אפל טים קוק
צילום: אפל
דעה

אחרי עליה של 32% בחודשיים, האם אפל אטרקטיבית?

אפל, החברה הגדולה בעולם נמצאת במרחק של 5% מהשיא, ומשווי שוק של 3 טריליון דולר. כמו בכל דבר, יש את המכורים, ויש את השונאים אך תמיד יש את המספרים שמדברים עובדות, האם אפל מצדיקה שווי של 3 טריליון דולר?
עומר רוסו | (4)

השאלה האם אפל APPLE אטרקטיבית כשהיא נסחרת בשווי שוק הגבוה ביותר בעולם של 2.7 טריליון דולר היא שאלה שנשאלת רבות, יש האוהבים את ״התפוח״ ויקנו בכל מחיר לאור המגמה החזקה שהחברה מציגה בהכנסות לאורך השנים ואיתה גם המניה שמספקת ביטחון ויציבות, ויש כאלה שחושבים שבעוד עשור החברה תחלש משמעותית לאור מיצוי הפוטנציאל, ויש את הספקולנטים שמזכירים ״תראו מה קרה לנוקיה״.

לי קשה להאמין שאנחנו נפרד מאפל בעשור הקרוב, אנחנו עדים לחברה שמתפתחת וחולשת על המון סגמנטים, ומנסה לחדש את עצמה במוצרים שונים ומגוונים, וגם מצליחה. המותג של אפל חזק בפני עצמו, הוא סוחב אחריו קהל שלם (הדובים יגידו קהל של עיוורים) שירכוש את פריטי החברה בכל פעם שיצא מוצר חדש ומהפכני. ולראיה, התורים המטורפים בכל פעם שמושק אייפון חדש, הגורמים לאנשים לישון ברחוב בשביל לא לאבד את תורם, מוכיחים זאת.

ברבעון האחרון אפל הכניסה 40 מיליארד דולר מאייפונים, שכמובן תופסים את הנתח הרב ביותר מהכנסותיה, למרות זאת, היא עדיין הצליחה לצמוח מהרבעון המקביל בסגמנט זה, יש להתחשב בעובדה שאפל כמעט שנה שלמה לא חידשה את מלאי מוצריה. פעולה כזאת כמובן גורמת להתחדשות ולהאצת ההכנסות באופן קבוע. 

ההכנסות מהמאק הכניסו 7.3 מיליארד דולר לאפל, היחלשות של 10% מהרבעון המקביל על רקע ההאטה העולמית ברכישת מחשוב נייד, האייפדים והמוצרים הלבישים ומוצרי הבית הכניסו 15.3 מיליארד דולר, ואז בא לדעתי מנוע הצמיחה העיקרי של אפל, השירותים שהיא מעניקה.

8 שירותים שאפל מספקת ללקוחותיה : אפל מיוסיק, שירות המוסיקה שאפל מספקת לשמיעת שירים בקרב לקוחותיה ללא פרסומות בעלות של 9.9 דולר ל-6 מינויים (משפחה), עם 100 מיליון מנויים ברחבי העולם, אפל טי-וי, שירות הסטרימינג שאפל מספקת, עם סדרות טובות כמו ״weCrushed" המספרת את סיפורו של אדם נוימן ו-ווי-וורק, ועד לסדרה המוצלחת ״ציפור שחורה״, בעלות של 5 דולר לחודש, שם מספר המנויים קרוב ל-50 מיליון.

אפל קלאוד, שירות הענן שאפל מספקת לטובת שמירת קבצים ותמונות של משתמשי האייפון, אפל ארקייד, שירות הגיימינג שמעניק משחקים בלעדיים ואקסלוסיביים לאייפון, אפל פיטנס +, שירות הספורט שאפל מעניקה למנויים ששומרים על אורח חיים בריא במעקב הדוק, המציעה ספריית הדרכות ספורטיביות וקטלוגים. אפל ניוז, שירות המגזינים הדיגיטליים, אפל פודקאסט, שם היא מציעה פודקאסטיים יחודיים ובלעדיים למאזינים, והאחרון, שנכנס לאחרונה לפעילות, אפל Pay, שירות הסליקה הדיגיטלית שאפל מציעה והופכת את חווית הרכישה לנוחה יותר.

בדוח האחרון פרסמה אפל כי סך המנויים לשירותים השונים שלה הגיע ל-860 מיליון, וההכנסות ברבעון, הסתכמו ב-19.6 מיליארד דולר. בהתחשב בעובדה שעסק השירותים לא מפסיק לצמוח מ-2016, אנליסטים צופים כי בשנת 2022 אפל תכניס רק מסגמנט השירותים 85 מיליארד דולר, ויש האופטימים יותר.

קיראו עוד ב"גלובל"

זה אמנם מרשים, אך לא הדבר המרשים ביותר, שולי הרווח הגולמי שאפל מצליחה לייצר, הם הדבר שאי אפשר להתעלם ממנו, ברבעון האחרון אפל רשמה שולי רווח גולמי של מעל 70% בסגמנט השירותים כאשר 19.6 מיליארד דולר, לאחר עלות המכר הצטמקו רק ל-14 מיליארד דולר. וכשאנליסטים צופים 85 מיליארד דולר הכנסה שנתית, במידה ואפל תצליח לשמר את הרווחיות הגבוהה, שירותי אפל יכולים להפוך למנוע רווחי ומרכזי בחברת אפל עם רווח שמגיע מסגמנט זה בסך של כ-60 מיליארד דולר, ושם, בניגוד כנראה לאייפונים, היד עוד נטויה.

כפי שרואים התמונה מעלה, לאפל אין בעיה בצמיחת המנויים שהגיעו ברבעון השני בסך כולל של 860 מיליון מנויים, הצטרפות של 35 מיליון מנויים חדשים ברבעון, ו-160 מיליון מנויים בשנה. הצטרפות המנויים צפויה להמשיך לגדול, אחת מהסיבות לכך היא הכמות הרבה של האייפונים והמקבוקים שנמכרים וכמות המשתמשים במוצרי אפל, מה הקשר ביניהם? ככל שאפל תצליח למשוך קהל אל המותג שלה, ככה יהיה לה קל יותר לקלוט מנויים חדשים לשירותים שלהם, ועוד יותר חשוב, לשמור אותם סביב המותג של אפל, עם מוצרים ושירותים שונים שעונים על כל צרכיהם (ראה ערך מגוון השירותים שאפל מציעה מעלה) אנשים מחפשים נוחות ופשטות במקום אחד עם ממשק קל, ונראה שאפל עונה להם על הצורך.

להערכות השווי, אפל נסחרת במכפיל רווח נוכחי של 28, כאשר המכפיל רווח הממוצע שסובב אותה ב-3 שנים האחרונות הוא 26. ב-12 החודשים האחרונים אפל הרוויחה ממגוון השירותים כ-55 מיליארד דולר, בצמיחה שנתית ממוצעת של 5% שלגמרי סבירה על רקע האמור מעלה, וצמיחת המנויים משנה לשנה, יש כאן סגמנט ומנוע צמיחה שאפל יכולה להישען עליו בשנים הקרובות שעשוי לכפות על ההיחלשות האפשרית במכירות המוצרים, כמו שראינו ברבעון האחרון. מכפיל ההכנסות עומד על 7, כאשר בשנתיים האחרונות מדשדש בין מכפיל מכירות של 6-8 בעקביות.

מבחינה מאזנית, כמובן שלאפל אין בעיה, בקופת אפל יושבים 192 מיליארד דולר במזומן, מה שאמור לאפשר לה לעשות כל מה שהיא רוצה לעשות בכדי להניב תשואות. מחקר ופיתוח לצורך חדשנות ומוצרים מהפכניים (אוטו של אפל?), אין בעיה. דיבידנדים ורכישות עצמיות בכדי להחזיר ערך למשקיעים? לא בעיה בכלל. לבצע רכישות של חברות אחרות כדי לחדור לשווקים אחרים? גם, לא משהו שתתקשה איתו (אלא אם הרגולטור יכביד).

ובכל זאת, לא הכל ורוד, כמה דברים לשים לב אליהם - הסתמכות אפל על טיוואן, אפל עושה את מירב המאמצים להפחית את התלות בטיוואן שם היא מייצרת את רוב מוצריה, היום הודיעה אפל כי את ייצור המקבוקים והשעונים היא תעביר לויאטנם לראשונה. המכירות של אפל בסין גם נחלשו ברבעון האחרון, וכלכלת סין שכעת נמצאת לא במצב מזהיר, עלולה להשפיע במעט על מכירות ״התפוח״.

הכנסות אפל ברבעון האחרון הגיעו בצמיחה איטית משנה לשנה של 2%, האיטית שהייתה בשנים האחרונות, בעוד שהכנסות החברה ב-3 רבעונים האחרונים יורדים מרבעון לרבעון. כך גם הרווחים שברבעון הרביעי עמדו על 34 מיליארד דולר, ברבעון הראשון של 2022, עמדו על 25 מיליארד דולר, וברבעון השני עמדו על 19.4 מיליארד דולר.

תגובות לכתבה(4):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    אנונימי 18/08/2022 09:09
    הגב לתגובה זו
    תודה
  • 3.
    אפל יקרה 18/08/2022 09:02
    הגב לתגובה זו
    מכירות האייפון נחלשות
  • 2.
    אפל תמשיך ותמשיך לעלות מידי פעם יהיו תיקונים על הדרך (ל"ת)
    רמי 18/08/2022 07:57
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    והמסקנה היא ? (ל"ת)
    בן 18/08/2022 00:45
    הגב לתגובה זו
קריפטו
צילום: pexels

S&P משיקה מדד חדש שמשלב קריפטו ומניות

ענקית המידע הפיננסי S&P Global תשיק מדד שישלב 35 מניות ו-15 מטבעות דיגיטליים במדד אחד, במטרה להציע חשיפה מפוזרת ומבוקרת לתחום הקריפטו, גם למשקיעים מוסדיים

רן קידר |
נושאים בכתבה קריפטו S&P

מדד חדש בשם S&P Digital Markets 50 הושק השבוע על ידי S&P Dow Jones Indices, זרוע המדדים של ענקית המידע הפיננסי S&P Global. המדד נועד להציע למשקיעים חשיפה מגוונת לתחום הקריפטו, לא רק דרך מטבעות דיגיטליים, אלא גם באמצעות מניות של חברות הפעילות בענף. בפועל, מדובר במוצר שמאחד 15 מטבעות קריפטו מרכזיים עם 35 מניות של חברות הקשורות לתחום, בהן בורסות, חברות בלוקצ’יין, ספקיות ארנקים דיגיטליים, שירותי סליקה ועוד. 

המדד פותח בשיתוף עם חברת Dinari והוא נועד לספק למשקיעים מדד מאוזן ושקוף שמייצג בצורה רחבה את שוק הנכסים הדיגיטליים. תנאי הסף הברורים שפורסמו מוודאים שהמדד כולל רק נכסים בעלי שווי שוק משמעותי: מטבע דיגיטלי חייב להיות בעל שווי שוק של לפחות 300 מיליון דולר כדי להכנס למדד, ואילו בהקשרי מניות, על החברה להציג שווי שוק של לפחות 100 מיליון דולר. בנוסף, לא יותר מ-5% ממשקל המדד יינתן לנכס בודד

המדד לא ייסחר בבורסה המסורתית אלא יהיה נגיש כטוקן ניתן להשקעה, שיונפק על ידי Dinari וייקרא dShare. הטוקן יהיה זמין בפלטפורמת Dinari עד סוף השנה, ויספק למשקיעים חשיפה ישירה למדד מבלי לרכוש את הנכסים עצמם. הרעיון הוא לאפשר למשקיעים, פרטיים ומוסדיים, להיחשף לשוק הקריפטו מבלי לבחור מטבע או מניה בודדת, ובכך להפחית סיכון וליהנות מהפיזור שמספק מדד מקצועי. לאור המגבלה שאף נכס לא יעלה על 5% מהמדד, אין חשש מדומיננטיות של ביטקוין או את’ריום בלבד. 

זהירות, תנודתיות לפניך?

המהלך של S&P לא מגיע בחלל ריק. מדובר בתקופה שבה ממשל טראמפ נוקט קו רגולטורי מקל יחסית כלפי מטבעות דיגיטליים, והשווקים מגיבים בהתאם. בשנת 2025, מניית קוינבייס Coinbase 3.06%   זינקה בכ-55%, סטרטג'י MicroStrategy Inc  שהפכה להיות מעין "קופת ביטקוין" רווחית עלתה בכ-24%, וחברת סירקל Circle Internet 1.17%  , שעוסקת במטבעות היציבים נחשבת לאחת ההנפקות הציבוריות החזקות של השנה. גם הביטקוין עצמו שבר במהלך סוף השבוע שיאים חדשים וחצה לראשונה את קו ה-125 אלף דולר. 

על הרקע הזה, ההשקה של מדד שמאגד את כל התחום נראית כמו מהלך שנועד לקרב את המשקיעים המוסדיים והכסף החכם עוד צעד לעבר אימוץ הקריפטו. באמצעות כלי מדד קלאסיים, S&P לוקחת שוק תנודתי מאוד והופכת אותו לנגיש יותר דרך מסגרת מדדית, הנשענת על כללים ברורים ומנגנון איזון רבעוני. קמרון דרינקווטר, מנהל המוצר הראשי של S&P DJI, הסביר שהמדד מציע "כלים עקביים, מבוססי־כללים, כדי להעריך ולהיחשף לתחום". לדבריו, "הקריפטו והנכסים הדיגיטליים כבר לא בשוליים, אלא במרכז הכלכלה הגלובלית".

דלויט (X)דלויט (X)

דלויט הכינה דוח עם הזיות AI; נאלצה להחזיר את רוב התמורה

פירמת החשבונאות והייעוץ הכינה דוח לממשלת אוסטרליה; "במקום לשלם מאות אלפי דולרים לחברה שמשתמשת בצ'אט GPT, עדיף פשוט לעשות מנוי ולחסוך כסף לציבור"

רן קידר |
נושאים בכתבה דלויט AI

דלויט נאלצת להחזיר כסף לממשלת אוסטרליה לאחר דו"ח AI כושל - חברת החשבונאות והייעוץ הענקית מובכת בגלל שימוש בצ'אטים בכתיבת דוח לממשלת אוסטרליה. הדוח עם הזיות ומפנה למקורות לא קיימים. מעבר לביקורת ולפגיעה בתדמית, הפירמה החזירה את רוב התשלום - 440 אלף דולר.  

דלויט היא אחת מחברות הייעוץ הגדולות והמכובדות בעולם וזה לא באמת מפתיע שהיא משתמשת ב-AI, והיא כמובן לא לבד. אבל השאלה הגדולה היא הפיקוח והבקרה-עריכה על ה-AI. כשמשלמים 440 אלף דולר על דוח - ראוי שתהיה בדיקה. 

ביולי, דלויט הגישה למשרד התעסוקה ל ממשלת אוסטרליה דו"ח מקיף על מנגנון הענישה האוטומטי במערכת הרווחה המקומית. הדו"ח, שנועד לבחון את יעילות המערכות הממוחשבות לאיתור הונאות ברווחה, הפך במהרה לבושה כאשר התגלו בו שגיאות בסיסיות שהובילו לחקירה ציבורית.

מי שחשף את השערורייה היה ד"ר כריסטופר ראג' מאוניברסיטת סידני, חוקר אקדמי שקרא את הדו"ח במסגרת מחקרו. ראג' גילה רשימה ארוכה של שגיאות בעייתיות: הפניות לכתבי עת שלא קיימים, ציטוטים מחוקרים שמעולם לא פרסמו את המאמרים המיוחסים להם, ואף אזכור לפסק דין מפורסם שרלבנטי לדוח, תוך אזכור לפסקי דין לא קיימים.  

"מה שאנו רואים כאן הוא תופעה קלאסית של 'הזיות AI' - מצב שבו המודל ממציא מידע שנראה סביר אך אינו מבוסס על עובדות", מסביר ראג' את ממצאיו. "הבעיה היא שכאשר מדובר בדו"ח ממשלתי רשמי, המחיר של שגיאות כאלה יכול להיות קטלני למדיניות ציבורית."

תגובת דלויט