BYD פלאג אין (יצרן)
BYD פלאג אין (יצרן)

בכמה ירדו מחירי הרכב החשמלי והאם זה יימשך?

מלאי גבוה, אפס קילומטר, מגמה עולמית, עלייה במס קנייה - הגורמים שישפיעו על המחירים בשנה הבאה, האם לרוץ לקנות כעת רכב חשמלי, ומה המחירים של הרכבים הבלוטים?

רן קידר | (2)
נושאים בכתבה מחירי הרכב BYD

שוק הרכב החשמלי בישראל רושם בשנה האחרונה ירידות מחירים חדות של 20%-40%. דגמים סיניים כמו BYD אטו 3, שמחירו עמד על 172 אלף שקל, מוצעים כעת ב-140 אלף שקל, וליפמוטור B10 ירד ל-140 אלף שקל. צ'אנגן דיפאל S05 זמין ב-145 אלף שקל, ו-MG S5 ב-150 אלף שקל. כל אלה כוללים טווח נסיעה של 400-450 קילומטר, תא נוסעים מרווח ל-5 נוסעים, מסכי מגע בגודל 12-15 אינץ', מערכות בטיחות אוטונומיות ברמה 2 ומערכות קישוריות עם תמיכה באנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. 

הירידה נובעת מעודפי מלאי בהיקף של עשרות אלפי יחידות, תחרות עזה בין יצרניות סיניות, האטה בביקוש הצרכני ושינויים במס הקנייה שמעודדים מכירות מיידיות. עד כה נמסרו השנה 285,000 רכבים חדשים, גידול של 9% לעומת 2024, אך נתח החשמליות ירד מ-25% למתחת ל-20% עם מכירות של 50,000 חשמליות בלבד לעומת 70,000 ב-2024.

עודפי המלאי יוצרים לחץ מרכזי על היבואנים. במהלך 2024 הזמינו יבואנים כמו יוניון מוטורס וטלקאר כמויות גדולות של דגמים חשמליים בהנחה שהביקוש ימשיך לצמוח בקצב של 30%-40% לשנה, כפי שקרה ב-2022-2023. במציאות, הביקוש ירד ב-30%, והותיר 30,000-35,000 רכבי אפס קילומטר במגרשי אחסון. 

רבים מהם נרשמו על שם יבואנים או חברות ליסינג כדי להעביר אותם מדוחות פיננסיים, אך כעת הם נמכרים בהנחות חריגות. BYD, מובילת השוק עם 8,100 מסירות ב-2025 לעומת 16,400 ב-2024, מציעה את האטו 3 ב-140 אלף שקל במקום 172 אלף. צ'רי FX EV רשמה 2,100 יחידות חדשות בכבישים בחודש ההשקה, אך מכירות חודשיות עומדות כעת על 300 יחידות בלבד, מה שמצביע על הצטברות מלאים. יבואנים קטנים, כמו אלה שמביאים מותגים כמו ג'ילי וג'י איי סי, מציעים הנחות של 20,000-30,000 שקל כדי לשחרר תזרים מזומנים, שכן אחזקת מלאי עולה 5%-7% ממחיר הרכב בשנה בגלל ריביות מימון. עודפי מלאי והנחות חריגות: שוק הרכב לקראת סוף השנה.

תחרות סינית - הנחות ישראליות

התחרות מסין מגבירה את הירידות. יצרניות כמו BYD, MG, ג'ילי וצ'רי מציפות את ישראל בדגמים זולים המיוצרים בכמויות גדולות בסין, שם השוק הפנימי רווי עם 9 מיליון חשמליות שנמכרו השנה. ישראל, כשוק קטן עם רגולציה מהירה לכניסת מותגים חדשים, משמשת יעד יצוא מרכזי. BYD הוזילה 22 דגמים בעד 34% בסין עד יוני 2025, מה שחלחל לישראל והכריח מתחרים להוזיל. MG S5, עם טווח 420 קילומטר וסוללה של 58 קוט"ש, מוצע ב-140 אלף שקל, ו-GAC GE3 ב-130 אלף שקל. ניאו ET5 ירד ב-39,900 שקל ל-255 אלף שקל, והופך תחרותי מול דגמים אירופיים. הרחבה: בקרוב, ירידה במחירי הרכב החשמלי; למה לצפות ואיך הכל התחיל? 

הביקוש הצרכני ירד בגלל מיצוי קהל במאמצים המוקדמים, שכלל 80% בעלי חניה פרטית עם עמדות טעינה ביתיות. כלומר, מי שהיה נוח לו מכל הבחינות הנלוות - חניה, טעינה וכו', כבר רכש רכב חשמלי. הקהל הרחב, המהווה 70% מהשוק, מתמודד עם קושי בטעינה ועלויות שימוש גבוהות יותר: אגרות רישוי עלו ב-10%-15% ל-1,500-2,000 שקל לשנה, והביטוח התייקר ב-13% ב-2024 אך ירד ב-5% ב-2025 בגלל שינויים בביטוחי צה"ל. 

ירידת ערך מהירה פוגעת בשוק יד שנייה; חשמליות מאבדות 40%-50% מערכן אחרי 36 חודשים, לעומת 30% בבנזין. טסלה מודל 3 שווה 60% ממחירה אחרי שלוש שנים, ו-BYD אטו 3 יורדת ל-80 אלף שקל ביד שנייה. צרכנים בוחרים בהיברידיות נטענות, שנתחן צמח ל-25% מהשוק עם 70,000 מסירות ב-2025. צ'רי טיגו 4, ב-150 אלף שקל, מציעה נסיעה חשמלית של 80 קילומטר וצריכת דלק של 5.4 ליטר ל-100 קילומטר בטווחים ארוכים. למה הישראלים לא קונים רכבים חשמליים.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"

מס קנייה יעלה ועדיין - המחירים כנראה בדרך למטה

אי ודאות רגולטורית תורמת ללחץ על מחירים. מס הקנייה על חשמליות עולה מ-45% ל-52% בינואר 2026, עם תקרת הטבה של 30 אלף שקל במקום 35 אלף, מה שמוסיף 7%-10% למחירי דגמים זולים. רשות המסים פרסמה את המתווה בנובמבר 2025, והיבואנים ממהרים למכור 20,000 מלאים קיימים לפני השינוי. משרד האנרגיה התנגד להעלאה, בטענה שהענף במצוקה עם ירידה של 30% במכירות, אך האוצר גובה הכנסות נוספות של 500 מיליון שקל בשנה. למרות זאת, ההשפעה לא דרמטית כי יבואנים סופגים חלק מהעלייה דרך הנחות, ומלאים מיובאים לפני 2026 נשארים זולים. המגמה הכוללת היא של ירידה במחירים, שכן תחרות סינית ועודפים גלובליים ממשיכים להוריד עלויות ייצור ב-15% בשנה. ועדת הכספים דחתה חלק מהמתווה, מה שמגביל את העלייה ל-5,000-10,000 שקל לדגם ממוצע.

מותגים ותיקים כמו יונדאי, קיה וטויוטה שומרים מחירים של 170-200 אלף שקל להיברידיים, כגון יונדאי טוסון היברידי ב-180 אלף שקל עם צריכה של 6 ליטר ל-100 קילומטר. לעומת זאת, סיניות כמו אקספנג G6 ב-205-248 אלף שקל מציעות איכות גבוהה עם סוללות LFP עמידות ל-1,000 מחזורים. טסלה מודל Y נמכרת ב-242-285 אלף שקל, אך מאבדת נתח שוק של 50% באירופה ובישראל, עם 2,000 מסירות ב-2025. השוק הישראלי הפך תחרותי עם כניסת 10 מותגים חדשים, ומעל 208,000 חשמליות נמכרו מאז 2011, רובן סיניות. הרחבה: מסכמים שנה - 6 המותגים שנפלו בשנת 2025 - ירידה בטסלה ויונדאי, בעוד BYD ו-MG צומחות.

הירידות הנוכחיות נקודתיות, ממוקדות בחשמליות סיניות ועודפים, ולא רוחביות בכל שוק הרכב. ב-2026 המחירים לכאורה יעלו ב-10,000 שקל צפונה לדגם עם המס החדש, אך תחרות סינית שומרת על הנחות ככלי שיווקי. צרכנים ללא טעינה ביתית, המהווים 60% מהקונים, מעדיפים היברידיות שנתחן צמח פי שניים ל-25%. השוק מתאזן על 20% חשמליות מכלל המכירות, עם 30% דגמים חדשים ב-2025 שמביאים טכנולוגיות כמו טעינה מהירה של 150 קילוואט. 

בסוף 2025, עסקאות ומבצעים כוללים רכבי אפס קילומטר כמו לינק אנד קו 02 ב-155 אלף שקל, עם תא מטען כפול ומערכת נהיגה חצי אוטונומית. השוק עובר למצב בוגר, שבו טכנולוגיה סינית זולה מתחרה במותגים מבוססים, ומספקת חיסכון של 5,000-10,000 שקל בשנה בעלויות דלק ותחזוקה לנהגים עם נסיעה יומית של 50 קילומטר. השאלה מה יקרה למחירים במהלך השנה היא כמובן בלי תשובה ברורה, אבל נראה שהתחרות תמשיך להיות חזקה ולצד הירידה במחירים בעולם, אנחנו נהיה חלק מהמגמה הזו. 

מלחמת מחירים - מה קורה בעולם?

התחרות שהתחילה עם סובסידיות נדיבות והתפשטות יצרנים הופכת למלכודת לחברות קטנות ובינוניות, בזמן שהחזקות שורדות ומביטות החוצה אל השוק האירופי. מלחמת מחירים משתוללת בסין מאז 2023, על רקע עודף ייצור של 55.6 מיליון כלי רכב בשנה לעומת מכירות של 27.6 מיליון. יותר מ-169 יצרניות מתחרות, אך רק 20 מחזיקות בנתח משמעותי. בספטמבר 2025, המכירות הכוללות בסין גדלו ב-12.6% עד אוגוסט, עם 50% חשמליות או היברידיות פלאג-אין, אך ההאטה ניכרת והתחזיות מצביעות על גידול של 7% בלבד ל-24 מיליון כלי רכב בשנה.

התוצאה: ירידת רווחים, סגירת ספקים ולחץ ממשלתי. המחיר הממוצע ירד ב-19% בשנתיים האחרונות ל-165 אלף יואן (23 אלף דולר), עם קיצוצים של עד 35% בדגמים מסוימים. הרווח הנקי בענף ירד ב-12% בחמשת החודשים הראשונים של 2025 ל-178 מיליארד יואן. BYD, עם נתח של 26% בשוק החשמלי, דיווחה על ירידה של 32.6% ברווח ברבעון השלישי ל-7.82 מיליארד יואן, למרות הכנסות מצטברות של 566.27 מיליארד יואן מינואר עד ספטמבר, עלייה של 12.75%. Geely ראתה ירידה של 14% ברווחים במחצית הראשונה.

ספקים סובלים מדחיות תשלומים של חצי שנה, וחלקם השביתו פעילות. בדצמבר 2025, הממשלה פרסמה טיוטת הנחיות חדשות נגד תמחור מתחת לעלות כדי למנוע קריסה נוספת. ביוני, פקידים זימנו יצרנים לבייג'ין והורו להאיץ תשלומים לספקים בתוך 60 יום. ההנחות נמשכות בצורות עקיפות כמו מימון ללא ריבית, ביטוח חינם או טעינה ללא תשלום.

נתח השוק של מותגים מקומיים עלה מ-34% ב-2020 ל-68.8% ב-2025, בעוד חברות זרות ירדו ל-31.2%. פורד ו-GM מצמצמות נוכחות, Nissan בנפילה חופשית, ו-Toyota שומרת על מעמד בקושי. Volkswagen משתפת פעולה עם Anhui הסינית כדי להפחית עלויות ב-50%, אך עדיין מאבדת נתח שוק.

היצוא הפך למפלט מרכזי. בין 2021 ל-2024, היצוא גדל פי ארבעה, ובששת החודשים הראשונים של 2025 נמסרו 3.5 מיליון כלי רכב לחו"ל, עלייה של 18%, עם תחזית ל-6.8 מיליון בשנה מלאה. EVs מהווים 40% מהיצוא, עם גידול של 99.9% באוקטובר לבדו. בסין, מכירות רכבים חשמליים והיברידיים צפויות ל-16 מיליון מתוך 34 מיליון כלי רכב כולל.


הממשלה ניסתה לעודד מיזוגים בין חברות בבעלות מדינה כמו Changan, FAW ו-Dongfeng, אך ניסיונות ב-2018 ובתחילת 2025 נכשלו בגלל סכסוכים פרובינציאליים על משרות ומסים. אנליסטים מעריכים שכ-100 חברות צריכות לצאת מהשוק, אך רק סטארט-אפים מעטים פשטו רגל עד כה. חברות קטנות ממשיכות לפעול בזכות תמיכה מקומית שמספקת תעסוקה ומסים לפוליטיקאים. חברות מובילות כמו BYD, Chery ו-Geely נשארות רווחיות יחסית, עם השקעות מסיביות במחקר – BYD לבדה השקיעה 79.5 מיליארד דולר ב-2025. שחקניות טכנולוגיה כמו Huawei ו-Xiaomi הצליחו להיכנס, עם דגם SU7 של Xiaomi שמכר 100 אלף יחידות בשנה ראשונה. העודף ממשיך לעכב התאוששות, וחברות חלשות לא פושטות רגל בקצב מספיק.

נתח השוק של מותגים סיניים במערב אירופה עלה ל-7.6% בשמונת החודשים הראשונים של 2025, מ-3.1% ב-2024, למרות מכסים של 17-35.3% שהוטלו באוקטובר 2024. מחקר של מכון קיל צופה ירידה של 25% ביצוא סיני בגלל המכסים, אך חברות כמו BYD מתמודדות בהקמת מפעלים מקומיים ומכירותיה באירופה גדלו ב-240% ל-110,715 יחידות מינואר עד נובמבר. בישראל, שליש מהמכוניות החדשות שנמכרו ב-2025 הן סיניות, בעיקר בזכות מחירים נמוכים לצד שיפור באיכות ובטיחות. דגמים פופולריים כמו BYD Atto 3 נמכרים בכ-175 אלף שקל, אך החל מ-2026 צפויים שינויי מיסוי שימנעו ירידה נוספת במחירים. ארצות הברית וקנדה הטילו מכסים של מעל 100%, מה שדוחף את הסיניות להתרחב לאסיה ולדרום אמריקה – בתאילנד הן שולטות כבר ב-70% משוק הרכב החשמלי. ב-2025, מכירות רכב חשמלי גלובליות הגיעו ל-18.5 מיליון יחידות, עם סין אחראית ליותר מ-60%. אתגר נוסף הוא טיפול בסוללות ישנות: מיליוני סוללות EVs הגיעו לסוף חייהן, וסין בונה קיבולת מיחזור של 10 מיליון טון בשנה. 


תגובות לכתבה(2):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 2.
    יורם 26/12/2025 12:42
    הגב לתגובה זו
    הגיע בעל רכב חשמלי לתחנת תדלוק כדי לטעון את הרכב שלו. בתחנה יש שתי עמדות טעינה ושמונה רכבים חשמליים ממתינים בתור לפניו. לאחר 4 שעות המתנה חיבר את הרכב שלו. לא מכיר אנשים שיסכימו לבזבז 4 שעות המתנה כדי לתדלק.כשהטכנולוגיה תאפשר טעינה בזמן קרוב לתדלוק יהיו הרבה יותר חשמליות על הכביש. אינשאללה.
  • 1.
    זבל סיני (ל"ת)
    אנונימי 26/12/2025 12:20
    הגב לתגובה זו