דעה

עולם הפרסום אחרי דפני ליף הפך לשמרן, מהוסס ומשעמם

סמנכ"ל האסטרטגיה בענבר מרחב ניסן כואב את הענף המדשדש ומציג בן כלאיים חדש: "קלאסח, תוצר הנסיבות, שעוטף מכירה אגרסיבית בקריאייטיב"
יהב דרייזין | (21)

רבות דובר על המחאה החברתית והשלכותיה על עולם השיווק בכלל ועל ענף הפרסום בפרט. כבר לפני מס' חודשים קראתי ממש מעל במה זו למפרסמים לצאת מהבונקרים ולחזור לתקשר עם הצרכן.

אז עברו כמה חודשים ולאט לאט מתחילים לחזור לשגרה...לכאורה. מסתבר שעולם הפרסום פוסט טראומת דפני ליף שונה מזה שהכרנו, הוא מהוסס יותר, שמרן יותר, משעמם הרבה יותר.

אין מה לעשות, אחרי שנים בהן דיברנו בלי סוף על כך שאנו חיים בעידן חדש, שהכול משתנה, זה סוף סוף קרה. המחאה הייתה בעצם המפץ הגדול בו השתנו יחסי הכוחות בין הצרכן ובין המותג. אנחנו באמת חיים בעולם חדש עם כללי משחק חדשים וגם החברות הגדולות הרבה יותר פגיעות היום.

על פניו מדובר בהתפתחות מבורכת, "הכוח עובר ללקוח" זו כבר לא רק סיסמא זו המציאות היומיומית שלנו.

עכשיו כולם מנסים לפענח את ה- DNA של הצרכן החדש, איך פונים אליו בלי להרגיז, איך חוזרים לתקשר ועדיין נשארים מתחת לרדאר. אנחנו חיים בתקופה שכל ישראלי לשעבר שנכנס חמוש באייפון למכולת השכונתית בניו ג'רסי ומזהה מקופלת ב- 40 סנט מצליח להצית סערה בפייסבוק שמקבלת תהודה חסרת תקדים וחסרת פרופורציה.

כצפוי המציאות החדשה מייצרת גם תופעות לוואי בעייתיות. אם פעם, מזמן (לפני אוגוסט) הכרנו שתי דרכים לפנות לצרכן: תדמית והארד סייל, ושאפנו להגדיל את מרכיב המיתוג בתמהיל, הרי שאם נסתכל טוב טוב במקבצי הפרסומות היום נוכל להבחין בזן חדש של פרסום, יצור היברידי שטורף את הקלפים ומתחיל להשתלט על כל ברייק...הקלאסח.

הקלאסח הוא תוצר של נסיבות, מצד אחד אנו חיים במציאות בה פרסום תדמיתי שמטרתו לבנות מותג ולייצר לו נכסיות לטווח ארוך נחשב לגחמה לא אחראית ובזבזנית של פרסומאים. מצד שני יש צורך אמיתי לייצר מהלכים מכירתיים אגרסיביים שיניעו את הצרכן ועדיין לא יישחקו את המותג ויעבירו לצרכן תחושת מצוקה של "מכירת חיסול".

כך נולד פורמט פירסומי חדש שבמהותו הוא פשרה שמנסה לעטוף מבצעי כסאח בקלאסה קריאטיבית. חשוב להבין שמדובר בסופו של דבר מדובר בפעילות מכירות טהורה שמטרתה להפעיל את רצפת המכירה בטווח קצר, ותרומתה לבניית המותג היא שולית.

אם פעם רצינו להגיע לכיסו של הצרכן דרך ליבו הרי שהיום ויתרנו על ה"מתווך" וכולנו נלחמים בצורה בוטה על כיסו בלבד. ימים יגידו האם הקלאסח היא תופעה חולפת או כאן בשביל להישאר, מה שבטוח שבטווח הרחוק היא לא עושה טוב.

כשיותר ויותר מותגים שמים להם למטרה להמציא את המבצע הכי יצירתי אנחנו רואים פחות ופחות מהלכי מיתוג אמיתיים שמטרתם לבנות מיצוב ולנכס ערכים ונכסיות מעבר ל"הכי משתלם".

הגיע הזמן להבין שה"צרכן הישראלי החדש" הוא לא יצור רשע שכול מטרתו למוטט את המותג שלנו, הוא בסה"כ לא רוצה לצאת פראייר, לא רוצה שיבטיחו לו הבטחות חסרות כיסוי וכל מה שהוא מחפש זה טיפה הוגנות. ובאשר למשווקים, כנראה שהגיע הזמן להתרגל להרוויח פחות...ולעבוד הרבה יותר קשה בשביל להשיג את אותם הישגים שבעבר השגנו בקלות יחסית.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אלון 16/03/2012 10:13
    הגב לתגובה זו
    ההתעסקות במה יהיה מחר בבוקר מחקה לגמרי את מה שבאמת אנחנו אמורים לעשות
  • 15.
    שייע 15/03/2012 23:26
    הגב לתגובה זו
    ענף שתמיד שואף לבסדר, לא יותר מזה. איפה התובנה החדשה?? כשחברות ענק גובות פרמיה מוגזמת ברור שהפרסומאי מוריד תראש.
  • 14.
    יאקי 15/03/2012 10:30
    הגב לתגובה זו
    צריך לזמבר אותם. קלאסח, פלוצח, הכול קשקוש. יהב מציג לראשונה תפיסת עולם דינאמית היפרנטית פיטולוקאלית. אני אומר זו מהפכה.
  • 13.
    אני המגיב מ 11 ושכחתי לרשום שם (ל"ת)
    דני 15/03/2012 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דן 15/03/2012 03:34
    הגב לתגובה זו
    והיא שינוי תאגידי עמוק. אין מה לעשות, חברים, העולם השתנה והוא שקוף. זה לא רק מישהו עם מצלמה בסופרמרקט בג'רזי, זה גם מנהל בכיר בגולדמן סאקס שמודיע, ממה שהיום, שהוא מתפטר מהחברה ששמה את טובת השורה התחתונה שלהם על פני השורות של לקוחותיהם. וזה לא רק לקוחות, זה כלל בעלי העניין. בבתי הספר למנהל עסקים מספרים את זה כבר שנים. קוראים לזה אחראיות תאגידית. יש וויכוח עם זה מס שפתיים או משהו אמיתי. אז רבותיי, אמיתי בריבוע. והולך לעצב את הכלכלה והחברה העולמית (והישראלית) מעתה והלאה. הדרך למכור מוצר או שירות הוא להיות שקוף ולהיות בעל תרומה אמיתית ומשמעותית לחברה. לא מס שפתיים, לא תרגילים ביחסי ציבור. the real thing. [email protected]
  • 11.
    14/03/2012 18:59
    הגב לתגובה זו
    משרד משעמם ואפור בלי ספי, לא משנה כמה ידיעות יכתבו עליו
  • עליבות (ל"ת)
    עידו 14/03/2012 22:00
    הגב לתגובה זו
  • כמה קנאה וכמה תסכול.. (ל"ת)
    אבי 14/03/2012 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יהויכין 14/03/2012 17:08
    הגב לתגובה זו
    ראשית, משרדי הפרסום שעבדת בהם כנראה משעממים מספיק כדי שתשליך על כל הענף. תעשה הסבה מקצועית ותעבור לקריאייטיב. יש מספיק אנשי קריאייטיב אמיצים שלפעמים נחסמים על ידי לקוחות ולפעמים מצליחים לפרוץ לטלויזיה. שנית, עלו עליך עם הכתבה מ-1997. יצאת פקק
  • 9.
    לפחות למישהו יש ביצים להגיד את זה (ל"ת)
    זיוזהויות 14/03/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
  • קיקו 14/03/2012 17:36
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא משנה את ההווה עם כתבות משנת 97
  • 8.
    שחר 14/03/2012 16:37
    הגב לתגובה זו
    לפחות הוא נראה חמוד...
  • 7.
    אסף 14/03/2012 16:24
    הגב לתגובה זו
    2 הסיבות האמיתיות לכך שהענף משעמם ושמרן: 1. בעלי המשרדים הם זקנים דינוזאורים שמנותקים לחלוטין מהצרכנים ולא מבינים את העולם החדש, ואת הדור החדש שקם פה. אין להם פייסבוק ומבחינתם המחאה לא קרתה 2. סמנכליות שיווק דלוחות פחדניות וחסרות כל טיפה של כישרון והבנה. עד שלא יתנו את התפקיד הזה לאנשי קריאייטיב מנוסים לשעבר במקום לילדות סתומות שעשו תואר בבינתחומי, שום דבר טוב לא יקרה פה בפרסום
  • 6.
    ניתוח מדוייק לצערי הרב (ל"ת)
    עמית 14/03/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהב אני מתה על הפיד שלך באינסטגרם! (ל"ת)
    עינת 14/03/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ יתוח שמעורר געגוע לעטרה בילר... (ל"ת)
    איניגו מונטויה 14/03/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוגילבי 14/03/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    לזה שאין יותר כשרון בעולם הפרסום. כל הטובים עוזבים את משרדי הפרסום. מי שנשאר זה או החדשים אבל חסרי הניסיון, או בעלי הניסיון אבל הבינוניים. כל השאר תירוצים.
  • 2.
    מני 14/03/2012 14:58
    הגב לתגובה זו
    "הצרכן הישראלי החדש" זו אולי ההגדרה הכי מיושנת שיש
  • אלי 14/03/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    כלומר - מאי שם בשנות התישעים
  • 1.
    לא, כי אתה מקורי 14/03/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    יופי גאון, יצאה לך כתבה משעממת ולא יצירתית על ענף משעמם ולא יצירתי. לידיעתך, ולידיעת הקוראים - המונח קלאסח (המכונה כאן "בן כלאיים חדש") ממש ממש לא חדש. הנה כתבה מ 1997, דפדפו למטה: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=130466 ונניח, רק נניח שלא הכרת את המושג - בחייאת, לפני שאתה כותב על משהו חדש, וחושב שאתה ממציא משהו - תתאמץ טיפה ותחפש בגוגל. זה מה שאני עשיתי
  • יופי של תשומת לב לפרטים... (ל"ת)
    המתאמץ 14/03/2012 16:28
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.מגי טביבי, מגישת חדשות 14. קרדיט: רשתות חברתיות.
רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 14 מזנקת ל-300 אלף צופים

בערב רווי חדשות, עם כמעט מיליון צופים בכל המהדורות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 הצליחה לשבור שיא והיא בדרך להדביק את הפער מהמובילה הנצחית, חדשות 12

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג
בערב דרמטי עם חדשות מרעישות, שהשתנו והתפתחו במהלך הערב, כמות הצופים התקרבה למיליון צופים, עם 922 אלף צופים שצפו בכל מהדורות החדשות המרכזיות, המהדורה המרכזית של ערוץ 14 שברה שיא של כל הזמנים, עם כמות צופים שהתקרבה למדורת השבט המסורתית, חדשות 12. 

אולי זו העובדה שערוץ 14 מזוהה עם פרשת "שדה תימן", ואולי זהו המשך של מגמת ההתחזקות של מהדורות החדשות של הערוץ, אבל כך או כך הנתונים הם נתוני שיא. 

מבחינת הדירוג עצמו, המהדורה המרכזית של ערוץ 12, היתה אתמול על 15% רייטינג ו-381 אלף צופים, ואילו חדשות 14 היו אחריה עם 10.3% רייטינג ו-300 אלף צופים. אחריה היתה חדשות 13, שבערב כזה הצליחה לחצות את רף מאה אלף הצופים, עם 4.7% רייטינג ו-130 אלף צופים, ואילו גם חדשות 11, היו עם 111 אלף צופים ו-4.2% רייטינג. 


פריים טיים

גם בפריים טיים הנתונים היו מעט חריגים, היות וכמות הצופים התחלקה באופן שווה יותר מאשר בדרך כלל. אמנם בראש היתה "במשמרתי שלי" עם כרמי גילון, ששודרה בקשת עם רייטינג של 10.6% ו-259 אלף צופים, אבל מבחינת רייטינג "הפטריוטים" היתה קצת מאחוריה, עם 10.5% רייטינג אבל מבחינת כמות הצופים הפטריוטים עלתה על קשת, והיתה על 311 אלף צופים. בכך, ערוץ 14 משלים מהלך מרשים ברצועות החדשות המרכזיות והפריים טיים. במקום השלישי הייתה "ווארט" של ערוץ 13, עם נתון מכובד של 7.9% רייטינג ו-213 אלף צופים וגם ריאליטי האוכל של כאן11, "בואו לאכול איתי", עמד על נתונים יפים של 7.5% רייטינג ו-178 אלף צופים. 

רצועות נוספות

מבחינת שאר הרצועות, בבוקר גם נרשמה עלייה בכמות הצופים, כש-"חדשות הבוקר" של קשת הובילה בפער את הרצועה, עם 4.1% ו-106 אלף צופים, במקום השני היתה מהדורת הבוקר של ערוץ 14 "ישראל הבוקר", עם עודד מנשה, עם 2.1% רייטינג ו-44 אלף צופים ואילו את הרשימה סגרה רשת עם העולם הבוקר עם 1.4% רייטינג ו-29 אלף צופים בלבד.

ברצועה שלאחריה, המגמה המשיכה ומשדר הבוקר של קשת, עם נסלי ברדה ויואב לימור, שהוביל את הרשימה, היה עם רייטינג של 3.5% ו-80 אלף צופים בלבד, אחריו במקום השני ערוץ 14 המשיך לצמצם פערים, עם "על הבוקר" עם נוי בר, עם 1.6% רייטינג ו-54 אלף צופים בלבד ואילו במקום האחרון היה "פותחים יום" של רשת, עם 1.1% רייטינג ו-24 אלף צופים בלבד.