
היום שבו המחשב נבחר ל"איש השנה" של טיים ומה קרה היום לפני 21 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-26 בדצמבר
26 בדצמבר 2004 - השלכות כלכליות רחבות בעקבות רעידת אדמה וצונאמי באוקיינוס ההודי
ב-26 בדצמבר 2004 התרחשה רעידת אדמה תת-ימית בעוצמה של כ-9.1 בסולם מומנט מול חופי סומטרה שבאינדונזיה, בעומק רדוד יחסית של כ-30 קילומטרים. הרעידה גרמה לתזוזה של קרקעית הים לאורך מאות קילומטרים ויצרה גלי צונאמי בעוצמות חריגות, שפגעו ב-14 מדינות סביב האוקיינוס ההודי. הפגיעה הכלכלית נרשמה בעיקר באזורים חופיים שבהם התרכזה פעילות כלכלית משמעותית, כולל נמלים מסחריים, אזורי תעשייה קלה, תיירות, דיג וחקלאות ימית. למעלה מ-230 אלף בני אדם נהרגו או הוגדרו כנעדרים, וכ-1.7 מיליון איש נותרו ללא קורת גג.
הנזק הישיר לתשתיות הוערך בכ-40-45 מיליארד דולר, כאשר אינדונזיה נשאה בנזק של מעל 15 מיליארד דולר, סרי לנקה כ-5 מיליארד דולר והודו כ-3 מיליארד דולר. אלפי עסקים קטנים ובינוניים נמחקו, במיוחד בענפי תיירות, מסחר ודיג. פעילות נמלים הופסקה לפרקי זמן ממושכים, מה שפגע בשרשראות אספקה אזוריות ובהיקפי יצוא ויבוא. חברות ביטוח וביטוח משנה עמדו בפני תביעות בהיקף של כ-5-7 מיליארד דולר, סכום חריג לאסון טבע באזור זה. מדינות הנפגעות הרחיבו תקציבים ציבוריים לשיקום, תוך גידול בגירעונות ובחוב, והקהילה הבינלאומית הזרימה סיוע בהיקף של מעל 13 מיליארד דולר, שכלל מענקים, הלוואות ותמיכה בתשתיות בסיסיות.
במדינות שנפגעו באופן ישיר, חלה ירידה חדה בתוצר המקומי החודשי ברבעון הראשון של 2005, בעיקר בענפי השירותים והתחבורה. באינדונזיה, הפעילות הכלכלית במחוז אצ'ה ירדה ביותר מ-20% ברמה השנתית. בבנקאות המקומית נרשמה עלייה חדה בבקשות לדחיית החזרי הלוואות, ונדרשו תמריצים רגולטוריים כדי למנוע קריסות אשראי. הסחר הבינלאומי באזור חווה האטה, בין היתר בשל השבתת נמלים, והיצוא של מוצרים חקלאיים ירד באופן זמני בשיעורים דו־ספרתיים.
26 בדצמבר 1991 - בריה"מ מתפרקת, 15 כלכלות חדשות נוצרות
ב-26 בדצמבר 1991 התקבלה ההחלטה הרשמית על פירוק ברית המועצות, צעד שסיים את פעילותה של ישות מדינית וכלכלית שהייתה מהגדולות בעולם. הכלכלה הסובייטית התבססה על תכנון מרכזי, פיקוח מחירים, בעלות מדינתית על אמצעי הייצור וסחר חוץ מוגבל. עם הפירוק נוצר מעבר מיידי למבנים כלכליים חדשים ב-15 מדינות עצמאיות, שכל אחת מהן נדרשה להקים מערכות מיסוי, בנקים מרכזיים, רגולציה פיננסית ומטבעות לאומיים. המעבר בוצע בזמן קצר יחסית וללא רשתות ביטחון כלכליות מפותחות.
- ההשקות המסחריות המהפכניות ששינו את פני עולם התקשורת ועולם הרכב
- המשבר הפיננסי מגיע לאירופה: קבוצת הבנקאות הגדולה קורסת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בין השנים 1991-1998 נרשמה ירידה חדה בפעילות הכלכלית ברוב המדינות שהתפרקו. ברוסיה התמ"ג התכווץ בכ־40%, ההכנסה הריאלית לנפש ירדה בעשרות אחוזים, והאינפלציה חצתה בשנים מסוימות רמות של אלפי אחוזים. תהליכי הפרטה נרחבים כללו העברת בעלות על מפעלי תעשייה, חברות אנרגיה, בנקים ותשתיות, בהיקף של מאות מיליארדי דולרים במונחי נכסים. במקביל נפתחו שווקים להשקעות זרות, בעיקר בתחומי נפט, גז טבעי, מתכות ותעשייה כבדה. השינוי השפיע על שוקי הסחורות העולמיים, על היצע אנרגיה לאירופה, על שערי מטבע במזרח אירופה ועל מבנה הסחר הגלובלי, תוך תנודתיות גבוהה בשוקי ההון בשנות ה-90.
הפירוק גרם לאובדן של רשתות אספקה בין־רפובליקניות שהיוו בסיס לשיתוף פעולה תעשייתי וחקלאי. מדינות רבות איבדו גישה למקורות אנרגיה או שווקי יעד שהיו תלויים בהנחות מחירים בתוך המערכת הסובייטית. תשלומי העברה בין ממשלתיים פסקו, מה שהוביל לגירעונות פתאומיים בתקציבי מדינות חלשות. השקלול הכלכלי של הירידה בתוצר מול פתיחת שווקים חדשים לווה בתנודתיות חריפה של שערי החליפין, במיוחד בשנים 1993-1995, ונדרשה מעורבות של בנקים מרכזיים כדי לייצב מערכות מוניטריות.
26 בדצמבר 1982 - מגזין TIME מכתיר את "המחשב" כאיש השנה
ב-26 בדצמבר 1982 הכריז מגזין TIME על בחירת "המחשב" כאיש השנה, ציון דרך סמלי לתהליך חדירה מואץ של טכנולוגיות מחשוב לכלכלה העולמית. בתחילת שנות ה-80 החלו מחשבים אישיים ומערכות מחשוב ארגוניות להפוך לנכס מרכזי בארגונים פיננסיים, תעשייתיים ומסחריים. באותה תקופה נמכרו בעולם מיליוני מחשבים אישיים, כאשר שווי שוק תעשיית המחשוב הוערך בעשרות מיליארדי דולרים, עם קצבי צמיחה שנתיים דו־ספרתיים. חברות כמו IBM ואפל הרחיבו פעילות לשווקים בינלאומיים, והחלו להשפיע על דפוסי השקעה של תאגידים.
- הרכיב שהיווה בסיס לתעשיית השבבים והמחשבים מתחיל לעבוד ומה קרה היום לפני 112 שנה
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה...
המחשב שימש לראשונה בקנה מידה רחב לניהול מערכות פיננסיות, עיבוד נתונים, ניהול מלאי, תכנון ייצור ומערכות תשלום. בנקים עברו למסחר ועיבוד נתונים ממוחשבים, מה שהגדיל נפחי פעילות והאיץ זרימות הון. חברות ביטוח ייעלו חישובי סיכון ותמחור, ותאגידים תעשייתיים קיצרו זמני ייצור והפצה. במקביל נוצר ביקוש רחב לתוכנה, ציוד היקפי, שירותי תחזוקה והכשרת עובדים. התרחבות זו הובילה להקמת חברות חדשות ולגידול בהשקעות הון בטכנולוגיה, תוך שינוי מבנה ההוצאות העסקיות והגברת פריון העבודה במגזרים רבים במשק.
בסוף 1982, נתח המחשוב במכירות ציוד טכנולוגי בארצות הברית חצה את רף 25%. במגזר הבנקאות והפיננסים, כ־70% מהסניפים הגדולים עברו כבר לאחסון נתונים דיגיטלי. חברות ציבוריות החלו לכלול שורות ייעודיות להשקעות מחשוב בדוחות כספיים, ובשווקים הופיעו מדדים ראשוניים שעקבו אחר מניות טכנולוגיה. בשוק העבודה, נרשמה עלייה של כ־35% במספר המשרות בתחום מערכות מידע בארבע השנים שקדמו.
26 בדצמבר 1975 - שירות הטיסה הסופרסונית הראשון בעולם יוצא לדרך עם מטוס טופולב Tu‑144
ב-26 בדצמבר 1975 החלה ברית המועצות להפעיל שירות טיסה סופרסוני מסחרי באמצעות מטוס טופולב Tu‑144 בקו מוסקבה-אלמה אטה. המטוס פעל במהירות של מעל מאך 2 ובגובה של כ-16 אלף מטרים, ונדרש לפיתוח מערכות הנדסיות מתקדמות, כולל חומרים עמידים לחום, מנועים רבי-עוצמה ומערכות בקרה מורכבות. הפרויקט מומן ברובו מתקציב המדינה והיה חלק ממדיניות רחבה לפיתוח תעשיות תעופה מתקדמות ולחיזוק היכולות הטכנולוגיות האזרחיות.
הפעלת השירות דרשה השקעות תפעוליות גבוהות במיוחד, בין היתר בשל צריכת דלק גבוהה, תחזוקה מורכבת ותשתיות ייעודיות. הטיסות הראשונות שימשו בעיקר להובלת דואר ומטען, ובהמשך גם נוסעים, אך במספרים מוגבלים. עלויות ההפעלה הגבוהות יצרו עומס תקציבי מתמשך על חברת התעופה והמדינה. השירות הסופרסוני שיקף ניסיון לשלב חדשנות טכנולוגית במערך התעופה האזרחית, תוך פיתוח ידע הנדסי ותעשייתי שחלחל גם לענפי משנה כמו מנועים, חומרים מתקדמים ומערכות ניווט, והצריך הקצאת משאבים משמעותית במסגרת הכלכלה הסובייטית.
הפעלת המטוס חייבה תשתיות קרקעיות מתאימות בנמלי התעופה, הכשרות לצוותי קרקע ותמיכה טכנית שוטפת בדרגת תחזוקה גבוהה. תכנון מסלולי טיסה, התאמות תדלוק וטיפולים שוטפים בוצעו על פי תקנים ייחודיים, מה שדרש ממערכת התעופה להקצות צוותים, מתקנים וציוד מיוחד. צריכת הדלק למטוס מסוג זה הייתה כמעט כפולה מזו של מטוסים רגילים בקווים דומים, מה שהשפיע על עלות לכל קילומטר נוסע (CASK) ועל רמות הסובסידיה הממשלתית שנדרשה להפעלת הקו.

ענקית הרכב מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מזה 70 שנה ומה קרה היום לפני 47 שנה
היסטוריה כלכלית - "מה קרה היום לפני..." - מדור מיוחד שמוקדש לאירועים המרכזיים בכלכלה ובשווקים בישראל ובעולם. והיום - על ההתרחשויות הבולטות ב-22 בדצמבר
22 בדצמבר 2018 - הממשל הפדרלי בארה"ב נכנס לאחת ההשבתות הארוכות בתולדות המדינה
ב-22 בדצמבר 2018 נכנסה לתוקף אחת מהשבתות הממשל הפדרלי הארוכות והמשמעותיות בתולדות ארה"ב. הסיבה המרכזית להשבתה הייתה כישלון בהעברת
תקציב פדרלי לשנת 2019, בשל מחלוקת חריפה בין ממשל טראמפ ובין הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים סביב דרישת הנשיא להקצות 5.7 מיליארד דולר למימון הקמת חומת גבול עם מקסיקו. היעדר הסכמה בין הצדדים הוביל להשבתה חלקית של הממשלה, שגרמה להשבתת פעולתם של תשעה משרדי ממשלה פדרליים, בהם מחלקות התחבורה, החקלאות, הפנים, והביטחון הלאומי.
כ-800 אלף עובדי ממשל הושפעו באופן ישיר, מתוכם כ-380 אלף נשלחו לחופשה כפויה ללא תשלום, והיתר המשיכו בעבודתם אך ללא שכר עד תום ההשבתה. השירותים הציבוריים נפגעו: פארקים לאומיים נסגרו, שירותי תעופה פעלו תחת מחסור בכוח אדם, הליכי רישוי והנפקת מסמכים נעצרו, והיו עיכובים בתשלומים לקבלנים וספקים. גם עסקים פרטיים באזורים תלויי ממשל נפגעו כתוצאה מירידה בצריכה.
ההשלכות הכלכליות היו נרחבות. לפי נתוני לשכת התקציב של הקונגרס האמריקאי, ההשבתה הובילה לנזק ישיר של כ-11 מיליארד דולר, מהם כ-3 מיליארד שלא שוקמו גם לאחר סיומה. ההשבתה הסתיימה ב-25 בינואר 2019, לאחר 35 ימים, והיא נחשבת להשבתה השנייה באורכה בהיסטוריה של ארה"ב (קודמת לה ההשבתה שהסתיימה ב-12 בנובמבר 2025 לאחר 43 ימים). במקביל, בתקופה זו חלה ירידה במדדים המובילים בוול סטריט, לרבות הדאו ג'ונס, שצנח בכ-15% מהשיא שרשם באוקטובר, על רקע החשש מהשלכות התקציב והאטה עולמית.
22 בדצמבר 2008 - טויוטה מכריזה על הפסד תפעולי ראשון מאז 1938
22 בדצמבר 2008 היה יום סמלי להיקף המשבר הפיננסי העולמי, כאשר ענקית הרכב היפנית טויוטה הודיעה כי היא צפויה לסיים את שנת הכספים 2008 עם הפסד תפעולי של כ-150 מיליארד ין, שהם כ-1.7 מיליארד דולר, ההפסד התפעולי הראשון שלה מזה שבעה עשורים,
מאז הקמתה. ההודעה התקבלה כהפתעה בשוק הרכב, שכן טויוטה נחשבה עד אז ליצרנית הרכב הרווחית בעולם, עם רווח תפעולי שנתי ממוצע של כ-2-3 מיליארד דולר בשנים שלפני המשבר. אך המשבר הפיננסי העולמי, שפרץ בעוצמה בספטמבר אותה שנה בעקבות קריסת בנק ההשקעות ליהמן ברדרס, גרם לירידה חדה בביקושים לרכב, בעיקר בצפון אמריקה ובאירופה, שהן השווקים המרכזיים של החברה.
לצד האטת הביקושים, טויוטה התמודדה גם עם התחזקות משמעותית של הין היפני מול הדולר והאירו, מה שפגע ברווחיות הייצוא וייקר את עלות הייצור. החברה עדכנה את תחזיות המכירה לשנת 2009 וצפתה מכירות של פחות מ-9 מיליון כלי רכב, לעומת כ-9.66 מיליון ב-2007.
- טויוטה: ירידה במכירות אחרי 11 חודשים של עליות, הלחץ מסין מתגבר
- טויוטה הגדולה חלשה ברכבים חשמליים - מה הסיבה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בתגובה למשבר, טויוטה הודיעה על שורת צעדי התייעלות, כולל הקפאת פרויקטים להקמת מפעלים חדשים, הפחתת ייצור במפעלים קיימים, פיטורים של עובדים זמניים וקיצוץ השקעות הון. היא אף השעתה את תוכניות ההתרחבות בשוק האמריקאי. ההפסד התפעולי הפך לסמל של עומק המשבר בתעשיית הרכב הגלובלית, שבאותם חודשים סבלה מקריסה של ג'נרל מוטורס, חבילות חילוץ לפורד ולקרייזלר, וצניחה של עשרות אחוזים במכירות.
