מארק צוקרברג פייסבוק מטא
צילום: פייסבוק/מטא

בשל השימוש באפליקציית אונאבו הישראלית: מטא נקנסה ב-14 מיליון דולר

בית משפט באוסטרליה השיט על חברת האם של פייסבוק, קנס בגובה 20 מיליון דולר אוסטרלי, בשל איסוף של נתוני משתמשים באמצעות אפליקציית אונאבו הישראלית, אותה רכשה בשנת 2013 תמורת 200 מיליון דולר; פייסבוק ישראל תשלם את הוצאות המשפט
איתן גרסטנפלד |

בית משפט באוסטרליה השיט על חברת האם של פייסבוק, מטא (Meta), קנס בגובה 14 מיליון דולר (20 מיליון דולר אוסטרלי) בגין איסוף נתוני משתמשים שלא כחוק, באמצעות אפליקציית אונאבו (Onavo) הישראלית.

פסק הדין, נוגע לשירות רשת פרטית וירטואלית (VPN), אותה העניקה פייסבוק בין השנים 2016-2017, באמצעות האפליקציה הישראלית Onavo, שאותה היא פרסמה כדרך לשמור על מידע אישי בטוח. על פי התביעה, בעוד מטרת שירותים מעין אלו היא להסתיר את זהותו של המשתמש, פייסבוק השתמשה ב-Onavo כדי לאסוף נתונים על פעילות המשתמשים ברשת דוגמת המיקום, הזמן והתדירות בהם פקדו אתרים ואפליקציות שונות, לטובת מטרות הפרסום שלה.

בית המשפט הפדרלי של אוסטרליה גם חייב את Meta, באמצעות חברות הבת שלה פייסבוק ישראל לשלם סכום של 400,000 דולר אוסטרלי, לוועדת התחרות והצרכנות האוסטרלית (ACCC), שהגישה את התביעה האזרחית, עבור הוצאות משפט. השופטת גם הוסיפה כי בית המשפט יכול היה לקנוס את החברה במאות מיליארדי דולרים, היות ולאפליקציה היו 271,220 הורדות במדינה.

אונאבו (Onavo) אשר נוסדה בשנת 2009, נרכשה על ידי פייסבוק כעבור ארבע שנים, תמורת סכום מוערך של 200 מיליון דולר. הרכישה נעשתה כחלק משורה של רכישות אותן ביצעה באותה העת פייסבוק בישראל, במטרה לבסס את פעילותה במדינה. אלא שמאז שנרכשה, הסבה אונאבו לפייסבוק לא מעט צרות. בשנת 2018 הסירה אםל את האפליקציה של אונאבו מחנות האפליקציות, לאחר שקבעה כי היא אוספת מידע על פעילות המשתמשים בניגוד לכללי השימוש של החברה. 

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
יואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטייואב שפרינגר וגלעד עזרא, מייסדים Apptor.ai צילום פרטי
סטארטאפ להכיר

אין לנו מתחרים- הדרך להתחרות זה אם הלקוחות יתחילו לפתח את המוצר בעצמם

שיחה עם יואב  שפרינגר- המנכ"ל ושותף מייסד של  Apptor.ai



הדס ברטל |

ספר בקצרה על עצמך:

אני במקור מבית חנן בצפון. בצבא שירתי ב-8200, שם גם פגשתי את השותף שלי, גלעד עזרא, ובזמן השירות, עבדנו על פיתוח מודלים של פרדיקציה לצבא כדי לזהות התנהגויות, אבל הרעיון זה להתעסק ב-predictable AI. אחרי הצבא הייתי בפלייטיקה בעולמות ה-AI retention. את הסטארטאפ הקמנו במהלך המלחמה, והתחלנו לרוץ איתו ממש תוך כדי המילואים.

ספר על החברה ומניין בא הרעיון?

אלו דברים דומים שעשינו בצבא. חיפשנו איפה אפשר למקסם את מה שעשינו בצבא ולהשליך על שוק, שהוא ממש בלו אושן עבורנו ואין חברה שעושה משהו דומה. תעשיית ה- direct sales, שהיא מאוד אמריקאית ואנחנו בנינו כמה מודלים של פרדיקציה שעוזרים לחברות direct sales לייצר תקשורת טובה יותר עם הלקוחות שלהן. המודלים מזהים טוב יותר מה הלקוח רוצה לקנות, מה המוצר שכדאי להציע לו ומתי יספיק לקנות, כאשר המטרה היא לטרגט בצורה טובה יותר את הלקוחות דרך המודלים שאנחנו מריצים. זה דומה לאי קומרס אבל יש הבדלים כי דרך המכירה בחברות direct sales היא שונה מעט, ואותן חברות רואות את עצמן כתעשייה נפרדת. למשל הרבהלייף היא לקוחה שלנו, ואם ספורה מבחינים שאני עובד איתם, הם יחשבו "מעולה, חברה דומה לנו." לעומת זאת, אם הרבהלייף היו רואים שאני עובד עם ספורה הם היו חושבים שזה אי קומרס. בשנה אחת הגענו ללקוחות וחברות כמו הרבהלייף, שופ דוט קום, It works! Global ו-Immunotec.

אופן המכירה ב-direct sales זה דרך מפיצים שהם המשווקים את המוצרים של החברה. עד שאנחנו הופענו, כל החברות הללו היו בונות על המפיצים לעשות את עבודת השיווק והמכירות והכל היה קורה דרכם בלי ערוצים נוספים. המפיצים מביאים לקוחות והם מדברים עם לקוחות וכדומה. מה שקורה בפועל זה שמאחר וכיום יש עוד הרבה אלטרנטיבות לעשות הכנסה מ-gig economy ובגלל התחרות הרבה בשוק, אז המודל לפיו הם בונים רק על המפיצים כבר לא עובד. מה שאנחנו מביאים לשולחן זה שאנחנו מייצרים מודלים של פרדיקציה שעושים את הכל באופן אוטומטי, את ה-retention, ההמלצות על מוצרים כאשר אנחנו יודעים לזהות מה כל לקוח יקנה ומתי והחברות כבר לא צריכות לבנות על המפיצים אלא אנחנו עושים את זה בשבילם, הכל כבר הופך לאוטומטי.

מתי הוקמה וכמה עובדים?

קמנו ביולי 2024, אנחנו 10 עובדים, הרוב בישראל ואחת ביוטה.

מי המשקיעים?

זוהר גילון, יובל בר-גיל, ניר גרינברג, רן שריג, אפי כהן ועוד