עושים צחוק מה"אינתיפדוש": בצל הטרור - זינוק במספר הפוסטים ההומוריסטים ברשתות
המתח מורגש באוויר, רחובות הערים דלילים, אנשים סורקים במבטם את הסביבה, קופצים מכל צפצוף של פוש שמה זו תהיה התרעה על פיגוע נוסף. וכנראה שאחד המנגנונים להתמודד עם המצב הוא השימוש בהומור.
על פי נתוני חברת הניטור Vigo עבור אייס, עולה כי מאז תחילתו של גל הטרור הנוכחי, נרשמה באופן עקבי עלייה במספר הפוסטים ההומוריסטיים, שהצליחו לעקוף את מספר התגובות שעסקו בהודעות גינוי וצער. הגולשים אפילו בחרו האשטאג הומוריסטי לבדיחות על גל הטרור: #אינתיפאדה2S.
מתוך האשטאג #אינתיפאדה2S
ב-1 באוקטובר מספר הפוסטים ההומוריסטים עמד על כ-200, מול 8,000 פוסטים בנושאי גינוי האירועים והודעות הצער. ב-5 באוקטובר התאזנו 2 הנושאים על כ-1,000 תגובות על אחד, ואתמול המספרים היו כאלה – 5,000 לטובת ההומור, מול 500 פוסטי גינוי וצער, דווקא ביום בו נהרגו 4 ישראלים.
- אין ימין או שמאל: הישראלים אוהבים לשנוא עיתונאים באותה מידה
- שונאים, מקללים ומאיימים: היחס לו זוכות מגישות החדשות ברשת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הבדיחות מתחלקות ל-2 סוגים: ביקורת על המצב או על השלטון. פוסטים שעולים על ידי מובילי דעה מהימין ומשמאל (כולל פוליטיקאים ואנשי תקשורת) וכוללים ציניות וביקורת על הממשלה והעומד בראשה בנימין נתניהו. בין אלה אפשרות למנות את יותם זמרי המזוהה עם הימין, רז ציפריס עם השמאל, המשמרת הצעירה של מפלגת העבודה, ח"כ ינון מגל ואחרים.
(מקור: Vigo)
סוג שני של בדיחות הוא למעשה דרך התמודדות עם המצב, פוסטים שעולים בעיקר על ידי הקהל הרחב ולכן זוכים לפחות שיתופים. בין היתר זכתה המילה אינתיפאדה לגרסה חדשה – "אינתיפדוש", גולש אחר כתב כי "תושבי שדרות יושבים להם בבועה השדרותית שלהם, שותים תה עם לואיזה ומצקצקים על המצב", בדומה לביקורת שנמתחת על התל אביבים בכל פעם שישנה התחממות ביטחונית בגזרה הדרומית. גולש נוסף כתב: "הרגע הזה שאני (חזות מזרחית) עולה לאוטובוס וכולם נועצים עיניים בפחד, מהלחץ מביים שיחה לחבר ביידיש ומסיים בשירת התקווה".
"היהודים שרדו בשואה באמצעות הומור"
ד"ר סוזי קגן, מטפלת רגשית ומשפחתית, ומומחית לשימוש בהומור כדרך טיפול, אומרת כי מחקרים הראו שכבר "בשואה יהודים שרדו באמצעות הומור, ונמצאו בדיחות שחורות כאלה", כך שמדובר למעשה בדרך בדרכי התמודדות של הישראלי עם המצב. "יש צורך להכניס נדבך מלבד האסון הקיים, והשימוש בהומור זו קריאה של הנפש להרפיה".
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
-האם ישראלים עושים יותר שימוש בהומור מאחרים?
"נשאלת למה הישראלים עושים את זה והאמריקאים לא? בגלל הלגיטימציה התרבותית של לתת מקום לשיח שחור, כזו שאומרת שאנחנו נחשבים – כתושבים במזרח התיכון – לאנשים בוטים יותר, ישירים יותר, ומבטאים יותר את הנפש. כשהיה אסון התאומים, האמריקאים לא העזו לצחוק על זה. קח דוגמה - כשהאורחים יוצאים מהשבעה, המשפחה מתבדחת. במקרה אסון, הישראלים הופכים למשפחתיים, ועם המשפחה מותר להתבדח".
לדברי ד"ר קגן, "הצחוק הוא אפילו על עצמינו. אנחנו יוצרים את השיחות האלה בין עצמנו. ההומור מגיע במצבי לחץ, ואנחנו חייבים את המפלט בהומור. היום דרך העברת הבדיחה גם הרבה יותר דינמית ומגיעה להרבה יותר אנשים – פעם היא נעצרה בגבולות השכונה, והיום היא מגיעה לכל הארץ. המידע על האירועים הקשים לא נעצר רק בחדשות ובתקשורת, אלא מגיע לבדיחות וממים".
את דבריה של ד"ר קגן מחזק רביב טל, מנכ"ל Vigo, שמסביר כי "בשבועות האחרונים הפכה הרשת החברתית לכלי חדשותי נוסף, המתחרה בערוצי המדיה הממלכתיים. יתרונה של הרשת הוא לא רק במהירות העברת המידע, אלא גם בחוסר הצורך להיות רצינית ואובייקטיבית".
לדבריו, "הרשת משקפת דעות קיצוניות יותר לימין ולשמאל, אבל גם פנים אחרות של ההתמודדות עם הסכסוך כמו ההומור השחור ישראלי, שכבר סייע לנו בהתמודדות במשברים רבים".
יבגני זרובינסקי (מימין) ורביב טל
עמוד הפייסבוק של יבגני זרובינסקי איש תקשורת חיפאי ואושיית רשת, חצה את רף 120 אלף העוקבים, ומרבית התוכן בו מתמקד בהומור – פוסטים וממים משעשעים. "הרשתות החברתיות מלאות בהומור מכל הסוגים על המצב הביטחוני, הרבה יותר מאשר בימים שקטים, שכן המצב מביא לאנשים חומרים רבים, בין אם זה להפוך תמונות של מחבלים מיידי אבנים לבדיחה, הומור על פוליטיקאים ועל ההתמודדות שלנו כעם עם המצב", הוא מסביר לאייס.
-זו דרך התמודדות עם המצב?
"אני לא יודע אם מדובר בהומור כדרך להתמודד עם המצב או שפשוט לצערי כבר התרגלנו להכל במדינה הזו".
רביב טל מצליח להבחין לפחות בדבר אחד חיובי בתקופה המשוגעת שעוברת עלינו: "נעים לראות שלמרות המצב, הישראלים מצליחים לצחוק על הכל - וחלק מהבדיחות בהחלט מספקות אתנחתא מענגת מהחדשות הקשות".
- 1.שרוליק 14/10/2015 15:57הגב לתגובה זואם רואים אתמול חיה רעה מטורפת עובד "בזק" עם רכב של החברה , הנבלה מהפיגוע ברחוב מלכי ישראל בירושלים שלא הסתפק בדהירה מטורפת לתחנה ודריסת אזרחים תמימים , אלא יוצא עם גרזן קצבים מושחז ומרסק את ראשיהם ולאחר שחוטף כדור בבטן הוא עוד מנסה לפגוע במאבטח ובאנשי ביטחון. האם זה סרט מצחיק שאתם משתעשעים כ"כ???נו טוב ... צריך להמשיך לחיות אבל עדיין לא עבר יום או יומיים , הרי כל נהג משאית שעומד מולך עם נהג ערבי , אנחנו מרגישים פרפורים בבטן .
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותהפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14
גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה
המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות.
מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.
מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.
החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים
גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין, שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד.
- איפה התוכן המקורי בפריים טיים וכמה אנשים ראו את אלי פלדשטיין ב"יהיה טוב"?
- בראש הפריים טיים: ריאליטי ואירוויזיון זה שילוב מנצח
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות
בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים,
ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים
יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.
