מה זה "מס מטרו", למה הוא יירד ל-60% ואיך היזמים הרוויחו?
"הורדת ההיטל מ-75% ל-60% לתקופה של 5 שנים תהפוך את חוק המטרו לישים כלכלית עבור היזמים ותוביל לפיתוח משמעותי לאורך התוואי". כך אמרה יו"ר לשכת השמאים, נחמה בוגין, לביזפורטל, לקראת הדיון בועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, אשר צפויה להפחית את היטל ההשבחה סביב תחנות המטרו מ-75% ל-60%. הדיון ייערך היום בצל ביקורת על שיעור המס הגבוה שגורם לביטול הכדאיות הכלכלית. ההחלטה הזאת היא בשורה מצוינת ליזמים, שיכולים לקדם פרויקטים סביב המטרו. תחשבו על זה כך: יזם שעומד לשלם היטל השבחה שמן יוכל לחסוך מליונים וכך להוציא לדרך פרויקט שהיה תקוע. כך, היזמים ירוויחו אבל גם המדינה ובטח מחלקת מיסוי מקרקעין. בנוסף, בועדת הפנים ידונו היום סעיף לפיתוי העסקים בתוואי כשהעיריות ישתתפו בפיצוי.
חוק המטרו משנת 2022 קובע כי באזורים שבמרחק הליכה מתחנות המטרו שבהם אפשר להגדיל את זכויות הבנייה, יוגדל שיעור היטל ההשבחה ל-75%. שיעור המס מתחלק לשניים: 40% לוועדה המקומית והשאר לקופת המדינה, במה שמוגדר "מס מטרו". המדינה החליטה להתערב, לוותר על 15% ולגבות 20% בלבד, במה שיהפוך את הפרויקט לכלכלי. על פי ההערכות, מס המטרו אמור להזרים 150 מיליארד שקל וכעת, המס שתיגבה המדינה יהיה בשיעור מצומצם.
עוד על פי הסיכום, שיעור המס החדש שייכנס לתוקף יעמוד על 72% תוך 5 שנים. בחודשים האחרונים יצאה בוגין, דרך לשכת שמאי המקרקעין, בביקורת נוקבת כלפי המס הגבוה. כעת, היא מציינת כי בקרוב מועצת השמאים, בשיתוף הלשכה, תפעל לגיבוש תקן שמאי חדש, שיעסוק בתחום המטרו. כיום תקן 21 בודק את הכדאיות הכלכלית של פרויקטים לפינוי בינוי והתקן החדש יעסוק, כאמור, בנושא המטרו.
- 4.מ' מאופקים 08/07/2024 10:42הגב לתגובה זורק כך נוכל להצליח בתור שמאי פעיל אומר לך מהלך מבורך
- 3.והכי חשוב, היא לא תיסע בשבת וניאלץ להמשיך להחזיק רכב (ל"ת)יוני 08/07/2024 10:15הגב לתגובה זו
- 2.ארץ אוכלת יושביה רק לגנוב מהציבור ורק קומבינות וגו'בים (ל"ת)רונן 08/07/2024 09:28הגב לתגובה זו
- 1.שין 08/07/2024 08:58הגב לתגובה זואולי שהעיריה תוריד במחיר הארנונה? מדוע לא מדברים על הקלה לאזרחים?עיריה עשירה ותושבים שלא גומרים את החודש.די לעושק הארנונההידעתם שהוא פי 4 עד פי 5 מבאירופה?
- dw 08/07/2024 09:33הגב לתגובה זובמקרה הטוב מאוזנת. משפחה זה הפסד לרשות המקומית. רווק זה בסדר. לכן בטח שאין מקום להפחית את הארנונה למגורים בישראל. יש כאלה הטוענים שיש להקפיץ את הארנונה למגורים, הנמוכה מדי, ולהוריד את זו העיסקית, הגבוהה מדי, אבל זה להיות ההפך מפופוליסט ופוליטיקאים בד"כ אינם מתנדבים להתאבד פוליטית. לכן מה שכן אפשר לעשות זו ארנונה התלויה במספר הנפשות. כל גולגולת תדרש לשלם. השלכה חיובית לכך יכולה להיות הפסקת עידוד עודף הילודה בישראל, כי כאשר האזרח ידע שאם בוחר להביא ילד 3, 5 או 7 זה יעלה לו עוד מיסים הוא אולי ישקול שוב. משפחות בישראל זה פשוט מכה לרשות המקומית. מי לדעתך מממן שירותי גן ילדים ובית ספר? יש איזושהי פיה טובה עם עץ של כסף? אנחנו מתרבים הרבה הרבה יותר מדי. באף מדינה מערבית אין כזה שיעור ילודה גבוה (הנורמה היא ילד 1/2, וזהו). אפילו לא קרוב.
- עיקר הכספים נובעים ממשרדים (ל"ת)מי אמר שזה למגורים 08/07/2024 10:56
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטמחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן
זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?
מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?
נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.
על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר.
נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה: הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה.
- כמה עולה דירת 4 חדרים בפתח תקווה?
- דירה בהנחה - האם כדאי לכם לחכות להגרלה או לחפש דירה?
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.
השער הדרומי צפת, קרדיט: פרחי צפריר אדריכליםרובע חדש בצפת: 915 דונם, 4,000 יחידות דיור וכניסה חדשה לעיר
התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית צפון כוללת מגורים ל-20 אלף תושבים, שטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות חינוך ופארקים; "רק באמצעות יצירת מסה משמעותית של יחידות דיור חדשות ניתן לייצר תנאים אמיתיים לפיתוח תחבורה וחיזוק הכלכלה המקומית"
הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה למתן תוקף את תוכנית משרד הבינוי והשיכון להקמת רובע עירוני חדש בצפת, תחת השם "השער הדרומי". התוכנית מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם עיריית צפת, ומשתרעת על שטח של כ-915 דונם, מדרום לשכונת רזים ומצפון לכביש 89.
הרובע החדש כולל כ-4,000 יחידות דיור במבני מגורים בני 4 עד 14 קומות, שצפויות לתת מענה לאוכלוסייה של כ-20 אלף תושבים. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-800 יוקצו לדירות קטנות וכ-300 לדירות דיורית. לצד המגורים כוללת התוכנית גם כ-260 כיתות גן ובתי ספר, כ-16,500 מ"ר של שטחי מסחר וכ-33 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומשרדים.
התוכנית נערכה בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הכוללנית החדשה של צפת, שקודמה בשנים האחרונות על ידי הוועדה המחוזית והוגשה לאחרונה למוסדות התכנון. אחד המרכיבים המרכזיים בה הוא יצירת כניסה חדשה נוספת לעיר מכיוון כביש 89, תוך ניצול הפרשי הטופוגרפיה, והובלת הנכנסים לעיר אל רחוב ראשי שישלב מגורים, מסחר, תעסוקה ומשרדים. ברובע החדש מתוכננים גם מרכז תחבורה שייתן מענה לתחבורה ציבורית, מדרחוב מסחרי, פארק רובעי ופארקים שכונתיים, בית מלון ומוקדי מסחר מקומיים המשולבים בבינוי המרקמי לאורך הרחובות.
השער הדרומי צפת, קרדיט: פרחי צפריר אדריכלים
- צפת בדרך להכפלה: הסכם גג בהיקף מיליארדי שקלים נחתם
- 265 דירות יוקמו בצפת; 131 דירות ישווקו במתכונת "דיור במחיר מופחת"
- המלצת המערכת: כל הכותרות 24/7
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מסר: "אישור תוכנית ‘שער הדרומי’ בצפת הוא צעד משמעותי נוסף לחיזוק הצפון, והמשך ישיר לפעולות המשרד להגדלת היצע הדיור בכל רחבי הארץ ובמיוחד בצפון והורדת מחירי הדיור. ניסיון העבר והנתונים מראים שרק באמצעות יצירת מסה משמעותית של יחידות דיור חדשות ניתן לייצר תנאים אמיתיים לפיתוח תחבורה, חיזוק הכלכלה המקומית ומתן פתרון עומק להגירה חיובית של משפחות וצעירים לאזור. זהו האופק לצמיחה אמיתית בצפון. הרובע החדש משלב מגורים איכותיים, תעסוקה, מסחר ותשתיות מתקדמות, שייצרו מנוע צמיחה עירוני וייתנו מענה אמיתי לצרכי התושבים הוותיקים בעיר ולמשפחות החדשות שיגיעו אליה. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול יחד עם הרשויות לקידום תכנון וביצוע מהירים, לטובת פיתוחה של צפת וחיזוק האזור כולו".
