האם בקרוב כל החברות יחויבו בשימוש בדלקנים במכוניות החברה?
ועדת הכספים החלה לדון בתקנות ניכוי הוצאות רכב לעוסקים אשר קובעות כי ניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב לעוסקים יהיו בתנאי שהתדלוק יעשה באמצעות התקן תדלוק אוטומטי, ושלעוסק יש דוח ריכוז חודשי לגבי כל תדלוק שבוצע.
לפי ההצעה, "בכדי להיאבק בהונאות המס ובתופעת ההון השחור" מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה לעניין ניכוי הוצאות רכב ולקבוע כי החל מתחילת שנת 2024, ניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב יהיו בתנאי שהותקן ברכב התקן תדלוק אוטומטי (דלקן), שהתדלוק עבורו נדרשת ההוצאה נעשה באמצעות ההתקן, ושלעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי הכולל באופן מרוכז את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס לגבי כל תדלוק שבוצע באותו החודש.
התקנות צפויות להחריג בין היתר רכבים פרטיים במשקל של עד 3 וחצי טון, וכן שבכל הנוגע לכלים הפועלים בשטח, בעיקר בענף החקלאות, דוגמת טרקטורים, מלגזות וכלים דומים, ויש להם פחות נגישות לתחנות דלק ולהתקן תדלוק אוטומטי והם מתדלקים לרוב בשטח, תבוטל הדרישה להתקנת דלקן וכי תחת כך יידרש ספר רכב בו ירשמו שעת התדלוק וכמות התדלוק, וכן ספר צובר.
כך ציינו ברשות המיסים כי התקנות יכללו בעיקר משאיות, אוטובוסים וכלים כבדים, שם לפי הרשות נמצאו פערי דיווח של כמעט פי 2 פערים בין חברות שניהלו רישום מסודר לכאלה שלא ניהלו רישום כזה.
נציגי העצמאים והעסקים הקטנים, בירכו על ההסדר, וציינו כי הוא הושג בהסכמתם, מנגד עלו מספר נושאים שנטען כי דורשים תיקון: נציגי החקלאים ציינו כי ישנם עדיין רכבים שמשמשים בשטח ואינם נכנסים לגדר ההחרגה, ועלתה קריאה להחריג ככלל רכבי חקלאות. בלשכת עורכי הדין הציגו כי ישנם גם בעלי עסקים קטנים כאינסטלטורים ושיפוצניקים המחזיקים רכבים שמעל 3 וחצי טון, נציגי חברות הדלק הציגו כי השוק כולו במעבר לעולם דיגיטלי ושימוש באפליקציות וכי התקנות לא תאפשרנה לרכבים שיהיו תחתן לעשות שימוש בהתקנים אלה ולהנות מהנחות.
חברי הוועדה קראו לרשות המיסים שלא לפגוע בעסקים הקטנים בניסיון להילחם בהון השחור, והדגישו כי יש להילחם במי שמפיר את החוק, להביא חקיקה להחמרת הענישה כולל עונשי מאסר בפועל, ולא לפעול בצעדים רוחביים שפוגעים בכלל העסקים. לצד כך קראו חברי הכנסת לרשות לקחת בחשבון את הנושאים השונים שעלו, וחלקם הצהירו כי לא יצביעו על אישור התקנות בלי שימצאו הסכמות. עוד הועלתה הצעה מצד חברי הכנסת כי התקנות יחולו כהוראת שעה לשנה, במהלכה ינוהל שיח עם הגורמים השונים ולקראת הארכת התקנות יוכנסו השינויים הדרושים.
ברשות המיסים השיבו כי התיקונים המוצעים הובאו בעקבות דיונים קודמים בוועדה ובעקבות שיח פורה עם המגזר הפרטי, וכי הם סוברים כי החרגת רוב רובם של הרכבים, במשקל עד 3 וחצי טון, פותר את מרבית הבעיות, וכי מרבית המשתמשים באפיקלציות הם רכבים פרטיים אלה. עוד ציינו כי הרבה מאוד עסקים שעוסקים בתחום התחבורה, כבר היום משתמשים בהתקן תדלוק אוטומטי, וכי החקיקה נשענת על מנגנונים קיימים.
- ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
- צ'רי טיגו 9 פלאג אין- מתחרה חדש בסגמנט שבעה מושבים
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- מה הרכב שהכי נגנב בישראל?
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "תבחנו את הדברים, אולי לעשות הוראת שעה לשנה ולקחת את ההצעות האלה וליישמם במהלך התקופה, עולה שיש פתרונות הרבה יותר זולים ומתקדמים, השאלה אם לא מפספסים פה. גם נושא ההנחות במזומן והאפליקציות שעלו, בנוסף ביקשו החברים גם נתונים. יש פה חברי קואליציה שרוצים שההצעה תעבור, שהצהירו כי לא יצביעו בעדה כרגע, לכן יש לקחת זאת בחשבון".

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.

ענף הרכב, חשמליות- מספרים מוחלטים מעוותים את התמונה
נתוני הרישומים או המסירות בשוק הרכב מציגים תמונה מעוותת של המציאות עם גיולים משמעותיים של כלי רכב חשמליים.
לעומתם רכבי הפלאג אין הייבריד כמעט ולא מציגים גיולים, נתון שיכול להעיד על העדפות הציבור, רכישות זהירות יותר של יבואנים ומלאים קטנים יחסית.
אנחנו ממשיכים עם ניתוח נתוני מסירת כלי הרכב מתחילת השנה בשוק המקומי, והפעם נצלול לעולם החשמלי.
כלי רכב חשמליים
הנתונים הגולמיים של משרד הרישוי מראים רישומי כלי רכב, כאשר אנחנו יודעים בוודאות שלא כולם נמכרו ללקוחות קצה, וחלקם עבר גיול. התמונה מורכבת מאוד, כך שמתוך 14 הדגמים המובילים ברישומים, רק בארבעה מהם אין לנו מידע מובהק לגיולים, כלומר מתוך ה 14 המובילים, עשרה מהם עברו גיולים משמעותיים יותר או פחות.
כשראינו את הנתון המדהים הזה, אנחנו תוהים בקול מה לא עובד? האם היצרנים דחפו / אילצו את היבואנים לרכוש מלאים של כלי רכב לא נחוצים? האם היבואנים שגו בתמחור באופן כל-כך משמעותי? האם היבואנים כשלו בשיווק הדגמים בשוק, הן לשוק הפרטי והן מול ציי רכב?
מאידך, יבואני הרכב מביאים כלי רכב תוך מיקסום ההנחה מול היצרנים, וניצול מיטבי של שערי מטבע נוחים, מתמחרים את הרכב כך שהרווחיות מהמכוניות שיימכרו תהיה מספיק גבוהה על מנת לחפות על הרווחיות הנמוכה שתיגזר מהמלאי שלא נמכר.
ואפשרות נוספת היא שאנחנו ואתם הם היחידים שמתרגשים מתופעת הגיול, ויבואני הרכב לוקחים אותה בחשבון כערוץ הפצה נוסף, פחות רווחי, אבל עוד ערוץ שמאפשר לשחרר מכוניות לכביש, ואותן מכוניות בהמשך גם יצרכו חלפים, מימון, ביטוח ועוד.