סוער בפרסום: "פעם חיפשנו בסטודנטים השראה, כעת מקבלים מהם נייר טואלט"

כך לדברי מיכאל מור יוסף, שותף ובעלים ב'פלא-פה', בעקבות מודעה סקסיסטית של סטודנט שהוצגה בתערוכה של 'הבצפר'. ורד בטש, מנכ"לית 'הבצפר': "אנחנו משמשים במה לעבודות, גם אם זה לרוחנו וגם אם זה לא"
משה בנימין | (40)

תערוכת הסיום של קורס הקופי ה-20 של 'הבצפר' - בית הספר של איגוד חברות הפרסום היה אמור להתנהל כמו כל ה-19 שקדמו לו, אלא שהקורס הנוכחי בו הציגו הסטודנטים כרזות ל'מועצת הגפן והיין בישראל' קיבל תפנית לא נעימה בדמות מספר כרזות סקסיסטיות ופרובוקטיביות של בוגרי הקורס.

אל 3 המקומות הראשונים בפרויקט הגמר שהציגו הסטודנטים התברג יריב מוסקוביץ', שתפס את המקום ה-2, עם מודעות שהלכו צעד אחד רחוק מדי, לפחות על פי תגובת הרשת וגורמים שונים בענף הפרסום. מוסקוביץ' הלך על משחק מילים שהתבסס על חריזה בין המילה 'יין' לאיבר המין הגברי. בקופי (שורת הטקסט) שליוותה את תמונת בקבוק היין במודעה שלו, נכתב: "בחורות אוהבות לקבל יין. תן לה יין" ובמודעה שנייה נכתב "בחורות אוהבות יין שעומד הרבה זמן. תן לה יין".

המודעות של יריב מוסקוביץ' - זכה במקום ה-2

כאמור, התגובות למודעה לא איחרו לבוא ורבים תהו לגבי הבחירה בפרובוקציה הסקסיסטית, בייחוד כשהיא מגיעה ממי שאמורים לייצג את עתיד הפרסום בישראל. מיכאל מור-יוסף, שותף ובעלים ואיש קריאייטיב במשרד הפרסום 'פלא-פה' היה אחד מאלו שהתייחס למודעה הפוגענית כלפי נשים, וכן להשלכותיה. לדבריו: "מכאן, מהבצפר אמורים לבוא ניצנים חדשים, העתיד של הפרסום. פעם היו מגיעים לתערוכות סיום כדי לשאוב השראה מהדור הבא ואז אתה מגיע ורואה את 'נייר הטואלט' הזה, ואתה רואה שזה הפוך לגמרי".

על חלקם של מרצי קורס הקופי ומערכת 'הבצפר' אומר מור-יוסף: "אני חושב שזה היה צריך להיעצר שם. הם היו צריכים להסביר לסטודנטים שמודעה כזו היא לא מכבדת ולא מכובדת. אנחנו כמחנכי הדור החדש צריכים וחייבים לעצור את זה. ברור שיבוא מישהו מהבצפר ויגיד שזו זכותם של הסטודנטים במדינה דמוקרטית, אבל זו התשובה החבוטה והמוכרת". לדבריו "יהיה מעניין יותר לשמוע אותם מודים ואומרים - עשינו טעות ונבקש מהסטודנטים שיגישו עבודה אחרת, ומכובדת ואותה נשפוט".

בשבוע בו פורסמה מודעה סקסיסטית אחרת (של מסעדת הבשרים החיפאית אנגוס) בה מוצג גופה העירום של אשה, מסומן לפי נתחי בשר אומר מור-יוסף: "פמיניזם צריך להיות חלק מהפרמטרים לפיו נבדק פרסום טוב. בואו לא ניתמם. לו היה פה פרסומאי מהגווארדיה הוותיקה שהיה אומר, אני רוצה ציצי כי זה עובד, אז ניחא, או שנניח והיה כאן לקוח שמבקש דבר כזה, מילא, אבל זה 'הבצפר' - כאן צריך לעשות משהו שלא עשו לפני, והנה, את המקום השני תופס משהו שאפילו לא ראוי לשיפוט".

ורד בטש, מנכ"לית 'הבצפר' הגיבה לסערה סביב המודעות ואמרה: "במשימת סיום הבוגרים מתבקשים לתת את הרעיון שלהם - זה שיביא להם תהודה חיובית, שלילית וגם תעסוקה. זהו תיק עבודות אישי, וזו עבודה אישית והאינטרפרטציה הקריאטיבית היא של התלמיד. התגובות על חלק מהמודעות מוצדקות ועם חלקן אין לנו ויכוח".

עוד אומרת בטש: "העבודות דורגו על ידי קהל שופטים שנכח בתערוכה. 'הבצפר' מעודד בתהליך הקריאייטיב חופש ביטוי. כחלק מתהליך עבודה צריך לקחת דברים בפרופורציות - אלו עבודות של סטודנטים. אני וסגל 'הבצפר' נגד סקסיסטיות בהגדרה, באופן מוחלט, ובטח שאנחנו שלא מעודדים עבודות כאלו, אולם במסגרת חופש הביטוי, לכל אחד יש את הזכות להעלות את העבודה שלו. הבצפר משמש במה לעבודות גם אם זה לרוחנו וגם אם זה לא".

מור-יוסף התייחס גם למודעה הזוכה במקום הראשון ואמר: "חשוב לי להדגיש שהמקום הראשון שנבחר הוא מקסים. המודעה הזו היא דוגמא לכך שלא חייב להיות סקסיסטי ואפשר לעשות את זה גם אחרת, באופן חכם, אינטיליגנטי ואלגנטי".

תגובות לכתבה(40):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 34.
    עוג 23/04/2013 15:52
    הגב לתגובה זו
    פורנו, ומוצאים אותו בכל מקום. זה שיקוף מדויק של המציאות. צר לי.
  • 33.
    ליאור 17/04/2013 12:38
    הגב לתגובה זו
    אל תתנערו מאחריות, אתם לימדתם אותם, הדרכתם אותם וליוויתם אותם לאורך התהליך לבוא ולומר שאתם נותנים חופש הוא הסרת האחריות והטלת האשמה על הסטודנט. למה אף אחד ממכם לא עמד ואמר לפני "מודעה כזאת לא תוצג בתערוכה שלנו!"? למה אף אחד לא עצר את זה? אם אתם באמת מוסד שמלמד פרסום הייתם צריכים ללמד את הסטודנט ולא לתת לא ללמוד מטעויות (במיוחד לא בעבודת הסיום) הסטודנט לא נכשל, הבצפר נכשל
  • 32.
    שוביניסטי. ומעודד אונס - חוסר הבנה של היוצר (ל"ת)
    שלומית 17/04/2013 12:06
    הגב לתגובה זו
  • 31.
    אצלי הוא לא יתקבל לעבודה (ל"ת)
    שותף ובעלים 17/04/2013 12:03
    הגב לתגובה זו
  • 30.
    עוד אחד מהתחום 17/04/2013 11:58
    הגב לתגובה זו
    על השאלות האם זו עבודה טובה או לא והאם זו עבודה ראויה או לא עוד ידברו שנים רבות. ובכל זאת על העבודות הפרובוקטיביות מדברים ומראים אותם ואילו העבודה שזכתה במקום הראשון נותרה אלמונית. כולנו כנראה מכירים את המיתוס על איש הפרסום שהגיע למצגת מול לקוח,עלה על השולחן והפליץ. ואז אמר שלא משנה כמה נמוך ומסריח מה שעשה העיקר שיזכרו אותו. תנחשו איזו עבודה יזכרו השנה?
  • 29.
    . 17/04/2013 09:49
    הגב לתגובה זו
    אלא שזה סתם הומור של ילדים בכיתה ד'.
  • 28.
    מאיים על יונה 16/04/2013 13:14
    הגב לתגובה זו
    מי לכל הרוחות האהבלים שאשכרה בחרו בזה? אחד הפרינטים המגעילים והדפוקים, בלי קשר לסקסיסטיות
  • 27.
    אברום 16/04/2013 10:07
    הגב לתגובה זו
    הולך לרמה הכי נמוכה מתאים לכתיבה של צ'חים חרמנים זבי חוטם.
  • 26.
    לקורס קופי של הבצפר גישה בעייתית של- תתפרעו, (ל"ת)
    בלי קשר לעולם האמיתי 15/04/2013 17:24
    הגב לתגובה זו
  • 25.
    דוחה. גישה סקסיסטית דוחה (ל"ת)
    ענת 15/04/2013 14:02
    הגב לתגובה זו
  • 24.
    15/04/2013 13:41
    הגב לתגובה זו
    אתם אמורים להבדיל בין טוב ורע וללמד את הסטודנטים שלכם פרסום. אבל עם כאלה מורים איך תעשו את זה? אם אלה עבודות הגמר, מה קורה בתיקי העבודות של האנשים?
  • 23.
    הבעיה לא בסקסיזם אלא בזה שזה חרא קופי (ל"ת)
    רון 15/04/2013 13:22
    הגב לתגובה זו
  • 22.
    אביב 15/04/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    אפשר לחשוב שאתם כל היום עובדים על פרסום ארגוני צדקה ולא תאגידי ענק חזיריים. כל הכבוד ליוצרי המודעות ולבצפר. מדובר בפרוייקט גמר שנועד למשוך תשומת לב ולהתבלט, ולכן יש פה הצלחה מרשימה.
  • 21.
    אוגילבי 15/04/2013 12:54
    הגב לתגובה זו
    מה עשית בפרסום? על איזה עבודות אתה חתום? איזה מותגים המצאת? זה חשוב שנדע כדי להעריך את דעתך המקצועית. מעניין איך אתה מנהל סוכנות שנקראת מפה לפה שאם אני מבין נכון אמורה לייצר פרסום ויראלי. אז מה הדבר הויראלי שעשית לאחרונה מיכאל? ומי שמך להיות נציג הכשרות של הקריאייטיביות בארץ?
  • 20.
    15/04/2013 11:59
    הגב לתגובה זו
    אלה פשוט עבודות ברמה מאוד מאוד נמוכה. אותי זה מכעיס לא פחות.
  • 19.
    סקסיסטי ניחא, אבל מיושן ועוד מקופי צעיר -מביך (ל"ת)
    אחת 15/04/2013 11:17
    הגב לתגובה זו
  • 18.
    מי מכיר?! 15/04/2013 10:58
    הגב לתגובה זו
    לפני שבוע לא ידעתם שהיא קיימת והיום, בדרככם לעיר הנמל הצפונית, בעודכם מתלבטים היכן לאכול - זה כנראה השם היחיד שיקפוץ לכם לראש.... פרובוקציה זה שם המשחק.
  • 17.
    קריאיטיב 15/04/2013 10:01
    הגב לתגובה זו
    הדבר היחיד שניתן לומר על העבודה, היא שאינה מקורית בעליל ועל כן מאכזבת בתור אחת שבאה מסטודנט "ראש טרי". אבל צבוע מאד לומר שהיא לא ראויה ולשלוף את הקלף הסקסיסטי המשופשף, כשכהשראה לסטודנטים רצות פרסומות כמו של "אקס" (אקס משיג לך בחורות) וכמו של "קרלסברג" (share one with a friend)שימו קצת תאורה על מה שקיים כבר בעולם הפרסום האמיתי ותשאלו את עצמכם מאיפה הרעיונות האלה נכנסים לראשם של שטוסנטים לא מקוריים מלכתחילה.
  • 16.
    15/04/2013 09:48
    הגב לתגובה זו
    אחלה מודעות, ויש המון משרדים שהיו חותמים על כזאת מודעה. אם כבר להתלונן על משהו, זה על העובדה שכל הקורסים האלה מקדשים את הפרינט, כאילו הוא לא גוסס. כמנהל קריאייטיב, אני לא מצליח להבין את כל התלמידים שבאים עם תיק עבודות עמוס פרינטים. תתקדמו.
  • 15.
    וחבל 14/04/2013 23:53
    הגב לתגובה זו
    את העבודות המגעילות ומי שעשו אותם מציגים בכתבה, ומדברים על הפרסומת שלהם. את הכרזה הזוכה מזכירים בחצי מילה בסוג הכתבה.
  • 14.
    ג'יזס 14/04/2013 23:36
    הגב לתגובה זו
    אפילו אם מתעקשים על סקסיסטי אפשר לעשות שנון. אבל זה פשוט מביך.
  • 13.
    ידעתי שיש שם אישה 14/04/2013 22:34
    הגב לתגובה זו
    זה מדהים לגלות כל פעם מחדש שיש שם נשים בצמרת שנותנות לזה יד. לתת יד לעבודות שבפירוש מעודדות לא פחות מאונס. אני מקווה שיציעו לך יין בסימטה חשוכה גברת בטש הטראש.
  • 12.
    שלומית 14/04/2013 21:48
    הגב לתגובה זו
    ולא רואים תמונה של מי שזכה במקום הראשון מתה לדעת מי היו השופטים הדוכים שנתנו לפרובוקציה בגרוש להיות במקום שני . וכנראה שהבצפר הוא לא המקום ללמוד בו פרסום.
  • 11.
    מר קריאייטיב 14/04/2013 20:51
    הגב לתגובה זו
    מצחיק לראות איך אחד ממכחכחי הנוצות הגדולים בענף נזעק לנוכח קצת סקסיסטיות מתלהבת מדי. להזכירך, אדוני המתחסד, יין הוא משקה רומנטי עם נופך סקסי, שגברים רבים וטובים עושים בו שימוש כדי לכבוש נשים. כן, כן... גברים שאוהבים נשים. נשארו עוד מעט כאלה בעולמנו. והגברים הללו בהחלט מפרגנים למודעות "הסקסיסטיות" של הנער מוסקוביץ'. לסיכום: תרגיע ולך חפש מי יג'עג'ע אותך.
  • קרנית 17/04/2013 11:08
    הגב לתגובה זו
    אם אתה צריך אלכוהול בשביל לכבוש אשה, ואם אתה בכלל משתמש במילים "לכבוש אשה" אז אתה לא רק שוביניסט, אתה גם בטח מכוער טילים
  • אחת 15/04/2013 14:56
    הגב לתגובה זו
    וגם קצת אייטיז עם ה"יג'עג'ע" וגם ראש הוועד הלא קיים של "הגברים הללו בהחלט מפרגנים". לך, חנוך לנער שלך שפעם היה ממש מגניב להיות פרסומאי והיום כבר לא קונים את הסחורה המדולדלת, המקומטת והרפויה שלך
  • אורי 15/04/2013 11:46
    הגב לתגובה זו
    של אותו סקסיסט שיצר את ה"קמפיין". או שאולי אתה בכלל הוא. מרחם עליך, איש עלוב.
  • גברת קריאטיב 15/04/2013 11:15
    הגב לתגובה זו
    אני לא יודעת באיזה עשור אתה חי, או אולי ראית יותר מידי פרקים של מאד מן אבל היום בשנת 2013 פרסום סקסיסטי זה משהו מאוד מיושן, לא אינטיליגנטי ולא מוערך - אם אתה חושב שזה פרסום טוב אתה לא שוביניסט בעיני אתה פשוט מיושן!
  • 10.
    ל 14/04/2013 20:10
    הגב לתגובה זו
    ואת זה אי אפשר ללמוד בשום בצפר...
  • 9.
    חטף את כל היין 14/04/2013 19:52
    הגב לתגובה זו
    .
  • 8.
    בכור 14/04/2013 18:59
    הגב לתגובה זו
    אחלה מודעה. אחלה פרובוקציה. הבחור עורר שיחה בעבודת בגמר. זה פטיתי להתייחס לענף הפרסום כענף גבוהה/רציני. זה ענף בזוי, שעובדים בו ילדים בתחילת הקריירה (או אפסים מזדקנים)שמרוויחים פחות מהמנקים. אדון מיכאל - כמה אתה משלם לקופי שאתה מצפה ממנו לרמה גבוהה?
  • ג 17/04/2013 11:04
    הגב לתגובה זו
    1. קודם כל כדאי שתלמד לכתוב בלי שגיאות כתיב, לפני שאתה מבקר את הרמה של כל ענף הפרסום. 2. גם רמדיה עוררה שיחה. אני כמנהל קריאטיב לא לוקח אותו 3. גם לפני הסיפור הזה הבצפר לא נחשב כמקום טוב, עכשיו אין סיכוי שמישהו יקח משם בוגרים 4. קשה לי להאמין שיש מנקים שמרוויחים 25 k אבל היי, אני לא יודעת הכל 5. תן לי לנחש - אתה טיפוס קצת מתוסכל שעובד במשהו שאתה שונא, ומרוויח ממש מעט
  • 7.
    נדב הופמן 14/04/2013 18:57
    הגב לתגובה זו
    בתור בוגר acc אני מבין עכשיו יותר מכל שלמדתי במקום טוב ואיכותי קורא לכל מי שרוצה באמת ללמוד את התחום ברמה הגבוהה והבונה ביותר להרשם רק בacc ואני מתבייש לצאת לשוק העבודה ולדעת שיש מנהלי קראייטיב שמחפשים סוג כזה של עבודות ברמה יין !
  • 6.
    לירון 14/04/2013 18:52
    הגב לתגובה זו
    תמוהה בעיני שכותבי הכתבה לא מצאו לנכון להעניק במה למודעה הזוכה (שאין לי מושג איך היא), אלא רק להציג שתי מודעות סקסיסטיות. קצת מנציח את הסטראוטיפ של ״סקס מוכר״, לא?
  • 5.
    מיכל 14/04/2013 18:52
    הגב לתגובה זו
    עושה נזק ללקוח
  • 4.
    סטודיו מן 14/04/2013 18:46
    הגב לתגובה זו
    בושה. חופש הביטוי בא להגן על אנשים, לא לפגוע בהם. מודעה אמיתית כזו היא קריאה לאונס, לא פחות. בעולם שכולו פרסום, בתי הספר לפרסום צריכים לקחת אחריות על חינוכו של דור הפרסומאים החדש, בהתאם לאמות המוסר של ימינו, והן צריכים לקחת אחריות על כבוד המקצוע שאותו הם מלמדים. שום בקבוק יין לא שווה מספיק בשביל שבחורות יאנסו בשבילו. וזה המסר שהכי חשוב להעביר לתלמידים. תתביישו. ואגב, תפקידכם הוא לסנן וללמד - לא לתת במה. אתם לא תאטרון, אלא מכללה. ואני גם לא מכיר שום תאטרון שנותן את הבמה שלו לכל מי שמעוניין לשפוך את הזבל שלו על העולם.
  • 3.
    הבעיה לא בקורס אלא באנשים שמוצאים ענין בענף (ל"ת)
    אבוד 14/04/2013 18:31
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    עבודות סוג יין (ל"ת)
    קופיארטר 14/04/2013 18:25
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    תומר 14/04/2013 18:20
    הגב לתגובה זו
    מדהים כמה אנשי הקריאייטיב והקופי של היום ירודים.
  • קופי 14/04/2013 18:53
    הגב לתגובה זו
    למה תרצה גרנות מתהפכת בקברה?