"קריסת המרפסות אצל גינדי בחדרה היא תמרור אזהרה לקראת אסון ורסאי הבא"

יו"ר איגוד המהנדסים מתייחס לרשלנות בחדרה: "13 שנה אחרי אסון ורסאי ועדיין לא יושמו מסקנות ועדת החקירה, אין כיום חובה למנות מפקח"
לירן סהר | (11)

סאגת קריסת המרפסות בפרויקט של גינדי השקעות בחדרה שינה מרוכשי דירות רבים החרדים מהתרחשותם של אסונות דומים במוצר היקר ביותר שיירכשו בחייהם. שלשום דיווחנו כי 36 מדיירי הבניין הסמוך דרשו לבטל את הסכמי המכר. דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים, מתייחס לפרשה:

לדבריו, נכון להיום, לא רק שאין חובה חוקית למנות מפקח וגם אין הגדרה סטטוטורית לגבי זהות המפקח, סמכויותיו ואחריותו. "מינוי מפקח, סמכויות המפקח (גם כאשר מונה) ואחריותו בפרויקט נתונות להחלטת היזם או הבעלים . זהותו והכשרתו המקצועית של המפקח אינה מוגדרת והוא אף אינו חייב להיות מהנדס רישוי".

"מדובר בתקלה נקודתית חמורה"

מריאן מוסיף כי האירוע המצער שקרה בחדרה, שלמזלנו לא גבה קורבנות בנפש. צריך לשמש כתמרור אזהרה לקראת אסון אפשרי נוסף והוא מהווה הזדמנות לממשלת ישראל ולגורמים האחראים לכך, להתעשת ולהשלים את הסדרת המקצועות בענף ההנדסה והתשתיות למניעת אסונות בעתיד.

עם זאת מריאן מציין כי מדובר בתקלה נקודתית חמורה ולא בתופעה ענפית "בישראל יש רמה הנדסית וביצועית גבוהה עם שיעור תקלות שאיננו חורג מהמקובל בעולם המערבי. הסדרת הענף תאפשר שיפור ושדרוג העשייה ההנדסית ותשפר את ההגדרות של כשירויות נדרשות, אחריות וגבולות גזרה ברורים בין שלל הגורמים העוסקים בנושא."

בעקבות אסון ורסאי שהתרחש בשנת 2001 הוקמה ועדת זיילר שקבעה בין היתר במסקנותיה שעל מנת למנוע אסונות דומים יש להסדיר את ההגדרה הסטטוטורית של העיסוקים בענף ההנדסה והבניה. ביניהם יש להסדיר את תפקיד מפקח הבניה מנהל הביצוע, מנהל הפרויקט ומתכננים במקצועות השונים. כשנתיים לאחר מכן ממשלת ישראל קיבלה החלטה ליישם את המלצות הועדה והטילה על משרדי השיכון הפנים והכלכלה את האחריות ליישומם.

"המלצות ועדת זיידלר טרם קויימו"

עם זאת, עד היום למרות פעילות שנעשתה על ידי איגוד המהנדסים במסגרת המועצה להנדסה ואדריכלות שמופקדת במשרד הכלכלה על רישוי המהנדסים למימוש ההמלצות בהתאם להחלטת הממשלה החלטת הממשלה לא קוימה. אחד התפקדים המהותיים בין התפקידים שועדת זיילר המליצה להסדיר הוא תפקיד המפקח. תפקידו של המפקח לשמש רשות פיקוח ובקרה נפרדת ממערכת הביצוע ולוודא את ביצוע העבודה על פי התוכניות, התקנים והתקנות התקפים ולאשר זאת לצורך קבלת אישור אכלוס למבנה או לפרויקט ( גם בפרויקטים בתחום התשתיות).

לפני כשנה וחצי קיבלה המועצה החלטה המאמצת את טיוטת התקנות והעבירה אותה לטיפול הדרגים המקצועיים במשרד הכלכלה. בדיון במועצה שנערך לפני כחודשיים התברר שהנושא כלל לא קודם מאז קבלת הטיוטה .

קיראו עוד ב"נדל"ן"

עוד מוסיף מריאן כי "בנקודת זמן זו אנו מתרכזים בנושא המפקח אולם אין ספק שיש להסדיר ומייד גם את נושא רישוי המהנדסים בתחומים נוספים. כך לדוגמא גם מהנדס ביצוע אינו חייב כיום ברשיון וגם מהנדס ללא ניסיון יכול להכריז על עצמו כמהנדס ביצוע שכן הוא לא חייב להציג רישיון לכך. לצערי לא מדובר רק בתחום הביצוע, גם הסדרת הרישוי של מהנדסים העוסקים בתכנון תנועה ורמזורים, תכנון כבישים, ייעוץ קרקע, ייעוץ בטיחות בתחום המבנה מחייב הסדרה מיידית שכן כל אחד מהנושאים האילו עוסק בליבה של שלום הציבור ובטיחותו והוא פוטנציאל לאסונות כבדים שעלולים להתרחש מחר."

תגובות לכתבה(11):

הגב לכתבה

השדות המסומנים ב-* הם שדות חובה
  • 6.
    אופיר 03/01/2014 17:34
    הגב לתגובה זו
    אסונות וכנראה שהממשלה מחכה לאבדן נפשות עד תיזוז משהו בחקיקה, או שאולי גינדי דואגים להשקיט את הענין בכספים שחסכו בבניה?
  • 5.
    who stole the iron (ל"ת)
    ben 01/01/2014 17:27
    הגב לתגובה זו
  • 4.
    בקרוב ,גם מחירי הדירות יפלו כמו המרפסות . (ל"ת)
    בא 01/01/2014 15:53
    הגב לתגובה זו
  • נכון, קודם המרפסות ואחכ ...המחירים . (ל"ת)
    אני 01/01/2014 17:11
    הגב לתגובה זו
  • והרבה לפני זה אתה. מקומך בקאנטים כרגיל (ל"ת)
    אופיר 03/01/2014 17:35
  • 3.
    יופיטר שוקי הון 01/01/2014 15:32
    הגב לתגובה זו
    אבי כץ יפשוט את הרגל !! אף מקום בעולם המערבי אין כוס קפה ב 5 ש״ח !!!
  • אחד 01/01/2014 16:16
    הגב לתגובה זו
    בארופה יש קפה ב 1 יורו, בארה"ב יש קפה ב 1.5$
  • 2.
    תמא 38 01/01/2014 15:11
    הגב לתגובה זו
    פרימיטיבית עוד קומבינה של כסתח
  • 1.
    הממשלה מדברת כל הזמן על קריסת נדלן... (ל"ת)
    אנונימי 01/01/2014 15:03
    הגב לתגובה זו
  • הכל עניין של זמן (ל"ת)
    אפי 01/01/2014 15:19
    הגב לתגובה זו
  • כנראה על הקריסה הזו הממשלה מתכוונת בושה לממשלה (ל"ת)
    קורס 01/01/2014 15:17
    הגב לתגובה זו
פרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיטפרויקט נדל" בגבעת שמואל במימון מכלול מימון נדל"ן קבוצ יובלים, ללא קרדיט
מחירי הדירות לאן

מחירי הדירות ימשיכו לרדת? הנתונים שמראים שסיכוי גבוה שכן

זוכרים את מבצעי 80/20? הרוכשים מתחילים לבטל עסקות - ירידת מחיר הדירה הופכת את העסקה ללא משתלמת; שנת 2026 תהיה שנת המבחן לעסקאות האלו; בינתיים - ההיצע גדול על הביקוש, המחירים יורדים; על התחלות הבנייה, גמר הבנייה וסימנים להמשך ירידת המחירים; וגם - מה עשוי לגרום לעלייה במחירים?

אדיר בן עמי |

מחירי הדירות בירידה. על פי הלמ"ס המחירים יורדים כבר 8 חודשים ברציפות. סיכוי מאוד גבוה שהירידות ימשכו. ראשית, הנתונים של הלמ"ס בעיכוב של כחודשיים וחצי ומהשטח אפשר להבין שהמחירים ממשיכים לרדת. שנית, כל הנתונים על שוק הדירות מרמזים על היצע גדל מול ביקוש שנמוך ממנו, כלומר - עודף היצע שלוקח את המחירים למטה. בשטח רואים ירידת מחירים של אפילו 10% מתחילת השנה, בלמ"ס מצביעים על תל אביב כמקום שבו הירידה בולטת ביותר- קצב שנתי של כ-9%. השאלה הגדולה - לאן הולכים מכאן, ואיך תראה 2026?

נתחיל בנתונים. בשבוע שעבר התפרסמו נתוני התחלות הבנייה ונתון סיום הבנייה. גם הנתונים האלו מלמדים על היצע גבוה בבנייה לצד ביקוש מתון יותר. נתוני הלמ"ס מראים כי ב-12 החודשים עד ספטמבר החלה בנייתן של כ-76 אלף דירות נטו, לאחר ניכוי הריסות בהתחדשות עירונית. מספר זה עולה על תוספת משקי הבית השנתית הממוצעת של כ-55 אלף דירות. וצריך לדבר על הפיל שבחדר - הגירה.

על פי ההערכות היתה הגירה שלילית מאזור המרכז של כ-40 אלף איש נטו, בערך 10 אלף דירות שנוספו להיצע הדירות. זה בעצם מלמד שהפער בין ההיצע הגדול לביקוש אפילו גדול יותר. 

נתון שני שמלמד על הכיוון - קבלנים משתמשים בהטבות מימון כדי לשמור על קצב מכירות. חלקם מציעים ריבית 0% על משכנתה ל-10-20שנים, או הלוואות ללא ריבית עד מיליון שקל לעשר שנים, שחוסכות כ-50-60 אלף שקל בשנה לרוכש. מבצעי תשלום נמוך ראשוני כמו 10%/90% פחות יעילים כעת בגלל המגבלות של בנק ישראל, והמעבר להצעות דחיית תשלומים נרחבת יותר בולט, בעיקר בפריפריה אבל לא רק. מדובר על מבצעים בסגנון - כנסו עכשיו שלמו עוד שנה. כנסו, ריבית המשכנתא עלינו ל-10 שנים ועוד. הנה דוגמה:  הקבלנים בלחץ: אזורים נותנת לרוכשי הדירות הנחה של 500,000 שקל בלי לקרוא לזה הנחה

גמר הבנייה עמד על 58 אלף דירות ב-12 החודשים האחרונים, עלייה של 4% מהתקופה הקודמת. אז ההתחלות מגיעות כאמור ל-76 אלף, גמר הבנייה 58, זה אומר שהמלאי דירות בתהליך גדל, ונזכיר שיש כ-84 אלף דירות במלאי שעדיין לא נמכרו וזו כמות ששקולה בערך לשנה וחצי.   

השער הדרומי צפת, קרדיט: פרחי צפריר אדריכליםהשער הדרומי צפת, קרדיט: פרחי צפריר אדריכלים

רובע חדש בצפת: 915 דונם, 4,000 יחידות דיור וכניסה חדשה לעיר

התוכנית שאושרה בוועדה המחוזית צפון כוללת מגורים ל-20 אלף תושבים, שטחי תעסוקה ומסחר, מוסדות חינוך ופארקים; "רק באמצעות יצירת מסה משמעותית של יחידות דיור חדשות ניתן לייצר תנאים אמיתיים לפיתוח תחבורה וחיזוק הכלכלה המקומית"

מנדי הניג |
נושאים בכתבה צפת

הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה צפון אישרה למתן תוקף את תוכנית משרד הבינוי והשיכון להקמת רובע עירוני חדש בצפת, תחת השם "השער הדרומי". התוכנית מקודמת על ידי משרד הבינוי והשיכון בשיתוף עם עיריית צפת, ומשתרעת על שטח של כ-915 דונם, מדרום לשכונת רזים ומצפון לכביש 89.

הרובע החדש כולל כ-4,000 יחידות דיור במבני מגורים בני 4 עד 14 קומות, שצפויות לתת מענה לאוכלוסייה של כ-20 אלף תושבים. מתוך כלל יחידות הדיור, כ-800 יוקצו לדירות קטנות וכ-300 לדירות דיורית. לצד המגורים כוללת התוכנית גם כ-260 כיתות גן ובתי ספר, כ-16,500 מ"ר של שטחי מסחר וכ-33 אלף מ"ר של שטחי תעסוקה ומשרדים.

התוכנית נערכה בהתאם לעקרונות תוכנית המתאר הכוללנית החדשה של צפת, שקודמה בשנים האחרונות על ידי הוועדה המחוזית והוגשה לאחרונה למוסדות התכנון. אחד המרכיבים המרכזיים בה הוא יצירת כניסה חדשה נוספת לעיר מכיוון כביש 89, תוך ניצול הפרשי הטופוגרפיה, והובלת הנכנסים לעיר אל רחוב ראשי שישלב מגורים, מסחר, תעסוקה ומשרדים. ברובע החדש מתוכננים גם מרכז תחבורה שייתן מענה לתחבורה ציבורית, מדרחוב מסחרי, פארק רובעי ופארקים שכונתיים, בית מלון ומוקדי מסחר מקומיים המשולבים בבינוי המרקמי לאורך הרחובות.



השער הדרומי צפת, קרדיט: פרחי צפריר אדריכלים


מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, יהודה מורגנשטרן, מסר: "אישור תוכנית ‘שער הדרומי’ בצפת הוא צעד משמעותי נוסף לחיזוק הצפון, והמשך ישיר לפעולות המשרד להגדלת היצע הדיור בכל רחבי הארץ ובמיוחד בצפון והורדת מחירי הדיור. ניסיון העבר והנתונים מראים שרק באמצעות יצירת מסה משמעותית של יחידות דיור חדשות ניתן לייצר תנאים אמיתיים לפיתוח תחבורה, חיזוק הכלכלה המקומית ומתן פתרון עומק להגירה חיובית של משפחות וצעירים לאזור. זהו האופק לצמיחה אמיתית בצפון. הרובע החדש משלב מגורים איכותיים, תעסוקה, מסחר ותשתיות מתקדמות, שייצרו מנוע צמיחה עירוני וייתנו מענה אמיתי לצרכי התושבים הוותיקים בעיר ולמשפחות החדשות שיגיעו אליה. משרד הבינוי והשיכון ימשיך לפעול יחד עם הרשויות לקידום תכנון וביצוע מהירים, לטובת פיתוחה של צפת וחיזוק האזור כולו".