
למה הישראלים לא קונים רכבים חשמליים
יש סיבות טובות לקנות רכב חשמלי, אבל יש סיבה אחת עיקרית למה לא לקנות? הישראלים רוצים לקנות, אבל ברגע האחרון עושים סיבוב פרסה - הנה הסיבה
רק 16% מהמכוניות שנמסרו בישראל מתחילת השנה הן חשמליות וזה אפילו פחות ממה שהיה בשנה שעברה, אז שיעור המסירות של רכבים חשמליים הגיע ל‑25%. מדובר בשוק שהיה אמור להמשיך לעלות בקצב מסחרר, אבל בפועל הוא מציג האטה חדה שמעלה הרבה שאלות כי על פניו יש סיבות מצוינות לבחור דווקא ברכב חשמלי.
היתרונות ברורים ומדוברים - מחיר השימוש השוטף נמוך משמעותית לעומת רכב בנזין. אין הוצאות דלק גבוהות. עלויות התחזוקה מצומצמות, אין צורך להחליף שמנים ופילטרים. יש פחות חלקים שנשחקים וזה מצטבר לחיסכון נאה. נוסף לכך ההיבט הסביבתי לא פחות חשוב מדובר במכוניות שלא פולטות מזהמים בזמן הנסיעה.
תוסיפו לכך את העובדה שיצרנים ויבואנים מציעים כיום חבילות מימון נוחות הנחות ייעודיות הטבות דרך מועדוני צרכנות ומבצעי מכירה נקודתיים שמנסים לפתות את הנהגים לעבור לחשמל ותקבלו הצעות מעניינות.
אבל, לצד כל זה מסתתרת סיבות שמרחיקות את הקונים. ראשית, יש את עניין הטעינה. הרוכשים הפוטנציאלים מבינים שהטעינה לוקחת זמן, והיא גם לא בכל מקום. זה קצת כאב ראש, ואנשים שכבר היו בדרך לרכוש רכב חשמלי עשו סיבוב פרסה בגלל הטעינה. בשוק חושבים שאם הטעינה היתה מהירה יותר והיו עמדות טעינה בהיקף הרבה יותר רחב, המכירות היו לפחות כפולות. זאת בהחלט סיבה מרכזית להתנגדות של הישראלים, אבל היא בהדרגה נפתרת - בהדרגה הפריסה של עמדות טעינה עולה ובהדרגה גם יש שיפורים ביכולות הטעינה.
- השקה מוצלחת לזיקר - מחזור של 80 מיליון שקלים ב-48 שעות
- איזה רכב כדאי לקנות: היברידי, פלאג אין או חשמלי?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
נראה שהסיבה המרכזית לכך שהישראלים עדיין לא קונים רכבים חשמליים בכמויות גדולות היא שהם לא רוצים לצאת פראיירים בסוף הדרך. ירידת הערך של רכבים חשמליים היא גדולה והיא עדיין סימן שאלה גדול. אין את הידע שנצבר ברכבים על בנזין ולא ניתן באמת לדעת מה תהיה שחיקת המחיר אחרי שנה או שנתיים ומעלה. מדובר בשוק שהוא עדיין בתולי ושינויים בו עלולים להוביל לכך שהרכב החדש מלפני שנתיים כבר לא רלבנטי כי יש טכנולוגיית טעינה חדשה ומהירה. איבוד הערך עלול להיות מאוד מהיר וזה גם מה שקורה בשטח.
ירידת ערך גדולה ברכבים חשמליים
הצעות מחיר על רכבים יד שנייה כאשר בעלי רכב מגיעים לעשות טרייד אין בדגמים שהם לא החזקים והמבוקשים - BYD, טסלה ועוד, הן ב-25%-35% מתחת למחירון ויש גם רכבים שההצעות אפילו נמוכות יותר, ושוב זה מתחת למחירון שמבטא שחיקה של כ-15% בשנה לפחות.
המשמעות היא שרכב שנקנה לפני שנתיים וחצי -שלוש ב-150-170 אלף שקל, יימכר בסדר גודל של 70-90 אלף שקל. שחיקה מטורפת במחיר והרבה יותר גדולה מירידת ערך בבנזין, כשרכב כזה שהיה נרכש בסכומים האלו היה אחרי אותה תקופה מוערך ב-110-120 אלף שקל. הישראלים מבטאים את זה בשיקולים שלהם והם פשוט לא רוצים להפסיד בגדול בעת החלפת הרכב. וחשוב לציין שזה יכול היה להיות גרוע הרבה יותר. למעשה, העלאת מס הקנייה בשנתיים האחרונות ל-45% השנה גרמה לכך שמחירי הרכב החשמליים החדשים התייקרו ובהתאמה כל הרכבים המשומשים התייקרו במקביל. המחיר של המשומשות נקבע ביחס למחיר הרכב החדש. ולמרות התמיכה הזו במחיר ברוב הרכבים החשמליים הסיניים ירידת הערך מאוד חריפה.
- צ'רי טיגו 4 היברידי חסכוני, והוזלה של הטיגו 8 PHEV
- וולוו EX90 - פרימיום, שבעה מושבים, חשמלי ויקר.
- תוכן שיווקי "הקרנות הפאסיביות מהוות 60% מהענף"
- הישראלים התאהבו ברכב הזה - הנה הסיבות
הירידה החדה בערך של הרכב נובעת כאמור גם מהקצב שבו הטכנולוגיה מתקדמת. בכל כמה חודשים יוצאים דגמים חדשים עם טווח נסיעה ארוך יותר זמן טעינה קצר יותר מערכות בטיחות מתקדמות יותר מה שהופך רכב בן שנתיים למיושן בשוק הבנזין שחיקת הערך נעה סביב 10% עד 15% בשנה ברכב חשמלי הכל יכול לקרות יש דגמים שמאבדים כמעט מחצית מערכם בתקופה קצרה מאוד וגם מי שרוצה לקנות משומש חושש מאורך החיים של הסוללה ומהיכולת שלה לשמור על טווח נסיעה סביר לאורך זמן
ובכלל - רוכשי רכבים חשמליים לא רוצים לקנות רכב משומש. אם כבר הם קונים רכב חשמלי אז הם מעדיפים אותו חדש. הביקוש מאוד נמוך ומוביל לכך שמוכרי רכבים כאלו נאלצים במקרים רבים לפנות לטרייד אין ושם הם מקבלים הצעות נמוכות, אך לפעמים אין להם ברירה.
לכל זה מתווספות שאלות של תשתית טעינה. מי שאין לו חניה פרטית עם עמדת טעינה יתקשה מאוד להחזיק רכב חשמלי. טעינה ציבורית יקרה יותר וזמינות העמדות עדיין מוגבלת במיוחד בפריפריה, כך שקניית רכב חשמלי הופכת למורכבת במיוחד למי שגר בדירה בלי חניה פרטית. התוצאה היא שוק צר יותר לרכב משומש חשמלי פחות ביקוש והצעות מחיר נמוכות יותר. בפועל, הישראלים מאוד רוצים לעבור לרכב חשמלי, הם מדברים על זה, מתעניינים, מתקשרים, אבל ברגע האחרון עושים סיבוב פרסה והולכים למוכר - רכב על בנזין. הם פשוט לא רוצים להפסיד בגדול עוד שנתיים-שלוש כשירצו להחליף את הרכב ואומרים לעצמם שיעשו זאת בפעם הבאה.
יבואני הרכב מנסים להיאבק בירידות הערך וממשיכים להציג דגמים חדשים במחירים שמנסים לשמר את התדמית היוקרתית גם כשמדובר ברכב סיני עממי. אלא שבשוק היד השנייה התמונה שונה לגמרי וזה משפיע גם על שוק הרכבים החדשים - אם רוכשים יודעים שזה המצב בשלב שבו הם ימכרו את הרכב, אז הם מצפים למחיר טוב בעת רכישת רכב חדש, זה גורם לכך שהשחיקה במחירים של הרכבים החדשים מתחזקת. ירידת המחירים היא נתון - היא מגמה עולמית והיא נובעת מהתחרות בעולם והתחרות שמעצימה בישראל (אם כי אצלנו זה עדיין לא מספיק), אבל כשלזה נכנס החשש הגדול של הלקוח, היא עשויה אפילו להתחזק.
בישראל מרגישים את ירידת המחירים - היצע גדול של רכבים חשמליים בעיקר סיניים, מלאי גדול שתקוע והצעות לכאורה טובות שמציעים היבואנים. לא בטוח בכלל שזו התחתית. גם חברות הליסינג שרוכשות מהיבואניות רכבים בדיסקאונט משמעותי, נמצאות עם מלאי גדול. ככל שהן לא צריכות אותו לתפעול השוטף של עסקי הליסינג, הרכבים האלו נמכרים כרכבים "יד ראשונה עם אפס קילומטר". אלו רכבים חדשים, אבל הם לא יד ראשונה ובמקרים רבים הם גם נמצאים תקופה ממושכת במגרש-חניון עם תחזוקה מינימלית. כמו כן, הם גם לא כוללים במקרים רבים את כל התוספות. ועדיין - מדובר ברכב חדש.
זאת זרוע פעילות וותיקה ורווחית של חברות הליסינג, הן גם רוכשות בהגדרה לפעילות הזו, במקביל ל"עודפים" שיש להם מהפעילות השוטפת. ההנחות על הרכבים האלו גדולות - לרוב באזור ה-15%, אבל המצוקה בענף הרכב החשמלי ובכלל גידול המלאי בתעשייה כולה, הביאה את ההנחות הנוכחיות לכ-20%-30%. הבעיות בשוק היד שנייה, לצד התחרות, מובילות לירידת מחירים משמעותית גם ברכבים האלו. אבל גם כאן - יש חסרונות, כדאי לקרוא כאן על היתרונות והחסרונות - רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות
- 23.דודו 23/07/2025 23:20הגב לתגובה זוצריך לחפש איפה יש מטעינים לרכב סתם לחפש עוד ועוד זה לא כמו תחנת דלק נכנס ממלא וביי.אז אנחנו טעינו נמשיך לנסוע בבנזין וזהו.החשוב שהרכב גדול מרווח מאוד.mg
- 22.אנונימי נאמן 23/07/2025 22:59הגב לתגובה זוכבר לא נשאר לאנשים כסף וזה הולך ומחמיר בגלל חוסר תחרות בארץ בכל תחום. דבר נוסף שעדיין לא התפוצץ כלפי חוץ ההייטק במצב על הפנים והולך להיות גל גדול של מפוטרי הייטק שזה הקהל ששילם על כל דבר בלי חשבון.
- 21.גיא 23/07/2025 22:51הגב לתגובה זומתי יתחיל מה יהיה במחיר אה הוא יתחיל אנחנו יודעים אבל המדינה עלולה לקבל תאבון ולהעלות אותו
- 20.אנונימי 23/07/2025 22:35הגב לתגובה זונשמע הגיוני שהמסירות יהיו כ2010 אחוז פשוט כי יש הרבה יותר אנשים שגרים בבתים משותפים היכן שמאוד קשה לארגן עמדות טעינה פרטיות והעלות של טעינה בעמדות ציבורית היא גבוהה בצורה שלא משתלמת.
- 19.דר דום 23/07/2025 22:30הגב לתגובה זואם זה כמו ברכב בנזין אז למה לי להתקדם לחשמל. הפוך גוטה חשמלי זה חמישית מחיר בהחזקה ואפס טיפולים. נוסע שקט לי רעידות מהיר ומגיב מיידי בקלות ובדוושה אחת. רוצו לחשמלית
- 18.כי אף אחד לא רוצה להיות תלוי בסוללה ובה המחירים מטורפים!!! (ל"ת)שאפיק 23/07/2025 21:47הגב לתגובה זו
- 17.אנונימי 23/07/2025 21:35הגב לתגובה זויש חפצים שערכם נשמר ואף עולה עם השנים . כינור ישן פסנתר מתוחזק דירה ועוד . יש שערכם מתאפס אחרי הקניה . בגדים ומוצרי חשמל ביתיים . ויש שיורדים עד שנעצרים כמו מכוניות בנזין . הרכב החשמלי מתנהג כמו טלפון סלולרי .
- 16.אנונימי 23/07/2025 21:15הגב לתגובה זוהסוללות הן חלק הארי של עלות הרכב. אדם שהוא יד שלישית צריך להוציא על החלפת הסוללות שהגיעו לסוף החיים שלהם בערך מה שהרכב עלה לו. לכן ספק אם מישהו יתנדב לקנות רכב לקראת החלפת סוללות. מה שיביא לירידת ערך עוד יותר דרמטית כבר ביד שנייה מתוך ידיעה שאין להם דרך למכור את המכונית.
- 15.יוני 23/07/2025 20:58הגב לתגובה זותוספת תשלום גדולה לאגרת הרישוי ומס נסועה מתקרב גורמים לכך שאנשים יקנו בנזין או היברידיהממשלה לא מעודדת אלא פוגעת בכל אותם אנשים שקנו רכב חשמלי!!!
- 14.אנונימי 23/07/2025 20:54הגב לתגובה זואתר carpilot.co.il נותן מענה בדיוק לבעיה הזאת
- 13.אין כמו רכב חשמלי עם כל מערכות הבטיחות והפינוקים ולאו דווקא עולה יותר מרכב בנזין. (ל"ת)ישראלי 23/07/2025 20:52הגב לתגובה זו
- רונן 23/07/2025 21:20הגב לתגובה זורכב חשמלי תמיד יקר ממקבילו הנוסע על בנזין ותמיד יהיה לו תא מטען קטן יותר והוא יהיה חסר גלגל חלופי.מערכות בטיחות רובן קיימות גם ברכבי הבנזין.
- דר דום 23/07/2025 22:32אין אגזוז ואין מנוע כך שכל הנפח הזה הופך למטען. תתעורר
- ניפגש כשתרצה למכור (ל"ת)קובי 23/07/2025 21:15הגב לתגובה זו
- 12.בן 23/07/2025 20:26הגב לתגובה זויש לי עמדת טעינה בחניה מחבר אותו כמו שאני מחבר את הטלפון. בבוקר הכל פיקס
- רונן. 23/07/2025 21:21הגב לתגובה זוולכאלו זה סיוט.
- 11.י.ר 23/07/2025 20:25הגב לתגובה זוכל הכתבה הזאת ולא הזכרתם את העובדה שהמחיר של רכב בנזין דוגמא קיה נירו לחשמלי קיה נירו הוא זול בהרבה כך שגם החסכון של החשמל מתגמד לעומת העלות של הרכב החשמלי
- מוכרים עכשיו קיה נירו חשמלי ב128000... איפה תמצא רכב בנזין במחיר דומה (ל"ת)יוסי 23/07/2025 21:09הגב לתגובה זו
- מחיר קיה נירו חשמלית מתחיל ב199900 שח (ל"ת)פחחחחחח 23/07/2025 22:36
- 10.אנונימי 23/07/2025 20:20הגב לתגובה זופעם אחרונה שבדקתי רכב חשמלי היה יקר משמעותית מרכב בנזין. עדיין כך אם כן אז החיסכון בהוצאות השוטפות פשוט משולמות מראש. ואם מוסיפים את האלטרנטיבה לכסף הזה השקעה שמניבה תשואה חיובית יוצא שלמעשה החשמלי הרבה יותר יקר
- 9.אנונימי 23/07/2025 20:05הגב לתגובה זוולעצם העניין חשמליות נורמליות זה רק סיניות וקצת מפחיד לקנות רכב סיני.
- 8.טווח ברגע שיגיעו לטווח 1000 קמ פלוס נעבור לחשמלי !!! (ל"ת)דן 23/07/2025 19:41הגב לתגובה זו
- 7.רכבים מכוערים שלא כיף לנהוג בהם פשוט (ל"ת)אנונימי1 23/07/2025 19:30הגב לתגובה זו
- 6.רכב חשמלי זה הדבר הכי גרוע שיש אולי בעוד 10 שנים (ל"ת)אנונימי 23/07/2025 19:24הגב לתגובה זו
- 5.אנונימי 23/07/2025 19:23הגב לתגובה זומוציאה למתדלק את כרטיס האשראי דרך החלון ויוצאת אחרי 5 דקות עם מיכל מלא לטווח של כמעט 1000 קילומטר. כשרכב חשמלי יתן אופציה דומה יהיה שווה לשקול קניה שלו למרות שהוא יקר בעשרות אלפי שקלים לעומת רכב בנזין דומה
- 4.אנוניממיכהי 23/07/2025 19:18הגב לתגובה זוערך מכונית משומשת יורד פלאים . טיי הסוללות קצר . חבל על הכסף .
- יש לי מכונית חשמלית פעם שניה בפעם הקודמת מכרתי אותה באותו מחיר שקניתי שנתיים קודם. (ל"ת)יוסי 23/07/2025 21:07הגב לתגובה זו
- 3.תוסיף לזה את מחירי התיקונים והביטוח שהם הרבה יותר יקרים. (ל"ת)לאון 23/07/2025 19:13הגב לתגובה זו
- יוסי 23/07/2025 21:05הגב לתגובה זוהיה לי רכב סולר ועברתי לחשמלי באותו גודל קארוק אניאק מחיר הביטוח זהה הטיפולים עולים רבע ממה שהייתי משלם בסולר ותיקונים עדיין לא שמעתי על רכב חשמלי שהתקלקל. אין גיר אין החלפות שמן ומסננים פלאגים אין מערכת קירור מערכות התנעה וכל הבלגן שהיה לנו תמיד במנועי בעירה. והכי חשוב אני לא מגיע ל250 בחודש מה שהייתי שם על תדלוק אחד.
- 2.פרענקל 23/07/2025 19:11הגב לתגובה זולמי שיכול להתקין עמדת הטענה זו עסקה מעולה.
- רונן 23/07/2025 21:24הגב לתגובה זווגם אחרי 7 שנים תצטרך אולי להחליף סוללה שעלותה מחצית הרכב כחדש או כערכו לאחר אותן 7 שנים. אתה עדיין חושב שתחזיר את ההשקעה
- 1.מיקו 23/07/2025 19:10הגב לתגובה זורק בעלי בתים עם טעינה ביתית יכולים לרכוש רכבים חשמלייםהשוק מיצה את עצמו בשנים האחרונותולכן השנה ובשנים הבאות תהיה ירידה למתחת ל20% חשמליות מכלל השוק