האב רצה למכור את הבית, הבן סירב להתפנות - ויפוצה
האם המנוחה ביקשה בצוואתה לאפשר לבנה להמשיך לגור בבית עד שהיא ובעלה יילכו לעולמם. ואולם האב, בן יותר מ-90, רוצה לעבור לגור בדיור מוגן, ולצורך מימון המהלך הוא מבקש למכור את הבית. לדברי השופטת, "אין זה ראוי שבגיל 90, אדם ימצא עצמו כבול להחלטות מן העבר, המגבילות את יכולתו לפעול לטובתו האישית ולרווחתו". ואלם מנגד, לדבריה, "האיזון מחייב פינוי - אך גם מתן פיצוי" לבן
יום אחד, לפני כמה שנים, חזר אדם לגור בבית הוריו. הבית הזה, שהיה רווי בזיכרונות ילדות שלו, שבתות משפחתיות וארוחות חג, עמד כעת בלב סערה משפטית טעונה, שהתגלגלה לפתחו של בית המשפט לענייני משפחה בירושלים. מולו ניצב אביו, קשיש כבן 90, שביקש למכור את הבית ולעבור לדיור מוגן. ואולם שהאם המנוחה, בצוואתה המפורשת, ביקשה לאפשר לבן להמשיך ולגור בבית עד ש"שניהם, היא ובעלה, יילכו לעולמם". במסגרת הצוואה, שנכתבה בכתב ידה ונחתמה כדין, ביקשה האם לא רק להסדיר ענייני רכוש, אלא גם להבטיח שבנה לא ימצא את עצמו ללא קורת גג. "אני מבקשת שבני, ר׳, יוכל להישאר בבית המגורים שלנו עד פטירתו של בעלי", כתבה האם בצוואה. ואולם במציאות, שנים לאחר מותה, דווקא בעלה היה זה שפנה לבית המשפט בדרישה לפנות את הבן מהנכס.
האב, שעבר את גיל 90, טען במסגרת ההליך כי יש לו זכות מלאה למכור את הנכס ולעבור לדיור מוגן, בהתאם לרצונו ולבריאותו המידרדרת. לדבריו, הבן אינו בעל זכויות קנייניות כלשהן בבית, ושהותו בו אינה חוקית לאחר מותה של האם, שכן הבית שייך לו ולבתו, היורשת הנוספת. "לא ייתכן כי בגילי המופלג לא אוכל לממש את רכושי או לעבור לדיור מתאים רק כי בני מסרב להתפנות מהבית", טען האב. הוא הוסיף כי השהות של הבן בבית נהפכה למעמסה על כל הצדדים. לדבריו, הנסיבות השתנו - והוא נזקק לכספים ולתמיכה, וכי הבית נדרש למכירה לצורך כך.
מהעבר השני ניצב הבן, שטען כי יש לקיים את צוואת אמו כלשונה. לטענתו, הוא חזר להתגורר בבית לאחר שנים שבהן גר במקומות אחרים, תוך שהוא מקבל על עצמו את תחזוקת הנכס, מסייע לאביו במטלות יום-יומיות, ואף השקיע כספים בשיפוצים. הוא הדגיש כי, "הצוואה לא משתמעת לשתי פנים. אמי רצתה שאשאר בבית עד לאחר מות אבי. פינוי שלי כעת הוא הפרה של רצונה הברור".
"הצוואה לא קנתה לבן זכות משפטית בנכס"
הדיון המשפטי לא עסק רק בשאלה קניינית טכנית, אלא בהתנגשות ערכית בין רצון המת לזכויות החיים. שופטת בית המשפט לענייני משפחה בירושלים, ריבי לב אוחיון, נדרשה להכריע בשאלה אם יש מקום לאכוף הוראת צוואה שאינה קניינית, שאינה מקנה חזקה או בעלות לבן, אך כן מבטאת הוראה אישית בדבר המשך מגוריו בבית. פסק הדין שפורסם, מנתח את הצוואה בקפדנות. השופטת כתבה בו כי, "הצוואה נכתבה בלשון פשוטה, וניתן להבין ממנה כי המנוחה רצתה להבטיח שבנה יוכל להישאר בבית עד פטירת האב. עם זאת, היא לא קנתה לו כל זכות משפטית בנכס — לא חכירה, לא שכירות ואף לא זיקת הנאה". כלומר מדובר ברצון מוסרי ורגשי, אך לא בזכות משפטית קניינית. כאן מתחיל האיזון המשפטי העדין. השופטת בוחנת את מצבו של האב, את זכותו להחליט על מקום מגוריו ולהשתמש ברכושו. היא מציינת כי זכותו של אדם לקבוע את עתידו, בייחוד כשמדובר בגיל כה מבוגר ובצרכים בריאותיים וכלכליים ממשיים. "אין זה ראוי שבגיל 90, אדם ימצא עצמו כבול להחלטות מן העבר, המגבילות את יכולתו לפעול לטובתו האישית ולרווחתו", כתבה השופטת בהכרעתה.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
ואולם עם כל ההבנה לרצון האב, השופטת גם לא מתעלמת מהבן, מהשנים שבהן התגורר בבית, ומהשקעותיו בו. היא מציינת כי היה זה הגיוני מצדו להבין, לאור הצוואה, כי הוא יכול להישאר בבית לאורך זמן. "מדובר בציפייה סבירה, שהתגבשה לנוכח הוראת הצוואה", היא ציינה בהחלטתה. על כן, נקבע שהבן יפונה מהבית בתוך כמה חודשים, אך יקבל פיצוי כספי בסכום כולל של 300 אלף שקל - סכום שנועד לשקף גם את התרומה שלו לשימור הנכס, וגם את הוויתור על זכויות דיור עתידיות שהיו עשויות להיווצר אילו צוואת האם קוימה במלואה. השופטת אף התייחסה לכך שמערכת היחסים בין האב לבן העכירה, ושאין מדובר עוד במערכת משפחתית תומכת. לכן, המשך מגורי הבן בבית מהווה מקור מתמשך לסכסוך ולחיכוך.
פסק הדין הזה, שעל פניו נראה כמו סכסוך פרטי, מציף דילמה משפטית רחבה: עד כמה ניתנת תוקף להוראות שאינן קנייניות בצוואה? האם רצון רגשי, שנוסח ללא סמכויות משפטיות ממשיות, יכול לגבור על זכויות משפטיות של יורשים אחרים? ומה דינו של בן שמצא עצמו בין נאמנות לאמו לבין מחלוקת עם אביו? השופטת הדגישה בפסק הדין כי יש לכבד את רצון המת, אך לא ניתן לעשות זאת במחיר של שלילת זכויות יסוד של אדם חי - בוודאי לא כשהדבר נוגע לקורת גג, רווחה אישית והחלטות לגבי עתידו. במקרה הזה, היא כתבה, "האיזון מחייב פינוי - אך גם מתן פיצוי".
האם האם היתה יכולה להבטיח לבן את המשך מגוריו באופן מחייב יותר?
כן. אם האם היתה מעגנת את הוראתה בחוזה
שכירות, בזכות קניינית (כמו זיקת הנאה או רישום הערת אזהרה), או אפילו יוצרת זכות מגורים שרשומה בטאבו לטובת הבן, היתה נוצרת התחייבות משפטית חזקה יותר, שהיתה מגבילה את היכולת של האב והיורשים לפנות אותו. מכיוון שלא נעשה דבר כזה, ההוראה בצוואה נחשבת "הוראה מוסרית"
או "רצון מצווה" ולא התחייבות משפטית מחייבת.
- הצוואה החדשה נפסלה - זו מ-2003 היא הקובעת
- עו"ד אלדד כורש פורש ממשרד פישר - ויוצא לדרך עצמאית עם צוות עורכי דין
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
מדוע השופטת לא קבעה שהצוואה גוברת על זכויות האב?
מפני שהצוואה לא כללה הוראה היוצרת זכות ממשית לבן, אלא רק בקשה כללית מהסוג שלא ניתן
לאכוף באופן שמגביל בעלות של אדם אחר - האב במקרה הזה. לבית המשפט אין סמכות להכתיב לאדם היכן יגור או כיצד ישתמש ברכושו האישי, כשלא הוקנתה זכות מפורשת לאחר. רצון כשלעצמו אינו מונע פינוי, בייחוד כשיש צורך ממשי של הצד השני.
האם הבן היה יכול למנוע את הפינוי אם היה תובע את חלקו בבית?
לא במקרה הזה. מכיוון שאין לו זכויות קנייניות רשומות או זכויות ירושה ישירה בבית (האם הורישה את חלקה לבעלה ולבתם), לא היתה לבן כל זכות משפטית לדרוש חלק מהנכס, אלא לכל היותר
פיצוי לאור השקעותיו או ציפייה לגיטימית, כפי שנפסק לבסוף.
מה היה שיקול מרכזי בהחלטת השופטת לפצות את הבן?
בעיקר "הסתמכות סבירה", כלומר העובדה שהבן חזר לגור בבית מתוך אמונה כנה שהוראת
הצוואה מקנה לו זכות לעשות זאת, והשקיע זמן וכסף בתחזוקת הנכס. זו לא זכות קניינית, אך כן נסיבה שמאפשרת מתן פיצוי בשל הסתמכות ופגיעה בציפייה.
האם האב היה חייב לפנות לבית המשפט, או שהוא היה יכול לפנות
את בנו בכוחות עצמו?
מכיוון שהבן סירב להתפנות, הדרך החוקית היחידה היתה להגיש תביעה לסילוק. פינוי כפוי ללא צו שיפוטי היה נחשב פעולה לא חוקית ואף מסוכנת, בייחוד כשהמעורבים הם בני משפחה.
האם האחות היתה צד בהליך?
בפסק הדין לא מוזכר שהאחות היתה צד פעיל בתביעה, אך היא כן מצוינת כיורשת. מכיוון שהנכס שייך גם לה, מבלי שהבן הוא בעל זכויות בו, יש לה גם אינטרס בפינוי - בין אם לצורך מכירה, ובין אם כדי להגן על זכויותיה.
במקרה אחר, הכריע בית המשפט המחוזי בחיפה לפני כחודש במקרה שבו אשה בת 90, שרצתה לעבור לגור בעיר ילדותה חיפה, רכשה בה דירה. ואולם בדירה כבר גרו אנשים אחרים, שני אחים, דיירים מוגנים, שמתגוררים בה כבר יותר מ-50 שנה. הדירה נרכשה על ידי התובעת ב-2021, וממוקמת בבניין ישן בשכונת הדר בחיפה. זהו אזור שבו עדיין ניתן למצוא עסקות נדל"ן במחירים נוחים יחסית, בייחוד כשמדובר בנכסים שמושכרים כדירות בדיירות מוגנת. מה שהתובעת אולי לא לקחה בחשבון, הוא שהדיירים לא ימהרו לעזוב. האשה טענה כי אינה מבקשת לפנות את הדיירים "כלאחר יד", אלא מתוך מצוקה אמתית. לדבריה, היא זקוקה לדירה למגוריה האישיים, ואף טענה כי הדירה אינה מתוחזקת כראוי על ידם. באמצעות בא כוחה, היא הדגישה בתביעה שהגישה כי, "אין מדובר בהשקעה נדל"נית אלא בניסיון למצוא פתרון מגורים ראוי בשנותיה האחרונות". עוד טענה האשה כי נוצרו בעיות קשות של רטיבות ותשתיות בדירה, מכיוון שהדיירים מפרים את חובת התחזוקה, וכי מדובר, "בשימוש לרעה בזכות", מכיוון שהאחים אינם משלמים שכר דירה הולם לשווי הנכס כיום.

המלווה דרש כמעט מיליון שקל - ביהמ"ש הכיר רק בכ-60 אלף
פסק דין בפרשה של הלוואות במינימרקט ממודיעין קובע כי מלווה חוץ־בנקאי, שדרש מהלווה כ-900 אלף שקל בטענה לחוב תופח וריביות, הצליח להוכיח רק שבריר מהסכום. לאחר שנים של התדיינות, בית משפט השלום בפתח תקווה ביטל את ההסכם החוץ־בנקאי וקבע כי יש להשיב למלווה רק
את סכום הקרן שנמצא כמשולם חלקית. השופטת הזהירה מהיעדר תיאום מסמכי הלוואה ומהסתמכות על צ'קים שנועדו לשמש בטוחה בלבד
הסיפור הבא, שהגיע אל שולחנה של השופטת לימור חלד-רון בבית משפט השלום בפתח תקווה, נוצר מתוך מצוקה כלכלית יומיומית, כזו שמוכרת היטב לעסקים קטנים בישראל. בין מדפי מינימרקט צנוע במודיעין התפתח קשר שהחל כעזרה לכאורה בין מכרים בבית הכנסת, והסתיים בשורה ארוכה של תיקי הוצאה לפועל, טענות על ריבית נשך, האשמות הדדיות וחוב נטען שהתנפח עד לכ-900 אלף שקל. אלא שבית המשפט קבע בסופו של דבר כי כל שניתן להוכיח הוא יתרה של כ-60 אלף שקל בלבד.
ההליך המשפטי, שכלל שתי תביעות שטריות (תביעות להוצאה לפועל על סמך שטר, למשל צ'ק) שאוחדו, עסק ביחסי מלווה־לווה שנמשכו שנים. התובע, חיים אוזן, טען כי העניק לנתבע, ישראל מיכאל אביב, הלוואות חוץ־בנקאיות בהיקפים גדולים, וכי כנגד אותן הלוואות הופקדו בידיו צ'קים שנועדו להבטיח את ההחזר שלהן. לטענתו, מרגע שהנתבע הפסיק לפרוע את החוב, פנה לביצוע הצ'קים בלשכת ההוצאה לפועל. אלא שהנתבע טען מנגד כי מדובר במערכת יחסים אחרת לגמרי, שבה המינימרקט שבו עבד הוא זה שנזקק לעזרה תזרימית, וכי התובע הוא שפעל לאורך השנים בניגוד לדין, ללא כל הסכם הלוואה מסודר ומתוך גביית ריביות מופרזות.
במרכז הסיפור עמדו שלושה תיקי הוצאה לפועל שנפתחו נגד הנתבע, בסכום מצטבר של 670,400 שקל. לאחר פתיחת התיקים ביקש הנתבע, ב-2018, להכריז עליו חייב מוגבל ולהיכנס להליך איחוד תיקים. רק כארבע שנים מאוחר יותר הגיש התנגדות לביצועי השטרות - ובית המשפט, בהחלטה מוקדמת של רשם בכיר, העניק לו רשות להתגונן. כשהתיק הגיע לשלב ההוכחות, הציג התובע גרסה שלפיה הכיר את הנתבע בבית הכנסת, שם סיפר לו האחרון כי הוא בעליו של מינימרקט עם מחזורי פעילות נרחבים. התובע סיפק לו שירותי פריטת המחאות, הפנה אותו לאדם נוסף שעסק בצ'יינג', ואף טען כי שימש ערב להלוואות שקיבל הנתבע מאותו גורם. לדבריו, החוב תפח והלך עם השנים, ובעת פתיחת ההליכים הגיע לסכומים גבוהים מאוד.
המשיך להחזיק צ'קים של בטוחות גם אחרי ביצוע התשלומים
מנגד, טען הנתבע כי תחילה פנה אליו התובע כדי לסייע למינימרקט בתקופת קושי, כשבעליו הקודמים של העסק הם אלה שעמדו במרכז העסקה. רק מאוחר יותר הוא רכש את המינימרקט לעצמו ונטל על עצמו גם חלק מחובותיו, אך לטענתו הוא החזיר לתובע סכומים משמעותיים, בעוד שהתובע המשיך להחזיק צ'קים שניתנו לו כביטחונות ולא השיב אותם גם לאחר שהתשלומים בוצעו. בנוסף, הוא טען כי התובע גבה ממנו ריביות העולות בהרבה על המותר בחוק.
- הלוואה חוץ בנקאית: מתי זו האופציה הנכונה עבורכם?
- הלוואה מחברת אשראי חוץ בנקאי? תקראו לפני שאתם לוקחים
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
אחד הכלים המשפטיים הבולטים בתיק היה תחולתו של חוק הסדרת הלוואות חוץ־בנקאיות. התובע טען כי החוק אינו חל, משום שההלוואות ניתנו כביכול לתאגיד שהוא המינימרקט, אך השופטת קבעה כי קו טענתו מנוגד לגרסתו שלו לאורך ההליך, שבה הדגיש כי ההלוואות ניתנו לנתבע כאדם פרטי. מאחר שהלווה אינו תאגיד, החוק חל במלואו.

מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי מכתב שנשלח על ידי אהרון אפלבאום למשרד החינוך ולבכירים נוספים, ובו הוצגה עמותת בני ברוך - קבלה לעם כ"כת המביאה לחיי תלות ושעבוד", מהווה לשון הרע חמורה. אפלבאום חויב לשלם פיצוי בסך 168 אלף שקל ולפרסם התנצלות בעיתון. בפסק
הדין ביקר בית המשפט את התנהלות הנתבע וקבע כי דבריו היו שקריים, נכתבו בזדון ומתוך רצון מוצהר לפגוע בעמותה
הפרשה הבאה החלה בדצמבר 2012, כשאהרון אפלבאום, תושב הצפון ואב לבן שהיה חבר בעמותת בני ברוך, שלח מכתב חריף למנכ"לית משרד החינוך דאז דליה שטאובר, לשר החינוך דאז גדעון סער ולגורמים נוספים במשרד. במכתבו הוא טען כי עמותת קבלה לעם היא "כת לכל דבר", הפועלת בשיטות של שליטה, ניתוק, מניפולציה וגיוס כספים. "בדומה לכתות אחרות," כתב אפלבאום, "‘הקבלה לעם’ מביאה את מאמיניה לחיים של תלות ושעבוד... הקרע בין ‘אנחנו’ ו‘הם’ מביא לניתוק של החברים בכת מבני משפחותיהם". לדבריו, מדובר בארגון "המסתתר מאחורי מסכה חייכנית של ערבות הדדית ואהבה", שבפועל "שולח זרועות ארוכות אל מערכת החינוך בדומה לסיינטולוגיה". המכתב נשלח, לדבריו, כ"פנייה אזרחית אחראית" לרשויות, אך כפי שציין בית המשפט, נוסחו החריף, ההאשמות הקשות ואופן הפצתו לגורמים רבים חרגו בהרבה מהגבולות של תלונה לגיטימית.
עמותת בני ברוך, המפעילה מערכי לימוד והפצת חכמת הקבלה בארץ ובעולם, טענה בתביעתה כי מדובר ב"עלילה חמורה ושקרית" שנועדה לפגוע בשמה הטוב, ושנכתבה מתוך מניע אישי הקשור לסכסוך של אפלבאום עם בנו, שחבר בתנועה. "הנתבע בחר להשמיץ את העמותה בזדון, תוך ידיעה שדבריו שקריים", טענה התובעת.
בית המשפט קיבל את גרסתה במלואה. השופט אריאל ברגנר כתב כי אפלבאום אמנם הודה ששלח את המכתב, אך ניסה להצדיקו בטענה שמדובר היה בפנייה לרשות מוסמכת וב"הבעת דעה לגיטימית" על גוף ציבורי. אלא שהשופט דחה אחת לאחת את כל טענות ההגנה האלה. השופט הדגיש כי מדובר בפרסום מובהק של לשון הרע. לדבריו, "המונחים שבהם השתמש הנתבע - ‘כת’, ‘חיים של תלות ושעבוד’, ‘מותר לשקר’, ‘חדירה למערכת החינוך’, ‘בדומה לסיינטולוגיה’ - מציגים את התובעת באור שלילי שיש בו כדי לבזותה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז". הוא קבע כי בעיני האדם הסביר, הכינוי "כת" נושא משמעות שלילית ביותר, ולעתים אף פלילית.
המרכז לנפגעי כתות קיבל תרומה מהתובע
בהמשך פסק הדין ציין השופט כי השאלה האם בני ברוך היא כת או לא נהפכה לאחד מצירי הדיון המרכזיים. אלא שאפלבאום, שבתחילה טען כי בידיו הוכחות לכך, זנח בהמשך את הטענה ולא הצליח להציג אף ראיה ממשית. "למושג כת אין כל הגדרה בחוק", ציין ברגנר, "ולא הובאה כל חוות דעת מקצועית שתראה כי מתקיימים בעמותה אותם מאפיינים כיתתיים שעליהם דיבר הנתבע". השופט סקר בהרחבה את עדויות המומחים שהובאו מטעם שני הצדדים. מטעם הנתבע העידו מנהלת המרכז לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין, והפסיכולוג נחמן אלון, שטענו כי לעמותה יש מאפיינים של כת. ואולם בית המשפט מצא כי עדותם מוטה וחסרת משקל. ליכטנשטיין, כך התברר, קיבלה תרומות מאפלבאום, והמרכז שבראשו עמדה אף סייע לו בכתיבת המכתב עצמו. "העדה לא גילתה לבית המשפט את ניגוד העניינים החמור שבו היתה מצויה", כתב ברגנר בהכרעתו. "עדותה אינה אמינה, מוטה ומגמתית".
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, העדים והמומחים מטעם העמותה, ובהם פרופ’ מאסימו אינטרווינה, סוציולוג איטלקי מוביל לחקר תנועות דתיות חדשות, ופרופ’ ג’ון גורדון מלטון מארה"ב, שללו לחלוטין את האפשרות שמדובר בכת. אינטרווינה העיד כי בבדיקות שערך בארץ ובאיטליה לא מצא סימנים כלשהם לתלות, ניתוק משפחתי או שליטה נפשית בקרב חברי הקבוצה. לדבריו, "הדלת פתוחה - מי שרוצה יוצא, מי שרוצה נשאר", והוסיף כי, "מדובר בקבוצה שאינה מסיונרית ואינה מפעילה כפייה". גם חברי הקהילה עצמם העידו על חופש מוחלט. אחד מהם, טייס חיל האוויר לשעבר ארז הררי, העיד כי הוא אדם עצמאי לחלוטין, עובד באל על, ומעולם לא חווה כפייה כלשהי מצד הארגון. עו"ד חנוך מילביצקי, כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, העיד כי "לא נאמר לי עם מי להיות בקשר או כיצד לחיות - אילו היה כך, לא הייתי חלק מהעמותה".
