
כמה שווים חיים של בן אדם? 1 מיליארד דולר
על פי פסיקה בבית משפט בארה"ב - על ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם קרוב ל-1 מיליארד דולר בגלל שהטלק שלה גרם לסרטן ולמוות
ג'ונסון אנד ג'ונסון נדרשת לשלם 966 מיליון דולר למשפחת אישה שמתה מסרטן - זה בעצם הסכום שהשופטים העריכו את החיים של האישה. נכון, אין מחיר לחיים, אבל אין מחיר לחיים בזמן שחיים. אחרי המוות - יש מחיר.
חבר מושבעים בלוס אנג'לס קבע כי ג'ונסון אנד ג'ונסון אחראית למותה של אישה בת 88 מקליפורניה, שחלתה בסרטן נדיר לאחר שימוש ממושך באבקת טלק לתינוקות מתוצרת החברה. בהחלטה חריגה בהיקפה, בית המשפט מחייב את החברה לשלם 966 מיליון דולר למשפחתה, הסכום הכולל 16 מיליון דולר כפיצויי נזיקין ועוד 950 מיליון דולר כפיצויים עונשיים.
טענת המשפחה: חשיפה לאזבסט בטלק גרמה למחלה קטלנית
הנפטרת, מיי מור, השתמשה במשך שנים באבקת הטלק של החברה, שלטענת עורכי דינה הכילה סיבי אזבסט, חומר הידוע כמסרטן. לטענתם, החשיפה ארוכת השנים הובילה להתפתחות מזותליומה ממאירה, סוג סרטן נדיר ואגרסיבי. מדובר באחת מהתביעות הבודדות שהתמקדה בקשר שבין מוצרי טלק לאזבסט – ולא רק בסרטן השחלות, שנמצא במוקד עשרות אלפי תביעות אחרות נגד החברה.
תגובת החברה: "פסק דין מחמיר ולא חוקתי" - ג'ונסון אנד ג'ונסון הודיעה כי תערער על ההחלטה באופן מיידי. אריק האס, סגן נשיא לענייני ליטיגציה גלובלית בחברה, מסר כי "פסק הדין הזה מבוסס על מדע כוזב שאינו עומד בסטנדרטים משפטיים או מדעיים". לדבריו, החברה מתכוונת להיאבק בפסק הדין בכל הערכאות. גם אנליסטים משפטיים מעריכים כי בית המשפט לערעורים עשוי להפחית את סכום הפיצוי – שכן הפסיקה הפדרלית בארה"ב מגבילה לרוב את היחס בין פיצוי עונשי לפיצוי נזיקי ליחס של עד פי תשעה.
- 10 חודשים נוספים לחולי סרטן ריאה - הישג רפואי לאסטרה-זנקה
- ג’ונסון אנד ג’ונסון מכה את התחזיות; נסחרת במכפיל רווח של 15
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
עשרות אלפי תביעות ברחבי ארה״ב
החברה מתמודדת כיום עם יותר מ-60 אלף תביעות בארצות הברית, מצד תובעים הטוענים כי מוצרי הטלק שלה גרמו להם לסרטן. רוב התביעות מתמקדות בטענה כי השימוש באבקת הטלק גרם לסרטן השחלות, בעוד תביעות הקשורות למזותליומה נחשבות לקבוצה קטנה יותר, אך בעלת משמעות משפטית עמוקה, משום שהן עוסקות ישירות בקשר בין טלק לאזבסט.
במהלך השנים ניסתה החברה להסדיר את אלפי התביעות נגדה באמצעות הליך פשיטת רגל ייעודי, צעד שנועד לעצור את התביעות ולאחד את כל התובעים להסדר כולל. הניסיון האחרון, שכלל הצעת פיצוי כוללת של 11 מיליארד דולר, נדחה ב-2024 על ידי בית משפט פדרלי, לאחר שהתובעים טענו כי מדובר בתרגיל משפטי שנועד לחסום את דרכם לערכאות.
כעת, מאחר שתביעות המזותליומה לא נכללו באותו הסדר, הן ממשיכות להתברר אחת־אחת בבתי המשפט המדינתיים, ומניבות פסיקות מנוגדות: לעיתים זכייה של החברה ולעיתים פסקי דין חריפים נגדה.
- ישלם רק 21.6 אלף שקל מתוך חוב של 686 אלף
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
- תוכן שיווקי צברתם הון? מה נכון לעשות איתו?
- פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
בעקבות הלחץ הציבורי והמשפטי, החברה הפסיקה בשנת 2020 את מכירת אבקת הטלק בארצות הברית, ועברה למכירת גרסה על בסיס קורנפלור. בשנת 2023 היא הפסיקה לשווק את מוצרי הטלק גם בשאר העולם. למרות זאת, היא ממשיכה לטעון כי מוצריה בטוחים, אינם מכילים אזבסט, ולא גורמים לסרטן.
הפסיקה הנוכחית עשויה להשפיע לא רק על שווי החברה, אלא גם על מעמדה הציבורי. ג'ונסון אנד ג'ונסון, שידועה במשך עשרות שנים כסמל לאמינות רפואית ולמוצרים ביתיים בטוחים, מתמודדת כעת עם אתגר תדמיתי משמעותי. המשקיעים מצדם בוחנים האם גל הפסיקות יגרור את החברה להסדר כולל חדש, או שמא תמשיך להילחם בכל תביעה בנפרד במחיר של אי וודאות משפטית מתמשכת.
דבר התובעים: טריי ברנהאם, אחד מעורכי הדין המייצגים את משפחתה של מיי מור, אמר לאחר פסק הדין: "אנחנו מקווים שג'ונסון אנד ג'ונסון תפסיק להכחיש ותתחיל לקחת אחריות על מקרי המוות הללו. הגיע הזמן לצדק אמיתי".

פיצוי של יותר מ-40 אלף ש' למשפחה שטיסתה בוטלה
משפחה שומרת מצוות שהייתה אמורה לשוב מפריז לישראל ביום שישי בבוקר בטיסת ארקיע, נאלצה להישאר בצרפת עד יום ראשון, לאחר שהטיסה נדחתה ביותר מ-20 שעות. חברת התעופה טענה כי התקלה נגרמה כתוצאה מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - גלגל שנקרע במטוס אחר באיסלנד, אך
בית המשפט דחה את טענותיה וקבע כי מדובר במחדל צפוי מראש, ותוצאה של התנהלות רשלנית ושאננה
ביום שישי לפנות בוקר, ב-26 באוגוסט 2022, ארזה משפחת זמיר את מזוודותיה ונערכה לשוב מפריז לישראל. ההורים וארבעת ילדיהם, כולם שומרי מצוות, הזמינו טיסת ארקיע שנקבעה לשעה 00:25. אלא שכשהגיעו לשדה התעופה, הם גילו שהמטוס כלל לא מוכן להמראה. בשעות הלילה נאמר להם כי צפוי עיכוב, אך רק לקראת 3:00 לפנות בוקר התברר שהטיסה בוטלה לגמרי. מה שהחל באיחור קל, נהפך עד מהרה לסוף שבוע מתסכל בן 60 שעות של חוסר ודאות, עוגמת נפש והוצאות כבדות. בני המשפחה, שלא היו מוכנים לחלל שבת, מצאו עצמם לכודים בפריז ללא נציג של החברה וללא כל מענה. הטיסה החלופית שהוצעה להם - למחרת ב-21:30 בלילה - יצאה בעיצומה של השבת, ולכן הם נאלצו להישאר בצרפת עד ליום ראשון. רק אז הם שבו לישראל, באיחור של כמעט שלושה ימים מהמועד המתוכנן.
ארקיע טענה כי העיכוב בטיסה נבע מצירוף נסיבות חריג ובלתי צפוי - תקלה בגלגל מטוס אחר שלה, שהתגלתה יומיים קודם לכן בטיסה לאיסלנד. לטענת החברה, לאחר שהוחלף הגלגל התקול, הוא הוטס חזרה לישראל, אך עקב מחסור בכוח אדם בשדה התעופה בן גוריון, לא ניתן היה לפרוק אותו מבטן המטוס בזמן. כך נוצר עיכוב בלוח הטיסות, שגרר ביטול של הטיסה מצרפת.
אלא שהשופט אביים ברקאי מבית משפט השלום בתל אביב לא קיבל את ההסבר. בפסק הדין שלו נכתב כי, "העיכוב יוצא הדופן בהמראה שעלה על עשרים שעות הוא זה שהפך את טיסת התובעים ל'טיסה שבוטלה'". השופט ציין כי התקלה לא נבעה מאירוע בלתי צפוי, אלא מהתנהלות צפויה וידועה מראש. "הנתבעת יודעת שאירוע סיום חיי הגלגל הוא אירוע צפוי וקיומו וודאי", כתב השופט בהכרעתו, "ואולם הנתבעת אינה עושה דבר כדי למנוע את התקלות שינבעו ממנו, אלא פועלת רק כאשר אותו גלגל אכן הגיע לסוף חייו".
החברה מחליפה גלגלים רק כשמתגלים סימני שחיקה
נציג התחזוקה של ארקיע, מר חיים פרץ, העיד כי הגלגל שבו התגלתה התקלה עבר כבר 275 נחיתות, כשאורך חייו הממוצע של גלגל מטוס הוא 300 נחיתות. הוא הודה כי החברה אינה מחליפה גלגלים מראש, אלא רק כשמתגלים סימני שחיקה. השופט ברקאי ציטט מתוך עדותו: "העד: גלגל מוחלף בהתאם, עם הבדיקה הוויזואלית שלו... אין פג תוקף לצמיגים... יכול להיות 350, יכול להיות 400, יכול להיות 250". בהמשך אף העיר השופט כי, "אם 'יכול להיות' שחיי הגלגל יהיו רק 250 נחיתות - הרי בוודאי שהיה על הנתבעת להיערך לאירוע הצפוי לאחר שזה כבר עבר 275 נחיתות".
- התחרות חוזרת? ארקיע משיקה את יעדי הסתיו והחורף
- ארקיע פותחת קווים למזרח הרחוק: האנוי ובנגקוק
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בית המשפט קבע כי ארקיע לא הוכיחה את טענתה בדבר "נסיבות מיוחדות" שאינן בשליטתה - תנאי הכרחי להשתחררות מחובת הפיצוי לפי סעיף 6(ה) לחוק שירותי תעופה. לא זו בלבד שהתקלה היתה צפויה, אלא שגם הטענה בדבר מחסור בכוח אדם בנתב"ג הועלתה "בעלמא וללא כל הוכחה", כדבריו. השופט הדגיש כי החברה לא הציגה מסמכים, תכתובות או עדויות שיתמכו בטענותיה לגבי עיכוב בפריקת הגלגל או העומס בשדה התעופה.