דעה

עולם הפרסום אחרי דפני ליף הפך לשמרן, מהוסס ומשעמם

סמנכ"ל האסטרטגיה בענבר מרחב ניסן כואב את הענף המדשדש ומציג בן כלאיים חדש: "קלאסח, תוצר הנסיבות, שעוטף מכירה אגרסיבית בקריאייטיב"
יהב דרייזין | (21)

רבות דובר על המחאה החברתית והשלכותיה על עולם השיווק בכלל ועל ענף הפרסום בפרט. כבר לפני מס' חודשים קראתי ממש מעל במה זו למפרסמים לצאת מהבונקרים ולחזור לתקשר עם הצרכן.

אז עברו כמה חודשים ולאט לאט מתחילים לחזור לשגרה...לכאורה. מסתבר שעולם הפרסום פוסט טראומת דפני ליף שונה מזה שהכרנו, הוא מהוסס יותר, שמרן יותר, משעמם הרבה יותר.

אין מה לעשות, אחרי שנים בהן דיברנו בלי סוף על כך שאנו חיים בעידן חדש, שהכול משתנה, זה סוף סוף קרה. המחאה הייתה בעצם המפץ הגדול בו השתנו יחסי הכוחות בין הצרכן ובין המותג. אנחנו באמת חיים בעולם חדש עם כללי משחק חדשים וגם החברות הגדולות הרבה יותר פגיעות היום.

על פניו מדובר בהתפתחות מבורכת, "הכוח עובר ללקוח" זו כבר לא רק סיסמא זו המציאות היומיומית שלנו.

עכשיו כולם מנסים לפענח את ה- DNA של הצרכן החדש, איך פונים אליו בלי להרגיז, איך חוזרים לתקשר ועדיין נשארים מתחת לרדאר. אנחנו חיים בתקופה שכל ישראלי לשעבר שנכנס חמוש באייפון למכולת השכונתית בניו ג'רסי ומזהה מקופלת ב- 40 סנט מצליח להצית סערה בפייסבוק שמקבלת תהודה חסרת תקדים וחסרת פרופורציה.

כצפוי המציאות החדשה מייצרת גם תופעות לוואי בעייתיות. אם פעם, מזמן (לפני אוגוסט) הכרנו שתי דרכים לפנות לצרכן: תדמית והארד סייל, ושאפנו להגדיל את מרכיב המיתוג בתמהיל, הרי שאם נסתכל טוב טוב במקבצי הפרסומות היום נוכל להבחין בזן חדש של פרסום, יצור היברידי שטורף את הקלפים ומתחיל להשתלט על כל ברייק...הקלאסח.

הקלאסח הוא תוצר של נסיבות, מצד אחד אנו חיים במציאות בה פרסום תדמיתי שמטרתו לבנות מותג ולייצר לו נכסיות לטווח ארוך נחשב לגחמה לא אחראית ובזבזנית של פרסומאים. מצד שני יש צורך אמיתי לייצר מהלכים מכירתיים אגרסיביים שיניעו את הצרכן ועדיין לא יישחקו את המותג ויעבירו לצרכן תחושת מצוקה של "מכירת חיסול".

כך נולד פורמט פירסומי חדש שבמהותו הוא פשרה שמנסה לעטוף מבצעי כסאח בקלאסה קריאטיבית. חשוב להבין שמדובר בסופו של דבר מדובר בפעילות מכירות טהורה שמטרתה להפעיל את רצפת המכירה בטווח קצר, ותרומתה לבניית המותג היא שולית.

אם פעם רצינו להגיע לכיסו של הצרכן דרך ליבו הרי שהיום ויתרנו על ה"מתווך" וכולנו נלחמים בצורה בוטה על כיסו בלבד. ימים יגידו האם הקלאסח היא תופעה חולפת או כאן בשביל להישאר, מה שבטוח שבטווח הרחוק היא לא עושה טוב.

כשיותר ויותר מותגים שמים להם למטרה להמציא את המבצע הכי יצירתי אנחנו רואים פחות ופחות מהלכי מיתוג אמיתיים שמטרתם לבנות מיצוב ולנכס ערכים ונכסיות מעבר ל"הכי משתלם".

הגיע הזמן להבין שה"צרכן הישראלי החדש" הוא לא יצור רשע שכול מטרתו למוטט את המותג שלנו, הוא בסה"כ לא רוצה לצאת פראייר, לא רוצה שיבטיחו לו הבטחות חסרות כיסוי וכל מה שהוא מחפש זה טיפה הוגנות. ובאשר למשווקים, כנראה שהגיע הזמן להתרגל להרוויח פחות...ולעבוד הרבה יותר קשה בשביל להשיג את אותם הישגים שבעבר השגנו בקלות יחסית.

תגובות לכתבה(21):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 16.
    אלון 16/03/2012 10:13
    הגב לתגובה זו
    ההתעסקות במה יהיה מחר בבוקר מחקה לגמרי את מה שבאמת אנחנו אמורים לעשות
  • 15.
    שייע 15/03/2012 23:26
    הגב לתגובה זו
    ענף שתמיד שואף לבסדר, לא יותר מזה. איפה התובנה החדשה?? כשחברות ענק גובות פרמיה מוגזמת ברור שהפרסומאי מוריד תראש.
  • 14.
    יאקי 15/03/2012 10:30
    הגב לתגובה זו
    צריך לזמבר אותם. קלאסח, פלוצח, הכול קשקוש. יהב מציג לראשונה תפיסת עולם דינאמית היפרנטית פיטולוקאלית. אני אומר זו מהפכה.
  • 13.
    אני המגיב מ 11 ושכחתי לרשום שם (ל"ת)
    דני 15/03/2012 08:18
    הגב לתגובה זו
  • 12.
    דן 15/03/2012 03:34
    הגב לתגובה זו
    והיא שינוי תאגידי עמוק. אין מה לעשות, חברים, העולם השתנה והוא שקוף. זה לא רק מישהו עם מצלמה בסופרמרקט בג'רזי, זה גם מנהל בכיר בגולדמן סאקס שמודיע, ממה שהיום, שהוא מתפטר מהחברה ששמה את טובת השורה התחתונה שלהם על פני השורות של לקוחותיהם. וזה לא רק לקוחות, זה כלל בעלי העניין. בבתי הספר למנהל עסקים מספרים את זה כבר שנים. קוראים לזה אחראיות תאגידית. יש וויכוח עם זה מס שפתיים או משהו אמיתי. אז רבותיי, אמיתי בריבוע. והולך לעצב את הכלכלה והחברה העולמית (והישראלית) מעתה והלאה. הדרך למכור מוצר או שירות הוא להיות שקוף ולהיות בעל תרומה אמיתית ומשמעותית לחברה. לא מס שפתיים, לא תרגילים ביחסי ציבור. the real thing. [email protected]
  • 11.
    14/03/2012 18:59
    הגב לתגובה זו
    משרד משעמם ואפור בלי ספי, לא משנה כמה ידיעות יכתבו עליו
  • עליבות (ל"ת)
    עידו 14/03/2012 22:00
    הגב לתגובה זו
  • כמה קנאה וכמה תסכול.. (ל"ת)
    אבי 14/03/2012 19:16
    הגב לתגובה זו
  • 10.
    יהויכין 14/03/2012 17:08
    הגב לתגובה זו
    ראשית, משרדי הפרסום שעבדת בהם כנראה משעממים מספיק כדי שתשליך על כל הענף. תעשה הסבה מקצועית ותעבור לקריאייטיב. יש מספיק אנשי קריאייטיב אמיצים שלפעמים נחסמים על ידי לקוחות ולפעמים מצליחים לפרוץ לטלויזיה. שנית, עלו עליך עם הכתבה מ-1997. יצאת פקק
  • 9.
    לפחות למישהו יש ביצים להגיד את זה (ל"ת)
    זיוזהויות 14/03/2012 17:02
    הגב לתגובה זו
  • קיקו 14/03/2012 17:36
    הגב לתגובה זו
    אף אחד לא משנה את ההווה עם כתבות משנת 97
  • 8.
    שחר 14/03/2012 16:37
    הגב לתגובה זו
    לפחות הוא נראה חמוד...
  • 7.
    אסף 14/03/2012 16:24
    הגב לתגובה זו
    2 הסיבות האמיתיות לכך שהענף משעמם ושמרן: 1. בעלי המשרדים הם זקנים דינוזאורים שמנותקים לחלוטין מהצרכנים ולא מבינים את העולם החדש, ואת הדור החדש שקם פה. אין להם פייסבוק ומבחינתם המחאה לא קרתה 2. סמנכליות שיווק דלוחות פחדניות וחסרות כל טיפה של כישרון והבנה. עד שלא יתנו את התפקיד הזה לאנשי קריאייטיב מנוסים לשעבר במקום לילדות סתומות שעשו תואר בבינתחומי, שום דבר טוב לא יקרה פה בפרסום
  • 6.
    ניתוח מדוייק לצערי הרב (ל"ת)
    עמית 14/03/2012 16:19
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    יהב אני מתה על הפיד שלך באינסטגרם! (ל"ת)
    עינת 14/03/2012 15:42
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    נ יתוח שמעורר געגוע לעטרה בילר... (ל"ת)
    איניגו מונטויה 14/03/2012 15:26
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    אוגילבי 14/03/2012 15:14
    הגב לתגובה זו
    לזה שאין יותר כשרון בעולם הפרסום. כל הטובים עוזבים את משרדי הפרסום. מי שנשאר זה או החדשים אבל חסרי הניסיון, או בעלי הניסיון אבל הבינוניים. כל השאר תירוצים.
  • 2.
    מני 14/03/2012 14:58
    הגב לתגובה זו
    "הצרכן הישראלי החדש" זו אולי ההגדרה הכי מיושנת שיש
  • אלי 14/03/2012 15:28
    הגב לתגובה זו
    כלומר - מאי שם בשנות התישעים
  • 1.
    לא, כי אתה מקורי 14/03/2012 14:40
    הגב לתגובה זו
    יופי גאון, יצאה לך כתבה משעממת ולא יצירתית על ענף משעמם ולא יצירתי. לידיעתך, ולידיעת הקוראים - המונח קלאסח (המכונה כאן "בן כלאיים חדש") ממש ממש לא חדש. הנה כתבה מ 1997, דפדפו למטה: http://www.globes.co.il/news/article.aspx?did=130466 ונניח, רק נניח שלא הכרת את המושג - בחייאת, לפני שאתה כותב על משהו חדש, וחושב שאתה ממציא משהו - תתאמץ טיפה ותחפש בגוגל. זה מה שאני עשיתי
  • יופי של תשומת לב לפרטים... (ל"ת)
    המתאמץ 14/03/2012 16:28
    הגב לתגובה זו
מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.

מגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיותמגי טביבי, מגישת המהדורה המרכזית של ערוץ 14. קרדיט: רשתות חברתיות

הפרש של כ-50 אלף צופים בין מהדורות 12 ו-14

גם אתמול אף אחד מערוצי הטלוויזיה לא שידר תוכן מקורי, למעט תכנית הסאטירה "ארץ נהדרת"; מבחינת המהדורות המרכזיות, הפער בין 12 ל-14 הולך ומצטצמם ועומד על עשרות אלפים בודדים בלד - לטבלת הרייטינג המלאה

רן קידר |
נושאים בכתבה רייטינג

המהדורה המרכזית של חדשות 12 היא המהדורה הנצפית ביותר ובפער על פני מהדורות החדשות האחרונות. זו המהדורה הדומיננטית בעשורים האחרונים והיא לא מאויימת. ועדיין, מגמת ההיחלשות של 12וההתחזקות של 14 נמשכת, אם כי בקצב קטן יותר ממה שהיה בשנתיים-שלוש שנים האחרונות. ערוץ 14 שזוכה לפופולאריות של תומכי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, עם רייטינג שצומח, אבל לא כמו בשנים האחרונות. 

מהדורת החדשות של 12 השיגה אמש רייטינג פושר יחסית של 11.6% וכמות צופים של 285 אלף. בד בבד, ערוץ 14 עמד על 8.2% אבל מבחינת כמות צופים עמד על 229 אלף.

מבחינת שאר המהדורות, חדשות 13 חזרו לנורמה, עם 4.7% ו-125 אלף צופים. מהדורת החדשות של כאן11 הפגינה יציבות מבחינת המיקום, אבל המשך היחלשות מבחינת הרייטינג וכמות הצופים, עם 4.3% רייטינג בלבד ו-106 אלף צופים בסך הכל.

החיפוש אחר התוכן המקורי בפריים טיים

גם אמש לא הועלה שום תוכן מקורי בפריים טיים. אמנם הפקה כמו "ארץ נהדרת" רוויה בכתיבת תכנים, אבל זו עדיין לא סדרת טלוויזיה מקורית. כך או כך, ארץ נהדרת היא להיט זהב של שנים רבות, וגם אמש היתה התכנית במקום הראשון, עם 14.8% רייטינג ו-368 אלף צופים. אחריה היתה עוד תכנית שמניבה רייטינג גבוה וקבוע, "הפטריוטים" של ערוץ 14, שהיתה עם 9.1% רייטינג ו-287 אלף צופים. במקום השלישי היתה "יהיה טוב" של כאן11, עם החלק השני של הראיון של עמרי אסנהיים עם אלי פלדשטיין,  שעמדה על 8.5% ו-207 אלף צופים. לאחר היתה "המקור" של רשת עם 4%, ו-113 אלף צופים בלבד. 

תכניות הבוקר והמהדורות המוקדמות

בקרב תכניות הבוקר מגיעה ראשונה חדשות הבוקר של 12 עם אלמוג בוקר, ורייטינג של 2.8% ו-72 אלף צופים. אחריה היתה תכנית הבוקר של ערוץ 14, ישראל הבוקר, עם 2.5% רייטינג ו-51 אלף צופים, ואילו העולם הבוקר של 13, היתה במקום השלישי עם 1.8% רייטינג ו-53 אלף צופים. לאחר מכן המשיכה אותה המגמה, כשמשדר הבוקר של קשת, עם אדווה דדון היה במקום הראשון עם 2.6% ו-63 אלף צופים, על הבוקר" של 14, עם נוי בר, היה במקום השני, עם 1.5% ו-34 אלף צופים, ואילו "פותחים יום" של רשת היה במקום האחרון , עם 1% ו-24 אלף צופים בסך הכל.