יצחק אנדיק (X)יצחק אנדיק (X)

הבן דחף את האב המיליארדר מצוק? מייסד מנגו מת בתעלומה ובנו הפך לחשוד

לאחר שנפל מצוק במהלך טיול עם בנו, עיתוני ספרד מדווחים על שינוי במעמד של ג'ונתן אנדיק,  בנו של יצחק אנדיק הפך לחשוד ברצח. בת הזוג של האב העידה על יחסים מתוחים בין השניים, והחקירה נפתחה מחדש לאחר חודשים של קיפאון

רן קידר |
נושאים בכתבה רצח חשוד

תפנית חדה בפרשת מותו של מייסד רשת האופנה מנגו, יצחק אנדיק: כלי תקשורת מרכזיים בספרד מדווחים כי בנו, ג'ונתן אנדיק, הפך מחשוד מסייע ועד מרכזי, לחשוד פוטנציאלי במוות. החקירה נפתחה מחדש לאחר שהתקרית נחשבה תחילה לתאונה.

אנדיק, בן 71 במותו, נפל מצוק בגובה של יותר מ-100 מטרים בדצמבר האחרון, במהלך טיול רגלי בהרי מונסראט הסמוכים לברצלונה. בטיול נכח בנו בלבד. תחילה קבעו חוקרי משטרת קטלוניה כי מדובר בתאונה, אך מספר חודשים לאחר מכן, בעקבות רמזים חדשים, נפתחה חקירה מחודשת בהוראת שופט מקומי בבית המשפט במרטורל.

על פי הדיווחים בעיתונים בספרד, המשטרה החלה לבדוק את האפשרות שמדובר ברצח לאחר שעדותו של ג'ונתן נמצאה כבלתי עקבית, וכי מכשירים סלולריים שנבדקו לא תמכו בגרסתו. כמו כן, בת זוגו של המנוח, אסטפניה קנות, מסרה בעדותה כי היחסים בין האב לבן היו רעועים.

במהלך ספטמבר, שופט ספרדי החליט לשנות את מעמדו של ג'ונתן אנדיק לחשוד אפשרי - שלב משמעותי בחקירה שמתנהלת בשלב זה בדיסקרטיות כמעט מוחלטת. רשויות האכיפה במדינה סירבו למסור פרטים רשמיים על קצב ההתקדמות או על ממצאים נוספים.

למרות ההתפתחויות הדרמטיות, משפחת אנדיק שומרת על עמדה אחידה: בהודעה רשמית שמסרה לתקשורת היא ציינה כי היא "מכבדת את החקירה" וכי היא בטוחה ש"חפותו של ג'ונתן תוכח בהקדם". מקורבים למשפחה מדגישים כי ג'ונתן משתף פעולה באופן מלא עם הרשויות.

יצחק אנדיק, בן למשפחה יהודית מאיסטנבול, היגר לספרד בשנות ה-60, והחל את דרכו הכלכלית במכירת חולצות טי לחבריו הסטודנטים. בשנת 1984 פתח את חנות מנגו הראשונה, ומאז הפכה הרשת לבינלאומית עם יותר מאלף סניפים ברחבי אירופה, אסיה, אמריקה והמזרח התיכון.

מותו הפתאומי של אנדיק הביא לשינוי בהנהלת החברה: טוני רואיז, שכיהן כמנכ"ל מנגו, מונה לאחרונה גם ליו"ר הדירקטוריון. בשלב זה, החברה לא מסרה תגובה רשמית על התפתחויות החקירה.

קיראו עוד ב"גלובל"

החקירה ממשיכה לעורר עניין ציבורי וכלכלי ברחבי אירופה. הפתיחה מחדש מעוררת שאלות טבעיות וקשות - האם הבן רצח את האב? ואם כן, מה הסיבה לכך?

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
ביונד מיט
צילום: BEYOND MEAT

מ-240 לפחות מדולר - הקריסה של ביונדמיט

ביונד מיט הייתה סמל לעתיד של תעשיית המזון, מאז ההייפ הראשוני אחרי ההנפקה איבדה את מרבית השווי ונאבקת לשרוד, כשהמניה קורסת מתחת לדולר והחברה מנסה להימנע מפשיטת רגל ברקע החובות הגבוהים

תמיר חכמוף |
נושאים בכתבה ביונד מיט קריסה

לפני שש שנים, ביונד מיט Beyond Meat 24.15%  הייתה סמל למהפכה. חברה שהבטיחה לשנות את הדרך שבה העולם צורך חלבון, לא עוד בשר מן החי, אלא תחליפים צמחיים שאפשרו לשלב בין טעם, בריאות וסביבה. המשקיעים התאהבו, הכותרות היללו, והמניה טסה. באותה תקופה זה נראה כמו העתיד של תעשיית המזון. אבל העתיד הזה לא התממש. בשנים האחרונות הביקוש לבשר צמחי דעך, המתחרים התחזקו, והחברה מעולם לא הצליחה להראות רווח שנתי אחד.

ההגעה לנאסדק

החברה הגיעה לנאסדק בתחילת מאי 2019, בתקופה חמה במיוחד עבור תחום הפוד-טק, במה שהפך לאחת ההנפקות הזכורות של בתחום. החברה גייסה כ-240 מיליון דולר לפי מחיר של 25 דולר למניה, ששיקף לה שווי שוק של כ-1.5 מיליארד דולר. ההתלהבות סביב ה"בשר הצמחי", הפכה את יום המסחר הראשון לחגיגה של ממש, כאשר המניה פתחה בעלייה חדה, וסגרה את היום הראשון ברמה של 65.75 דולר, קפיצה של כ-163%. 

תוך פחות מחודשיים המשיכה המניה לטפס והגיעה לשיא של קרוב ל-240 דולר בסוף יולי 2019, מה שהקפיץ את שווי השוק של ביונד מיט לכ-15 מיליארד דולר.

המציאות לא עמדה בציפיות


מאחורי ההייפ הגדול, החברה פשוט לא סיפקה את הסחורה. למרות היתרון הראשוני של ביונד מיט כחברת הבשר הצמחי הציבורית הראשונה, החברה מעולם לא הצליחה להציג רווח שנתי אחד. בשנים האחרונות קצב הצמיחה שלה נעצר, והירידה במכירות הפכה למגמה קבועה. הכנסות החברה ירדו בשיעור שנתי ממוצע של כ-8% בשנתיים האחרונות, וברבעון האחרון נרשמה צניחה של כמעט 20% לעומת השנה שעברה, בעיקר כתוצאה מירידה של כ-19% בנפח המוצרים שנמכרו.

במקום להתרחב, החברה החלה להתכווץ. אחרי שיתוף הפעולה עם רשתות מזון מהיר והציפיות למכירות המוניות, הציבור התעייף מהמוצר, קטגוריית הבשר הצמחי כולה נחלשה, ויריבות כמו טייסון פודס ואימפוסיבל פודס תפסו נתח שוק גדל. אפילו הצרכנים המודעים לבריאות ולאקלים לא הצליחו להציל את המגמה. אבל האכזבה הגדולה ביותר נרשמה בשורה התחתונה. החברה שורפת מזומנים בקצב מהיר, עם הפסד של כ-92 מיליון דולר בשנה הנוכחית לעומת כ-110 מיליון בשנה הקודמת, והמאזן שלה נחלש משמעותית.


פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)פרופ' יואל מוקיר (אונ' תל אביב)

מהפכת הבינה המלאכותית היא בדיוק מה שהחוקרים האלו ניבאו - ולמה היא עלולה להיכשל

שלושת זוכי פרס נובל לכלכלה מסבירים מה מניע את ה-AI ומה צריך לקרות כדי שהמהפכה לא תיעצר באמצע? 

עמית בר |

הזוכים בפרס נובל לכלכלה הם יואל מוקיר, פיליפ אגיון ופיטר הוויט. הפרס ניתן להם על מחקרם על צמיחה כלכלית וליתר דיוק על "הרס יצרני". מה הקשר בין הרס לצמיחה - זה הרי מנוגד? ובכן, כדי לצמוח בגדול צריכים מהפכות שיהרסו את הקיים. הרס - יצרני. הרס שבסופו של דבר גורם לייצר, תפוקה. 

המחקר הזה הוסיף להם נקודות לזכייה, כי הוא מאוד רלבנטי לה שקורה היום - מהפכת ה-AI משנה את אופן העבודה, הייצור וקבלת החלטות. השימוש בה בהדרגה הופך מ"רשות" ל"חובה". וזה קורה במקביל להרס הקיים - אותו הרס שהחוקרים מדברים עליו במחקרים שלהם. 

עבודתם של השלושה, שמתפרשת על פני עשרות שנים ומשלבת ניתוח היסטורי עם מודלים תאורטיים, מציעה מסגרת להבנת אופן שבו טכנולוגיות חדשות מניעות צמיחה כלכלית. במיוחד, היא מדגישה את האתגרים שמתעוררים כאשר כוחות השוק והמדיניות הציבורית אינם מסוגלים להתאים את עצמם לקצב השינוי המהיר. הצמיחה הכלכלית, כך הם מראים, אינה תוצאה מקרית של המצאות בודדות, אלא תהליך חברתי-מוסדי שדורש תנאים ספציפיים. כאשר מסתכלים על המהפכה שבינה מלאכותית עוברת כרגע, המסגרת הזו מספקת כלים להבין מה קורה, מי ינצח, ומה עלול להשתבש.

ההרס היצירתי: המודל שמסביר את מהפכת הבינה המלאכותית

פיליפ אגיון, כלכלן צרפתי-בריטי שמלמד בקולג' אמריקן בלונדון ובאוניברסיטת קיימברידג', ופיטר הוויט, כלכלן קנדי מפרדריקטון, חולקים את הפרס על פיתוח מודלים מתמטיים שמתארים את הדינמיקה של חדשנות בשווקים תחרותיים. השניים, ששיתפו פעולה מאז שנות ה-80, פיתחו את רעיון "ההרס היצירתי" של ג'וזף שומפטר למודל תאורטי מובנה שמסביר בדיוק מה קורה כעת בעולם הבינה המלאכותית.

במאמרם המכונן מ-1992, שפורסם בכתב העת Econometrica, הם בנו מסגרת מתמטית שמתארת כיצד חדשנות מובילה לצמיחה דרך תהליך של החלפת שחקנים בשוק. לפי המודל, חברות ותיקות משקיעות בשיפור תהליכי ייצור, אך פריצות דרך טכנולוגיות, כמו מעבר ממכונות אנלוגיות לדיגיטליות, או כיום מעבר מחיפוש מסורתי לבינה מלאכותית גנרטיבית, מחלישות אותן ומאפשרות כניסת מתחרים חדשים. זה בדיוק מה שקורה עכשיו: חברות ותיקות כמו גוגל ומיקרוסופט משקיעות מיליארדים כדי להגן על מעמדן, בעוד סטארטאפים כמו Anthropic ו-xAI מנסים להדיח אותן.