
תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
בית המשפט המחוזי בלוד דחה את ערעורה של ח"כ טלי גוטליב על פסק דינו של בית משפט השלום בפתח תקווה, שקבע כי שני פוסטים חריפים שפרסמה נגד נהג מונית שהסיע את בתה מהווים לשון הרע. ההכרעה בערכאה הגבוהה חיזקה את קביעות הערכאה הראשונה, שלפיה הפוסטים פגעו בשמו
הטוב של הנהג והכילו די פרטים מזהים. גוטליב חויבה בפיצוי ובתשלום נוסף של הוצאות משפט
בסתיו 2019 התרחש עימות קטן לכאורה, שנהפך לסכסוך משפטי מתמשך. נהג המונית דוד כהן, שעסק גם בהסעת תלמידים עם צרכים מיוחדים, הוריד את בתה של חברת הכנסת מהליכוד,טלי גוטליב, שהיא גם אם לילדה עם צרכים מיוחדים, בסמוך לביתה שבגבעת שמואל. שם פרץ ויכוח סביב חטיף שאכלה הילדה במהלך הנסיעה. כהן טען כי ביקש ממנה בנימוס שלא לאכול במונית בשל הלכלוך שנגרם בעקבות כך, ואילו גוטליב סיפרה כי דווקא הוא "צעק עליה בגסות לעיני בתה". חילופי הדברים הקצרים התגלגלו במהרה לפוסטים ברשת החברתית.
ימים אחדים לאחר האירוע פרסמה גוטליב שני פוסטים נוקבים בפייסבוק, שבהם הזכירה את שמו הפרטי של כהן, צירפה צילום של המונית ובו נראה מספר הרישוי ושם תחנת המוניות, ותיארה אותו כאדם ש"צורח" על ילדים עם צרכים מיוחדים ואף מאיים להפסיק נסיעה באמצע הדרך. בפוסט נוסף כינתה אותו "מתבכיין", לאחר שלטענתה פנה לפייסבוק בבקשה להסיר את הפרסום. כהן לא נשאר אדיש. לטענתו, בעקבות הפוסטים הוא ספג עלבונות, קריאות נאצה ודרישות לפטרו מתחנת המוניות. הוא הגיש תביעה על לשון הרע בבית משפט השלום בפתח תקווה. גוטליב הגיבה בתביעה שכנגד, וטענה כי הוא זה שנהג כלפיה בגסות, התייחס לבתה באופן מבזה, ואף השאיר את המנוע פועל כשהילדה ברכב, בניגוד להוראות הדין.
פסק הדין הראשון שניתן בפברואר האחרון בבית משפט השלום הכריע כי שני הפוסטים מהווים לשון הרע. השופט נמרוד שטרנליכט קבע כי גם בלי הקללות החריפות עצמן, עצם ההצגה של כהן כמי שמתעמר בילדה בעלת צרכים מיוחדים היא פוגענית. "הצגת המשיב כאדם בלתי מתחשב וחסר רגישות באופן כה קיצוני כלפי ילדה בעלת צרכים מיוחדים עלולה להפכו למטרה לשנאה ולבוז ואף לפגוע בפרנסתו", כתב השופט בפסק דינו אז. הוא דחה את טענת "אמת בפרסום" מאחר שגוטליב לא הצליחה להוכיח את גרסתה ולא הביאה את הסייעת שנכחה באירוע לעדות. עוד הוא קבע כי השם הפרטי, מספר הרכב ופרטי תחנת המוניות הם פרטים מזהים דיים.
גוטליב טענה שבימ"ש השלום התעלם מסתירות בעדות הנהג
בית משפט השלום חייב אז את גוטליב לשלם לכהן פיצוי בסכום כולל של 30 אלף שקל, לצד הוצאות משפט ושכר טרחת עורך דין. בכך נסתם הגולל על התביעה הראשונה, אבל גוטליב בחרה לערער לבית המשפט המחוזי. בערעור טענה גוטליב כי פסק הדין התעלם מטענות יסודיות. ראשית, לדבריה, הפוסטים לא אפשרו לזהות את הנהג, ולכן לא התקיים בהם כלל יסוד ה"פרסום" בעוולת לשון הרע. שנית, גוטליב טענה כי הערכאה הראשונה לא הכריעה בשאלת המהימנות והתעלמה מסתירות בעדויות של כהן ושל עדים מטעמו.
- טלי גוטליב תשלם 30 אלף שקל לנהג מונית
- הפרטת תאגיד השידור הציבורי: היועמ"שית מתנגדת, הממשלה מתקדמת
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
השופט מוטי פירר במחוזי דחה את הערעור. הוא ציין כי סוגיית הזיהוי נדונה בהרחבה כבר בבית משפט השלום. בפסק הדין של בית המשפט המחוזי נכתב כי, "שמו הפרטי של המשיב, סוג הרכב, צבעו, מספר הרישוי ושמה של תחנת המוניות… כל אלו מצביעים על כך שניתן היה לזהות אותו בבירור". עוד הוא הדגיש כי גם אם לא הופיעו שם משפחתו או פניו של הנהג, די היה בפרטים האלה כדי לאפשר לכל אדם להבין במי מדובר, ואף להימנע מלקרוא לו להסעה.
גם הטענה השנייה נדחתה. השופט פירר קבע כי בית משפט השלום בחן את גרסאות הצדדים, ואף זקף לחובת גוטליב את אי־זימונה של הסייעת. "משלא הובאה סייעת זו לעדות נותרנו כשגרסאות הצדדים באשר לנסיבות האירוע עומדות זו מול זו", ציטט השופט בהכרעתו. המחוזי הזכיר את "כלל אי־ההתערבות", שלפיו ערכאת ערעור אינה נוטה להתערב בקביעות מהימנות שנעשו על ידי הערכאה הדיונית, אלא במקרים חריגים.
לבסוף קבע המחוזי כי פסק הדין של בית משפט השלום יעמוד על כנו, והערעור נדחה. בנוסף לפיצוי שנפסק נגד גוטליב בערכאה הראשונה, היא חויבה לשלם לכהן הוצאות משפט נוספות בסכום כולל של 12 אלף שקל בעקבות הערעור.
- מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
- המשחק הסתיים באשפוז: "המועצה ומשרד החינוך התרשלו"
- תוכן שיווקי שוק הסקנדרי בישראל: הציבור יכול כעת להשקיע ב-SpaceX של אילון מאסק
- תם קרב הירושה על עשרות מיליוני שקלים ומגדל בהרצליה
למה בית המשפט מתייחס לפוסטים בפייסבוק ברצינות כזאת?
כי גם מה שנכתב ברשתות החברתיות נחשב "פרסום" לכל דבר ועניין. אם הפוסט פוגע בשם של מישהו, מזכיר אותו בצורה שניתן לזהות אותו וגורם נזק - זה נחשב לשון הרע בדיוק כמו כתבה בעיתון או פרסומת ברדיו.
אבל כתוב שהיא הזכירה רק את השם הפרטי שלו. זה מספיק כדי לזהות?
כן. בית המשפט קבע שהשילוב בין השם הפרטי "דוד", צילום המונית עם מספר הרישוי, צבע הרכב, הסורג הייחודי וגם שם תחנת המוניות - כל אלה ביחד מספיקים כדי שכל מי שמכיר את התחנה או את הנהג יבין במי מדובר. לא צריך שם משפחה או תמונה של הפנים.
אם היא הרגישה שהוא באמת צעק עליה ועל הבת שלה, למה זה לא נחשב "אמת בפרסום"?
מכיוון
שמי שטוען שהדברים הם אמת חייב להוכיח את זה. בית המשפט ציין שהעדה הכי חשובה, הסייעת של הילדה שהיתה נוכחת שם, בכלל לא הובאה לעדות. בלי ראיה חיצונית שתומכת בגרסה שלה, נוצר מצב של מלה מול מלה, ואז היא לא עומדת בנטל ההוכחה.
מה ההבדל בין ויכוח רגיל ברחוב לבין פוסט בפייסבוק?
ויכוח ברחוב נשאר בין מי שנמצאים שם. פוסט בפייסבוק מתפרסם לכל העולם, נחשף למאות ואולי אלפי אנשים, והוא יכול לגרום נזק גדול הרבה יותר לשם של האדם שעליו הוא
נכתב. לכן בתי המשפט מתייחסים אליו בחומרה.
האם העובדה שטלי גוטליב היא דמות ציבורית עזרה לה או הזיקה לה במשפט?
היא לא עזרה. להפך, העובדה שמדובר באישיות ציבורית אפילו מחזקת את ההבנה שהפוסט זכה לתהודה רחבה יותר. בית המשפט הזכיר שבמעמדה, הדברים מקבלים משקל נוסף ויכולים להשפיע מהר יותר על דעת קהל.
ואם אנשים סתם נעלבים מפוסט? לא אמורים להיות מוגנים בחופש הביטוי?
חופש הביטוי הוא ערך חשוב, אבל הוא לא מוחלט. יש לו גבול ברור: אסור לפגוע בשם הטוב של מישהו אחר בלי הצדקה עובדתית. כלומר מותר להביע דעה, מותר לכעוס, אבל אסור להציג אדם בצורה פוגענית ושקרית בפני הציבור.
למה הערעור לא הצליח? אולי המחוזי היה יכול לראות את הדברים בצורה אחרת?
בערעורים בתי המשפט נוטים לא להתערב בקביעות עובדתיות של הערכאה הראשונה. השופט המחוזי אמר מפורשות שזה "כלל אי ההתערבות" - בית המשפט שראה ושמע את העדים נמצא בעמדה טובה יותר לשפוט מי דובר אמת. לכן כדי להפוך החלטה כזאת צריך הוכחות חריגות, וזה לא היה המקרה.
- 6.אנונימי 11/10/2025 03:00הגב לתגובה זוקשה לי להאמין שגוטליב צעקה.בדרך כלל היא מאוד מאופקת.בכל זאת עורכת דין מזה 22 שנה.
- 5.גוטליב שקרנית על גבול העבריינות (ל"ת)פרסיפל 01/10/2025 01:44הגב לתגובה זו
- 4.אנונימי 30/09/2025 14:48הגב לתגובה זופני המפלגה כפני האישה הנוראית הזו
- 3.לילך 29/09/2025 15:50הגב לתגובה זולא מבין למה ומדוע אבל היא מסתבכת בלשונה בחוסר הגיון גמור.
- 2.אנונימי 29/09/2025 11:44הגב לתגובה זובדיחה של מדינה .העסק הכי כלכלי היום זה תביעת לשון הרע ללא הוכחת נזק.השופטים פוסקים מחירים הזויים.חייבים לשנות את החוק.אי אפשר לחיות ככה .
- אנונימי 29/09/2025 15:22הגב לתגובה זולפני מכונת הרעל לא ממש השתמשן בזה
- 1.דניאל 29/09/2025 09:57הגב לתגובה זותלוי באיזה צד אתה.לשמאל מותר הכל הכל הכל.הימין פוחד לשבור את הכלים ולהעמיד את המערכת במקום.
- אמיפה לך מה דעתו הפוליטית של נהג המונית לפחות יצא לך לטנף (ל"ת)לא הטחינה הכי גולמית 29/09/2025 15:25הגב לתגובה זו
- ביביסט טנפן כמו גוטליב (ל"ת)אנונימי 29/09/2025 17:31
- פצ 29/09/2025 11:24הגב לתגובה זושהיא מפחדת ממישהו כשהיא רוצה להתבטא אולי מביבי. ונראה לך שמבול תביעות לשון הרע והדיבה שיש בבתי המשפט מצביע על כך שמישהו חושש אם כבר מהשמאל חוששים להתבטא כי אנחנו יודעים מי הצד שנוקט אלימות כמעט בכל המקרים שבהם זה אכן הגיע לזה
- לא המגבון הכי לח 29/09/2025 15:24היא לא צריכה לפחד מאף אחד רק לקחת אחריות על מעשיה

נפסלה צוואה שנעשתה כדין, אף שתאמה את רצון המורישה
השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל קבע כי צוואתה המאוחרת של קשישה, שחילקה את רכושה בין ילדיה, אינה תקפה, אף שהיא משקפת את רצונה האמיתי. לדבריו, "ריכוך הכלל של ביטול צוואה מחמת חוסר כשרות יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה"
בערוב ימיה של אשה בת 84, אם לשלושה, מצאה את עצמה המשפחה שלה מפולגת סביב השאלה מי יירש את הבית שבו היא חיה ומי יירש את הבית שבנה אחד מבניה על אדמתה. מאבק הירושה המשפחתי הזה, שנמשך שנים, הגיע לשיאו בפסק דין ארוך ומפורט של השופט איתי כרמי מבית המשפט לענייני משפחה בנוף הגליל, שקבע כי אף שצוואתה האחרונה של המנוחה תואמת את רצונה, היא אינה תקפה מבחינה משפטית משום שנעשתה כשהיא כבר לא ידעה להבחין בטיבה של צוואה.
החלטתו של השופט כרמי מציבה דילמה עקרונית ועמוקה: האם צריך להעדיף את רצונו של אדם, כפי שניתן לזהותו לאורך השנים, גם אם במועד חתימתו על הצוואה הוא לא היה כשיר משפטית, או שעל בית המשפט לדבוק בדרישת הכשרות גם במחיר של ביטול רצון מפורש וברור? הכרעתו של השופט היתה נחרצת: אין מקום לריכוך הכלל, שכן הדבר "יכרסם ביציבות ויערער את יסודות השיטה".
המנוחה נולדה בארגנטינה, עלתה לישראל עם משפחתה ונישאה, ולימים נולדו לה שלושה ילדים - שניים מנישואיה הראשונים ובן נוסף, צעיר מהם, שנולד בארץ. לאחר מות בעלה היא נותרה לגור לבדה, ובסוף שנות ה-90 העניקה לבנה הצעיר, התובע, את הזכות לבנות את ביתו בצמוד לביתה על אותו מגרש. התובע השקיע בבנייה מכספו, גר במקום עם משפחתו מאז, והיחסים בין האחים הידרדרו והלכו.
מיד אחרי מינוי האפוטרופוס נחתמה צוואה חדשה
עוד ב-1999 ערכה האם צוואה ראשונה ("הצוואה המוקדמת"), שבה חילקה את רכושה בין ילדיה: את ביתה שלה הורישה לשני ילדיה הבוגרים, ואילו את הבית שבנה התובע היא הותירה לו. בהמשך היא ערכה גרסאות נוספות של צוואות, שכולן עסקו בשאלה כיצד יחולק המגרש והבתים, אך עם השנים הידרדר מצבה הבריאותי והקוגניטיבי של האם, וב-2017 ביקשו ילדיה הבוגרים למנות לה אפוטרופוסים. בית המשפט באותו הליך דחה את הבקשה, לאחר ששמע את המנוחה עצמה והתרשם כי היא מבינה היטב את הנעשה. באותו שלב מונתה רק בקרה מסוימת על חשבונה, והתובע - בנה הצעיר - מונה כמיופה כוח. אלא שמיד לאחר מכן, ב-2 בספטמבר 2017, חתמה האם על צוואה נוטריונית חדשה ("הצוואה המאוחרת"), שבה חילקה את ביתה בין שלושת ילדיה באופן שווה, ואת הבית שבנה התובע היא הותירה לו לבדו.
- אחרי רכב ו-3 מיליון שקל - בת הזוג רצתה עוד מהעיזבון
- ישראלי-צרפתי נפטר בחו"ל - לפי איזה דין יחולק רכושו?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
בפסק הדין נכללה כרונולוגיה מפורטת של ארבע צוואות שונות שערכה המנוחה לאורך השנים: צוואה מ-1999, צוואה נוספת מ-2003 שבה היא חילקה באופן מפורט את המגרש והבתים, צוואה מ-2012 שבה היא הביעה לראשונה רצון לחלק את ביתה שווה בשווה בין שלושת ילדיה, ולבסוף הצוואה המאוחרת מ-2017. לאחר פטירתה הוגשו לרשם הירושות שתי בקשות מתחרות - ילדיה הבוגרים ביקשו לקיים את הצוואה המוקדמת, בעוד שהבן הצעיר עתר לקיים את הצוואה המאוחרת. כל צד טען כי הצוואה האחרת אינה תקפה - זה בשל חוסר כשרות, וזה בשל השפעה בלתי הוגנת.

מכתב שתיאר את קבלה לעם ככת - הוצאת דיבה
בית משפט השלום בפתח תקווה קבע כי מכתב שנשלח על ידי אהרון אפלבאום למשרד החינוך ולבכירים נוספים, ובו הוצגה עמותת בני ברוך - קבלה לעם כ"כת המביאה לחיי תלות ושעבוד", מהווה לשון הרע חמורה. אפלבאום חויב לשלם פיצוי בסך 168 אלף שקל ולפרסם התנצלות בעיתון. בפסק
הדין ביקר בית המשפט את התנהלות הנתבע וקבע כי דבריו היו שקריים, נכתבו בזדון ומתוך רצון מוצהר לפגוע בעמותה
הפרשה הבאה החלה בדצמבר 2012, כשאהרון אפלבאום, תושב הצפון ואב לבן שהיה חבר בעמותת בני ברוך, שלח מכתב חריף למנכ"לית משרד החינוך דאז דליה שטאובר, לשר החינוך דאז גדעון סער ולגורמים נוספים במשרד. במכתבו הוא טען כי עמותת קבלה לעם היא "כת לכל דבר", הפועלת בשיטות של שליטה, ניתוק, מניפולציה וגיוס כספים. "בדומה לכתות אחרות," כתב אפלבאום, "‘הקבלה לעם’ מביאה את מאמיניה לחיים של תלות ושעבוד... הקרע בין ‘אנחנו’ ו‘הם’ מביא לניתוק של החברים בכת מבני משפחותיהם". לדבריו, מדובר בארגון "המסתתר מאחורי מסכה חייכנית של ערבות הדדית ואהבה", שבפועל "שולח זרועות ארוכות אל מערכת החינוך בדומה לסיינטולוגיה". המכתב נשלח, לדבריו, כ"פנייה אזרחית אחראית" לרשויות, אך כפי שציין בית המשפט, נוסחו החריף, ההאשמות הקשות ואופן הפצתו לגורמים רבים חרגו בהרבה מהגבולות של תלונה לגיטימית.
עמותת בני ברוך, המפעילה מערכי לימוד והפצת חכמת הקבלה בארץ ובעולם, טענה בתביעתה כי מדובר ב"עלילה חמורה ושקרית" שנועדה לפגוע בשמה הטוב, ושנכתבה מתוך מניע אישי הקשור לסכסוך של אפלבאום עם בנו, שחבר בתנועה. "הנתבע בחר להשמיץ את העמותה בזדון, תוך ידיעה שדבריו שקריים", טענה התובעת.
בית המשפט קיבל את גרסתה במלואה. השופט אריאל ברגנר כתב כי אפלבאום אמנם הודה ששלח את המכתב, אך ניסה להצדיקו בטענה שמדובר היה בפנייה לרשות מוסמכת וב"הבעת דעה לגיטימית" על גוף ציבורי. אלא שהשופט דחה אחת לאחת את כל טענות ההגנה האלה. השופט הדגיש כי מדובר בפרסום מובהק של לשון הרע. לדבריו, "המונחים שבהם השתמש הנתבע - ‘כת’, ‘חיים של תלות ושעבוד’, ‘מותר לשקר’, ‘חדירה למערכת החינוך’, ‘בדומה לסיינטולוגיה’ - מציגים את התובעת באור שלילי שיש בו כדי לבזותה ולהפוך אותה למטרה לשנאה ולבוז". הוא קבע כי בעיני האדם הסביר, הכינוי "כת" נושא משמעות שלילית ביותר, ולעתים אף פלילית.
המרכז לנפגעי כתות קיבל תרומה מהתובע
בהמשך פסק הדין ציין השופט כי השאלה האם בני ברוך היא כת או לא נהפכה לאחד מצירי הדיון המרכזיים. אלא שאפלבאום, שבתחילה טען כי בידיו הוכחות לכך, זנח בהמשך את הטענה ולא הצליח להציג אף ראיה ממשית. "למושג כת אין כל הגדרה בחוק", ציין ברגנר, "ולא הובאה כל חוות דעת מקצועית שתראה כי מתקיימים בעמותה אותם מאפיינים כיתתיים שעליהם דיבר הנתבע". השופט סקר בהרחבה את עדויות המומחים שהובאו מטעם שני הצדדים. מטעם הנתבע העידו מנהלת המרכז לנפגעי כתות, רחל ליכטנשטיין, והפסיכולוג נחמן אלון, שטענו כי לעמותה יש מאפיינים של כת. ואולם בית המשפט מצא כי עדותם מוטה וחסרת משקל. ליכטנשטיין, כך התברר, קיבלה תרומות מאפלבאום, והמרכז שבראשו עמדה אף סייע לו בכתיבת המכתב עצמו. "העדה לא גילתה לבית המשפט את ניגוד העניינים החמור שבו היתה מצויה", כתב ברגנר בהכרעתו. "עדותה אינה אמינה, מוטה ומגמתית".
- השם של אביגדור ליברמן נפגע - כמה הוא שווה?
- תשלם לנהג המונית: הערעור של גוטליב נדחה
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
לעומת זאת, העדים והמומחים מטעם העמותה, ובהם פרופ’ מאסימו אינטרווינה, סוציולוג איטלקי מוביל לחקר תנועות דתיות חדשות, ופרופ’ ג’ון גורדון מלטון מארה"ב, שללו לחלוטין את האפשרות שמדובר בכת. אינטרווינה העיד כי בבדיקות שערך בארץ ובאיטליה לא מצא סימנים כלשהם לתלות, ניתוק משפחתי או שליטה נפשית בקרב חברי הקבוצה. לדבריו, "הדלת פתוחה - מי שרוצה יוצא, מי שרוצה נשאר", והוסיף כי, "מדובר בקבוצה שאינה מסיונרית ואינה מפעילה כפייה". גם חברי הקהילה עצמם העידו על חופש מוחלט. אחד מהם, טייס חיל האוויר לשעבר ארז הררי, העיד כי הוא אדם עצמאי לחלוטין, עובד באל על, ומעולם לא חווה כפייה כלשהי מצד הארגון. עו"ד חנוך מילביצקי, כיום חבר כנסת מטעם הליכוד, העיד כי "לא נאמר לי עם מי להיות בקשר או כיצד לחיות - אילו היה כך, לא הייתי חלק מהעמותה".
