טבע
צילום: istock

שוק האג"ח במסר ברור: תשואה של 9.2% על אגרות החוב של טבע

ברקע לאינספור חדשות שליליות, אגרות החוב של טבע נופלות. מבט על מבנה החוב של החברה מראה כי החברה צריכה למחזר חוב במטרה לצלוח את השנים הקרובות - זה לא יהיה פשוט בריבית הנוכחית
עמית נעם טל | (6)

הסיטואציה בטבע (סימול:TEVA), פעם חברת הדגל של הכלכלה הישראלית, ממשיכה להסתבך. ברקע לחולשה בשוקי הגנרי, שחיקה בהכנסות מהקופקסון ותביעות משפטיות רבות, תשואות האג"חים של החברה מתרסקות בימים האחרונים, ומעמידים בסימן שאלה גדול את יכולת החברה לשרת את חובותיה בשנים הקרובות. 

היקף החוב של החברה נכון לסוף הרבעון האחרון עומד על 28.6 מיליארד דולר, או 27.6 מיליארד דולר נטו, וזאת לעומת חוב 28.9 מיליארד דולר בתחילת 2019. התביעות האחרונות בפרשות משכבי הכאבים בארה"ב/תיאום המחירים צפוי לעלות בצורה משמעותית את החוב של החברה, והחברה תצטרך להתייחס לכך בדו"חות הקרובים. מבט על מבנה החוב של החברה מצביע כי היא תצטרך למחזר חוב של קרוב ל-8.6 מיליארד דולר עד 2021 לפי היחס הבא: עוד 0.3 מיליארד דולר ב-2019, 3.3 מיליארד דולר ב-2020, ועוד 4.95 מיליארד דולר ב-2021.

מבט על מבנה החוב של החברה מהדו"חות האחרונים

הריבית הממוצעת על אגרות החוב של החברה לתקופה הנ"ל עומדות הערב על בערך 6%-5.7%. חשוב לציין כי העלייה בתשואות האג"חים של החברה לתקופות הקצרות עלו כאשר במקביל שוק ה"אג"ח זבל" בעולם רשם עליות חדות מתחילת 2019, בעיקר בזכות העובדה כי ארה"ב נמנעה מלגייס דולרים בשוק, והצפי לתמריצים מצד הבנק המרכזיים. אם התסריט המסתמן כעת בשוקי המימון אכן יתגשם, טבע תצטרך להתמודד עם שוק מימון הרבה פחות סימפטי ברבעון האחרון של 2019. 

מרווחי ה-FRA/OIS לדצמבר הקרוב: שוק המימון מצביע על "שוק לחוץ" ברבעון האחרון של השנה

בטווח הארוך יותר, נראה כי המשקיעים כבר החלו לתמחר "תספורת" בחוב של החברה. תשואות האג"ח של החברה לסדרה שצפויה להיפרע ב-2028 מזנקות היום לרמה של 9.2%. 

תשואות האג"חים של טבע ל-2028: שוק האג"ח במסר מאוד ברור לגבי העתיד של החברה

 

אם נוסיף את העובדה כי ארה"ב בדרך לבחירות בשנה הבאה, כאשר מחירי התרופות צפויים להיות במוקד, נראה הערב כי החברה זקוקה ל"נס פיננסי" על מנת לעבור בהצלחה את השנים הקרובות. 

טבע ממשיכה להסתבך - רשות ההגבלים טוענת שטבע קיבלה "שוחד" מחברת התרופות אנדו

האם טבע תוכל לעמוד בהתחייבויותיה? כתבה ממאי האחרון

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 3.
    עמירם 05/08/2019 23:08
    הגב לתגובה זו
    המנהלים הבכירים ולברי הדירקטוריון הם שהובילו חברה מוצלחת לעברי פי פחת ואיתם יש למצות את הדין על רשלנות והזנחה של תפקידם. קיבלו סכומים גבוהים ביותר וקיבלו החלטות שאפילו סטודנט לכלכה שנה א ללא נסיון ניהולי לא היה מקבל. חבורה זו צריכה לתת את הדין - זה כבר לא יציל את "טבע" אבל אולי יהווה תמרור אזהרה למנהלים ודירקטורים ויחייב אותם ליתר תשומת לב בעתיד.
  • 2.
    שמוליק 23/07/2019 23:38
    הגב לתגובה זו
    החברה עם 2 מיליארד מזומן בקופה מספיק לשלם כולל 2020. עד אז אלוהים גדול. שתי התרופות אמורות להמריא. עד 2028 זה בכלל לא רלוונטי. אין לדעת מה יהיה בכלל בעולם.
  • 1.
    הצעניש 23/07/2019 19:20
    הגב לתגובה זו
    כל המנכ"לים שהיו למיניהם בלעו את המיליארדים של החבר והיום החברה והמניה מתבוססים בדמם , לזה קוראים מוות קליני עם פרפור חדרים לקראת מוות סופי , אין נסים ולא יהיו נסים , מי ישקיע בחברה כזו שיש לה חובות במיליארדים ואלפי טביעות משפתיות בפתח הדלת לבית משפט . המניה היית בזמנו ספינת הדגל של ישראל והיום היא ספינת הזבל של ישראל .
  • חיים 23/07/2019 23:42
    הגב לתגובה זו
    או פתח שורט
  • ניתוח מדהים! המגיב איש מקצוע מן המעלה הראשונה (ל"ת)
    ברנר 23/07/2019 22:03
    הגב לתגובה זו
  • מה לגבי שנתיים קדימה? (ל"ת)
    שימי 23/07/2019 21:02
    הגב לתגובה זו
TV

האיש שהוא היזם-מהפכן הגדול בדורנו, מסמן מטרות - ואיך חמאס הוצג כדוגמה?

מכוניות מעופפות? ממש לא, האיש שמגשים חלומות ועל הדרך מטריף את וול סטריט - בראיון שחובה לראות
יוסי פינק |
נושאים בכתבה אלון מאסק
בשבוע החולף התיישב אילון מאסק לראיון של 40 דקות ב'טד'. לבן אדם הממוצע מסביב לעולם השם הזה אילון מאסק לא אומר הרבה, אבל מדובר אולי ביזם מהפכן הגדול בעולם מאז לכתו של סטיב ג'ובס. מאסק בן ה-45 שנולד בדרום אפריקה והיגר לקנדה כשהיה בן 17 (במטרה להתחמק משירות צבאי), הוא מנכ"ל ומייסד ענקית הרכב החשמלי טסלה, מנכ"ל ומייסד חברת השיגורים לחלל ספייס-X, יו"ר ומייסד חברת סולאר-סיטי שעוסקת בפיתוח אנרגיה סולארית, מנכ"ל ומייסד חברת Neuralink שמפתחת ממשק ממחושב להשתת מוח ועוד ועוד. בעבר הוא ייסד את ענקית התשלומים אונליין PAYPAL שנמכרה ב-2002 ל-eBay בסכום של 1.5 מיליארד דולר. בניגוד להרבה מאוד יזמים-חולמים אחרים, מאסק הוא מהזן שמגשים. את חברת טסלה הקים מאסק ב-2003 מתוך חזון שבעתיד (הלא רחוק) מרבית המכוניות בעולם יהיו מכוניות חשמליות). בשנת 2012 השיקה טסלה את דגשם S, המכונית החשמלית הראשונה של החברה, והתגובות היו מדהימות. אמנם החזון של מאסק עדיין רחוק מלהתממש, אבל מבט על שווי השוק של טסלה כיום מבהיר מה חושבים המשקיעים לגבי עתיד תעשיית הרכב. שווי השוק של טסלה כיום עומד על 52.5 מיליארד דולר, בעוד שווי השוק של פורד למשל עומד על 45 מיליארד דולר ושל ג'נרל מוטורוס עומד על 52 מיליארד דולר. כלומר החברה שייסד מאסק רק בעשור הקודם, כבר הינה בעלת שווי שוק הגבוה מ-2 ענקיות הרכב הוותיקות שנוסדו 100 שנים קודם לכן. לפי הערכות, הונו האישי מוערך במעל 15 מיליארד דולר, מה שמכניס אותו לרשימה היוקרתית של 100 האנשים העשירים בעולם. אבל אם צריך לנחש, הוא עוד יטפס במעלה הרשימה. כאמור, לפני מספר ימים התיישב מאסק ל"שיחה על העתיד", שיחה שהיא אירוע חובה לצפייה. "אנחנו מנסים לחפור בור מתחת ללוס אנג'לס, שיהיה בתקווה ההתחלה של מערכת 3D של מנהרות שייתנו פתרון לגודש בכבישים. אחד הדברים שהורגים את הנשמה זה פקקי התנועה, זה משפיע על אנשים בכל מקום מסביב לעולם (בדגש על לוס אנג'לס), זה גוזל חלק כ"כ גדול מהחיים, זה נורא", כך אמר מאסק בראיון והציג באמצעות סרטון הדמייה את הפיתרון שלו - מערכת מנהרות מתחת לאדמה שבהן מכוניות מושאות על גבי פלטפורמה ומועברות מנקודה לנקודה במהירות של מעל 200 קמ"ש. מאסק מדגיש כי אין מגבלה למספר המנהרות שניתן לחפור, וכל שכבה תביא להקלה נוספת שעומס שבכבישים שעל פני השטח. כאשר שואל אותו המראיין, האם העלות הגבוהה של חפירת המנהרות לא תפיל את הפרויקט הזה, משיב מאסק כי הוא מסכים שכרגע העלות נראית גבוה ומציין את הארכת ציר הרכבת התחתית בלוס אנג'לס ב-2.5 מייל בלבד שעלתה כ-2.5 מיליארד דולר, כלומר העלות הייתה מיליארד דולר למייל. עם זאת, טען מאסק כי ניתן לבצע שורה של צעדים שיביאו להפחתה משמעותית בעלות חפירת המנהרות. אחד הדברים עליהם מדבר מאסק הוא הצרה של גודל המנהרה, לגודל שיאפשר גישת חירום למקרה של תאונות. המראיין שוב מקשה ושואל את מאסק מדוע הפיתרון הוא לא מכוניות מעופפות? "אני מחבב מאוד דברים שעפים, ולראייה יש לי חברה לשיגורים לחלל, אבל יש אתגר ברכבים מעופפים, כי זה עלול להיות מאוד רועש, יש את עניין הרוחות, ויש את עניין החשש מהחרדות שיווצרו מהחשש שמכוניות כאלה עפות לנו מעל לראשים". אגב, מאסק גם התייחס לכך שאנשים יכולים לחשוב שחפירה של מנהרות מתחת לעיר זה דבר שכביכול להיות מאוד רועש ובעייתי, ואמר כי אם חופרים מספיק עמוק, אז אי אפשר לשמוע או לדעת בכלל על החפירה, "אם תהיה מסוגל לגלות את החריפות האלה, אתה תקבל הרבה מאוד כסף מהצבא הישראלי שמנסה לגלות מנהרות שחופר חמאס" (דקה 9:55), כך אמר מאסק וגרר צחוק רועם מהקהל. לסיום החלק הזה, שאל אותו המראיין: כמה זמן אתה משקיע בחברה הזו להקמת רשת מנהרות תת-קרקעית (The Boring Company), מאסק השיב שבערך 2%-3% מזמנו. "יש לך תחביב", אמר לו המראיין. מאסק חייך ואמר שבכל זאת הסיפור מתקדם. מכאן הריאיון עבר לחברת טסלה. המראיין שאל אותו - כשהתחלת את החברה, אנשים רבים צחקו עליך, היום זה כבר לא המצב, האם היום לכל יצרנית רכב גדולה יש תכניות לייצור רכבים חשמליים? "כן, זה נכון. חלק גדול מהיצרנים פועלים, אבל זה ייקח להם זמן". האם אתה כבר יכול להכריז על ניצחון שלך בתחום ויכול לעבור להתמקד בדברים אחרים? "אני מתקווה להישאר עם טסלה לעתיד הנראה לעין, יש לנו עוד הרבה דברים בהמשך הדרך. תחילת ייצור של מודל ה-S ביולי, חשיפת דגם המשאית ועוד". המראיין שאל גם על הנהיגה העצמאית ברכבי טסלה, ומאסק הציג סרטון (דקה 14:00) והדגיש שהמשימה הגדולה היא מתן פיתרון לראייה של הרכב. "לקראת סוף השנה נוכל להסיע מכונית של טסלה מניו יורק ללוס אנג'לס מבלי לגעת בהגה בשום שלב". המראיין הקשה ואמר כי זה אולי ניתן יהיה כי בטסלה עשו ניתוח עמוק למסלול הספציפי אבל זה לא יספיק אם תהיה חסימה בכביש וכו', מאסק טען כי הרכב האוטונומי יידע לנסוע לכל מקום על בסיס הכבישים המהירים וניתן יהיה לשנות את המסלול בזמן אמת. מאסק דיבר בראיון גם על הבית של העתיד, שיהיה בעל יכולת לקליטת אנרגיה סולארית שתספק את כל צרכיו של אותו בית. "15 שנה קדימה, בית ללא קולטנים סולאריים זה יהיה יוצא דופן. כל האנרגיה הזו שאמורה לספק את צרכי הבית, וכמובן גם המכונית - אמורה להיקלט בתוך סוללה. ולכן מאסק בונה כיום מפעל ענק לייצור סוללות (תמונה ב-26:40). מאסק טוען שיהיה צורך ב-100 מפעלים שכאלה כדי לספק את תצרוכת החשמל העתידית בעולם ואמר בראיון כי עוד השנה הוא יכריז על המיקומים להקמת עוד 4 מפעלים. זו כנראה הסיבה שמאסק הוא "האיש של טראמפ" מבחינת יצירה של משרות בארה"ב. ובעניין זה נציין כי מאסק נמנה על 'הכוורת הכלכלית' שתפקידה לייעץ לטראמפ בנושאים הקשורים למגזר הפרטי בארה"ב. כדי להבין את מהות ההסתכלות של אילון מאסק לגבי העתיד ולגבי פועלו שלו, תקפיצו לדקה 35:00. נציין כי ביום חמישי הקרוב יתייחס שלמה גרינברג, פרשן וול סטריט של Bizportal, בטור השבועי שלו לראיון שנתן מאסק - שווה להמתין למאמר. הנה הריאיון המלא: