מידע רב עשוי להוביל לחוויה שלילית? תמי גור מסבירה איך מעצימים את חוויית הגלישה
15 שנה זה המון זמן במונחים דיגיטליים. ב-2000 העולם עדיין היה בחיתוליו, והיום כאילו עברו שנות דור. תמי גור סוגרת 15 שנה בתחום ה-UX, ועם תוארMA במולטי מדיה. 13 שנה היא כבר ב-BBC, כשבעשור האחרון היא התמחתה בעיצוב שירותי אינטראקטיביים עתירי תוכן, ובתפקידה הנוכחי היא ראש צוות UX ועיצוב בתאגיד השידור הבריטי.
גור תגיע לישראל להשתתף בכנס UXILive 2015 שיערך בתל אביב בין 25 ל-28 לחודש, כשכותרת הרצאתה תהיה "רשת BBC מציגה: דחיסות תוכן אל מול בהירות ויזואלית". ההרשמה לכנס נסגרת היום (יום ה' -21 במאי), אז כדאי למהר, וסידרנו לכם הנחה מיוחדת של 20% על כל הכנס - קוד ההנחה הוא iceishere.
"במקור הגעתי מרקע של עיצוב גראפי ומשם עשיתי תואר שני בעיצוב מולטימדיה. האינטרנט היה אז בראשית של הראשית טקסטואלי מוגבל ואיטי", היא נזכרת בשיחה טלפונית שהיא מקיימת מלונדון עם אייס. "לכן עיקר העבודה התמקדה בתכנים אופ-ליין על סי די רום. זה היה עולם תוכן סגור וסטטי ללא קישורים שעל הפרזנטציה שלו היתה שליטה מלאה. בזמן הלימודים התמקדתי בלימוד עקרונות היסוד של יצירת חוויה אינטראקטיביות ולימוד האפשרויות והמגבלות שתמונות ביצירת ממשק דיגיטאלי. מה שעניין אותי אז, היה כיצד ניתן לספר סיפור ואיך מתרגמים חוויה ליניארית או לא ליניארית לממשק. היום אני עדיין מתעסקת בכיצד לספר סיפור, אבל זהו הסיפור של חדשות שהן דינאמיות בלתי פוסקות, ומשנות צורה כל הזמן".
-אז מה השינוי היום, אחרי שבאמת עברנו שנות דור מאז תחילת שנות ה-2000?
"היום החוויה הרבה יותר ויזואלית. לשפה הגרפית והאינטראקטיבית יש משמעות עצומה לנגישות לתכנים לאופן שבו הם נצרכים. השליטה שלנו כמעצבים על הפרזנטציה הולכת ומצטמצת עם ריבוי מכשירי הצריכה, ומה שעומד במרכז החשיבה הוא המשתמש, מניעיו והרגלי הצריכה שלו/ שלה וכיצד הם יכולים להשתלב בחיים העמוסים שאנחנו חיים".
- הצרות של ה-BBC: תבוטל אגרת הטלוויזיה בבריטניה
- עסקאות נדל"ן מסחרי בבני ברק: 80 שקל למ"ר במתחם BBC בבני ברק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ב-BBC אנחנו מתמקדים כרגע ביצירת חוויות המותאמות יותר ויותר לאיניבידואל. הפיתוח של פלאטפורמת linked data ותיוג מאפשרת לנו כספק תוכן לאגד תכנים באמצעי המדיה השונים מטקסט דרך אודיו ו-וידאו ולאפשר למשתמש להחשף למגוון תוכן עשיר ועדכני סביב נושא מסויים שמעניין אותו/אותה. בין אם הם בחרו בו באופן אקטיבי או בין אם הוא הוצג בעקבות היכולת לאסוף מידע על העדפות צריכה, התיוג מאפשר לנו גם לספר את סיפורי החדשות בצורה יותר דינאמית ועדכנית".
-איך את מדליקה את הגולש, איך את תופסת את תשומת ליבו?
"בתחום חדשות היום-יום, כלומר לא כתבות עומק או פיצ'ירים, רגעי ה-delight של האינטראקציה ממוקדים בצמתים של מעבר מתוכן לתוכן, כלומר מסלולי ניווט ובחוויית הקריאה. מבחינה גראפית טהורה, לסוג הצילום ולטיפול הטיפוגראפי יש את המשמעות הרבה ביותר ביצירת האימפקט של הפרזנטציה הכוללת. אחת הדוגמאות ליצירת רגע delight היא החשיפה של מידע נלווה לפסקה מסוימת בכתבה ברגע הרלוונטי ביותר של הקריאה. לזה אנחנו קוראים contextual disclosure. או הרעיון שברגע שאני נכנסת לעמוד כתבה, כל אמצעי הניווט מצטמצמים למינימום כדי לאפשר למשתמש התמקדות מקסימאלית בתוכן ללא רעש ויזואלי. לכל הרגעים האלה צריך להיות עוגן חזק בתמיכה בשימושיות וקריאות".
-האם יש שוני בין המסכים, הקטן של הסמארטפון והגדול יותר של המחשב האישי?
"העבודה מתחילה עם הבנת התוכן והיחידות הקטנות ביותר שמרכיבות אותו. מהם האלמנטים ההכרחיים מבחינת המשתמש ומבחינת האג'נדה המערכתית כדי לצרוך את
התוכן בצורה האופטמאלית. מסכים קטנים מהווים אתגר של קריאות ובהירות. הם צריכים
לתמוך בצריכה שמאופינת על ידי סריקה מהירה. במסכים גדולים יש אתגר קומפוזיציוני
ומתח בין חשיפת כמות מידע אופטימאלי בשטח נתון מול בהירות ויזואלית. המאמץ הקוגניטיבי הנדרש כשאנחנו נחשפים לכמות רבה של מידע בבת אחת, עשוי להוות בעיה
ולגרום לחוויה שלילית ולנטישה... כיצד ניתן לפתור זאת אפשר יהיה לשמוע בהרצאה".
- 1.טמונות עם ט' (ל"ת)צצצ 11/07/2015 01:37הגב לתגובה זו

עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
מהדורות החדשות שעסקו בחזרתם של החטופים למשפחותיהם, היו עם רייטינג שיא, ואפילו חדשות כאן11 חצו את רף ה-100 אלף צופים
מזה כשבועיים, לאחר שהחדשות על עסקה מתקרבת הלכו ותפסו נפח, ועד לאתמול, כשמהדורות החדשות עסקו בחזרתם של כל החטופים החיים למשפחותיהן, הרייטינג של כל מהדורות החדשות הולך ועולה. אמש כמות האנשים שצפו במהדורות החדשות המרכזיות התקרבה למליון איש, בעוד שהממוצע של התקופה האחרונה עמד על כ-700 אלף. חדשות 12 עדיין היו בראש, עם נתון מדהים של 18% רייטינג ו-477 אלף צופים. אחריהם, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על 6.9% רייטינג ו-182 אלף צופים (כמות שמתקרבת לצופי מהדורת חדשות 12 בימים עברו). במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.7% רייטינג ו-145 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 4.4% ולמרות שסיימה במקום האחרון, כהרגלה, הצליחה לחצות מזה זמן רב את רף ה-100 אלף צופים ועמדה על 107 אלף צופים אמש.
מהדורות חדשות נוספות
המשך הערב וגם יום השידורים כולו היה בסימן חדשות. המשך המהדורה המרכזית של חדשות 12 היה עם 16% רייטינג ו-430 אלף צופים, ואילו חדשות 13 היו עם 4.9% בלבד ו-127 אלף צופים בשידור שהמשיך לסרטו של גיא זוארץ, "על קו השבר", שהיה עם 3.2% רייטינג ו-73 אלף צופים בלבד. הפטריוטים היציבה עמדה על 9.5% רייטינג ו-250 אלף צופים.
במהלך היום, ברצועת החדשות של 13:00 שנמשכה עד 15:00 גדעון אוקו בחדשות 12 היה עם 6.5% רייטינג ו-163 אלף צופים, בעוד ערוץ 13 עם אור הלר היה עם 3% רייטינג ו-63 אלף צופים בלבד. בשעה 15:00, חדשות 12 עם אוקו נשארו עם נתונים דומים, 6.5% רייטינג ו-151 אלף צופים ואילו חדשות 13 שהיו בהגשת לוסי אלהריש, היו עם 2.9% רייטינג ו-73 אלף צופים. בשעה 17:00, חדשות 13 עם לוסי עלו מעט ל-3.4% ו-79 אלף צופים, אבל רוב הצופים היו עם חדשות 12 בהנחיית עודד מנשה, עם 7.9% רייטינג ו-188 אלף צופים.
בשעה 18:00, המהדורה של עודד משנה עלתה ל-8.9% רייטינג ו-223 אלף צופים ואיןלו חדשות 13 עם ליאור קינן עלו גם הם מעט ל-4.3% רייטינג ו-87 אלף צופים. בשעה 19:00, חדשות 12 עלו ל-13.2% רייטינג עם 346 אלף צופים ואילו 13 עם קינן עלו ל-6.1% עם 141 אלף צופים.
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- בסימן העסקה: הרייטינג עלה בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
במהדורת הלייט נייט, אברי ושרקי של קשת היו עם 10.9% רייטינג ו-266 אלף צופים, משדר הלילה של ערוץ 14 עם שרה ב"ק היה עם 4.1% ו-103 אלף צופים ואילו היום שהיה של רשת היה אחרון עם 2.1% רייטינג ו-43 אלף צופים בלבד.

שובו של הפריים טיים
אחרי תקופה שבה מהדורות החדשות הציגו מספר צופים גבוה במיוחד, ישנה חזרה למספרים של טרום העסקה והפריים טיים שוב חוזר
אחרי שבועיים שבהם מהדורות החדשות היו במרכז שידורי הטלוויזיה, וסך הצופים בכלל המהדורות התקרב למיליון צופים, אמש נרשמה ירידה טבעית והמספרים חזרו למימדים "רגילים", עם כ-800 אלף איש. בראש המהדורות עמדה, כרגיל, המהדורה המרכזית של חדשות 12, עם 15.9% רייטינג ו-384 אלף צופים. אחריה, היתה מהדורות החדשות של ערוץ 14 שעמדה על יותר מחצי צופי קשת, עם 8% רייטינג ו-203 אלף צופים. במקום השלישי היתה המהדורה המרכזית של רשת, חדשות 13, שהיתה עם 5.9% רייטינג ו-131 אלף צופים ואילו במקום האחרון היתה המהדורה של כאן11, שעמדה על 3.6% וחזרה להיות מתחת לגבול ה-100 אלף צופים, עם 89 אלף צופים בלבד.
שובו של הפריים טיים
אמנם אצלנו גם הפריים טיים עוסק באקטואליה, או ליתר דיוק, בטראומה לאומית, ובכל זאת, מהדורות החדשות פינו את רצועת הפריים טיים. בראש הרצועה עמדה "אור ראשון" של קשת, סדרה שמבוססת על אירועי ה-7 באוקטובר ועמדה 15.2% רייטינג ו-350 אלף צופים. אחריה "הפטריוטים" היציבה שמראה שיש ביקוש לשיח אקטואלי שחורג ממהדורות החדשות, ועמדה על נתון מרשים של 9.3% רייטינג ו-261 אלף צופים (לצורך העניין, כמויות שעולות על צופי המהדורות של 13 ו-11 יחד). אחריהם היה השעשועון "כלוב הזהב" של רשת שעמד על 6.8% רייטינג ו-161 אלף צופים ואילו את הרשימה סגר השעשועון של כאן11, "המרדף", עם 5.2% ו-127 אלף צופים.
מבחינת שאר הרצועות, חדשות. בבוקר, חדשות הבוקר של קשת מובילה את הרצועה, עם 4.4% ו-102 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, שהשיגה 2.5% רייטינג ו-48 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר ו-1.9% רייטינג ו-40 אלף צופים.
- עלייה של יותר מ-20% בצפייה בחדשות
- העסקה ממשיכה להעלות את הרייטינג בכל מהדורות החדשות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, משדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה, הוביל את הרשימה, עם רייטינג של 4.1% ו-86 אלף צופים, אחריו במקום השני היה ערוץ 14, עם "על הבוקר" עם רונה לוי, עם 2.2% בלבד ו-44 אלף צופים ואת הרשימה סגר "פותחים יום" של רשת, עם 2.1% רייטינג ו-45 אלף צופים.