רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות

רכבי אפס קילומטר יד שנייה: הזדמנות משתלמת או מלכודת צרכנית בשוק הרכב? וגם מחירים והשוואה של רכבים חדשים לעומת רכבי אפס קילומטר


עמית בר | (11)


שוק הרכב הישראלי נמצא בתקופה סוערת, והתופעה שמושכת את תשומת הלב היא רכבי "אפס קילומטר", כלי רכב חדשים לגמרי, שלא נסעו כלל, אך נרשמו על שם חברות ליסינג כיד ראשונה ונמכרים כיד שנייה בהנחות שיכולות להגיע לעשרות אחוזים ממחיר המחירון. התופעה הזו, שצברה תאוצה משמעותית במחצית הראשונה של 2025, משנה את פני השוק, מעצימה את התחרות בין היבואנים לחברות הליסינג, ומציבה את הצרכן הישראלי בפני שאלה קריטית: האם מדובר בהזדמנות חד-פעמית לחסוך עשרות אלפי שקלים, או שמא בעסקה שמסתירה עלויות נסתרות וירידת ערך משמעותית? ב

רכב אפס קילומטר הוא, במהותו, רכב חדש לחלוטין שלא נסע מעולם, אך נרשם על שם חברת ליסינג או גוף סחר כבעלים הראשון. חברות כמו שלמה, אלבר, כלמוביל ואלדן ממנפות את כוח הקנייה העצום שלהן כדי לרכוש כמויות גדולות של רכבים מהיבואנים בהנחות משמעותיות, לעיתים 10% עד 30% ממחיר המחירון, ולאחר מכן מציעות אותם ללקוחות פרטיים כרכבי יד שנייה במחירים תחרותיים. התוצאה היא שהלקוח מקבל רכב "חדש מהניילונים" עם אחריות יבואן, אך ברישיון הרכב הוא מופיע כיד שנייה, מה שמשפיע על ערכו במחירונים ועל תפיסתו בשוק.

התופעה הזו לא רק מגבירה את התחרות בשוק הרכב, אלא גם משנה את הרגלי הצריכה. בעבר, רכב יד שנייה נתפס כמשומש, אך כיום הוא עשוי להיות חדש לגמרי, מה שמושך צרכנים שמחפשים חיסכון משמעותי תוך שמירה על חוויית רכב חדש.

התופעה הזו לא חדשה, אך היא התעצמה בחצי השנה הראשונה של השנה. חברות הליסינג, עם היכולת לרכוש רכבים במחירים מוזלים, לוחצות על היבואנים להוריד מחירים או להציע מבצעים משלהם, מה שיוצר תחרות עזה שמיטיבה עם הצרכן. עם זאת, רכבי אפס קילומטר מביאים לירידת ערך מואצת: רכב שנרשם כיד ראשונה על ידי חברת ליסינג מאבד כ-15% מערכו, גם אם לא נסע כלל. במגרשי טרייד-אין, ההפחתה יכולה להגיע ל-20%-25% עבור רכבי ליסינג, גם אם הם לא נסעו, מה שמשפיע על מחיר המכירה העתידי ועל תשלומי הביטוח במקרה של תאונה.

התופעה גם מגבירה את הביקוש לרכבים זולים יותר ומשנה את התפיסה סביב המונח "יד שנייה". נתוני משרד התחבורה ממחצית הראשונה של 2025 חושפים כי נרשמו קרוב ל-21 אלף העברות בעלות לרכבי מודל 2025 רובן לחברות ליסינג וגופי סחר שמוכרות אותם כרכבי אפס קילומטר, לעומת 19 אלף בתקופה המקבילה ב-2024.


הסיבה להתעצמות התופעה היא עודפי מלאי בחברות הליסינג. משבר השבבים בין 2021 ל-2023 הוביל להזמנות גדולות מראש, וכעת, עם שיפור בשרשרת האספקה, חברות הליסינג מתמודדות עם מלאים עודפים, במיוחד של דגמים פחות מבוקשים. עליית הריבית בשנים האחרונות הגבירה את עלויות המימון, והפחיתה את הביקוש לליסינג תפעולי מצד חברות, מה שדחף את חברות הליסינג להפנות יותר רכבים לשוק הפרטי. התחרות בין החברות, לרבות אלבר, שלמה, אלדן ואחרות, מחריפה את המגמה, כאשר כל אחת מציעה מבצעים אגרסיביים ותנאי מימון מפתים.



הנחה של כ-20% על הרכב - כדאי?



כוח הקנייה של חברות הליסינג מאפשר להן לרכוש רכבים במחירים נמוכים משמעותית, ולמכור אותם ברווח תוך שמירה על מחיר תחרותי. התחרות עם היבואנים דוחפת אותן להציע מחירים נמוכים יותר, בעוד עודפי מלאי של דגמים כמו רכבים חשמליים או דגמי יוקרה בסיסיים מובילים להנחות גבוהות יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


ההנחות נעות בדרך כלל בין 10% ל-30% ממחיר המחירון, תלוי בדגם, רמת האבזור והביקוש.



אילו רכבים נפוצים בשוק האפס קילומטר?


התופעה בולטת בקטגוריות של רכבים קומפקטיים כמו קיה פיקנטו, וסוזוקי סוויפט, שמציעות מחירים נוחים ואמינות גבוהה. רכבים היברידיים וחשמליים, כמו יונדאי IONIQ, טויוטה יאריס היברידית ו-MG ZS EV, זוכים לביקוש בשל עלויות תחזוקה נמוכות ומגמה ירוקה. דגמי יוקרה בסיסיים, כמו ב.מ.וו סדרה 1 או מרצדס A-Class, מופיעים לעיתים, לרוב ברמות אבזור נמוכות. גם רכבים מסחריים, כמו סיטרואן ברלינגו, נמכרים לאחר רישום על ידי חברות ליסינג.

עם זאת, לעיתים הדגמים מוצעים עם אבזור בסיסי, לעיתים ללא מערכות בטיחות מתקדמות, מה שדורש בדיקה קפדנית.

היתרונות של רכישת רכב אפס קילומטר ברורים: החיסכון הכספי יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, והרכב מגיע חדש לגמרי, עם אחריות יבואן מלאה (בדרך כלל) וללא בלאי. חברות רבות מציעות שירותים משלימים, כולל טרייד-אין, מימון, ביטוח וטיפולים תחת קורת גג אחת, מה שחוסך זמן וטרחה. תנאי מימון נוחים, כמו ליסינג פרטי או תשלומים מפוצלים, מקלים על הרכישה, והמגוון הרחב של דגמים מאפשר התאמה לצרכים שונים. עם זאת, ישנם חסרונות משמעותיים שחשוב לשקול.

ראשית, ירידת הערך המיידית של 15% במחירונים ולעיתים עד 25% בשטח. כמו כן, עסקה כזו משפיעה על המכירה העתידית ועל תשלומי הביטוח. כשתבואו למכור אתם תהיו יד שנייה שמוכרת ליד שלישית, "היד הנוספת" תוביל לירידת מחיר.

חוץ מזה, דגמים מסוימים מגיעים ברמת אבזור בסיסית במסגרת "רכב אפס קילומטר" שעשויה להיות חסרה במערכות בטיחות מתקדמות. שלישית, כאשר מגיע הזמן למכור, הרוכש מתחרה עם חברות ליסינג שמציעות אותו דגם במחירים דומים ולרוב גם נמוכים יותר. 


מעבר לכך, רכבי אפס קילומטר נרשמים לעיתים על שם חברת ליסינג חצי שנה או יותר לפני המכירה, מה שמקצר את הזמן עד לטיפול הראשון ואגרת הרישוי השנתית. לדוגמה, רכב ש"ישב" במגרש חצי שנה ידרוש טיפול ואגרת רישוי תוך חצי שנה מרגע הרכישה, גם אם לא נסע כלל. טיפולים תקופתיים, שמתחייבים לפי זמן ולא רק לפי קילומטראז', עשויים לעלות מאות עד אלפי שקלים בודדים, תלוי בדגם. לדוגמה, ביונדאי ומאזדה מחליפים מסנן שמן בטיפול שנתי, בעוד ברכבים חשמליים כמו MG או ג'ילי, הטיפולים נדרשים כל שנה או 20,000-24,000 ק"מ. אגרת רישוי לרכב פרטי עשויה לעלות כ-1,500 ש"ח בשנה, וזו הוצאה שצריך לקחת בחשבון. יתרה מכך, רכבים ש"יושבים" במגרשים זמן רב עלולים לסבול מבלאי, צמיגים מתייבשים ושמנים מתחמצנים, מה שיכול להשפיע על מצבם לרעה, גם אם לא נסעו בהם.


הרשות להגנת הצרכן הזהירה לאחרונה מפני "הטעיה מהותית" בעסקאות אפס קילומטר, כאשר חברות ליסינג ומגרשים מציגים את הרכבים כחדשים תוך השוואה למחיר מחירון, מבלי לחשוף שהם כבר יד שנייה. זו פרקטיקה שגורמת לצרכנים לשלם מחיר גבוה מדי ביחס לערך הרכב.


כיצד ניגשים לעסקה כזו? ראשית, יש להשוות את מחיר הרכב כפי שמוצע על ידי חברת הליסינג למחיר היבואן לאחר משא ומתן. לעיתים, ההנחה קטנה מ-15%, מה שהופך את העסקה לפחות משתלמת בהתחשב בירידת הערך. שנית, יש לבדוק את רמת האבזור, במיוחד מערכות בטיחות, שכן דגמים בסיסיים עשויים להיות פחות אטרקטיביים. שלישית, מומלץ לערוך בדיקה מקצועית במוסך מורשה, גם אם הרכב חדש, ולברר את תאריך הייצור ומועד העברת הבעלות כדי להעריך את הזמן עד לטיפול הראשון ואגרת הרישוי. אם מועד הטיפול או הרישוי קרוב, כדאי לדרוש מהמוכר לכסות את העלויות. רביעית, אם מתכננים להחזיק את הרכב לאורך זמן, השפעת ירידת הערך תהיה פחות משמעותית. לבסוף, השוואת תנאי המימון של חברת הליסינג להלוואות בנקאיות או להצעות היבואן היא קריטית.


תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 20/07/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    בקיצור למה לעזור ליבואנים החזירים
  • 8.
    רוני גלמדי 19/07/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
    חלקים ניפגמים סוללת הרכב צמיגים איבזור פנימי מתייבש חלקי מנוע צנרת גומי מים מזגן ואין סוף אביזרים שנפגמים מחוסר שימוש
  • 7.
    נהג 19/07/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
    מהסיון אישי קניתי רכב 0 קמ לא חוזר על הטעות. ההנחה האמיצית היא פחות מ 15% לרכבים מבוקשים. זא הפסדת את ההפרש בין 15 להנחה שקנית. מהביטוח תקבל 15 אחוז פחות. במכירה תקבל 15 אחוז פחות. הרכב מגיע עם בלאי של שנה.......
  • 6.
    שאול נעים 19/07/2025 02:36
    הגב לתגובה זו
    גם 70% הנחה עדיין הרכב נמכר פי 3 מערכו באירופה הכל הנדסת תודעה ואחיזת עיניים.
  • 5.
    אנונימי 18/07/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
    זה שהם השתזפו שנה בשמש הצמיגים והשמן התייבשו המצבר חצי גמור כל הצמות הגומיות הצייבשו זה לא בלאי
  • החלפת 4 צמיגים ומצבר זה כסף (ל"ת)
    אנונימי 19/07/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא הבנתי יש רכב משנת 2022 עם אפס קמ (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 17:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה בינימין 18/07/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    הכל פה חארטא אין רגולציה אמיתית איש הישר בעיניו יעשה ....
  • 2.
    אנונימי 18/07/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
    יצרני הסוללות מצהירים שחייבים כמינימום מחזור טעינה ופריקה כל 3 חודשים אחרת הסוללה נהרסת פה מדובר ברכבים שיכול להיות שכבר שנה הסוללה מוזנחת.מוכרים ללקוח רכב עם סוללה בעלות של 100000 שקלים במצב טכני לא ברור נותנים לו הנחה של 10000 שקלים והוא בטוח שהוא דפק את המערכת.
  • סוללה יש לה אחראיות של 57 שנים אז אין סיכון (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנחה מדומה היבואן מקפיץ מחיר ועושה הנחה מדומה (ל"ת)
    עושה חשבון 18/07/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
BYD Atto3 - הנמכרת ביותר
צילום: יואב פולס

BYD מחזירה 115 אלף רכבים לתיקון בגלל בעיות בטיחות קריטיות

התקלה הרחבה ביותר שהיתה ב-BYD; ככל הנראה אין נגיעה לרכבי BYD בישראל

רן קידר |
נושאים בכתבה BYD

חברת BYD הסינית הודיעה על ריקול לתיקון של יותר מ-115 אלף רכבים בעקבות ליקויים הנדסיים ברכיבי ההנעה והסוללה. מדובר בתקלה הרחבה ביותר בתולדות החברה, מהלך שמעלה מחדש שאלות לגבי איכות הרכבים של יצרנית הרכב החשמלי הגדולה בעולם, דווקא בתקופה שבה היא מנסה להפוך למותג עולמי מוביל.

לפי נתונים רשמיים מהרשות הסינית לפיקוח על השוק (SAMR), הריקול כולל בדיוק 115,783 כלי רכב. החברה נאלצה להגיש את תוכנית הריקול לרגולטור הממשלתי, שפירסם את הפרטים זמן קצר לאחר חקירה מקיפה שחשפה כשלים בתכנון ובייצור.

מדובר בשני דגמים עיקריים: כ-44 אלף רכבים מדגם Tang ההיברידי שיוצרו בין מרץ 2015 ליולי 2017, וכ-71 אלף רכבים מדגם Yuan Pro החשמלי שיוצרו בין פברואר 2021 לאוגוסט 2022. התהליך יתבצע ללא עלות לבעלי הרכבים, ו-BYD התחייבה לסיים את התיקונים עד סוף השנה באמצעות מרכזי שירות מורחבים בכל רחבי סין.

בדגמי Tang התגלה כי בקר מנוע ההנעה עלול לגרום לשריפת לוח חשמלי ואף להפסקת כוח פתאומית. הבעיה נובעת מכשל בתכנון ובחירת רכיבים שעלול לגרום לפריקה חשמלית לא תקינה, מצב שמוביל לשריפה פוטנציאלית או אובדן כוח במהלך נסיעה ומסכן נהגים והולכי רגל.

במקביל, בדגמי Yuan Pro נמצאה בעיה בתכנון אטימת מארז הסוללה שיכולה להוביל לחדירת מים ולירידה בכושר ההנעה. האיטום הלקוי במארז הסוללה, שמקורו בשגיאת ייצור באטם, עלול לאפשר חדירת מים שתפגע בביצועי הסוללה ותגביר סיכון לקצר חשמלי. BYD מסרה כי תתקן את הליקוי באמצעות הוספת חומר איטום למארז.

טויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולסטויוטה קורולה קרוס אדוונצ'ר. צילום יואב פולס

טויוטה קורולה קרוס - חלופה לקורולה המשפחתית

הטויוטה קורולה קרוס מצאה את עצמה בתחרות אליו היא לא תוכננה, כמחליפה מקומית של הקורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק עקב החרם הטורקי על ישראל. לאחרונה היא עברה מתיחת פנים מבורכת, קיבלה חזית חדשה, ובידוד רעשים עדיף.

אהבנו: עיצוב, צריכת דלק, אינטואיטיביות בתפעול הרכב

פחות אהבנו: עדיין רועשת מדי תחת עומס, מרווח פנימי, מחיר, נפח מיכל דלק

ציון מסכם 4.2 במדד פולס

יואב פולס |

הטויוטה קורולה קרוס שהוצגה בשנת 2020 נועדה לתת מענה ללקוחות שחיפשו קרוסאובר של טויוטה, ומצאו את הראב 4 גדול מדי, ואת ה C-HR שונה מדי. לפער הזה נכנסה הקורולה קרוס שלמרות השימוש בשם קורולה, היא מבוססת על אותה פלטפורמה כמו ה C-HR, עם אותו בסיס גלגלים. לשוק המקומי נכנסה הקורולה קרוס בספטמבר 2022.

רצה הגורל שבשוק הישראלי פתאום מצאה עצמה הקורולה קרוס כמחליפה של הטויוטה קורולה המשפחתית שנעדרת מהשוק המקומי עקב החרם שהטיל ארדואן על ייצוא סחורות לישראל, תפקיד לו היא מעולם לא יועדה. על אף האמור הקורולה קרוס היא מה Top5 של הדגמים הנמכרים בישראל, כשאם בשנת 2024 כולה נמכרו 6750 יחידות מהדגם, עד סוף ספטמבר נמכרו עוד כ- 7000 יחידות מהדגם, והמכירות ממשיכות. לפני מספר שבועות החלה 'יוניון מוטורס' יבואנית דגמי טויוטה לישראל, בשיווק מתיחת הפנים של הקורולה קרוס, מתיחת פנים שמתמקדת בעיקר בעיצוב החיצוני, ללא שינויים במערכת ההנעה של הרכב.

 

טויוטה קורולה קרוס  אדוונצ'ר          
קטגוריה                        קרוסאובר C-Suv
מימדים (מטר)                    אורך 4.46 /רוחב 1.825 /גובה 1.62 /בסיס גלגלים 2.64
מספר מושבים                חמישה
הנעה                היברידית, קדמית
הספק                140 כ"ס
מיכל דלק                36 ליטר
צריכת דלק                    20 ק"מ לליטר, משולב. תקן WLTP
בטיחות                ציון איבזור בטיחות 4, למעט דגם אדוונצ'ר עם ציון 6. חמישה כוכבי בטיחות EuroNcap ב 2022, ציון Top Safety Pick ב IIHS ב 2024
מחיר                 180.0 אש"ח / 182.0 אש"ח / 188.0 אש"ח / 193.0 אש"ח

עיצוב חיצוני ופנימי

הקורולה קרוס מקבלת חזית עדכנית ומודרנית עם יחידות תאורה צרות ומשולבות פסי לד, סמל טויוטה במרכז וגריל קדמי בצבע המרכב. פלסטיקה שחורה בבתי הגלגלים ובתחתית ספי הדלתות לטובת מראה 'גבוה'. סה"כ הקורולה קרוס מציגה מראה עיצוב קרוסאוברי מודרני ועדכני, אם כי שמרני משהו, בדיוק מה שלקוחות טויוטה אוהבים. עוד ראוי לציין הצבע הכחול / אפור משהו, 'ספיר מטאלי' בשפת טויוטה שנראה נהדר על הרכב.

גם העיצוב הפנימי שמרני משהו, עם צג לוח מחוונים בגודל ''12.3, ומסך מולטימדיה בגודל ''10.5 המזדקף במרכז הדשבורד. מתחתיו פתחי מיזוג עם כיוונון ידני וסט מתגים לבקרת האקלים (כלומר אין כיוון פתחי מיזוג מהמסך ולא התעסקות עם בקרת האקלים מהמסך הראשי – נקודות זכות לטויוטה). בקונסולה המרכזית משטח טעינה אלחוטי, ומוט הילוכים 'מסורתי' עם מצב B לטובת רגנרציה גבוה יותר. הריפוד דו גווני, גם במושבים הקדמיים וגם באחוריים. אישית פחות התחברתי לדוגמת הריפוד. לזכות טויוטה הכל 'נופל' לידיים בדיוק איפה שאתה מחפש, וכמעט ואין צורך להסתגל לסביבת הנהג. ה'כמעט' הוא שנדרשת מעט התעסקות עם ניהול מערכות הבטיחות דרך ההגה ולוח המחוונים, ואיפוס צג צריכת הדלק מהמסך הראשי.