הדמיית פינוי בינוי ביד אליהו
צילום: פרצוב ארכיטקטורה

איום נוסף על ענף ההתחדשות העירונית וגם - כמה מרוויח יזם בתוכנית פינוי בינוי

תקן שמאות מס' 21 שונה וכעת אין בהערכת השמאות בפרויקטים של התחדשות עירונית צורך להציג את הרווחיות ואת התמורה לבעלי הדירות; זה יצור בלבול, אי וודאות וייתקע פרויקטים
ארז כהן | (18)

תקן 21 המחודש - בשורה או מכה לענף ההתחדשות העירונית? החלטת מועצת שמאי המקרקעין לאשר בשבוע שעבר נוסח מעודכן לתקן 21 הכולל הנחיות לשמאים בנוגע לתוכניות פינוי בינוי, אמורה היתה להיות יום חג לענף הבנייה בכלל ולתחום ההתחדשות העירונית בפרט. אלא שלמרבה הצער, בפועל פרסמה המועצה שפועלת במסגרת משרד המשפטים, מסמך חסר ומאכזב שעלול לקחת את התחום כולו לאחור. ישנו חשש גדול שכולנו עוד נתגעגע לגרסתו הקודמת של התקן משנת 2012.

תקן 21 של מועצת השמאים הוא מסמך המעניק לשמאים הנחיות מקצועיות באשר לאופן שבו עליהם לערוך בדיקה שמאית כלכלית לתוכנית פינוי בינוי. לבדיקה שכזו חשיבות גדולה עבור הפרויקט, שכן היא זו אשר לפיה ניתן לדעת האם הפרויקט כלכלי עבור היזם – כלומר אם הפרויקט ייצא לדרך, או שמא אין בו כלכליות – ואז דינם של מבני השיכון הישנים להמשיך לעמוד על תילם עד שישתנו התנאים הכלכליים.

הבדיקה הזו חשובה כמובן ליזם שזקוק להערכות השמאים כדי להחליט האם הוא בכלל רוצה לקפוץ לפרויקט הזה של ההתחדשות העירונית. האם זה כדאי לו מבחינה כלכלית. זה גם חשוב לבנק המלווה שאליו יפנה היזם על מנת לזכות במימון. התוכנית היא הבסיס למימון הפרויקט וברור שהמספרים של התוכנית ישפיעו על היקף המימון וגם על הריבית. 

הבדיקה הזו חשובה גם למוסדות התכנון שיידרשו להעניק זכויות בנייה בהיקף שיספק כלכליות לפרויקט וכמובן שיש חשיבות לבדיקה גם לדיירים שללא הבחינה הכלכלית וללא הבנת הערך בשבילם, לא יילכו על הפרויקט.  

על מנת שפרויקט התחדשות עירונית ירקום עור וגידים עליו לעמוד בשני תנאים הכרחיים. הראשון – הוא שיעור רווח מספק ליזם, בהתחשב בעובדה שפרויקטים של התחדשות עם רמת סיכון גבוהה יחסית. השני – תמורה מספקת לבעלי הקרקע, הלא הם בעלי הדירות, שבלי חתימתם על הסכם לביצוע פרויקט שום דבר לא יקרה.

והנה, באופן שאותו קשה מאד להסביר, דווקא את שני הפרמטרים הללו החליט השמאי הממשלתי הראשי אוהד עיני לחתוך מהתקן. אם בעבר כלל התקן אמירות לגבי שיעור רווח יזמי רצוי (20%-25%) ותמורה ראויה לבעלי הדירות – בגרסתו העדכנית שני אלה אינם קיימים. את הרווח היזמי הראוי על פי התקן החדש רשאי כל שמאי ועדה מקומית או מחוזית לקבוע בעצמו בהתאם לתנאי השוק החלים באזור. הרווח היזמי הממוצע עד כה עמד בהתאם לתוכניות בכ-20%-25%. גם לגבי התמורה הראויה לדיירים איש הישר בעיניו יעשה, כאשר הדבר היחיד שעל השמאי לעשות הוא לספק ניתוח של שלוש אלטרנטיבות שונות לפי תוספת שטח של 25 מ"ר, 12 מ"ר או ללא תוספת כלל.

 

נשאלת השאלה מה בעצם ערכו של תקן שנמנע באופן כמעט מוחלט מלקבוע הנחיות כלשהן. התוצאה היא  ויכוחים אין סופיים על המשתנים האמורים. לא לחינם שיגר מנהל הרשות להתחדשות עירונית, עו"ד אלעזר במברגר, מכתב אל מנכ"ל משרד המשפטים ובו הגדיר את התקן החדש כ"תמוה". והוא עוד היה מנומס. בעקבות הביקורת הוכנס בסופו של דבר תיקון של הרגע האחרון, ולפיו יפרסם השמאי הממשלתי הראשי אחת לתקופה טבלת רווח יזמי רצוי לפי אזורים גאוגרפיים שונים. מדובר בשינוי חשוב ומתבקש, אך עדיין לא ברור מה יהיה מעמדו של אותו פרסום תקופתי – בעיקר בעיני הוועדות המקומיות, אשר רבות מהן מבקשות לצמצם ככל הניתן בזכויות בניה.

קיראו עוד ב"נדל"ן"

בשורה התחתונה, צפוי התקן החדש לפגוע במשתנה החשוב ביותר התחום ההתחדשות – והוא רמת הוודאות. בתחום עם כל כך הרבה משתנים לא צפויים – נציגויות דיירים הפכפכות, הפקעות מצד הרשות המקומית, היקף היטל ההשבחה שיוטל עליהם ועוד, הדבר שהיזמים זקוקים לו יותר מכל דבר אחר הוא כללי משחק ברורים שכולם משחקים לפיהם – היזמים, הדיירים והרשויות המקומיות. כעת התקן החדש משך את מעט הוודאות שעוד היתה בענף ועלול להביא לכאוס. אם תרחיש שכזה יתרחש, המשמעויות לענף ההתחדשות, ולענף הבניה בכלל עלולות להיות חמורות, ולהביא לצניחה בהיקף התחלות הבניה ולפגיעה משמעותית במאמצי הממשלה להגדיל את היצע הדירות.

תגובות לכתבה(18):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 13.
    מבין2 02/08/2022 14:55
    הגב לתגובה זו
    ומכיוון שרוב הדיירים בבניין בדרך כלל לא פראיירים, הפרוייקטים נתקעים שנים. תוספת צריכה להיות מינימום 50 מטרים באיכות בניה גבוהה, יש כמה וכמה פרוייקטים שנהנים התוספות כאלה. אל תתפתו לחתום עם היזם הראשון.
  • 12.
    השמאים מעריכים את הנכס בסכומים נמוכים במכוון יד אחת עםא (ל"ת)
    רות 11/06/2022 21:38
    הגב לתגובה זו
  • 11.
    רחל 11/06/2022 20:30
    הגב לתגובה זו
    הארץ מלאה בבטון, עפר, וסילוק בעלי דירות מהבתים שלהם. הקבלנים נופלים עלינו כמו עונש משמים, גזל ושקר בכל מקום. מתי זה ייפסק?
  • Sassi6 14/06/2022 04:34
    הגב לתגובה זו
    אממה וממה הוא מתעלם? הוא מתעלם משיעור רווח יזמי רצוי (20%-25%) על כל מיליון יש לו רווח של 200000 - 250000, זו תמורה גבוהה מידי, זו אחת הסיבות ליוקר הדיור בישראל, תודה
  • dw 20/06/2022 02:13
    להרוויח 20% בכמה שנים שלוקח ליזם להרים פרויקט זה לא מרשים במיוחד. אפשר לקנות אגח דסקש שמציע כיום 10% בשנה.
  • 10.
    ציקי 11/06/2022 19:44
    הגב לתגובה זו
    שיוסיפו את הזכאים לפרויקטים של בינוי פינוי המצטרפים לפרויקטים מראש
  • 9.
    קוקו במבינו 11/06/2022 18:41
    הגב לתגובה זו
    נו טוב נחיה באי ודאות
  • 8.
    רונן 11/06/2022 11:21
    הגב לתגובה זו
    אומרים יקרום עור וגידים
  • 7.
    קצת הזוי בלשון המעטה 11/06/2022 09:52
    הגב לתגובה זו
    כנראה בדיוק את ההשלכות ההרסניות שיש להחלטה כזו על הענף, ראיתי מספיק קבלני ביצוע שעבדו על הקשקש והגיעו לפשיטת רגל, גם קבלנים וותיקים ומקצועיים ביותר, אז עכשיו שוב דוחפים את התחום אל פי תהום, שכולם יפלו לתוכה, גם הדיירים הקיימים, וראינו לא מעט דוגמאות לכך...
  • 6.
    עוד שכבה של טיפשות לתחום הזה (ל"ת)
    אייל 11/06/2022 09:31
    הגב לתגובה זו
  • 5.
    הומלס 11/06/2022 01:06
    הגב לתגובה זו
    הדבר המוזר ביותר הוא שדווקא בעלי הדירות מקבלים את התמורה הנמוכה ביותר בעסקה למרות שהם בעלי הקרקע וערך הקרקע במרכזי הערים הולך ועולה ביחוד בשכונות הותיקות היכן שהיתחדשות עירונית מתבקשת ביותר.
  • דיירים ובעלי דירות 13/06/2022 23:41
    הגב לתגובה זו
    למעשה זו עסקת קומבינציה. הולכים כמו עדר אחרי מצגות ותמונות. עד לא מזמן הציגו חיזוק בניין כסיפור הצלחה ושאפשר לגור (למות) בו במהלך הבניה על הראש.
  • 4.
    עבדללה 10/06/2022 22:33
    הגב לתגובה זו
    ונחשו מה, אין שום סכום כמה יזם מרוויח. עיתונאים פח זבל מבזבזים את החיים של כולנו בשקרים בכדי לקרוא את ההבלים שלהם
  • טעה 11/06/2022 09:18
    הגב לתגובה זו
    מטעה או סנסציוני
  • 3.
    ההפך, זה מאפשר גמישות (ל"ת)
    ע. 10/06/2022 15:54
    הגב לתגובה זו
  • 2.
    השמאי הממשלתי החדש הוא סיוט (ל"ת)
    מקווה שיפטרו אותו בה 10/06/2022 15:28
    הגב לתגובה זו
  • 1.
    לזרוק את ליברמן 10/06/2022 10:14
    הגב לתגובה זו
    עירית תל אביב חושבת שמי שמוכר דירה חירבה שהוא יזם ודורשת מיליון שקל צריך ועדת חקירה לשודדים
  • נ 10/06/2022 22:14
    הגב לתגובה זו
    נכון גם ממני דורשים מאה עשרים וחמש אלף שקל היטל השבחה על מכירת הדירה בתל אביב. חזירות ממש כך. החלטתי לא למכור אשפץ ואשכיר מה מוצאים את הכסף בפח? חולדאי עושק אותנו בכול ממש בכול. היטל שמירה בארנונה מי שומר? חזירות
התחדשות עירונית
צילום: ליאור פתאל
פינוי בינוי

המדינה הכריזה על 25 מתחמים חדשים: כ-15 אלף דירות בדרך

במסגרת הצו החדש ייבנו 14.9 אלף דירות חדשות במקום כ-4.45 אלף דירות ישנות, עם דגש על אזור ירושלים וגם על טירה, שדרות, פתח-תקווה, רמת גן וקריית גת; המהלך מעניק הטבות מס ומסלול תכנון מואץ לפרויקטים

צלי אהרון |

הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית ומשרד הבינוי והשיכון מרחיבים את היקף ההתחדשות ברחבי הארץ: מנכ״ל המשרד ומ״מ ראש הרשות, יהודה מורגנשטרן, חתם על צו הכרזה ל-25 מתחמי פינוי-בינוי חדשים, שבמסגרתם ייהרסו כ-4.5 אלף דירות ישנות ובמקומן ייבנו 14,897 דירות חדשות, תוספת רחבה של דירות לשוק. ההכרזות פזורות במגוון מוקדים, החל מירושלים ויישובי המרכז ועד טירה, שדרות וקריית גת, ומבטאות שילוב בין אזורי ביקוש לבין יישובי פריפריה ויישובים ערביים שנכנסים לראשונה למפת ההתחדשות המוסדרת.

מהלך ההכרזה מאפשר קידום תכנוני במסלולים ייעודיים לצד הענקת הטבות מס, והוא בעצם שלב מרכזי בהפיכת יוזמות רעיוניות לפרויקטים שעשויים לצאת לפועל בשנים הקרובות. בנוסף, במקרים שבהם ייווצרו מחלוקות מול דיירים סרבנים, החוק מאפשר פרוצדורה מוסדרת לאחר ההכרזה, מה שמצמצם את הסיכוי לפרויקטים תקועים ומעלה את סיכויי הביצוע.

אילו ערים נמצאות ברשימה?

ירושלים מובילה את רשימת היישובים, עם חלק ניכר מההכרזות. בין המתחמים בבירה נכללים אזורים לאורך דרך חברון, מתחם “הצוף”, מתחם קטמונים 11, רחוב קדושי בבל, ומתחם קוסטה ריקה. כולם במיקומים ותיקים שבהם קיימת תשתית עירונית אך עם בניינים ישנים ואחוזי בנייה נמוכים. ההכרזה נועדה לאפשר חידוש בנייני שיכון ישנים, תוספת זכויות, והחלפת תשתיות עירוניות מיושנות, תוך הגדלת הצפיפות במקומות שבהם קיימת נגישות לתחבורה ציבורית ותעסוקה.

לצד ירושלים נכללה גם פתח-תקוה עם אחד המתחמים הגדולים בסבב: “מטרו ארלוזורוב”. במתחם זה מתוכננת הריסה של 1,271 דירות ובניית 4,355 דירות חדשות, כחלק מהיערכות ארוכת טווח לקראת פרויקט המטרו וההתפתחות העירונית סביבו. מדובר במהלך משמעותי עבור האזור, שמקודם בשיתוף עם העירייה במסגרת מסלול רשויות, וצפוי לשלב מגורים לצד שטחי ציבור ותשתיות תומכות.

בגוש דן נכללים גם מתחמים בתל אביב ורמת גן, בהם מתחמים בשכונות ותיקות הזקוקות לשדרוג כולל. בתל אביב הוכרז מתחם יפת בדרום העיר, המיועד לשדרוג רחובות ותיקים וליצירת רצף עירוני מודרני יותר. ברמת גן נכלל מתחם נוסף במסגרת מסלול מיסוי, המכוון לקידום יזמות פרטית בשילוב כלי מס שמאפשרים פרויקט כלכלי יותר במגרשים קיימים.מבשרת ציון מצטרפת גם היא עם מתחם “הכלנית”, שמקודם במסגרת מסלול רשויות. 

בנייה. קרדיט: צלי אהרוןבנייה. קרדיט: צלי אהרון

מס רכוש חוזר: איך זה ישפיע על מחירי הדירות?

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ' הכריז לאחרונה כי המס על קרקעות לא מנוצלות צפוי להיכלל בתקציב הקרוב ולהכניס כ-8 מיליארד שקל בשנה. המסר לבעלי הקרקעות אומר שמי שמחזיק קרקע "רדומה" יידרש לבחור: למכור, לבנות או לשלם מדי שנה מסים על שווי הנכס


צלי אהרון |
נושאים בכתבה מס רכוש קרקע

מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', התייחס באופן ישיר לסוגייה שחוזרת לשיח הכלכלי בחודשים האחרונים: החזרתו של מס הרכוש על קרקעות לא מפותחות. לדבריו, הכוונה היא לכלול את המס בתקציב המדינה הקרוב, והערכת העבודה היא שמדובר בכ-8 מיליארד שקל בשנה. נראה כי כעת לא מדובר על רעיון תיאורטי הנבחן באוצר, אלא מהלך שמתקדם לעבר מימוש ממשי - שעשוי להיות משמעותי מאד בעיקר עבור הקבלנים/יזמים שמחזיקים בקרקעות שכאלו.

אהרונוביץ' הדגיש בכנס ארגון הקבלנים והבונים מחוז תל אביב והמרכז באילת כי מדובר ברפורמה משמעותית. מס רכוש בוטל בסוף שנת 1999, לפני למעלה משני עשורים. מאז, בעלי קרקעות בישראל, פרטיים וחברות - נהנו ממצב שבו החזקת קרקע ריקה ללא פיתוחה וקידום של הליכים לאורך שנים לא נשאה עלות שנתית מיוחדת. כלומר, בעלי הקרקעות לא היו צריכים לשלם כלום עבור אי-ייזום על הקרקע. מה שאומר כי אין להם תמריץ ממשי שיכול להביא לעוד בניה ודה פקטו עוד היצע בשוק. ניסינו לענות על השאלה - איך נעשה ויסות מחירי הדירות: הקבלנים בונים לאט וההיצע יצטמצם. באופן מהותי, הקבלנים מווסתים את היצע הדירות לפי איך שם רואים לנכון ״לנהל״ את כמות המלאי כדי להשפיע בפועל על הביקוש וההיצע בהתאם לכל תקופה ובכך ליצור מנגנון שיעבוד טוב יותר עבורם.

רשות המסים - יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל

החזרת המס צפויה להפוך את ההמתנה הארוכה לעליית ערך הקרקע לפחות משתלמת, וליצור תמריץ גדול למימוש קרקע או לקידום פיתוח עליה. הקונטקסט המדיני די ברור - המדינה מתמודדת עם הוצאות גבוהות מאוד: על רקע המלחמה וגם בשל הרחבת התחייבויות בתחומי הביטחון, השיקום הרחב שצפוי לנו וגם הפן החברתי. כאשר רשות המסים מציגה יעד גבייה של מעל חצי טריליון שקל, נדרשת מציאת מקורות הכנסה נוספים שיבטיחו יציבות תקציבית לאורך זמן. 

מס רכוש חוזר להיות כלי מרכזי בקביעת המדיניות, לא רק לצורך הגדלת הכנסות אלא גם כאמצעי לעידוד שימוש יעיל בקרקע, משאב מוגבל בישראל. הרי רוב הקרקעות נשלטות בידי הממשלה עצמה על ידי רמ״י (כ-93%). בכך למעשה הממשלה תעודד את היזמים לצאת ומהלך זה עשוי להשפיע באופן משמעותי על התנהלותם של בעלי קרקעות, בעיקר באזורים שבהם שווי הקרקע גבוה והפוטנציאל לפיתוח קיים. בו בזמן גם רמ״י צריכה לשווק יותר קרקעות - זה ברור. אבל גם פתרון בדרך של מס רכוש זה צעד חיובי למשקי הבית שרודפים אחרי חלום הדירה שהפך לבלתי מציאותי עבור רוב הציבור. 

המצב היום הוא שרוב המשקיעים (הפרטיים והחברות) בוחרים להמתין לשעת כושר, כאשר הקרקע נמצאת ״רדומה״ ואינה מפותחת לעיתים שנים רבות. הטלת מס שנתי תהפוך את אסטרטגיית ההמתנה הזו ליקרה יותר ותיצור לחץ לפעול. מס רכוש היה קיים בישראל לאורך עשרות שנים והוטל על קרקעות ונכסים לא מנוצלים מתוך מטרה למנוע ספסרות ולהגביר את היצע הקרקעות בשוק. הוא בוטל בשנת 2000 לאחר ביקורת על כך שלא נאכף באופן אחיד ופגע גם בבעלי קרקעות קטנים. במקומו התבססה מערכת המיסוי על מס שבח ומס רכישה בעת מכירה.