מטרו
צילום: מטרו

מה זה "מס מטרו", למה הוא יירד ל-60% ואיך היזמים הרוויחו?

ועדת הפנים תאשר היום את היטל ההשבחה סביב תחנות המטרו, זאת בצל ביקורת על שיעור המס הגבוה. מה זה "מס מטרו", למה המדינה עומדת להפחית אותו והאם תקן חדש עומד לעשות מהפך בתחום?
איציק יצחקי | (6)

"הורדת ההיטל מ-75% ל-60% לתקופה של 5 שנים תהפוך את חוק המטרו לישים כלכלית עבור היזמים ותוביל לפיתוח משמעותי לאורך התוואי". כך אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין, לביזפורטל, לקראת הדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, אשר צפויה להפחית את היטל ההשבחה סביב תחנות המטרו מ-75% ל-60%. הדיון ייערך היום בצל ביקורת על שיעור המס הגבוה שגורם לביטול הכדאיות הכלכלית. ההחלטה הזאת היא בשורה מצוינת ליזמים, שיכולים לקדם פרויקטים סביב המטרו. תחשבו על זה כך: יזם שעומד לשלם היטל השבחה שמן יוכל לחסוך מליונים וכך להוציא לדרך פרויקט שהיה תקוע. כך, היזמים ירוויחו אבל גם המדינה ובטח מחלקת מיסוי מקרקעין. בנוסף, בועדת הפנים ידונו היום סעיף לפיתוי העסקים בתוואי כשהעיריות ישתתפו בפיצוי.

חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו". המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם.

עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 5 שנים. בחודשים האחרונים יצאה בוגין, דרך לשכת שמאי המקרקעין, בביקורת נוקבת כלפי המס הגבוה. כעת, היא מציינת כי בקרוב מועצת השמאים, בשיתוף הלשכה, תפעל לגיבוש תקן שמאי חדש, שיעסוק בתחום המטרו. כיום תקן 21 בודק את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים לפינוי בינוי והתקן החדש יעסוק, כאמור, בנושא המטרו.

תגובות לכתבה(6):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 4.
    מ' מאופקים 08/07/2024 10:42
    הגב לתגובה זו
    רק כך נוכל להצליח בתור שמאי פעיל אומר לך מהלך מבורך
  • 3.
    והכי חשוב, היא לא תיסע בשבת וניאלץ להמשיך להחזיק רכב (ל"ת)
    יוני 08/07/2024 10:15
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    ארץ אוכלת יושביה רק לגנוב מהציבור ורק קומבינות וגו'בים (ל"ת)
    רונן 08/07/2024 09:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    שין 08/07/2024 08:58
    הגב לתגובה זו
    אולי שהעיריה תוריד במחיר הארנונה? מדוע לא מדברים על הקלה לאזרחים?עיריה עשירה ותושבים שלא גומרים את החודש.די לעושק הארנונההידעתם שהוא פי 4 עד פי 5 מבאירופה?
  • dw 08/07/2024 09:33
    הגב לתגובה זו
    במקרה הטוב מאוזנת. משפחה זה הפסד לרשות המקומית. רווק זה בסדר. לכן בטח שאין מקום להפחית את הארנונה למגורים בישראל. יש כאלה הטוענים שיש להקפיץ את הארנונה למגורים, הנמוכה מדי, ולהוריד את זו העיסקית, הגבוהה מדי, אבל זה להיות ההפך מפופוליסט ופוליטיקאים בד"כ אינם מתנדבים להתאבד פוליטית. לכן מה שכן אפשר לעשות זו ארנונה התלויה במספר הנפשות. כל גולגולת תדרש לשלם. השלכה חיובית לכך יכולה להיות הפסקת עידוד עודף הילודה בישראל, כי כאשר האזרח ידע שאם בוחר להביא ילד 3, 5 או 7 זה יעלה לו עוד מיסים הוא אולי ישקול שוב. משפחות בישראל זה פשוט מכה לרשות המקומית. מי לדעתך מממן שירותי גן ילדים ובית ספר? יש איזושהי פיה טובה עם עץ של כסף? אנחנו מתרבים הרבה הרבה יותר מדי. באף מדינה מערבית אין כזה שיעור ילודה גבוה (הנורמה היא ילד 1/2, וזהו). אפילו לא קרוב.
  • עיקר הכספים נובעים ממשרדים (ל"ת)
    מי אמר שזה למגורים 08/07/2024 10:56
רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.

רז אברהם. קרדיט: רון כהןרז אברהם. קרדיט: רון כהן
מחירי הדירות

מבצעי הייאוש של הקבלנים מלמדים שירידת מחירי הדירות תימשך

רז אברהם, משפטן ושמאי מקרקעין, על המלאי הענק, הטריקים להשארת מחיר הדירה הרשמי יציב כשבפועל המחיר בירידה דרמטית

רז אברהם |
נושאים בכתבה מחירי הדירות

שוק הדיור הישראלי עבר בשנתיים האחרונות שינוי משמעותי: יותר תנודתיות והרבה יותר יצירתיות שיווקית מצד יזמים. מי שמחפש תשובה פשוטה (עולה/יורד) מפספס את הסיפור. מי שמנסה להבין מה באמת קורה למחיר - לא צריך להסתכל על המספרים, אלא על מה שמנסים להסתיר מאחוריהם.

עודף מלאי חדש: כשההיצע נהיה שחקן פעיל

עפ״י נתוני הלמ״ס בסוף אוקטובר 2025 נותרו למכירה כ־83,580 דירות חדשות, עם 29.2 חודשי היצע. כלומר בקצב המכירות הנוכחי יידרשו מעל שנתיים עד לסיום מכירת המלאי הקיים. כבר כאן עולה מצוקת היזמים על פני השטח: כשיש כל כך הרבה דירות על המדף, הקבלן חייב למכור כדי לפתור לעצמו בעיות מימון, תזרים וודאות.

ועוד נתון שמחדד איפה הלחץ יושב: כ-32% מהמלאי שנותר למכירה נמצא במחוז תל אביב (26,570 דירות) וכ-25% במחוז המרכז (20,750 דירות). כלומר: עודף המלאי מתרכז באזורי ביקוש - בדיוק המקומות שבהם הקונים הכי רגישים למחיר, לריבית ולתחושת הסיכון.

בשלושת החודשים אוגוסט- אוקטובר 2025 נמכרו כ-19,870 דירות (חדשות + יד שנייה, ירידה של 9.8% לעומת שלושת החודשים הקודמים). מתוך זה, 40.2% דירות חדשות (כ-7,990), ומתוכן כ־35.6% מהדירות החדשות שנמכרו היו במסגרת סבסוד ממשלתי.

זה אומר משהו לא נעים לקבלנים אבל אמיתי: כשחלק גדול מהפעילות נשען על מסלולים מסובסדים, השוק החופשי מאותת שהוא מתקשה לייצר ביקוש במחירים שהיזמים רוצים - והפער הזה הוא הדלק למבצעים.