רכבים תחבורה מכוניות
צילום: תמר מצפי

רכב אפס קילומטר - הלהיט של החצי שנה אחרונה, יתרונות וחסרונות

רכבי אפס קילומטר יד שנייה: הזדמנות משתלמת או מלכודת צרכנית בשוק הרכב? וגם מחירים והשוואה של רכבים חדשים לעומת רכבי אפס קילומטר


עמית בר | (11)


שוק הרכב הישראלי נמצא בתקופה סוערת, והתופעה שמושכת את תשומת הלב היא רכבי "אפס קילומטר", כלי רכב חדשים לגמרי, שלא נסעו כלל, אך נרשמו על שם חברות ליסינג כיד ראשונה ונמכרים כיד שנייה בהנחות שיכולות להגיע לעשרות אחוזים ממחיר המחירון. התופעה הזו, שצברה תאוצה משמעותית במחצית הראשונה של 2025, משנה את פני השוק, מעצימה את התחרות בין היבואנים לחברות הליסינג, ומציבה את הצרכן הישראלי בפני שאלה קריטית: האם מדובר בהזדמנות חד-פעמית לחסוך עשרות אלפי שקלים, או שמא בעסקה שמסתירה עלויות נסתרות וירידת ערך משמעותית? ב

רכב אפס קילומטר הוא, במהותו, רכב חדש לחלוטין שלא נסע מעולם, אך נרשם על שם חברת ליסינג או גוף סחר כבעלים הראשון. חברות כמו שלמה, אלבר, כלמוביל ואלדן ממנפות את כוח הקנייה העצום שלהן כדי לרכוש כמויות גדולות של רכבים מהיבואנים בהנחות משמעותיות, לעיתים 10% עד 30% ממחיר המחירון, ולאחר מכן מציעות אותם ללקוחות פרטיים כרכבי יד שנייה במחירים תחרותיים. התוצאה היא שהלקוח מקבל רכב "חדש מהניילונים" עם אחריות יבואן, אך ברישיון הרכב הוא מופיע כיד שנייה, מה שמשפיע על ערכו במחירונים ועל תפיסתו בשוק.

התופעה הזו לא רק מגבירה את התחרות בשוק הרכב, אלא גם משנה את הרגלי הצריכה. בעבר, רכב יד שנייה נתפס כמשומש, אך כיום הוא עשוי להיות חדש לגמרי, מה שמושך צרכנים שמחפשים חיסכון משמעותי תוך שמירה על חוויית רכב חדש.

התופעה הזו לא חדשה, אך היא התעצמה בחצי השנה הראשונה של השנה. חברות הליסינג, עם היכולת לרכוש רכבים במחירים מוזלים, לוחצות על היבואנים להוריד מחירים או להציע מבצעים משלהם, מה שיוצר תחרות עזה שמיטיבה עם הצרכן. עם זאת, רכבי אפס קילומטר מביאים לירידת ערך מואצת: רכב שנרשם כיד ראשונה על ידי חברת ליסינג מאבד כ-15% מערכו, גם אם לא נסע כלל. במגרשי טרייד-אין, ההפחתה יכולה להגיע ל-20%-25% עבור רכבי ליסינג, גם אם הם לא נסעו, מה שמשפיע על מחיר המכירה העתידי ועל תשלומי הביטוח במקרה של תאונה.

התופעה גם מגבירה את הביקוש לרכבים זולים יותר ומשנה את התפיסה סביב המונח "יד שנייה". נתוני משרד התחבורה ממחצית הראשונה של 2025 חושפים כי נרשמו קרוב ל-21 אלף העברות בעלות לרכבי מודל 2025 רובן לחברות ליסינג וגופי סחר שמוכרות אותם כרכבי אפס קילומטר, לעומת 19 אלף בתקופה המקבילה ב-2024.


הסיבה להתעצמות התופעה היא עודפי מלאי בחברות הליסינג. משבר השבבים בין 2021 ל-2023 הוביל להזמנות גדולות מראש, וכעת, עם שיפור בשרשרת האספקה, חברות הליסינג מתמודדות עם מלאים עודפים, במיוחד של דגמים פחות מבוקשים. עליית הריבית בשנים האחרונות הגבירה את עלויות המימון, והפחיתה את הביקוש לליסינג תפעולי מצד חברות, מה שדחף את חברות הליסינג להפנות יותר רכבים לשוק הפרטי. התחרות בין החברות, לרבות אלבר, שלמה, אלדן ואחרות, מחריפה את המגמה, כאשר כל אחת מציעה מבצעים אגרסיביים ותנאי מימון מפתים.



הנחה של כ-20% על הרכב - כדאי?



כוח הקנייה של חברות הליסינג מאפשר להן לרכוש רכבים במחירים נמוכים משמעותית, ולמכור אותם ברווח תוך שמירה על מחיר תחרותי. התחרות עם היבואנים דוחפת אותן להציע מחירים נמוכים יותר, בעוד עודפי מלאי של דגמים כמו רכבים חשמליים או דגמי יוקרה בסיסיים מובילים להנחות גבוהות יותר.

קיראו עוד ב"רכב ותחבורה"


ההנחות נעות בדרך כלל בין 10% ל-30% ממחיר המחירון, תלוי בדגם, רמת האבזור והביקוש.



אילו רכבים נפוצים בשוק האפס קילומטר?


התופעה בולטת בקטגוריות של רכבים קומפקטיים כמו קיה פיקנטו, וסוזוקי סוויפט, שמציעות מחירים נוחים ואמינות גבוהה. רכבים היברידיים וחשמליים, כמו יונדאי IONIQ, טויוטה יאריס היברידית ו-MG ZS EV, זוכים לביקוש בשל עלויות תחזוקה נמוכות ומגמה ירוקה. דגמי יוקרה בסיסיים, כמו ב.מ.וו סדרה 1 או מרצדס A-Class, מופיעים לעיתים, לרוב ברמות אבזור נמוכות. גם רכבים מסחריים, כמו סיטרואן ברלינגו, נמכרים לאחר רישום על ידי חברות ליסינג.

עם זאת, לעיתים הדגמים מוצעים עם אבזור בסיסי, לעיתים ללא מערכות בטיחות מתקדמות, מה שדורש בדיקה קפדנית.

היתרונות של רכישת רכב אפס קילומטר ברורים: החיסכון הכספי יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים, והרכב מגיע חדש לגמרי, עם אחריות יבואן מלאה (בדרך כלל) וללא בלאי. חברות רבות מציעות שירותים משלימים, כולל טרייד-אין, מימון, ביטוח וטיפולים תחת קורת גג אחת, מה שחוסך זמן וטרחה. תנאי מימון נוחים, כמו ליסינג פרטי או תשלומים מפוצלים, מקלים על הרכישה, והמגוון הרחב של דגמים מאפשר התאמה לצרכים שונים. עם זאת, ישנם חסרונות משמעותיים שחשוב לשקול.

ראשית, ירידת הערך המיידית של 15% במחירונים ולעיתים עד 25% בשטח. כמו כן, עסקה כזו משפיעה על המכירה העתידית ועל תשלומי הביטוח. כשתבואו למכור אתם תהיו יד שנייה שמוכרת ליד שלישית, "היד הנוספת" תוביל לירידת מחיר.

חוץ מזה, דגמים מסוימים מגיעים ברמת אבזור בסיסית במסגרת "רכב אפס קילומטר" שעשויה להיות חסרה במערכות בטיחות מתקדמות. שלישית, כאשר מגיע הזמן למכור, הרוכש מתחרה עם חברות ליסינג שמציעות אותו דגם במחירים דומים ולרוב גם נמוכים יותר. 


מעבר לכך, רכבי אפס קילומטר נרשמים לעיתים על שם חברת ליסינג חצי שנה או יותר לפני המכירה, מה שמקצר את הזמן עד לטיפול הראשון ואגרת הרישוי השנתית. לדוגמה, רכב ש"ישב" במגרש חצי שנה ידרוש טיפול ואגרת רישוי תוך חצי שנה מרגע הרכישה, גם אם לא נסע כלל. טיפולים תקופתיים, שמתחייבים לפי זמן ולא רק לפי קילומטראז', עשויים לעלות מאות עד אלפי שקלים בודדים, תלוי בדגם. לדוגמה, ביונדאי ומאזדה מחליפים מסנן שמן בטיפול שנתי, בעוד ברכבים חשמליים כמו MG או ג'ילי, הטיפולים נדרשים כל שנה או 20,000-24,000 ק"מ. אגרת רישוי לרכב פרטי עשויה לעלות כ-1,500 ש"ח בשנה, וזו הוצאה שצריך לקחת בחשבון. יתרה מכך, רכבים ש"יושבים" במגרשים זמן רב עלולים לסבול מבלאי, צמיגים מתייבשים ושמנים מתחמצנים, מה שיכול להשפיע על מצבם לרעה, גם אם לא נסעו בהם.


הרשות להגנת הצרכן הזהירה לאחרונה מפני "הטעיה מהותית" בעסקאות אפס קילומטר, כאשר חברות ליסינג ומגרשים מציגים את הרכבים כחדשים תוך השוואה למחיר מחירון, מבלי לחשוף שהם כבר יד שנייה. זו פרקטיקה שגורמת לצרכנים לשלם מחיר גבוה מדי ביחס לערך הרכב.


כיצד ניגשים לעסקה כזו? ראשית, יש להשוות את מחיר הרכב כפי שמוצע על ידי חברת הליסינג למחיר היבואן לאחר משא ומתן. לעיתים, ההנחה קטנה מ-15%, מה שהופך את העסקה לפחות משתלמת בהתחשב בירידת הערך. שנית, יש לבדוק את רמת האבזור, במיוחד מערכות בטיחות, שכן דגמים בסיסיים עשויים להיות פחות אטרקטיביים. שלישית, מומלץ לערוך בדיקה מקצועית במוסך מורשה, גם אם הרכב חדש, ולברר את תאריך הייצור ומועד העברת הבעלות כדי להעריך את הזמן עד לטיפול הראשון ואגרת הרישוי. אם מועד הטיפול או הרישוי קרוב, כדאי לדרוש מהמוכר לכסות את העלויות. רביעית, אם מתכננים להחזיק את הרכב לאורך זמן, השפעת ירידת הערך תהיה פחות משמעותית. לבסוף, השוואת תנאי המימון של חברת הליסינג להלוואות בנקאיות או להצעות היבואן היא קריטית.


תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 9.
    אנונימי 20/07/2025 11:57
    הגב לתגובה זו
    בקיצור למה לעזור ליבואנים החזירים
  • 8.
    רוני גלמדי 19/07/2025 15:39
    הגב לתגובה זו
    חלקים ניפגמים סוללת הרכב צמיגים איבזור פנימי מתייבש חלקי מנוע צנרת גומי מים מזגן ואין סוף אביזרים שנפגמים מחוסר שימוש
  • 7.
    נהג 19/07/2025 09:57
    הגב לתגובה זו
    מהסיון אישי קניתי רכב 0 קמ לא חוזר על הטעות. ההנחה האמיצית היא פחות מ 15% לרכבים מבוקשים. זא הפסדת את ההפרש בין 15 להנחה שקנית. מהביטוח תקבל 15 אחוז פחות. במכירה תקבל 15 אחוז פחות. הרכב מגיע עם בלאי של שנה.......
  • 6.
    שאול נעים 19/07/2025 02:36
    הגב לתגובה זו
    גם 70% הנחה עדיין הרכב נמכר פי 3 מערכו באירופה הכל הנדסת תודעה ואחיזת עיניים.
  • 5.
    אנונימי 18/07/2025 20:48
    הגב לתגובה זו
    זה שהם השתזפו שנה בשמש הצמיגים והשמן התייבשו המצבר חצי גמור כל הצמות הגומיות הצייבשו זה לא בלאי
  • החלפת 4 צמיגים ומצבר זה כסף (ל"ת)
    אנונימי 19/07/2025 15:06
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    לא הבנתי יש רכב משנת 2022 עם אפס קמ (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 17:57
    הגב לתגובה זו
  • 3.
    משה בינימין 18/07/2025 15:48
    הגב לתגובה זו
    הכל פה חארטא אין רגולציה אמיתית איש הישר בעיניו יעשה ....
  • 2.
    אנונימי 18/07/2025 15:27
    הגב לתגובה זו
    יצרני הסוללות מצהירים שחייבים כמינימום מחזור טעינה ופריקה כל 3 חודשים אחרת הסוללה נהרסת פה מדובר ברכבים שיכול להיות שכבר שנה הסוללה מוזנחת.מוכרים ללקוח רכב עם סוללה בעלות של 100000 שקלים במצב טכני לא ברור נותנים לו הנחה של 10000 שקלים והוא בטוח שהוא דפק את המערכת.
  • סוללה יש לה אחראיות של 57 שנים אז אין סיכון (ל"ת)
    אנונימי 18/07/2025 15:47
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    הנחה מדומה היבואן מקפיץ מחיר ועושה הנחה מדומה (ל"ת)
    עושה חשבון 18/07/2025 15:25
    הגב לתגובה זו
זיקר 7X. צילום יואב פולסזיקר 7X. צילום יואב פולס

זיקר 7X - מבטיחה ומקיימת

הזיקר 7X מבטיחה להיות קרוסאובר חשמלי איכותי ומתקדם. ככל שצברנו איתו ק"מ כך הוא הרשים אותנו יותר. 

אהבנו: סוללה ונתוני טעינה, נוחות, מרווח, בטיחות

פחות אהבנו: כיוון פתחי מיזוג דרך מסך הרכב, פתחי מיזוג קדמיים מרכזיים, עיצוב חיצוני

יואב פולס |
נושאים בכתבה זיקר זיקר 7X

הזיקר 7X הושקה לאחרונה במשבצת שבין הזיקר X לבין ה 001 השוטינגברייק המרשימה, ונכנסה לשוק עם שלושה דגמים בטווחי מחירים שלכל אחד מהם את היתרונות שלו. עכשיו נשארת השאלה אם הרכב גם מקיים את ההבטחה. למי שאין סבלנות לקרוא את כל המבחן אני יכול לקצר ולומר – הזיקר 7X היא מכונית מצוינת, בלי 'אבל'.

          

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – D-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.787 /רוחב 1.930 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.90
מספר מושבים        חמישה
הנעה                חשמלית אחורית ב Essence וב – Long Range  /  חשמלית כפולה בדגם Krypton
הספק ומומנט        422 כ"ס / 44.9 קג"מ ב Essence וב – LR / 646 כ"ס, 72.4 קג"מ ב Krypton
סוללה וטעינה            75Kw ב Essence/ 100Kw ב LR וב Krypron. טעינת AC 22Kw, טעינת DC 450Kw
טווח ותקן                 476 / 640 / 544 ק"מ. WLTP.
בטיחות                 ציון איבזור בטיחות 8. חמישה כוכבים ב EuroNcap
מחיר                       234.0 אש"ח / 263.0 אש"ח / 290.0 אש"ח


עיצוב חיצוני ופנימי

אחרי הזיקר 001 המיוחדת והזיקר X בעל הקווים החדים, נראה שמעצבי זיקר ניסו ללכת בין הטיפות עם ה 7X. חזית אטומה עם יחידות תאורה קדמיות מושחרות ונסתרות בזכות השחרה. אותו פס שחור עבה נמתח לרוחב כל המרכב הגדול. עוד קצת פלסטיקה בצבע מרכב, ולמטה שוב אותה פלסטיקה שחורה המסתירה כונסי אוויר אטומים למראה אבל עם אפשרות להיפתח כשהרכב מחליט שהגיע הזמן. משני צידי מכסה המנוע (בעצם מכסה תא המטען הקדמי) תפיחות לא קטנות, למראה מעט אגריסיבי. ידיות נסתרות כמובן, חלונות אחוריים מושחרים, וכך גם הקורות B ו C. מאחור שוב יחידות תאורה מושחרות לרוחב כל המרכב הגדול, וכך גם החלק התחתון של הפגוש האחורי. החלון אחורי מעט צר, דבר שיורגש יותר בנהיגה.  יסלחו לי מעצבי הזיקר 7X יכולתם ללכת עוד כמה צעדים קדימה עם העיצוב החיצוני. יצא לכם מעט גנרי.

פנים הרכב כבר מרגיש יותר נכון. הגה תלת חישורי גדול (לטעמי גדול מדי) מושב נהג חשמלי נוח למדי עם אפשרויות כיוונון מרובות שיתאימו לכל נהג. לוח מחוונים דיגיטלי ''13.02, ומולטימדיה בגודל ''16 עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בזיקר מתגאים ברזולוציה של 3.5K למסך. קונסולה רחבה עם שני משטחי טעינה אלחוטית לסלולרי. תא עם כיסוי שניתן בלחיצת כפתור להקפיץ שני מחזירי כוסות / בקבוקים.

גם כאן כיוון פתחי המיזוג נעשה דרך המסך הראשי, ואתם כבר מכירים את דעתי השלילית מאוד על הדבר הזה. כל-כך מיותר. בזיקר 7X הלכו צעד נוסף אחורה, ופתחי המיזוג שבמרכז הדשבורד ממוקמים מעל המולטימדיה במרכז הדשבורד, ולא ניתנים לכיוון למעלה או למטה. רק ימינה ושמאלה. זה כבר ממש לא מוצלח. מאחור המרווח מעולה הודות לבסיס הגלגלים הגדול של 2.9 מטר, ובנוסף פיצ'ר נחמד – מצלמה המצלמת את המושב האחורי אם רוצים. יש לה מכסה הסוגר אותה. דלת תא מטען חשמלית מאפשרת גישה לטע מטען גדול ושימושי בנפח 616 ליטר. סה"כ למעט פתח המיזוג המרכזי, מדובר בתא נוסעים משובח ונעים לשהות.


זיקר 7X. צילום יואב פולסזיקר 7X. צילום יואב פולס

זיקר 7X - מבטיחה ומקיימת

הזיקר 7X מבטיחה להיות קרוסאובר חשמלי איכותי ומתקדם. ככל שצברנו איתו ק"מ כך הוא הרשים אותנו יותר. 

אהבנו: סוללה ונתוני טעינה, נוחות, מרווח, בטיחות

פחות אהבנו: כיוון פתחי מיזוג דרך מסך הרכב, פתחי מיזוג קדמיים מרכזיים, עיצוב חיצוני

יואב פולס |
נושאים בכתבה זיקר זיקר 7X

הזיקר 7X הושקה לאחרונה במשבצת שבין הזיקר X לבין ה 001 השוטינגברייק המרשימה, ונכנסה לשוק עם שלושה דגמים בטווחי מחירים שלכל אחד מהם את היתרונות שלו. עכשיו נשארת השאלה אם הרכב גם מקיים את ההבטחה. למי שאין סבלנות לקרוא את כל המבחן אני יכול לקצר ולומר – הזיקר 7X היא מכונית מצוינת, בלי 'אבל'.

          

תעודת חובה        
קטגוריה                קרוסאובר – D-SUV
מימדים (מטר)        אורך 4.787 /רוחב 1.930 /גובה 1.65 /בסיס גלגלים 2.90
מספר מושבים        חמישה
הנעה                חשמלית אחורית ב Essence וב – Long Range  /  חשמלית כפולה בדגם Krypton
הספק ומומנט        422 כ"ס / 44.9 קג"מ ב Essence וב – LR / 646 כ"ס, 72.4 קג"מ ב Krypton
סוללה וטעינה            75Kw ב Essence/ 100Kw ב LR וב Krypron. טעינת AC 22Kw, טעינת DC 450Kw
טווח ותקן                 476 / 640 / 544 ק"מ. WLTP.
בטיחות                 ציון איבזור בטיחות 8. חמישה כוכבים ב EuroNcap
מחיר                       234.0 אש"ח / 263.0 אש"ח / 290.0 אש"ח


עיצוב חיצוני ופנימי

אחרי הזיקר 001 המיוחדת והזיקר X בעל הקווים החדים, נראה שמעצבי זיקר ניסו ללכת בין הטיפות עם ה 7X. חזית אטומה עם יחידות תאורה קדמיות מושחרות ונסתרות בזכות השחרה. אותו פס שחור עבה נמתח לרוחב כל המרכב הגדול. עוד קצת פלסטיקה בצבע מרכב, ולמטה שוב אותה פלסטיקה שחורה המסתירה כונסי אוויר אטומים למראה אבל עם אפשרות להיפתח כשהרכב מחליט שהגיע הזמן. משני צידי מכסה המנוע (בעצם מכסה תא המטען הקדמי) תפיחות לא קטנות, למראה מעט אגריסיבי. ידיות נסתרות כמובן, חלונות אחוריים מושחרים, וכך גם הקורות B ו C. מאחור שוב יחידות תאורה מושחרות לרוחב כל המרכב הגדול, וכך גם החלק התחתון של הפגוש האחורי. החלון אחורי מעט צר, דבר שיורגש יותר בנהיגה.  יסלחו לי מעצבי הזיקר 7X יכולתם ללכת עוד כמה צעדים קדימה עם העיצוב החיצוני. יצא לכם מעט גנרי.

פנים הרכב כבר מרגיש יותר נכון. הגה תלת חישורי גדול (לטעמי גדול מדי) מושב נהג חשמלי נוח למדי עם אפשרויות כיוונון מרובות שיתאימו לכל נהג. לוח מחוונים דיגיטלי ''13.02, ומולטימדיה בגודל ''16 עם קישוריות אלחוטית מלאה לאנדרואיד אוטו ואפל קארפליי. בזיקר מתגאים ברזולוציה של 3.5K למסך. קונסולה רחבה עם שני משטחי טעינה אלחוטית לסלולרי. תא עם כיסוי שניתן בלחיצת כפתור להקפיץ שני מחזירי כוסות / בקבוקים.

גם כאן כיוון פתחי המיזוג נעשה דרך המסך הראשי, ואתם כבר מכירים את דעתי השלילית מאוד על הדבר הזה. כל-כך מיותר. בזיקר 7X הלכו צעד נוסף אחורה, ופתחי המיזוג שבמרכז הדשבורד ממוקמים מעל המולטימדיה במרכז הדשבורד, ולא ניתנים לכיוון למעלה או למטה. רק ימינה ושמאלה. זה כבר ממש לא מוצלח. מאחור המרווח מעולה הודות לבסיס הגלגלים הגדול של 2.9 מטר, ובנוסף פיצ'ר נחמד – מצלמה המצלמת את המושב האחורי אם רוצים. יש לה מכסה הסוגר אותה. דלת תא מטען חשמלית מאפשרת גישה לטע מטען גדול ושימושי בנפח 616 ליטר. סה"כ למעט פתח המיזוג המרכזי, מדובר בתא נוסעים משובח ונעים לשהות.