גוגל
צילום: ג

קרש הצלה? הצעה לחייב את גוגל לשלם 7% מהכנסותיה לכלי התקשורת בישראל

עפ"י הערכות הכנסות גוגל עומדות על מאות מיליוני ש'. ח"כ אראל מרגלית מציע כי חלק מההכנסות יועברו לגופי תקשורת ויוצרים שנהנו מגלישה רבה דרך גוגל
אלכסנדר כץ | (4)
נושאים בכתבה אראל מרגלית גוגל

האם הצעתו של ח"כ אראל מרגלית (מפלגת העבודה), תעורר תקווה בתעשיית התקשורת הישראלית המדשדשת? מרגלית הניח הבוקר (יום ד') על שולחן הכנסת את הצעת 'חוק היוצרים החדש' שמטרתו להסדיר לראשונה את זכויות גופי התקשורת והיוצרים העצמאיים ברשת, אל מול מנועי החיפוש. בשורה התחתונה, מרגלית מציע כי ועדה ציבורית שתורכב מנציגי משרדי ממשלה שונים, תקבע את המנגנון שיצליח לגבות 7% מהכנסות גוגל ובינג.

אין נתונים מדויקים מה ההכנסות בישראל של מנועי החיפוש - ובראשם גוגל, אבל על פי הערכות השוק מגלגל מאות מיליוני שקלים עד כמיליארד בשנה, ומדובר בשוק בעלייה, מול ירידה כללית בהכנסות מפרסום בשוק הפרסום הוותיק, ודריכה במקום בפרסום הכללי באינטרנט.

מרגלית מציין כי מנועי החיפוש עושים שימוש בתוכן שרבות הושקע ומושקע בפיתוחו וביצירתו על ידי גופי תוכן, וזאת תוך גריפת רווחים גדולים. "במקביל להיחלשות התקשורת, מנועי החיפוש מתחזקים והופכים לשריף הבלתי מעורער בניהול וניווט התכנים ברשת", נכתב בהצעת החוק. "גוגל נהנית מהכנסות המבוססות על תכנים שיצרו גופים אחרים ברשת. כיזם לשעבר, אני מלא הערכה וכבוד לטכנולוגיה ולחברות הללו שמשנות את המציאות, אך עלינו לדאוג שצמיחתו של מנוע החיפוש לא יבוא על חשבון התקשורת החופשית והדמוקרטיה".

"זה לא הצעד הראשון או האחרון שאעשה בנושא הריכוזיות, בשבועות הקרובים אני מתכוון לפעול בתחומים בהם יש ריכוזיות וכשלי שוק הפוגעים בכלכלה הישראלית ומייקרים את חיינו, בתחומי הבנקאות, הפנסיה, המזון ומוצרי הצריכה".

עוד הוסיף ח"כ מרגלית: "צריך להבטיח שלא נגיע לריכוזיות גם בתחום מנועי החיפוש והשליטה על התוכן בישראל. חוק היוצרים הנוכחי הוא מימי המנדט וצריך לעדכן אותו, הזמנים השתנו. אפשר למנוע היום את חוק הסופרים הבא, לא צריך להגיע למצב של פגיעה כלכלית חמורה ביוצרים ואז לתקן. ההכנסות מתוכן ויצירה צריכות להתחלק עם בעליהן ולא להתרכז אצל גוף אחד גדול. אם לא נחוקק עכשיו את החוק, העיתונות החופשית בישראל תפגע קשות ונשאר רק עם עיתונים שנשלטים ע"י אנשי הון ועושים את דבר המממן".

ח"כ מרגלית אמר הבוקר לאייס כי "הצעת החוק הזאת יכולה לעזור לא רק לגופי התקשורת הרגילים, אלא גם ליוצרים קטנים, שהיצירות שלהם זוכים לכניסות רבות דרך מנועי החיפוש. כמו שבמוזיקה יש את אקו"ם, אז פה נקים גוף דומה - ועדה ברשות שופט ונציגי ממשרדי ממשלה, שתקבע את הקריטריונים. יש אלפי עיתונאים שבקושי גומרים את החודש, בגלל מקומות העבודה שלהם מתקשים כלכלית, וזה עשוי לתת זריקת מרץ לתעשיית התקשורת".

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    קישקוש 09/10/2013 14:25
    הגב לתגובה זו
    מרוויחים מפרסום בעמודים הללו
  • 3.
    מגעיל האופי היהודי המכוער למצוץ דם בהתגלמותו (ל"ת)
    להקיא מתוכנו 09/10/2013 13:59
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    קשקוש מטורף בניסיון ללקק לידיעות מגעיל (ל"ת)
    TT 09/10/2013 13:48
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    מקס פאואר 09/10/2013 12:11
    הגב לתגובה זו
    לא מספיק כסף מפרסומות עכשיו נוסף דמי חסות (פרוטקשין) מהאינטרנט, כנראה חסר לשמאלנים כסף עבור מריחואנה.
שירות דיגיטלי (X)שירות דיגיטלי (X)
ראש בראש

הראל ומור - מי מנצחת בדיגיטל?

חיסכון בקופת גמל להשקעה בדיגיטל - בהראל הגדולה התהליך לא ידידותי ומתיש, במור הוא מזמין

יוסי ישראל |

סוף שנה, סוף תהליך: מי באמת מציע חוויית הצטרפות נוחה לקופת גמל להשקעה?

סוף השנה כבר כאן, ויחד איתו גל הקמפיינים שמזכיר לנו "להצטרף אונליין לקופת גמל להשקעה" ו"לנצל את הטבת המס" השנה עד 81,711 ₪. ההבטחה ברורה: חיסכון פשוט, מהיר, דיגיטלי. אבל כמה פשוט זה באמת?

בדקתי מהסלולרי את שני האתרים הראשונים שעולים בגוגל בחיפוש "קופת גמל להשקעה" - הראל ומור בית השקעות, ובחנתי אותם לפי 5 פרמטרים מרכזיים. התוצאות מגלות פער משמעותי בין הבטחה שיווקית לבין המציאות הדיגיטלית.

הציונים בכתבה: 1=חוויה גרועה, 3=בינונית, 5=מצוינת


הרושם הראשוני: האם הממשק מזמין להישאר?

מור

מתחילה חזק. העיצוב מאופק, פלטת הצבעים נעימה לעין, והשפה אישית ומרגיעה. אבל בדיוק כשמתחילים להרגיש בנוח, צץ פופאפ שמבקש להשאיר פרטים. מהלך ששובר את הזרימה בשלב מוקדם מדי.

משחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשתמשחקי השף של רשת. קרדיט: אתר רשת

משחקי השף גברו על פרק הסיום של נוטוק

לאחר שפרק הבכורה שלה כבש את הפריים טיים, פרק הסיום של "נוטוק" אמנם היה פופולרי, אבל לא מספיק כדי לגבור על "משחקי השף"; במהדורות החדשות אין חדש תחת השמש, וקשת עדיין מובילה בכל הרצועות

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

לפני כשבועיים עבר "חוק השידורים" של שר התקשורת, שלמה קרעי, בקריאה ראשונה ואם בסופו של דבר אכן יועבר, מסקרן מאד לראות את נתוני הרייטינג לאחר עדכון השיטה, אבל כל עוד אנחנו בשיטה הנוכחית, אנחנו רואים שינויים קלים מיום ליום, לפחות בכל מה שנוגע למהדורות החדשות המרכזיות. גם אמש, נתוני המהדורה המרכזית של ערוץ 12 היו במקום הראשון מבין המהדורות המרכזיות, ועמדו על 13.2% רייטינג ו-326 אלף צופים, חדשות 14 היו במקום השני עם 6.6% ו-185אלף צופים. חדשות 13 היתה עם 5% רייטינג ו-143 אלף צופים ואילו מהדורת החדשות של כאן11 הייתה במקום האחרון, עם 3.9% רייטינג בלבד ו-93 אלף צופים בסך הכל. 

פריים טיים

התחרות על המקום הראשון היתה צמודה, ולמרות שפרק הסיום של "נוטוק" של רועי עידן בקשת עמד על 11.1% רייטינג ו-285 אלף צופים, משחקי השף היו אלו שעמדו במקום הראשון, עם 11.7% ומעט מאד צופים מעל, כ-286 אלף צופים. ושוב אנחנו רואים שעם כל ההצלחה של "נוטוק" והעניין שעוררה, גם פלטפורמה חזקה עדיין לא מובילה לכך שתוכן איכותי יצליח לגבור לאורך זמן על תוכן ריאליטי חזק. סלבז מוכרים שמופיעים על המסך נותנים אווירה כמעט אינטימית, ואלמנט התחרות והסיפורים האישיים מובילים לרייטינג גבוה. זה מתכון מנצח. בכל אופן, ערוץ 14 עם "הפטריוטים" היציבה, היה במקום השלישי, עם 7.6%, ו-204 אלף, צופים, ואילו "החמאם" של כאן11 עם "זמן אמת" היה במקום האחרון, עם נתונים לא מחמיאים שעמדו על 2.5% ו-59 אלף צופים. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם ניב רסקין ורייטינג של 4.3% ו-112 אלף צופים. אחריה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר עם 2.2% רייטינג ו-50 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13 עם 1.6% רייטינג ו-38 אלף צופים בלבד. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור היה במקום הראשון עם 2.9% ו-70 אלף צופים, "פותחים יום" של רשת היה במקום השני, עם 1.5% ו-46 אלף צופים בסך הכל ואילו "על הבוקר" של 14 היה אחרון, עם 1.5% ו-34 אלף צופים. 


במהדורות המוקדמות לאורך אחר הצהריים ושעות הערב המוקדמות שש עם עודד בן עמי בקשת 12 הוביל עם 10.2% רייטינג ו-238 צופים, כאשר אחריהם היו ריקלין ושות', של ערוץ 14, עם 4% רייטינג ו-113 אלף צופים ואת הרשימה סגרה רשת, עם מוריה וברקו שהיו עקביים הן מבחינת המקום האחרון והן מבחינת הנתונים, עם 3.8% רייטינג ו-90 אלף צופים בלבד. 


לאחר מכן, המהדורה המוקדמת בהנחיית קרן מרציאנו הובילה עם 10.1% ברייטינג ו-251 אלף צופים, כשאחריה שלזינגר וברדוגו בערוץ 14, עם 5.2% ו-149 אלף צופים, ואילו אזור בחירה של 13 במקום האחרון, עם 4.1% רייטינג ו-116 אלף צופים.