האם בקרוב כל החברות יחויבו בשימוש בדלקנים במכוניות החברה?
ועדת הכספים החלה לדון בתקנות ניכוי הוצאות רכב לעוסקים אשר קובעות כי ניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב לעוסקים יהיו בתנאי שהתדלוק יעשה באמצעות התקן תדלוק אוטומטי, ושלעוסק יש דוח ריכוז חודשי לגבי כל תדלוק שבוצע.
לפי ההצעה, "בכדי להיאבק בהונאות המס ובתופעת ההון השחור" מוצע לתקן את תקנות מס הכנסה לעניין ניכוי הוצאות רכב ולקבוע כי החל מתחילת שנת 2024, ניכוי הוצאות עבור תדלוק רכב יהיו בתנאי שהותקן ברכב התקן תדלוק אוטומטי (דלקן), שהתדלוק עבורו נדרשת ההוצאה נעשה באמצעות ההתקן, ושלעוסק יש בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי הכולל באופן מרוכז את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס לגבי כל תדלוק שבוצע באותו החודש.
התקנות צפויות להחריג בין היתר רכבים פרטיים במשקל של עד 3 וחצי טון, וכן שבכל הנוגע לכלים הפועלים בשטח, בעיקר בענף החקלאות, דוגמת טרקטורים, מלגזות וכלים דומים, ויש להם פחות נגישות לתחנות דלק ולהתקן תדלוק אוטומטי והם מתדלקים לרוב בשטח, תבוטל הדרישה להתקנת דלקן וכי תחת כך יידרש ספר רכב בו ירשמו שעת התדלוק וכמות התדלוק, וכן ספר צובר.
כך ציינו ברשות המיסים כי התקנות יכללו בעיקר משאיות, אוטובוסים וכלים כבדים, שם לפי הרשות נמצאו פערי דיווח של כמעט פי 2 פערים בין חברות שניהלו רישום מסודר לכאלה שלא ניהלו רישום כזה.
נציגי העצמאים והעסקים הקטנים, בירכו על ההסדר, וציינו כי הוא הושג בהסכמתם, מנגד עלו מספר נושאים שנטען כי דורשים תיקון: נציגי החקלאים ציינו כי ישנם עדיין רכבים שמשמשים בשטח ואינם נכנסים לגדר ההחרגה, ועלתה קריאה להחריג ככלל רכבי חקלאות. בלשכת עורכי הדין הציגו כי ישנם גם בעלי עסקים קטנים כאינסטלטורים ושיפוצניקים המחזיקים רכבים שמעל 3 וחצי טון, נציגי חברות הדלק הציגו כי השוק כולו במעבר לעולם דיגיטלי ושימוש באפליקציות וכי התקנות לא תאפשרנה לרכבים שיהיו תחתן לעשות שימוש בהתקנים אלה ולהנות מהנחות.
חברי הוועדה קראו לרשות המיסים שלא לפגוע בעסקים הקטנים בניסיון להילחם בהון השחור, והדגישו כי יש להילחם במי שמפיר את החוק, להביא חקיקה להחמרת הענישה כולל עונשי מאסר בפועל, ולא לפעול בצעדים רוחביים שפוגעים בכלל העסקים. לצד כך קראו חברי הכנסת לרשות לקחת בחשבון את הנושאים השונים שעלו, וחלקם הצהירו כי לא יצביעו על אישור התקנות בלי שימצאו הסכמות. עוד הועלתה הצעה מצד חברי הכנסת כי התקנות יחולו כהוראת שעה לשנה, במהלכה ינוהל שיח עם הגורמים השונים ולקראת הארכת התקנות יוכנסו השינויים הדרושים.
ברשות המיסים השיבו כי התיקונים המוצעים הובאו בעקבות דיונים קודמים בוועדה ובעקבות שיח פורה עם המגזר הפרטי, וכי הם סוברים כי החרגת רוב רובם של הרכבים, במשקל עד 3 וחצי טון, פותר את מרבית הבעיות, וכי מרבית המשתמשים באפיקלציות הם רכבים פרטיים אלה. עוד ציינו כי הרבה מאוד עסקים שעוסקים בתחום התחבורה, כבר היום משתמשים בהתקן תדלוק אוטומטי, וכי החקיקה נשענת על מנגנונים קיימים.
- מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
- לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- דיפאל S05 -קרוסאובר חשמלי במחיר שובר שוויון
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני סיכם את הדיון: "תבחנו את הדברים, אולי לעשות הוראת שעה לשנה ולקחת את ההצעות האלה וליישמם במהלך התקופה, עולה שיש פתרונות הרבה יותר זולים ומתקדמים, השאלה אם לא מפספסים פה. גם נושא ההנחות במזומן והאפליקציות שעלו, בנוסף ביקשו החברים גם נתונים. יש פה חברי קואליציה שרוצים שההצעה תעבור, שהצהירו כי לא יצביעו בעדה כרגע, לכן יש לקחת זאת בחשבון".
לקסוס טויוטה החדש (יצרן)לקסוס של טויוטה חוזרת למשחק: ה-LFA בגרסה חדשה - חשמלית, חדה, ומרשימה
יצרנית הרכב הגדולה בעולם חושפת את היורשת של ה-LFA האייקונית משנת 2010, והפעם היא מופעלת בחשמל טהור. האם מדובר בעוד רכב תדמיתי, או בתחילתו של עידן חדש לטויוטה ולקסוס בזירת הפרימיום החשמלית?
טויוטה חשפה את קונספט ה-LFA החשמלי - היורשת של מכונית העל המיתולוגית של לקסוס משנת 2010. המעבר המהיר ממנוע V10 טבעי לסוללת מצב מוצק ומנועים חשמליים מסמל אסטרטגיה נועזת: טויוטה, שתמיד נתפסה כשמרנית בכל הנוגע לרכבים חשמליים, מבקשת כעת לכבוש מחדש את שוק הפרימיום בעידן החשמלי.
ההשקה התקיימה בוונ סיטי שביפן, לצד דגמי GR GT ו-GR GT3, ומדגישה כוונה ברורה להטמיע טכנולוגיות מתקדמות בדגמים סדרתיים עתידיים.
עיצוב שמכבד את העבר, מסתכל לעתיד
העיצוב של הדגם החדש שומר נאמנות לקווי ה-DNA של המקור: מכסה מנוע ארוך, פרופיל נמוך ורחב, וזנב אירודינמי מובהק. אך הגרסה החשמלית מוסיפה שפה עיצובית מינימליסטית ועתידנית - תאורת LED דקיקה, קווים חדים וחלקים, וכמובן העדר מערכות קירור מסורתיות או פליטות גזי פליטה.
מבנה הרכב מבוסס על שלדת אלומיניום משותפת עם דגם ה-GR GT. הרכב החדש גדול במעט מקודמו - ארוך ב-7.5 אינץ' ורחב ב-5.7 אינץ' מה-LFA המקורית, עם בסיס גלגלים מוארך המבטיח יציבות משופרת במהירויות גבוהות.
בתוך התא, יוק (yoke) במקום ההגה המסורתי רומז על מערכת נהיגה אוטונומית מתקדמת, בשילוב חומרי פרימיום כמו עור איכותי וסיבי פחמן.
טכנולוגיה מתקדמת - סוללות מצב מוצק בדרך
פרטים טכניים מדויקים עדיין מוגבלים, אך טויוטה מבהירה כי מדובר ב-"halo car" - רכב דגל שתפקידו העיקרי הוא פיתוח וייעול טכנולוגיות שיועברו בהמשך לדגמים מסחריים. במרכז הבמה: סוללות מצב מוצק שמבטיחות טעינה מהירה משמעותית וטווח נסיעה ארוך יותר.
- משרד יחסי ציבור חדש ילווה את מותג הרכב לקסוס בישראל
- משבר הקורונה יוצר הזדמנויות חדשות? רכבי יוקרה יד 2 בהישג יד
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מערכת ההנעה החשמלית מבטיחה תאוצה מיידית ללא עיכוב, בניגוד למנועי בעירה, אך שומרת על חוויית נהיגה ספורטיבית דרך מערכות בקרת יציבות מתקדמות. ההשקה מציינת את עקרון "שיקינן סנגו" - מסורת יפנית של שימור והעברת ידע, בהובלת אקיו טוידה, יו"ר טויוטה ונהג מקצועי בעצמו.
לא רק חשמל - דגמי GR GT בדרך למסלולים

מהפכה באכיפת מהירות: כ-250 מצלמות חכמות יחליפו את "הקופסאות הכתומות" בכבישים
כמות שיא של קטל בדרכים, עלייה בתאונות הקטלניות מביאים את המשטרה לשנות גישה - החלפת המערכות הקיימות במשוכללות; המטרה: לגרום לנהגים לנסוע בגבול המותר
משטרת ישראל פרסמה יוצאת במכרז להתקנת כ-250 מצלמות מתקדמות מבוססות מדידת מהירות ממוצעת, טכנולוגיה שתחליף את מערכת A-3, המכונה "הקופסאות הכתומות", אחרי יותר מ-14 שנות פעילות. התקנה ראשונית של המצלמות החדשות תהיה בחצי השני של 2026, והפעלה מלאה לקראת 2027.
איך עובדת הטכנולוגיה החדשה?
המצלמות החדשות שוברות פרדיגמה: במקום מדידת מהירות נקודתית, הן מחשבות מהירות ממוצעת על פני קטע כביש של מאות מטרים עד קילומטרים. הרכב מתועד פעמיים: בכניסה וביציאה, באמצעות טכנולוגיית ANPR (Automatic Number Plate Recognition), שמזהה לוחיות רישוי בדיוק של 97% בתנאים רגילים ו-90% במהירויות גבוהות. הזמן בין התיעודים מחולק במרחק, וכל חריגה מהמגבלה הממוצעת מובילה לדוח אוטומטי.
המערכת עמידה בתנאי שטח קשים: חיישני אינפרא-אדום ו-LED מאפשרים צילום לילה, פלאש להתמודדות עם תאורה לקויה ומגן נגד ונדליזם. בנוסף, היא מזהה נתיב נסיעה מדויק, מה שמאפשר אכיפה גם על חציית נתיבים מסוכנת או נסיעה בנתיבי חירום. התיעוד כולל תמונות קלוז-אפ של לוחית הרישוי, זמן מדויק ברמת אלפיות שנייה, מיקום GPS ופרטי המצלמה. הנתונים מועברים דרך רשת מוצפנת לארונות שליטה מרכזיים, עם גיבוי תקשורת.
בישראל כבר נוסה פיילוט בכביש הערבה, שהוכיח ירידה של קרוב ל-20% בעבירות מהירות. במדינות כמו בריטניה והולנד, שבהן מופעלות מאות אלפי מצלמות דומות, נרשמה ירידה של אפילו 40% בתאונות קטלניות. המכרז דורש מהספק הזוכה הוכחת אמינות משפטית, כולל בדיקות מכון התקנים ותקני סייבר.
- החל מהשנה הבאה: כך תחלק המשטרה עוד אלפי דוחות לנהגים בישראל
- בקרוב - כמות דוחות התנועה תזנק; מערכות חדשות יחליפו את המצלמות הקיימות
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
הזדמנויות: מה הטכנולוגיה מבטיחה?
המהפכה מבטיחה שיפורים משמעותיים. ראשית, הפחתת מהירות אמיתית: במקום "ציד נקודתי", האכיפה תכסה התנהגות לאורך זמן, מה שצפוי להוריד תאונות קשות ב-25% ומעלה, על פי נתונים אירופיים. שנית, אכיפה בכל תנאי: לילה, גשם או לוחיות מיוחדות (צבאיות, זמניות). שלישית, שקיפות: תיעוד דיגיטלי מלא יקטין טענות על אי-דיוקים ויאפשר ערעורים מבוססים. רביעית, שילוב עם מערכת ISA (Intelligent Speed Assistance), שמשנת 2025 חובה בכל רכב חדש – ימנע חריגות מראש.
