסה לתחומים חדשים, שלא כולם השתלבו היטב עם ערכי המותג. רכישת חברת הכושר הביתית Mirror הסתיימה בכישלון, ניסיונות לחדור לשוק ההנעלה לא המריאו, וקולקציות פנאי מסוימות זכו לביקורת, עד כדי כך שהמנכ"ל עצמו תיאר אותן כ"עייפות". גם מהלכים שיווקיים, כמו שילוב לוגואים של ה־NFL ודמויות דיסני, עוררו תהיות בקרב משקיעים וצרכנים.