מידע רב עשוי להוביל לחוויה שלילית? תמי גור מסבירה איך מעצימים את חוויית הגלישה
15 שנה זה המון זמן במונחים דיגיטליים. ב-2000 העולם עדיין היה בחיתוליו, והיום כאילו עברו שנות דור. תמי גור סוגרת 15 שנה בתחום ה-UX, ועם תוארMA במולטי מדיה. 13 שנה היא כבר ב-BBC, כשבעשור האחרון היא התמחתה בעיצוב שירותי אינטראקטיביים עתירי תוכן, ובתפקידה הנוכחי היא ראש צוות UX ועיצוב בתאגיד השידור הבריטי.
גור תגיע לישראל להשתתף בכנס UXILive 2015 שיערך בתל אביב בין 25 ל-28 לחודש, כשכותרת הרצאתה תהיה "רשת BBC מציגה: דחיסות תוכן אל מול בהירות ויזואלית". ההרשמה לכנס נסגרת היום (יום ה' -21 במאי), אז כדאי למהר, וסידרנו לכם הנחה מיוחדת של 20% על כל הכנס - קוד ההנחה הוא iceishere.
"במקור הגעתי מרקע של עיצוב גראפי ומשם עשיתי תואר שני בעיצוב מולטימדיה. האינטרנט היה אז בראשית של הראשית טקסטואלי מוגבל ואיטי", היא נזכרת בשיחה טלפונית שהיא מקיימת מלונדון עם אייס. "לכן עיקר העבודה התמקדה בתכנים אופ-ליין על סי די רום. זה היה עולם תוכן סגור וסטטי ללא קישורים שעל הפרזנטציה שלו היתה שליטה מלאה. בזמן הלימודים התמקדתי בלימוד עקרונות היסוד של יצירת חוויה אינטראקטיביות ולימוד האפשרויות והמגבלות שתמונות ביצירת ממשק דיגיטאלי. מה שעניין אותי אז, היה כיצד ניתן לספר סיפור ואיך מתרגמים חוויה ליניארית או לא ליניארית לממשק. היום אני עדיין מתעסקת בכיצד לספר סיפור, אבל זהו הסיפור של חדשות שהן דינאמיות בלתי פוסקות, ומשנות צורה כל הזמן".
-אז מה השינוי היום, אחרי שבאמת עברנו שנות דור מאז תחילת שנות ה-2000?
"היום החוויה הרבה יותר ויזואלית. לשפה הגרפית והאינטראקטיבית יש משמעות עצומה לנגישות לתכנים לאופן שבו הם נצרכים. השליטה שלנו כמעצבים על הפרזנטציה הולכת ומצטמצת עם ריבוי מכשירי הצריכה, ומה שעומד במרכז החשיבה הוא המשתמש, מניעיו והרגלי הצריכה שלו/ שלה וכיצד הם יכולים להשתלב בחיים העמוסים שאנחנו חיים".
- הצרות של ה-BBC: תבוטל אגרת הטלוויזיה בבריטניה
- עסקאות נדל"ן מסחרי בבני ברק: 80 שקל למ"ר במתחם BBC בבני ברק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
"ב-BBC אנחנו מתמקדים כרגע ביצירת חוויות המותאמות יותר ויותר לאיניבידואל. הפיתוח של פלאטפורמת linked data ותיוג מאפשרת לנו כספק תוכן לאגד תכנים באמצעי המדיה השונים מטקסט דרך אודיו ו-וידאו ולאפשר למשתמש להחשף למגוון תוכן עשיר ועדכני סביב נושא מסויים שמעניין אותו/אותה. בין אם הם בחרו בו באופן אקטיבי או בין אם הוא הוצג בעקבות היכולת לאסוף מידע על העדפות צריכה, התיוג מאפשר לנו גם לספר את סיפורי החדשות בצורה יותר דינאמית ועדכנית".
-איך את מדליקה את הגולש, איך את תופסת את תשומת ליבו?
"בתחום חדשות היום-יום, כלומר לא כתבות עומק או פיצ'ירים, רגעי ה-delight של האינטראקציה ממוקדים בצמתים של מעבר מתוכן לתוכן, כלומר מסלולי ניווט ובחוויית הקריאה. מבחינה גראפית טהורה, לסוג הצילום ולטיפול הטיפוגראפי יש את המשמעות הרבה ביותר ביצירת האימפקט של הפרזנטציה הכוללת. אחת הדוגמאות ליצירת רגע delight היא החשיפה של מידע נלווה לפסקה מסוימת בכתבה ברגע הרלוונטי ביותר של הקריאה. לזה אנחנו קוראים contextual disclosure. או הרעיון שברגע שאני נכנסת לעמוד כתבה, כל אמצעי הניווט מצטמצמים למינימום כדי לאפשר למשתמש התמקדות מקסימאלית בתוכן ללא רעש ויזואלי. לכל הרגעים האלה צריך להיות עוגן חזק בתמיכה בשימושיות וקריאות".
-האם יש שוני בין המסכים, הקטן של הסמארטפון והגדול יותר של המחשב האישי?
"העבודה מתחילה עם הבנת התוכן והיחידות הקטנות ביותר שמרכיבות אותו. מהם האלמנטים ההכרחיים מבחינת המשתמש ומבחינת האג'נדה המערכתית כדי לצרוך את
התוכן בצורה האופטמאלית. מסכים קטנים מהווים אתגר של קריאות ובהירות. הם צריכים
לתמוך בצריכה שמאופינת על ידי סריקה מהירה. במסכים גדולים יש אתגר קומפוזיציוני
ומתח בין חשיפת כמות מידע אופטימאלי בשטח נתון מול בהירות ויזואלית. המאמץ הקוגניטיבי הנדרש כשאנחנו נחשפים לכמות רבה של מידע בבת אחת, עשוי להוות בעיה
ולגרום לחוויה שלילית ולנטישה... כיצד ניתן לפתור זאת אפשר יהיה לשמוע בהרצאה".
- 1.טמונות עם ט' (ל"ת)צצצ 11/07/2015 01:37הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים
בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12
אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא.
מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג.
פריים טיים
גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים.
רצועות נוספות
מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום
השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.
- השמועות על מותו של הפיפל-מטר היו מוגזמות
- האם תוכן מקורי ואיכותי יכבוש את הפריים טיים?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור,
שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.
